Gå til innhold

Andre steder å handle "kinagreier" enn Temu, uten problem med MVA/fortolling?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en hobby hvor jeg trenger å bestille ting som ikke er mulig å få tak i i norske butikker. Men etter dette VOEC-greiene ble det vanskelig, uoversiktlig og tilfeldig hvordan det blir med MVA og fortollingsgebyr. Varer kan plutselig bli 10x så dyre som planlagt, fordi man belastes dobbelt og må betale gebyr.

Det handler ikke om de 25% MVA, men heller om hvor vanskelig og uoversiktlig hele prosessen er blitt, og hvordan det gjør det vanskelig å bestille fra mindre "privatdrevne" nettbutikker som ikke er registrert i VOEC.

Ebay hvor jeg pleide å handle før, ble også mye kluss om selgeren ikke vet hvordan de skal skrive på VOEC-greiene. I en periode kunne man legge inn VOEC-nummer som adresselinje 2. Men så ble det vel endringer igjen. Plutselig kan varer bli 4x så dyrt pga fortollingsgebyr og dobbeltfortolling.

Med Temu ble det litt bedre, for der har man 1 aktør å forholde seg til, og det kommer frem i ordnede former. Men det er ikke alt jeg trenger som de har der. Liker heller ikke Temu særlig godt.

Er det noen som har erfaring med å bestille fra Ebay i disse dager, evt andre nettbutikker som Amazon, aliexpress o.l.?

Anonymkode: 98ea8...07d

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjøper mye via Aliexpress. Der har de fleste butikkene dette på stell. Og de få som ikke, håndterer Aliexpress med kompensasjon. 

Hva slags hobby er det snakk om? 

Skrevet

AliExpress er stedet å handle 

Skrevet (endret)

AliExpress har uheldigvis ikke helt kontroll på VOEC. Det finnes mange tråder på ulike forum om tema.

De krever alltid inn mva ved bestilling av varer. Men, noen ganger er ikke pakken registrert med elektronisk melding om innbetalt mva.

Dermed vil transportøren kreve inn mva ved import. For refusjon av dobbel belastning av mva krever AliExpress gjerne mer dokumentasjon enn det som er mulig å skaffe.

Hva som gjør VOEC informasjonen noen ganger ikke blir sendt med pakkene er uklart.

Endret av TBL12
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aliexpress og Wish

Anonymkode: 035b3...c5a

AnonymBruker
Skrevet

Mange selgere på Ali aner ikke hva VOEC er og inngir ikke at mva er betalt, så en ender opp med å betale dobbel mva pluss tollbehandlingsgebyr 😡

Så jeg tar det alltid med i beregningen

Anonymkode: a89ee...9dd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...