Gå til innhold

Bryster 9,5 år gammel jente, kun 134 cm høy

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, datteren vår har fått veldig utviklede bryster. Jeg har store bryster selv, men fikk dette rundt 11-12 års alder. Hun er kun 9,5 år gammel og 134cm høy. Overrasket over hvor utviklet hun er i så ung alder. Ikke er hun overvektig heller.
Betyr dette at hun trolig vil vokse mye det neste året, eller kan hun bli lav som voksen? For slutter man ikke å vokse når man får mensen? Hun er lavest i klassen, mens jeg er 170 og faren 180cm høye.

Hilsen urolig mor.

Anonymkode: ec685...70b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hør med helsesøster på skolen, evt lege og få en sjekk av vekt og høyde så ser de raskt om hun følger sin kurve. 

Har hun andre tegn til pubertet så ville jeg nok tatt en prat med legen mtp høyden. 

Anonymkode: fee1f...81e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hei, datteren vår har fått veldig utviklede bryster. Jeg har store bryster selv, men fikk dette rundt 11-12 års alder. Hun er kun 9,5 år gammel og 134cm høy. Overrasket over hvor utviklet hun er i så ung alder. Ikke er hun overvektig heller.
Betyr dette at hun trolig vil vokse mye det neste året, eller kan hun bli lav som voksen? For slutter man ikke å vokse når man får mensen? Hun er lavest i klassen, mens jeg er 170 og faren 180cm høye.

Hilsen urolig mor.

Anonymkode: ec685...70b

En fremtidsrettet krystallkule som faktisk virker er ikke oppfunnet, enda. 
Du må rett og slett bare vente og se. 

Anonymkode: 056aa...b2c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei man slutter ikke å vokse når man får menstruasjon.

Anonymkode: 711a2...8f5

AnonymBruker
Skrevet

Med 9,5 år i alder er hun også ca på 50-percentilen på vekstkurven til bergenstudien, så helt normal høyde. 

Anonymkode: 711a2...8f5

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Flere kilder jeg finner sier at de fleste i hvertfall vokser i noen år etter mensen, og at noen vokser lenger enn dette også 

Anonymkode: 83269...777

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skriver folk om mensen?

Ts spurte om datteren kunne bli høyere

Anonymkode: ac665...7c9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Årsak er at mange tror at jenter slutter å vokse når de får mensen og bryster 

Her så fikk ungdommen mensen ved 13 års alder og fra da og nå ved 18 har ho vokst 11 cm. Årsak til vi vet hvor mye ho har vokst er pga vi er inne hos barnelege for oppfølging. Legen sa her at det hang mye inne at vekst stoppet ved mens, men de så daglig det ikke stemte

Anonymkode: d4a3d...110

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Fordi ts spurte: "For slutter man ikke å vokse når man får mensen?"

Anonymkode: 2897d...19e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ville tatt det opp med helsesøster/lege og så kan de vurdere om dere evt bør videre til barnelege. En kan med en rekke u.s - f.eks få vurdert skjelettalder og evt forventet slutthøyde og få vurdert hvordan hun ligger ann i løypa i forhold til måling av hormoner i kroppen. Så jeg ville tatt det med lege, ikke her. 

Anonymkode: d3673...c02

AnonymBruker
Skrevet

La henne være. Hun er ikke sjuk eller slutter å vokse. Hun er bare tidlig og det siste hun trenger er overdrevent fokus på sin kropp. Hun er bare en liten jente, pupper eller ei. 

Anonymkode: 34df8...1bc

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...