sollyset Skrevet 6. juli #1 Skrevet 6. juli Hei. Har en landbrukseiendom som jeg har hatt i mitt eie i 19 år. Jeg ble 18 år det året jeg krevde Odel og det er bo og driveplikt. Jeg har ikke direkte drivet med noe, kun latt en annen bonde høste dyrkbar jord og vi har ikke skriftlig avtale på dette på nåværende tidspunkt, ingen utleie inntekt. For 13 år siden flyttet jeg og har leiekontrakt med min far, der han bor på eiendommen. Men har ikke hatt noe inntekt på dette. Har drevet lite med skogbruk , men er blitt saget litt nå og da. Ønsker nå å selge innan familien , rimelig. Men dette er også et sårt tema . Ønsket mitt er å komme meg videre i livet da dette har vært en byrde. Det har vært snakk i at jeg har hatt brudd på bo og driveplikt , men kan ikke helt se dette. Og isåfall hvordan kan det løses? Jeg har ingen kompetanse på dette og har støttet meg i alle år på min far som gikk konkurs da jeg krevde Odel. (Han sliter enda økonomisk) Føler nå at familien går bak min rygg og skal prøve og overdra eiendom fra meg, da jeg ikke har noe gjeld igjen , jeg har utrykket ønsket at de skal kjøpe tilbake rimelig. Men føler at de forventer enklere løsning, og allerhelst at jeg kausonere gjeld. Jeg har bestilt landbrukstakst. Ble kanskje et rotete innlegg. Men spm . Har jeg noe brudd på konsesjonsplikt?
Gidavmeg Skrevet 6. juli #2 Skrevet 6. juli Slik du beskriver har du ikke brutt driveplikten. Om du har brutt boplikten kommer jo an på om den er personlig eller ikke. Hva står i vedtaket fra da du fikk konsesjonen?
AnonymBruker Skrevet 6. juli #3 Skrevet 6. juli Jeg anbefaler deg å finne en advokat som har kunnskap og erfaring med jordbrukseiendom, for det er lett for å gå i en felle her. Det er også viktig at du selv har full oversikt over hva som er rett, for på den måten står du også best rustet til å møte familiens forventninger og krav. Mitt råd her er imidlertid at du ikke skal være "dumsnill", og la deg overkjøre av din familie. Selg til takst til familie som kan ta over odelen, ikke selg for billig! Gjør du det vil de vite at det ikke var rett (du har jo også indirekte hjulpet din far i alle disse årene), og da vil de aldri respektere deg igjen uansett. Bedre å kreve at ting blir gjort riktig - også for deg selv! Anonymkode: 49b55...1bb 1 1
sollyset Skrevet 6. juli Forfatter #4 Skrevet 6. juli Gidavmeg skrev (7 minutter siden): Slik du beskriver har du ikke brutt driveplikten. Om du har brutt boplikten kommer jo an på om den er personlig eller ikke. Hva står i vedtaket fra da du fikk konsesjonen? Skal undersøke, men er usikker om jeg har papirene. Kan kommunen ha disse isåfall? Mener det var bo å driveplikt i 5 år , men senere år er jo dette endret til hele eier tiden. Men skal sjekke opp .
sollyset Skrevet 6. juli Forfatter #5 Skrevet 6. juli AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg anbefaler deg å finne en advokat som har kunnskap og erfaring med jordbrukseiendom, for det er lett for å gå i en felle her. Det er også viktig at du selv har full oversikt over hva som er rett, for på den måten står du også best rustet til å møte familiens forventninger og krav. Mitt råd her er imidlertid at du ikke skal være "dumsnill", og la deg overkjøre av din familie. Selg til takst til familie som kan ta over odelen, ikke selg for billig! Gjør du det vil de vite at det ikke var rett (du har jo også indirekte hjulpet din far i alle disse årene), og da vil de aldri respektere deg igjen uansett. Bedre å kreve at ting blir gjort riktig - også for deg selv! Anonymkode: 49b55...1bb Har advokat forsikring, så det skal jeg gjøre🙂 Syns det er fryktelig tungt når det gjelder familie, som man er så glade i, av den grunn har jeg nok vært "dumsnill" Naiv og håpefull. Men jeg har heller ikke noe tillitt igjen. Takk.
AnonymBruker Skrevet 6. juli #6 Skrevet 6. juli sollyset skrev (9 minutter siden): Har advokat forsikring, så det skal jeg gjøre🙂 Syns det er fryktelig tungt når det gjelder familie, som man er så glade i, av den grunn har jeg nok vært "dumsnill" Naiv og håpefull. Men jeg har heller ikke noe tillitt igjen. Takk. Siden de ikke har ditt beste i mente her, så tror jeg det beste du gjør fra nå av å ha ditt beste i fokus. Når det kommer til penger og status, så kan dessverre også familie være nådeløs. I min familie har vi en helt surrealistisk historie som noen surrer med på femte tiåret. De som fremdeles gjør livet surt for andre har aldri villet innse at de iflg. norsk lov har tatt og tar helt feil. Det spiller ingen rolle for dem, for de ønsker oppmerksomhet, karre til seg det som de ikke har rett på og de ønsker en status som kan følge med de to sidene. Der er det også person(er) som alltid har ønsket å se det beste i andre, aldri har ønsket konflikt, aldri har gjort noe urett mot de andre, vært for naiv. Måtte advokater til for å stoppe de andre, men trolig er det bare midlertidig. Helt merkelig hvordan noen kan miste all anstendighet på den måten. Om du ikke står opp for deg selv, så vil ingen av de andre gjøre det heller. Så stå opp for deg selv, og vær stolt av at du står opp for deg selv! Pass på å få en god advokat på ditt lag! ❤️ Anonymkode: 49b55...1bb 1
Gidavmeg Skrevet 7. juli #7 Skrevet 7. juli sollyset skrev (21 timer siden): Skal undersøke, men er usikker om jeg har papirene. Kan kommunen ha disse isåfall? Mener det var bo å driveplikt i 5 år , men senere år er jo dette endret til hele eier tiden. Men skal sjekke opp . Kommunen har papirene:) ta kontakt med dem
sollyset Skrevet 9. juli Forfatter #8 Skrevet 9. juli Boplikt, personelig i 5 år og driveplikt hele eiertiden, fant jeg ut. Kjøpt på odelløsning, så står ikke noe konkret om dette i papirene jeg skrev under, skjøte osv. Men i odel loven.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå