Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min har sommerjobb i hjemmesykepleien i en større norsk by. Hun forteller at de ikke får overtidsbetaling dersom de f eks blir ferdige 20 minutter etter vakten skulle vært ferdig. De får heller ikke alltid tatt spisepausen sin. Er dette gjengs innen fagfeltet? Jeg forstår ikke at de kan holde på sånn i det offentlige, er jo det offentlige selv som har vedtatt lovene som gjelder. 

Tror dette blir første og siste sommer i en slik type jobb. Ganske mange sure og ekle pasienter, bl a menn som grisesnakker og tar på pleierne. For dårlig tid til å snakke med de som er ensomme. Og selvfølgelig, ekle arbeidsoppgaver som inneholder urin, avføring og spy. Noe man vet om på forhånd, men som bare er nasty. 

Viser seg også at hun har fått arbeidsoppgaver hun ikke visste selv at hun ikke hadde lov til å gjøre før andre utenfra har reagert på det. Hun har bl a etter en uke i jobb, lært å sette kateter, dette skal ikke pleiemedarbeidere gjøre overhodet. 

Hvordan kan sånt som dette skure og gå??  I offentlig etat!

Anonymkode: 44a3e...078

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Herregud🙄 Er dattera di 5 år siden mor blander seg inn? 

Anonymkode: a71b3...c80

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er hun fagarbeider? Sykepleier kan vise hvordan man setter kateter. Det er lov. Å sette uten opplæring er ikke lov.

Det er ferietid og det merkes i denne bransjen. Det er heldigvis bare 6 uker igjen så er bemanningen normal igjen. Å jobbe i hjemmetjenesten er mer enn å utføre det vedtaket skriver, dessverre. Man strekker seg lengre enn langt, for å hjelpe så godt en kan. 

Anonymkode: e165c...2f8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei, hun er selvfølgelig voksen og jeg blander meg ikke inn, jeg reagerer på arbeidsforholdene ut fra det hun forteller. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Er hun fagarbeider? Sykepleier kan vise hvordan man setter kateter. Det er lov. Å sette uten opplæring er ikke lov.

Det er ferietid og det merkes i denne bransjen. Det er heldigvis bare 6 uker igjen så er bemanningen normal igjen. Å jobbe i hjemmetjenesten er mer enn å utføre det vedtaket skriver, dessverre. Man strekker seg lengre enn langt, for å hjelpe så godt en kan. 

Nei, hun er ufaglært og har sommerjobb.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du synes det er greit at unge jenter utsettes for menn som går langt over streken? Notert!

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Altså… å jobbe i hjemmesykepleien og bli overrasket over at man må utføre «ekle» oppgaver som inneholder kroppslige væsker, da må man ha seg en reality check rimelig kjapt. Friske folk trenger på en måte ikke hjelp fra hjemmesykepleien 🤦🏻‍♀️ 

når det kommer til overtid, så er selvsagt dette noe hun har krav på. Det må legges inn og godkjennes av leder. 
nei, man får ikke alltid matpause, det er riktig. Det skal man også legge inn i systemet om man ikke har hatt det. Det er ikke noe en kommunal arbeidsplass kan nekte på, da er det isåfall fagforbundet som gjelder. 

Anonymkode: cab6e...9e6

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Datteren min har sommerjobb i hjemmesykepleien i en større norsk by. Hun forteller at de ikke får overtidsbetaling dersom de f eks blir ferdige 20 minutter etter vakten skulle vært ferdig. De får heller ikke alltid tatt spisepausen sin. Er dette gjengs innen fagfeltet? Jeg forstår ikke at de kan holde på sånn i det offentlige, er jo det offentlige selv som har vedtatt lovene som gjelder. 

Tror dette blir første og siste sommer i en slik type jobb. Ganske mange sure og ekle pasienter, bl a menn som grisesnakker og tar på pleierne. For dårlig tid til å snakke med de som er ensomme. Og selvfølgelig, ekle arbeidsoppgaver som inneholder urin, avføring og spy. Noe man vet om på forhånd, men som bare er nasty. 

Viser seg også at hun har fått arbeidsoppgaver hun ikke visste selv at hun ikke hadde lov til å gjøre før andre utenfra har reagert på det. Hun har bl a etter en uke i jobb, lært å sette kateter, dette skal ikke pleiemedarbeidere gjøre overhodet. 

Man får ikke overtidsbetaling om man er 20 min på overtid. At datteren din ikke får pause eller ikke blir ferdig innen vakten kan skyldes at hun bruker for lang tid på de enkelte arbeidsoppgavene eller at hun gjør mer enn det hun skal. Det er i tillegg vanlig at man ringer kollegaer for å høre om de trenger hjelp dersom man er ferdig med sin liste. På arbeidslisten skal det være opplyst ca tid hos hver bruker. Jeg har jobbet i hjemmetjenesten i mange år og det er sjelden jeg ikke fikk pause. 

Anonymkode: 18ef8...020

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ikke fagarbeider og hun som viste er ikke sykepleier.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Altså… å jobbe i hjemmesykepleien og bli overrasket over at man må utføre «ekle» oppgaver som inneholder kroppslige væsker, da må man ha seg en reality check rimelig kjapt. Friske folk trenger på en måte ikke hjelp fra hjemmesykepleien 🤦🏻‍♀️ 

når det kommer til overtid, så er selvsagt dette noe hun har krav på. Det må legges inn og godkjennes av leder. 
nei, man får ikke alltid matpause, det er riktig. Det skal man også legge inn i systemet om man ikke har hatt det. Det er ikke noe en kommunal arbeidsplass kan nekte på, da er det isåfall fagforbundet som gjelder. 

Anonymkode: cab6e...9e6

Jeg skrev ikke et eneste sted at hun er overrasket, tvert i mot at hun var klar over det. Likefullt synes hun det er ekkelt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man får ikke overtidsbetaling om man er 20 min på overtid. At datteren din ikke får pause eller ikke blir ferdig innen vakten kan skyldes at hun bruker for lang tid på de enkelte arbeidsoppgavene eller at hun gjør mer enn det hun skal. Det er i tillegg vanlig at man ringer kollegaer for å høre om de trenger hjelp dersom man er ferdig med sin liste. På arbeidslisten skal det være opplyst ca tid hos hver bruker. Jeg har jobbet i hjemmetjenesten i mange år og det er sjelden jeg ikke fikk pause. 

Klart det skyldes at hun er ny og uerfaren, like fullt ikke greit å ikke få betalt for overtid når man får like fulle lister som de erfarne. Og i hvilken annen bransje skjer slikt? Ingen jeg vet om hvertfall. Normalen er skikkelig opplæring, litt færre oppgaver til å begynne med og ingen forventinger til at man jobber til man blir ferdig. Her er det tre vakter sammen med en til før man blir sendt ut alene med like mange pasienter/oppgaver som de fast ansatte. Jeg skjønner at man MÅ innom alle pasientene på lista, men da må jo leder sette opp færre pasienter eller betale for at det går mer tid. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får overtidsbetaling hvert minutter jeg jobber ekstra, hvilket man har krav på etter norsk lov.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det kommer flere og flere alvorlige varsler om hvordan det er for ufaglærte og faglærte i både sykehjem og hjemmesykepleien. Det har blitt mer og mer uforsvarlige arbeidsforhold å måtte stå i.

Hun skal ha betalt for overtid og hun skal få muligheten til å ta spisepause, dette har hun krav på. Hun må rett og slett kommunisere med de andre på vakt før hun er ferdig med første runden på dagvakten og kveldsvakten om hun tror at hun ikke vil rekke å ta spisepause om hun må ha så mange/lange besøk + Skrive HMS avvik på at hun er utsatt for altfor høy arbeidsbelastning og hva dette medfører. Hun må også få dokument at hun har kommunisert til de hun jobber med på vakt for å få kabalen til å gå rundt. Også om det fungerte eller ikke fungerte. 

Hun må skrive avvik ang trakassering/vold/trusler ang de episodene der hun opplever at pasientene ikke oppfører seg. Dette skal hun få veiledning ang hvordan takle evt at leder o.l kan ta seg en prat med pasienten eller at man fremover går 2 stk dit om pasienten ikke klarer å inneha selvbeherskelse/ har liten impulskontroll. 

Synes det er supert at slike saker blir belyst og blir tatt alvorlig og seriøst💪👏

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har jobbet i hjemmetjenesten siden 2013 - og det er absolutt ikke uvanlig at jeg går glipp av matpause. Tror det kommer litt an på hvor man jobber. Samtidig har jeg også kollegaer som alltid er ferdig i god tid før pausen/vaktslutt, men jeg merker meg at det er de som kun utfører oppgavene på lista, ikke hjelper kollegaene, og ikke tar tak i observasjoner og gjør de små tingene som også hører med til jobben.

Til ts: det høres ikke uvanlig ut det du beskriver. Hos oss skriver vi riktignok overtid, men så er det liksom en kultur blant mange at de ikke gjør det. Det er en uting.

Det eneste som hjelper på manglende opplæring, manglende pauser, trakassering osv er å konsekvent skrive avvik, og å ha dialog med ledelsen og kreve tiltak. Noe som kan være krevende, iallfall når man er ny og ufaglært. Hos oss er vi mange sykepleiere og helsefagarbeidere, et engasjert fagmiljø og gode tillitsvalgte - noe som gjør at vi får gjort noe med slike problemer som oppstår. Men så kommer de tilbake i ulike varianter igjen og igjen, så det er en kontinuerlig prosess.

Anonymkode: fa7b4...a16

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Klart det skyldes at hun er ny og uerfaren, like fullt ikke greit å ikke få betalt for overtid når man får like fulle lister som de erfarne. Og i hvilken annen bransje skjer slikt? Ingen jeg vet om hvertfall. Normalen er skikkelig opplæring, litt færre oppgaver til å begynne med og ingen forventinger til at man jobber til man blir ferdig. Her er det tre vakter sammen med en til før man blir sendt ut alene med like mange pasienter/oppgaver som de fast ansatte. Jeg skjønner at man MÅ innom alle pasientene på lista, men da må jo leder sette opp færre pasienter eller betale for at det går mer tid. 

Dette har vært en kampsak for meg de siste årene. Jeg synes det er uhørt at vikaren kun får tre opplæringsvakter - alle nye jeg har med meg på opplæring oppfordrer jeg til å be om flere. Tre er nemlig bare et minimum, men det er det svært få ledere som sier høyt. Jeg er også tydelig til de som er nye på at de må si ifra hvis de blir satt til oppgaver eller pasienter de ikke føler seg trygge på eller som de ikke har kompetanse til (da er det selvsagt en forutsetning at det har vært gjennomgått på forhånd hvilke arbeidsoppgaver de har lov og ikke lov til å gjøre som ufaglærte).

Utrygge vikarier med lite kompetanse er direkte ødeleggende for pasientenes helse og trygghet, det skaper merarbeid for oss faste og ikke minst så gjør det det svært vanskelig å faktisk beholde de vikarene som rekrutteres - og det skjønner jeg godt. Hvem gidder å finne seg i slike arbeidsforhold?

Det er veldig mye bra med å jobbe i hjemmetjenesten også altså. Jeg elsker friheten det gir å være på farten og jobbe for meg selv. Jeg er glad vi har spisepauser og kan gjøre administrativt arbeid uten pasienter hengende over skulderen og alarmer som går i hytt og pine. Jeg elsker at det er så variert og at vi blir så godt kjent med pasientene. Men til tross for dette har jeg nå søkt på en annen jobb - stressnivået er alt for høyt.

Anbefaler alle å se «Hjem, kjære hjem» som går på kino nå. En dansk film  som viser nøyaktig hvordan det kan være å jobbe i hjemmetjenesten.

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Dette er helse i et nøtteskall. Myndighetene er veldig glade i å snakke høyt om de fine lovene de vedtar for å ha et trygt arbeidsliv, men lukker øyne og ører for forhold i eget system. Og Arbeidstilsynet gir nøkken. 

Anonymkode: 0effc...4e2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

1. hun ringer sjefen om det ser ut til at det må bli overtid for å rekke over alt. Da må sjefen avgjøre om hun skal pålegges overtid og om ikke kan hun dra tilbake og avslutte dagen.
2. Mange av pasientene er dement. Det er dessverre ikke til å unngå at noen kan oppføre seg ubehagelig. Men din datter bør få veiledning i hvordan å håndtere slike situasjoner. Er det noen som er helt oppegående mentalt så er det selvsagt ikke akseptert. Men her også bør hun få veiledning i hvordan trekke seg ut fra slike situasjoner. Hun bør også føre avvik og få opplæring i hvordan føre avvik.
3. Du virker ikke veldig positiv til jobben hun har. Husk at du en dag nesten garantert på et tidspunkt vil ha behov for at noen håndterer din urin, oppkast og avføring. Omtal arbeidet på en mer respektfull måte. Det brukes hansker, håndvask, desinfeksjon osv. 
4. som ufaglært skal hun ikke sette kateter. Har hun misforstått begrepet «sette inn kateter» eller du misforstått henne? Å tømme en urinpose som allerede er koblet til et kateter er feks lov for alle å gjøre. Kanskje det er dette hun gjør. 

Anonymkode: bebcc...210

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

1. hun ringer sjefen om det ser ut til at det må bli overtid for å rekke over alt. Da må sjefen avgjøre om hun skal pålegges overtid og om ikke kan hun dra tilbake og avslutte dagen.
2. Mange av pasientene er dement. Det er dessverre ikke til å unngå at noen kan oppføre seg ubehagelig. Men din datter bør få veiledning i hvordan å håndtere slike situasjoner. Er det noen som er helt oppegående mentalt så er det selvsagt ikke akseptert. Men her også bør hun få veiledning i hvordan trekke seg ut fra slike situasjoner. Hun bør også føre avvik og få opplæring i hvordan føre avvik.
3. Du virker ikke veldig positiv til jobben hun har. Husk at du en dag nesten garantert på et tidspunkt vil ha behov for at noen håndterer din urin, oppkast og avføring. Omtal arbeidet på en mer respektfull måte. Det brukes hansker, håndvask, desinfeksjon osv. 
4. som ufaglært skal hun ikke sette kateter. Har hun misforstått begrepet «sette inn kateter» eller du misforstått henne? Å tømme en urinpose som allerede er koblet til et kateter er feks lov for alle å gjøre. Kanskje det er dette hun gjør. 

Anonymkode: bebcc...210

1. Det blir tatt som en selvfølge at listen skal gjøres ferdig, ingen får overtidsbetaling, heller ikke de faste. 

2. Mennene som er ekle og klår et ikke demente. 

Din 3. kommentar gidder jeg ikke engang å kommentere.

4. Ingen har misforstått, hun har lært å sette kateter. Av en annen ufaglært. Det er derfor vi reagerer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Overtid skal hun ha. 
Lunsjpauser har  man krav på, avvik skal sendes om det ikke lar seg gjennomføre. 
Ekle,grisete menn er det mange av, og også de har krav på hjelp. Send avvik, bytte på å dra dit og evt ikke dra dit alene. 
Urin og avføring- vi alle bæsjer og tisser og mange må ha hjelp til å holde seg rene og pene, om dette føles som ekkelt osv har man plassert seg selv på feil hylle. De er ofte ti ganger verre for de som må motta hjelp. 
Arb.oppgaver hun ikke føler seg kvalifisert nok til å utføre kan og skal nektes å utføres ref arb.miljøloven. 

Anonymkode: 84b93...4c2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Overtid skal hun ha. 
Lunsjpauser har  man krav på, avvik skal sendes om det ikke lar seg gjennomføre. 
Ekle,grisete menn er det mange av, og også de har krav på hjelp. Send avvik, bytte på å dra dit og evt ikke dra dit alene. 
Urin og avføring- vi alle bæsjer og tisser og mange må ha hjelp til å holde seg rene og pene, om dette føles som ekkelt osv har man plassert seg selv på feil hylle. De er ofte ti ganger verre for de som må motta hjelp. 
Arb.oppgaver hun ikke føler seg kvalifisert nok til å utføre kan og skal nektes å utføres ref arb.miljøloven. 

Anonymkode: 84b93...4c2

Poenget er; det er ikke en selvfølge at den yngste og ferskeste på arbeidsplassen kan eller tør "å stå på krava". Unge vet ikke alt om regler i arbeidslivet, spesielt ikke i en for dem helt ny bransje. Det er ikke artig å være den nye som protester. 

Jeg synes det er langt mer spesielt at fast ansatte lar seg herse med og at ukultur bare videreføres. Hvorfor står ikke dere som jobber fast mer opp for dere selv?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Poenget er; det er ikke en selvfølge at den yngste og ferskeste på arbeidsplassen kan eller tør "å stå på krava". Unge vet ikke alt om regler i arbeidslivet, spesielt ikke i en for dem helt ny bransje. Det er ikke artig å være den nye som protester. 

Jeg synes det er langt mer spesielt at fast ansatte lar seg herse med og at ukultur bare videreføres. Hvorfor står ikke dere som jobber fast mer opp for dere selv?

Godt spørsmål. Tror det har mye med fryktkultur og dårlig ledelse å gjøre enkelte plasser. I tillegg er det ofte store arbeidsplasser hvor man jobber skift, ergo blir man kanskje ikke kjent med sine kollegaer på samme måte som på en arbeidsplass med 10-15 ansatte hvor man jobber sammen hver dag, og det blir dermed vanskeligere å «samle troppene» og stå på kravene. Å stå på kravene er også vanskelig når man hele tiden er utslitt og driver brannslukking. Og hvis man bare slutter å strekke seg det lille ekstra så går det ut over pasientene som man ofte er veldig glad i og bryr seg om.

Helsevesenet domineres også av kvinner pluss at det er en stor andel unge ufaglærte - altså grupper som historisk sett har hatt dårlige rettigheter og vilkår, og som kanskje ikke er vant til å stille krav.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...