AnonymBruker Skrevet 7. juli #21 Skrevet 7. juli Folk må gjøre som de vil med sine penger. Arv er noe mange bare krever , så gjorde de ikke en dritt for personen mens den levde🤬 Anonymkode: 0ff45...dc3
AnonymBruker Skrevet 7. juli #22 Skrevet 7. juli Jeg har blitt gjort arveløs! På den måten at når min biologiske mor døde, så var det intet å arve annet enn det som gikk til min stefar. Han har jo selvsagt ikke noen interesse av å dele arven som en gang skal gå til sin sønn (vår halvbror). Dette visste jeg vel strengt tatt før mamma døde, så ikke endret mitt (allerede svært dårlige) syn på henne. Min biologiske far ga i sin tid alle sine eiendeler til sin kone, min stemor. Det var vel ikke nødvendigvis for å hindre at vi arver ham, men for å sikre at hun ikke må selge hus og bil og andre eiendeler. Har sjekket og det er kun hun som eier huset, for eksempel, så vet at han ikke har endret mening. Dette har jo påvirket meg på den måten at jeg vet at han egentlig ikke bryr seg så veldig, og derfor bryr jeg meg heller ikke så mye om ham. Men vi har et greit forhold altså, og jeg er veldig glad i min stemor, selv om det er hun som får pengene 😅 Anonymkode: 2b6cb...d4f 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli #23 Skrevet 7. juli Ikke arveløs, men jeg vet at min far har satt alle sine verdier over på kona sånn at det blir minst mulig igjen til oss barna. Det er hans risiko, hans liv og hans valg. Anonymkode: dc484...ba6 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli #24 Skrevet 7. juli Vi er seks søsken, fire av oss er blitt gjort arveløse sånn at vi ikke får et eneste øre når vår far dør. Det er kun de to yngste som får arv fra ham, han har nemlig gitt alt han eide og hadde til sin nåværende kone. Firma, hus, hytter, båt, ja, absolutt alt står i hennes navn, han tar ikke mer ut i lønn enn hva han klarer å bruke opp hver måned… Anonymkode: 60c91...400 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli #26 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vi er seks søsken, fire av oss er blitt gjort arveløse sånn at vi ikke får et eneste øre når vår far dør. Det er kun de to yngste som får arv fra ham, han har nemlig gitt alt han eide og hadde til sin nåværende kone. Firma, hus, hytter, båt, ja, absolutt alt står i hennes navn, han tar ikke mer ut i lønn enn hva han klarer å bruke opp hver måned… Anonymkode: 60c91...400 Har dere fortsatt kontakt? Noe sånt hadde gjort at jeg hadde tatt avstand fra min far Anonymkode: 0149d...bb7 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli #27 Skrevet 7. juli Mannen min blir arveløs i den forstand at begge hans foreldre har helt elendig økonomi med masse gjeld. Så der blir det bare å fraskrive seg arv for ikke å arve gjeld. Anonymkode: bdb99...37c 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli #28 Skrevet 7. juli Vokst opp med en alenemor, som ikke eier hus eller noe av verdi. Så har ikke blitt srveløs med vilje, men er ikke noe å arve. Har en "rik" barnløs onkel som har ett ganske stort og fint hus ved sjøen. Vi har hjulpet med vedlikehold. Vært på dugnad der hvert år siden vi var små. Han har selv sagt at jeg og min bror skal arve dette. Nå har han fått kone og stebarn som kommer til å arve dette. Litt surt, men sånn er livet. Vi har jo hjulpet han fordi vi er snille og vil hjelpe han, ikke for å få noe for det. Anonymkode: a59b8...34b
AnonymBruker Skrevet 7. juli #29 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): En barnløs onkel kan velge å sette bort pengene til, f.eks. ett av sine søskens barn, vil dette si du ble tilgodesett ??? Anonymkode: 1dec8...f77 Nei, ikke jeg 🙂. Min bror var enearving via testamente. En haug med søskenbarn ble skikkelig sure 🙃 Anonymkode: 70ec1...6c1
AnonymBruker Skrevet 7. juli #30 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): I Norge kan ikke livsarvinger gjøres arveløse, verken med testament eller på andre måter. Du må komme ut av bobla med amerikanske filmer og tilstander. Vi lever i Norge. Anonymkode: a1a79...47d Jo, det kan du, foreldre kan selge alt de eier og bruke det opp og derved sitte igjen med ingenting, så alle kan bli arveløse Anonymkode: 44e3a...485 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli #31 Skrevet 7. juli Ja, min far har ført over alle sine verdier (store!) på min søster. Anonymkode: 68799...be9
AnonymBruker Skrevet 7. juli #32 Skrevet 7. juli Mine to eldre halvsøsken er i praksis gjort arveløse av min far, ved at det ikke er igjen noe til dem når han går bort. Vi andre arver far gjennom det han har gitt bort til vår mor. Hanvsøsknene har likevel fått langt mer enn vi noensinne vil få etter far (med mindre vår far skulle vinne en stor sum i lotto). Anonymkode: 06849...6f0
AnonymBruker Skrevet 7. juli #33 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): I Norge kan ikke livsarvinger gjøres arveløse, verken med testament eller på andre måter. Du må komme ut av bobla med amerikanske filmer og tilstander. Vi lever i Norge. Anonymkode: a1a79...47d Dumt å være såpass spydig når du bommer så grovt. Jeg har ikke skrevet noe om livsarvinger. Anonymkode: 3caca...ec1
AnonymBruker Skrevet 7. juli #34 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): I Norge kan ikke livsarvinger gjøres arveløse, verken med testament eller på andre måter. Du må komme ut av bobla med amerikanske filmer og tilstander. Vi lever i Norge. Anonymkode: a1a79...47d Jo, man kan gi bort alt man eier i levende live. Anonymkode: 06849...6f0 2
FeraVera Skrevet 7. juli #35 Skrevet 7. juli Jeg vet ikke om han har gjort det, men det ble sagt at min far skulle sette alt han eide på samboeren sin sånn at jeg ikke skulle arve noe🙃
pennyless Skrevet 7. juli #36 Skrevet 7. juli Ja, men det var ikke lov fikk jeg fortalt så jeg arver lell.
AnonymBruker Skrevet 7. juli #37 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (4 timer siden): Sånn rent teknisk kan man ikke gjøre noen arveløs. Anonymkode: b0e81...8f0 Jo, hvis man ikke har livsarvinger kan man testamentere alt til hvem som helst AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, men det er jo ikke det du siterer på heller. Jo, det finnes en måte, blakke seg. Moren min levde i en amerikansk film om du vil, og truet med og gjøre meg arveløs til stadig . Nå har hun lest seg opp og skjønner hun må blakke seg . Er godt i gang. Det står i det du siterer « arv du ellers hadde fått «, uten testamente. Feks en barnløs vil arv gå til søskenbarn uten testamente, men man kan testamentere til et eller flere av søskenbarna, eller jehovas vitner for den sags skyld. Anonymkode: 71ca7...599 Søskenbarn står langt ut i rekka av arvinger etter loven. Hvis man ikke har barn er arverekkefølgen slik (neste nr forutsetter ingen av foregående i live) Foreldre - Søsken, dvs foreldres livsarvinger - Nevøer og nieser (søskens barn) - Grandnevøer og -nieser - Sistnevntes etterkommere - Besteforeldre - Tanter og onkler - Søskenbarn (kusiner og fettere) For at søskenbarn skal være arvinger etter loven må altså alle som kommer før i "køen" ha gått bort. "køen" er litt kortere for enebarn. Anonymkode: dfb6f...dca
AnonymBruker Skrevet 7. juli #38 Skrevet 7. juli Svigerfar gjør sitt beste for at mannen min og hans søster ikke skal arve noe. Han og nykona solgte huset de eide sammen og kjøpt leilighet. Leiligheten står kun i hennes navn, bilen han kjøpte står i hennes navn, sparepenger står på hennes konto osv. Om hun bestemmer seg for å sparke han ut står han på bar bakke. Han får ikke bo her, for å si det sånn. Anonymkode: c74b8...6b7 3
AnonymBruker Skrevet 7. juli #39 Skrevet 7. juli Faren til min samboer har gjort han nesten arveløs. Han er nå syk og har ikke så lenge igjen. Han har overført alt av verdier til kona si (vi snakker rundt 30 millioner), som han har to (voksne) barn med. Min samboer er særkullsbarn. Det eneste han vil arve er eventuelt deler av det som står på brukskonto. Stemoren til min samboer har aldri jobbet i hele sitt liv. Så at man ikke kan gjøre arveløs i norge er helt feil. Det er mange smutthull... Her er det stemor som er riv ruskende gal, og samboers far er tøffel. Anonymkode: b730d...4ce
AnonymBruker Skrevet 7. juli #40 Skrevet 7. juli Min mor og besteforeldre hadde nok gjort det om det var juridisk mulig. Jeg har kuttet kontakten med familien og ses på som verdens verste menneske. Det blir nok noe forsøk på å omgå loven så mitt søsken kan få alt og jeg ingenting. Jeg bryr meg virkelig ikke. Anonymkode: d141c...ee3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå