AnonymBruker Skrevet 6. juli #1 Skrevet 6. juli Jeg skal selge leiligheten min og deretter finne kjøpe noe annet. Men hva er best å gjøre med egenkapitalen i mellomtiden? Vil være snakk om ca 2,2 millioner. Jeg vil helst ikke ha noe særlig bindingstid på beløpet, i tilfelle jeg trenger tilgang til pengene. Nytt boligkjøp kan ta tid, så vet ikke om jeg trenger de innen 3 mnd eller 3 år. Er det høyrentekonto som er best? Hvilken bank? Jeg har Sparebank1 Hallingdal til dagligbank, men kan jo sette egenkapitalen et annet sted med høyere rente. Takk for innspill. Anonymkode: 3e27d...992
AnonymBruker Skrevet 6. juli #2 Skrevet 6. juli Flere har høyrentekonto med en mnd binding. Dvs du må frigi innskuddet en måned før du skal ha pengene. Dersom du regner med at ett boligkjøp/oppgjør tar mer enn 30 dager fra du skriver kontrakt til du skal betale, så får du normalt bedre rente enn ved vanlig høyrentekonto. I tillegg har du mer enn 2 mill, ville jeg har splittet på to ulike banker. Det er innskudd under 2 mill som dekkes, om banken skulle gå konkurs. Anonymkode: 62300...428
AnonymBruker Skrevet 6. juli #3 Skrevet 6. juli Jeg ville valgt rentefond. Ikke aksjefond. 3 år er for kort horisont. Men et rentefond gir deg stabil avkastning med lite risiko. Tar normalt en uke å få ut pengene. Og fra du signerer til du må betale er som regel en mnd eller 2 Anonymkode: e79d7...dab
AnonymBruker Skrevet 6. juli #4 Skrevet 6. juli AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg ville valgt rentefond. Ikke aksjefond. 3 år er for kort horisont. Men et rentefond gir deg stabil avkastning med lite risiko. Tar normalt en uke å få ut pengene. Og fra du signerer til du må betale er som regel en mnd eller 2 Anonymkode: e79d7...dab Fond virker litt skummelt. Kan jo tape på det. Og jeg er avhengig av å få inn hver krone jeg kan til egenkapital. Vil det være lurt å ha noe på vanlig sparekonto og noe på høyrente evt? Ref, dette med sikkerhetsgaranti på 2 mill, det hadde jeg ikke tenkt på. Anonymkode: 3e27d...992
AnonymBruker Skrevet 6. juli #5 Skrevet 6. juli Sett pengene i Kredittbanken. Fem prosent rente, ingen bindingstid, ingen uttaksbegrensninger. Anonymkode: 93ad5...ebb 1
newman01 Skrevet 6. juli #6 Skrevet 6. juli Finansportalen.no er en fin nettside for sjekk av rentenivå i ulike banker
AnonymBruker Skrevet 6. juli #7 Skrevet 6. juli AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Fond virker litt skummelt. Kan jo tape på det. Og jeg er avhengig av å få inn hver krone jeg kan til egenkapital. Vil det være lurt å ha noe på vanlig sparekonto og noe på høyrente evt? Ref, dette med sikkerhetsgaranti på 2 mill, det hadde jeg ikke tenkt på. Anonymkode: 3e27d...992 Nei, finn en høyrentekonto med så høy rente som mulig, evt med akseptabel bindingstid (som 30 dager). Horisonten er for kort til fond, selv rentefond. Anonymkode: de5df...c45 1
GrønnNellik68 Skrevet 6. juli #8 Skrevet 6. juli bestill deg time i banken din hos rådgiver jeg var hos ei nå og fikk god informasjon om fond og akskjesparing ho sa i hvertfall tydelig at alt for få kvinner tør å spare i akskjer enda de har gått med 13% i overskudd selv om det er en og annen ned turen så går de alltid opp igjen. Interessant og lære rikt.
AnonymBruker Skrevet 6. juli #9 Skrevet 6. juli AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Fond virker litt skummelt. Kan jo tape på det. Og jeg er avhengig av å få inn hver krone jeg kan til egenkapital. Vil det være lurt å ha noe på vanlig sparekonto og noe på høyrente evt? Ref, dette med sikkerhetsgaranti på 2 mill, det hadde jeg ikke tenkt på. Anonymkode: 3e27d...992 Hvis du syns rentefond virker for skummelt har du ikke andre valg enn sparekonto. Oversikt over ulike sparekontoen finner du på Finansportalen. Anonymkode: 5fb19...8fe
newman01 Skrevet 6. juli #10 Skrevet 6. juli GrønnNellik68 skrev (3 minutter siden): bestill deg time i banken din hos rådgiver jeg var hos ei nå og fikk god informasjon om fond og akskjesparing ho sa i hvertfall tydelig at alt for få kvinner tør å spare i akskjer enda de har gått med 13% i overskudd selv om det er en og annen ned turen så går de alltid opp igjen. Interessant og lære rikt. Om horisonten er 3mnd og oppover satser man definitivt ikke på aksjefond som kan tape seg 20% neste uke pga absurde politiske beslutninger i en annen verdensdel. 4 1
Hololo Skrevet 6. juli #11 Skrevet 6. juli finn en god høy rente konto, ikke fond. Ikke alle høyrente har binding, men klart om du binder rentene så betyr ofte det høyere rente, men gjerne ikke så lurt om du plutselig trenge de. 1
Schmuhu Skrevet 6. juli #12 Skrevet 6. juli Jeg tenker at tidshorisonten er avgjørende. Om du kjøper om noen måneder, så er en vanlig sparekonto grei nok. Banker går ikke konk over natten og risikoen er lav, selv om summen ikke dekkes av sikringsfondet. Men om du heller ønsker å kjøpe bolig om tre år, så er klart et rentefond uten valutarisiko det beste valget. Slike fond har ofte mindre risiko enn sparekontoer og bør absolutt foretrekkes ved høye beløp over tid, selv om avkastningen kan være mindre. Ved kortsiktig sparing er sikring av beløpet mer viktig enn avkastning. Husk at inflasjonen og verdistigning i boligmarkedet kan ha mye å si dersom du ønsker å være utenfor boligmarkedet i mer enn ett år, spesielt på mer utsatte byområder. Snakker vi mer enn tre år, så kan beløpet være betydelig spist opp i forhold til kjøpekraften i dag. Du burde være litt obs på det. Her kan det være lurt å utsette salg av dagens bolig om mulig. Alternativt å kjøpe noe nytt snarlig. Et annet alternativ kan være månedlig sparing som kan kompensere litt. Her burde du tenke litt strategi. Lykke til med sparingen! Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 6. juli #13 Skrevet 6. juli Om du ikke vet om boligen er neste mnd eller 3 år, så sparer du i en sparekonto enten med lav binding, men du må uansett putte pengene på noe som er garantert å ikke tape det i verdi, ergo ikke bruk fond. Anonymkode: ac6db...43c 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli #14 Skrevet 6. juli Ville tatt et møte i banken. Anonymkode: 24336...dbb
GrønnNellik68 Skrevet 7. juli #15 Skrevet 7. juli newman01 skrev (8 timer siden): Om horisonten er 3mnd og oppover satser man definitivt ikke på aksjefond som kan tape seg 20% neste uke pga absurde politiske beslutninger i en annen verdensdel. nei den er jeg enig i må være langtids perspektiv men hvis det bare er kortvarig er ikke aksjer tingen
Sniff76 Skrevet 7. juli #16 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (10 timer siden): Vil det være lurt å ha noe på vanlig sparekonto og noe på høyrente evt? Ref, dette med sikkerhetsgaranti på 2 mill, det hadde jeg ikke tenkt på. Anonymkode: 3e27d...992 Ta alt på høyrentekonto, i to ulike banker. Søk opp best rente på Finansportalen. 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli #17 Skrevet 7. juli Til dere som anbefaler å booke møte møte med banken for å få råd: har dere testet dette selv? Tenker dere at den bankansatte først og fremst er en rådgiver som skal gi dere best mulig råd, eller en selger som skal styre deg i retning en eller annen løsning nettopp den banken tilbyr? En såkalt bankrådgiver kan brukes til visse oppgaver, men råd vedrørende hvor jeg skal plassere pengene mine på beste måte er definitivt ikke en av dem... For å sammenligne: Går du til en Volvo-forhandler og legger frem ditt behov for en ny bil tilpasset ditt bruksområde, så blir du neppe sendt hjem med råd om at egentlig bør kjøpe deg en Mercedes.... Til TS: Gjør som andre foreslår, og klikk deg inn på finansportalen. Finn den banken som har en best mulig rente å tilby basert på din tidshorisont. Med 200' over beløpet som dekkes av sikringsfondet ville jeg egentlig ikke brydd meg om å dele opp beløpet mellom ulike banker av sikkerhetsgrunner. Risikoen er sånn sett for liten til at det er noe å vurdere (Til neste år er det 35 år siden bankkrisen der Kredittkassen gikk til helvete). Men det er eventuelt et par andre grunner til å splitte beløpet: Enkelte banker tilbyr lavere rente på innskudd over en viss sum. Du kan også vurdere å binde brorparten av beløpet med f.eks. 1-3 mnd. Bankkontoer oppretter du lekende lett online, det tar deg drøye fem min. Aksjefond hadde jeg ikke gamblet på i ditt tilfelle. Anonymkode: 42c61...da7 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli #18 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg skal selge leiligheten min og deretter finne kjøpe noe annet. Men hva er best å gjøre med egenkapitalen i mellomtiden? Vil være snakk om ca 2,2 millioner. Jeg vil helst ikke ha noe særlig bindingstid på beløpet, i tilfelle jeg trenger tilgang til pengene. Nytt boligkjøp kan ta tid, så vet ikke om jeg trenger de innen 3 mnd eller 3 år. Er det høyrentekonto som er best? Hvilken bank? Jeg har Sparebank1 Hallingdal til dagligbank, men kan jo sette egenkapitalen et annet sted med høyere rente. Takk for innspill. Anonymkode: 3e27d...992 Snakk med banken og få dem til å vurdere hva de kan tilby deg. Men den bankkjeden du navngir er ikke verdens beste bank, akkurat. Anonymkode: 48225...58f
AnonymBruker Skrevet 7. juli #19 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (4 timer siden): Snakk med banken og få dem til å vurdere hva de kan tilby deg. Men den bankkjeden du navngir er ikke verdens beste bank, akkurat. Anonymkode: 48225...58f Relativt bortkastet tid: Sparebank1 Hallingdal har for øyeblikket 4,53 som beste rente, settes ned over sommeren. Andre gode banker har et halvt prosentpoeng bedre for øyeblikket. Det er drøyt 11' ekstra i renteinntekt før skatt i året. Det matcher de ikke i Sparebank1. Anonymkode: 42c61...da7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå