Gå til innhold

Hva har du med som mat ombord i fly til deg og barna?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Flyreise 4-5 timer. Hva har du med av mat som er enkel å ta med og noe som igjen kan ligge i kofferten 1-2 uker før du skal spise det på vei tilbake? 

Selv har jeg mest lyst på proteinbar. Men det vil jo ikke barna ha. Hva tar dere med?

Anonymkode: c4907...f0a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Matpakke. Brødskiver med pålegg. Drikkeflasker.  Lag ny matpakke der og ta med til hjemveien.

Anonymkode: 5038a...7df

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Pleier å lage toast og ta med, og en pose chips.

Anonymkode: 5b873...916

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i all verden må du pakke med mat til hjemreisen? Du kan kjøpe noe i landet du er i. 

Vi har pleid å spise et greit måltid før flytur. Mat avhenger av tid på døgnet. Flyr dere tidlig kan dere smøre med skiver eller baguetter med feks speilegg, karbonade, fiskekake, pizzasnurrer. Bananer, oppskåret frukt, rosiner, noe snacks. På hjemreisen kan dere kjøpe med bananer eller annen frukt, smøre med skiver/wraps eller kjøpe med noe fra et bakeri (pizza, noe salt bakst).

Anonymkode: e104c...7ef

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Pizzahorn/ostehorn. 

Anonymkode: fcda2...03e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De har mat der dere skal reise vil jeg tro. Dere tar jo med av det til hjemreise 

Anonymkode: 830fe...c92

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

På veien ut pleier vi kjøpe Joe and the Juice. Eller jeg lager wraps hjemme. 

Tilbake varierer det. Pleier alltid å ha litt nøtter, frukt (obs! Ikke USA og en del andre land) og slik i veska i tilfelle forsinkelser eller annet tull. Ofte har de godt utvalg av ferdig-mat på kiosker og dagligvare - da plukker man gjerne med sandwich, wrap og slik. Det tåler fint å ligge i veska noen få timer. Har også en liten kjølebag jeg bruker innimellom. Fyller en halvlitersflaske med vann og fryser, så kan man bare kaste den rett før sikkerhetskontrollen. (bruker samme løsningen på bilturer her i varmen). 

Ellers er et tips, for å drøye tiden på flyplass og samtidig sikre at dere er ute i god tid, å planlegge et skikkelig måltid på flyplassen. Mange steder har gode spisesteder etterhvert. 

Anonymkode: 8756e...8ac

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dagen før ferie spiser vi f.eks. pai til middag og tar med restene som matpakke. Eller vi smører matpakke,  som f.eks. brødskiver med ost eller omelett. Tar også gjerne med en frukt og ei halvliters flaske med vann. Tømmer ut rester før sikkerhetskontrollen og fyller med vann igjen på flyplassen.

På vei hjem kjøper vi ofte rundstykker med pålegg eller baguett før aveise. Eller børek, brezel eller annen lokal bakst. De gangene vi bor i leilighet,  lager vi gjerne matpakke som ved utreise. Ofte frukt da også. Så lenge den spises opp underveis,  er frukt helt ok å ta med. På hjemreisen kjøper vi drikke etter sikkerhetskontrollen.

Anonymkode: 5b684...878

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dagen før ferie spiser vi f.eks. pai til middag og tar med restene som matpakke. Eller vi smører matpakke,  som f.eks. brødskiver med ost eller omelett. Tar også gjerne med en frukt og ei halvliters flaske med vann. Tømmer ut rester før sikkerhetskontrollen og fyller med vann igjen på flyplassen.

På vei hjem kjøper vi ofte rundstykker med pålegg eller baguett før aveise. Eller børek, brezel eller annen lokal bakst. De gangene vi bor i leilighet,  lager vi gjerne matpakke som ved utreise. Ofte frukt da også. Så lenge den spises opp underveis,  er frukt helt ok å ta med. På hjemreisen kjøper vi drikke etter sikkerhetskontrollen.

Anonymkode: 5b684...878

Enig når det gjelder frukt, og ser kommentaren min kan misforstås :) 

Jeg mente som back-up. Det er mange land som ikke lar deg importere jordbruksprodukter. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har med enten baguette med ost og skinke, eller pizza snurrer. Og musli barer. På vei hjem spiser vi ofte på flyplassen, og bare har med frukt, muslibarer og chips på flyet. 

Anonymkode: abfee...e70

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjøper aldri flymat på europareiser da ingen av oss synes noe særlig om det som serveres, og tidsaspektet er såpass kort at man ikke trenger et fullt måltid.

Pakker heller ikke mat til hjemturen før avreise. Finner noe gode rundstykker/baguetter der vi er. Og enkelt pålegg som ikke blir dårlig utenfor kjøleskap (aldri hatt problemer med syltetøy/nugatti og sikkerhetskontroll). Også får barn noe godis eller boller å kose seg med. Er ikke så nøye på kvalitet og ernæring akkurat de timene, er snakk om litt magefyll og å holde de fornøyd under flyturen. Spiser et godt måltid før vi drar, og når vi er ute av flyplassen. Sjelden vi spiser på selve flyplassen, med mindre det er en «normal» restaurant med relativt normale priser. Kjøper oss noe drikke, og kanskje en baguette hvis lang reise.

Anonymkode: 65ad0...f28

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er ganske begrenset hva som er appetittelig etter 2 uker i koffert, men ting som kan funke er: 

Mellombarer, små poser med nøtter og annen snacks, kjekspakker, daddelbar, sånne ferdigsmurte knekkebrød. 

Anonymkode: e1f7e...67c

• Liker 2
Skrevet

Vi hadde med oss termos med hjemmelagde kjøttboller og stekte poteter som mat på flyet til. Hjem igjen fant vi noen snackpølser på flyplassen, i tillegg til at jeg stekte opp noen karbonader barnet kunne spise på vei hjem. Andre ganger har jeg hatt med hjemmelagde røstipoteter og pytt i panne i mattermos.

I tillegg hadde vi med litt chips og saltstenger. 

For vår del fungerer det ikke med å kjøpe en baguette eller å ta med brødskiver/knekkebrød, så da velger jeg heller å lage mat og ha med i mattermos. Fungerer utmerket.

Hvis man har et barn som spiser brødmat og lignende kan jeg anbefale fylte horn/piroger, pizzasnurrer/pizzabaguetter, innbrakte pølser, pitabrød med pytt i panne/karbonade osv. Alt dette kan jo lages så sunt man ønsker (jeg lager f.eks grove horn med ost og skinke). ;)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
SPOCA skrev (6 timer siden):

Vi hadde med oss termos med hjemmelagde kjøttboller og stekte poteter som mat på flyet til. Hjem igjen fant vi noen snackpølser på flyplassen, i tillegg til at jeg stekte opp noen karbonader barnet kunne spise på vei hjem. Andre ganger har jeg hatt med hjemmelagde røstipoteter og pytt i panne i mattermos.

I tillegg hadde vi med litt chips og saltstenger. 

For vår del fungerer det ikke med å kjøpe en baguette eller å ta med brødskiver/knekkebrød, så da velger jeg heller å lage mat og ha med i mattermos. Fungerer utmerket.

Hvis man har et barn som spiser brødmat og lignende kan jeg anbefale fylte horn/piroger, pizzasnurrer/pizzabaguetter, innbrakte pølser, pitabrød med pytt i panne/karbonade osv. Alt dette kan jo lages så sunt man ønsker (jeg lager f.eks grove horn med ost og skinke). ;)

Håpløst råd. Termos fungerer dårlig gjennom sikkerhetskontrollen - de ser ikke hva som er inni. Så du må tømme ut innholdet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Håpløst råd. Termos fungerer dårlig gjennom sikkerhetskontrollen - de ser ikke hva som er inni. Så du må tømme ut innholdet. 

Det går helt fint. Jeg fikk mattermos gjennom sikkerhetskontrollen både i Norge og Frankrike for en uke siden. Så lenge det ikke er væske i, går det fint. :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ha med mat hjemmefra til returen? Rareste eller jeg har hørt (eller kanskje ikke, dette er jo kvinneguiden). På en dagstur kan jeg til nød forstå det.

Anonymkode: c1847...4c3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spurte tidligere her om noe av det samme. Da fikk jeg tips om blant annet pizzasnurrer. Så det tok jeg med. Jeg ville nok ikke hatt de liggende i kofferten i to uker akkurat. Har du ikke tilgang til kjøleskap der du skal være? Om ikke så hadde jeg nok heller smurt med meg noe fra det stedet som jeg skulle reise hjem fra. 

Anonymkode: 2165b...35e

AnonymBruker
Skrevet

Vi er nok kjedelige, men har med påsmurte brødskiver og frukt. Vannflasker fylles på flyplassen. Vi kjøper noen ganger litt nøtter og/eller sjokolade. 

Mat til hjemreisen ordnes der, og avhenger av hvordan vi bor og når på døgnet vi reiser. Frukt og bakevarer er vanlig, men også å spise på flyplassen før boarding. 

Anonymkode: 9551f...c5d

AnonymBruker
Skrevet

Skal du på ferie til et land uten matbutikk? 

På turen ned er det jo bare å smøre noen skiver med pålegg, noe frukt (f.eks druer, appelsinbåter) i en boks, noe snacks etc?

Anonymkode: df7e2...356

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hva har du med av mat som er enkel å ta med og noe som igjen kan ligge i kofferten 1-2 uker før du skal spise det på vei tilbake? 

Anonymkode: c4907...f0a

Aldri planlagt hjemreisen. Det tas dagen før hjemreisen eller på flyplassen. Så kan barna være med å velge hva som frister.

Anonymkode: 9470b...d82

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...