AnonymBruker Skrevet i går, 17:00 #1 Skrevet i går, 17:00 Har en på 2,5 år som har fungert veldig fint med lillebror som snart er 1, men de siste dagene har alt bare blitt rart og dumt. Han dytter, slår og sparker lillebror flere ganger om dagen. Teknikker/tiltak vi har prøvd er å fysisk stoppe (men rekker ikke alltid det), prate til han (det er ikke lov å slå, lillebror får vondt/blir lei seg, stryke istedenfor etc), fysisk fjerne han, ta fra leker, kjeft (ja jeg vet, ikke det beste men noen ganger koker det over når han bevisst skader lillebror for nte gang), nesten bare gi oppmerksomhet til lillebror/ta lillebror med til et annet rom. Det er ingenting som biter på. Jeg begynner å bli forbanna, mest på meg selv fordi jeg ikke klarer å beskytte lillebror, men det går utover storebror. Også får jeg dårlig samvittighet over det og over de vonde tankene jeg får siden storebror fortsatt bare er 2,5 år. hvordan håndtere situasjoner hvor storebror er slem/voldelig mot lillebror? ps jeg skriver jeg, men mannen min sliter med det samme og vi er dessverre ofte bare en voksen med begge barna pga vi driver å flytter osv. Anonymkode: 9c9a5...14b 2
AnonymBruker Skrevet i går, 17:21 #2 Skrevet i går, 17:21 Hei! Er i akkurat samme situasjon! Og begynte plutselig her også. Regner med at det er en fase. Ser imidlertid at minsten nå etter hvert begynner å ta igjen. Og det er jo sunt. I de aller fleste tilfeller går det jo bra, men er enig i at det tærer på tålmodigheten og det er ikke noe hyggelig å se minstemann få gjennomgå. Jeg aner ikke hva som er rett å gjøre her. Vi korrigerer hver gang og sier rolig (i de aller fleste tilfeller - men tro meg det koker over her også i blant) at sånn får du ikke lov til. Så - har ikke noen løsning, ville bare si at vi er flere og at det nok er normalt og går over etter hvert ❤️ Anonymkode: a62fe...294 2
AnonymBruker Skrevet i går, 17:26 #3 Skrevet i går, 17:26 Kan du ha 1årkngen i bæresele når du typisk skal noe som gir anledning til dette? Kan det være noe som foregår i bhg som gjør at han tar det utover søsken? Anonymkode: d29b1...765
AnonymBruker Skrevet i går, 17:28 #4 Skrevet i går, 17:28 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Har en på 2,5 år som har fungert veldig fint med lillebror som snart er 1, men de siste dagene har alt bare blitt rart og dumt. Han dytter, slår og sparker lillebror flere ganger om dagen. Teknikker/tiltak vi har prøvd er å fysisk stoppe (men rekker ikke alltid det), prate til han (det er ikke lov å slå, lillebror får vondt/blir lei seg, stryke istedenfor etc), fysisk fjerne han, ta fra leker, kjeft (ja jeg vet, ikke det beste men noen ganger koker det over når han bevisst skader lillebror for nte gang), nesten bare gi oppmerksomhet til lillebror/ta lillebror med til et annet rom. Det er ingenting som biter på. Jeg begynner å bli forbanna, mest på meg selv fordi jeg ikke klarer å beskytte lillebror, men det går utover storebror. Også får jeg dårlig samvittighet over det og over de vonde tankene jeg får siden storebror fortsatt bare er 2,5 år. hvordan håndtere situasjoner hvor storebror er slem/voldelig mot lillebror? ps jeg skriver jeg, men mannen min sliter med det samme og vi er dessverre ofte bare en voksen med begge barna pga vi driver å flytter osv. Anonymkode: 9c9a5...14b Når du har to tette som er fysisk mot hverandre, så er lekegrind løsningen. Ikke for den som er fysisk men for den som trenger beskyttelse og fred for den andre. Mulig den lille ikke er komfortabel med lekegrind, fordi han er for stor. Vi hadde aldri overlevd uten lekegrind. Anonymkode: 779a2...6c6 2 1 1
Perle Skrevet i går, 17:32 #5 Skrevet i går, 17:32 (endret) Mannen din må jo sette et eksempel her! -At det er 100% uaktuelt å slå lillebror eller mor. Hvis ikke mannen din klarer å utvise noen form for respekt eller hirearki, blir jo du hjelpeløs tilskuer. Gutten tenker jo, "pappa" agerer jo ikke, så da kan jeg jo gjøre hva jeg vil... Det er helt håpløst å være mamma i et hus der en voksen mann ikke evner å sette en standard slik mor kan få være mor og omsorgsperson og i fred for for vold mot baby og en tafatt mann som ikke skønner noen ting. Blir helt MATT av hvor konflyktskye, uvvvikende og politisk korrekt dagens unge foreldre er. Jeg skjønner ikke at dere orker eller gidder og atlever under terror fra deres egne barn. Jeg er 40 år, med em viljesterkt og vilter femåring såm MÅ holdes i ørene og få KLARE tilbakemeldinger. Det er min (og pappaens jobb) å sosialisere og veilede henne, samt vise henne adekvat oppførsel blandt jevnaldrene, slik at hun kan vare en god venn og kusine og bli et barn barn folk ønsker å invitere/ha rundt seg. Endret i går, 19:29 av Perle Leifer 1 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 17:59 #6 Skrevet i går, 17:59 Jeg blir MATT av besteforeldregenerasjon som tror man skal utvise "respekt og hierarki" når en 2-åring slår, og at det å få barna sine til å bli redd en selv er løsningen for å få barnet til å stoppe å slå, og at man kan løse dette permanent. Det blir jeg matt av. Man kan sette grenser og være bestemt og samtidig være snill. En 2-åring er ikke et voksent menneske i miniform. Hjernen til en 2-åring er ikke utviklet til å forstå denne grensen enda, så man må gjenta det. Igjen, og igjen og igjen og igjen. Hver gang. "Nei, i vår familie slår vi ikke hverandre", "husker du avtalen vår om at vi ikke slår i vår familie?" Etc. Og man må beskytte det minste barnet selvsagt med lekegrind, bæresele etc når man ikke kan være på gulvet og vokte over barnet. Her er en video om det: https://www.facebook.com/share/r/19vxAmYyUK/ Linken går til profilen til Dr. Vanessa Lapointe. Anonymkode: ef7e0...893 1
AnonymBruker Skrevet i går, 19:35 #7 Skrevet i går, 19:35 Perle skrev (2 timer siden): Mannen din må jo sette et eksempel her! -At det er 100% uaktuelt å slå lillebror eller mor. Hvis ikke mannen din klarer å utvise noen form for respekt eller hirearki, blir jo du hjelpeløs tilskuer. Gutten tenker jo, "pappa" agerer jo ikke, så da kan jeg jo gjøre hva jeg vil... Det er helt håpløst å være mamma i et hus der en voksen mann ikke evner å sette en standard slik mor kan få være mor og omsorgsperson og i fred for for vold mot baby og en tafatt mann som ikke skønner noen ting. Blir helt MATT av hvor konflyktskye, uvvvikende og politisk korrekt dagens unge foreldre er. Jeg skjønner ikke at dere orker eller gidder og atlever under terror fra deres egne barn. Jeg er 40 år, med em viljesterkt og vilter femåring såm MÅ holdes i ørene og få KLARE tilbakemeldinger. Det er min (og pappaens jobb) å sosialisere og veilede henne, samt vise henne adekvat oppførsel blandt jevnaldrene, slik at hun kan vare en god venn og kusine og bli et barn barn folk ønsker å invitere/ha rundt seg. 😂oh lord 🧌 Anonymkode: db2d6...b80 1 2
Perle Skrevet i går, 19:36 #8 Skrevet i går, 19:36 (endret) AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg blir MATT av besteforeldregenerasjon som tror man skal utvise "respekt og hierarki" når en 2-åring slår, og at det å få barna sine til å bli redd en selv er løsningen for å få barnet til å stoppe å slå, og at man kan løse dette permanent. Det blir jeg matt av. Man kan sette grenser og være bestemt og samtidig være snill. En 2-åring er ikke et voksent menneske i miniform. Hjernen til en 2-åring er ikke utviklet til å forstå denne grensen enda, så man må gjenta det. Igjen, og igjen og igjen og igjen. Hver gang. "Nei, i vår familie slår vi ikke hverandre", "husker du avtalen vår om at vi ikke slår i vår familie?" Etc. Og man må beskytte det minste barnet selvsagt med lekegrind, bæresele etc når man ikke kan være på gulvet og vokte over barnet. Her er en video om det: https://www.facebook.com/share/r/19vxAmYyUK/ Linken går til profilen til Dr. Vanessa Lapointe. Anonymkode: ef7e0...893 Mitt barn er ikke redd meg. Uakseptabel oppførlsel dilles ikke med. Det er en gang ,og aldri mer. J eg har aldri opplevd vold, eller utøvet vold selv. Kommer ikke fra noe "skadet" belastet miljo med fyll og juling. Jeg fikk mitt første og enste barn som 35 åring, ergo er jeg førti nå, og det jeg ser dagens foreldre godtar hadde ALDRI passert da jeg jeg barn! ALDRI!. Inkke av foreldlre, ikke av lærere, "barnehagetanter, eller av naboer. Jeg hadde en fanatstisk trygg oppvekst uten redsel, men å slå lillebroren min, snakke tilbake til mamma mens pappa hørte på var virkelig helt utenkelig. Like utenkelig som pille på fjernkontrollen eller sparke i bilsetet og ikke si takk for maten. Ts sitt Barn er to år og er igrunnen en "baby", selvsagt skal han behandles aldeldersadekvat! Men en sjalu toåring kan gjøre stor skade på en baby, eller et kjæledyr, og det finnes faktisk visse ting man ikke skal "forstå seg ihjel" på, men slå ned på en gang. Men for all del sitt der å dile og dall og se hvordan det utarter seg. _hvor "lett" det blir med fireåringen som spytter, sparker og biter og nærmer seg tjue kilo. Hver sin lyst... Endret 9 timer siden av Perle leifer+tillegg 1 1 4
Perle Skrevet i går, 19:41 #9 Skrevet i går, 19:41 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): 😂oh lord 🧌 Anonymkode: db2d6...b80
AnonymBruker Skrevet i går, 19:48 #10 Skrevet i går, 19:48 Perle skrev (11 minutter siden): Mitt barn er ikke redd redd for meg, men uakseptabel oppførlsel dilles ikke med. Det er en gang og aldri mer. Jeg har aldri opplevd vold, eller utøvet vold, men det jeg ser foreldre godtar idag idag hadde ALDRI passert da jeg jeag barn, og og jeg hadde en fanatstisk trygg oppvekst uten redsel, men å slå lillebroren min, snakke tilbake til mamma mens pappa hørte på var helt utenkelig. Narnet er to år og igrunnen en baby, selv, selvsagt skal han behandles aldeldersadekvat. Men en sjalu toåring kan gøre skade på en baby, eller et kjæledyr, og det finnes faktisk visse ting man ikke skal "forstå seg ihjæl på, men slå ned på en gang". Men for all del sitt der å dill og dall og se hvordan det utarter seg. Hver sin lyst. Du er ekstremt vag i hvordan du mener du "ikke diller med" dette uten at du utøver vold, så du står fritt til å utbrodere dette. Jeg venter spent. Anonymkode: ef7e0...893
FrkSolsikke Skrevet i går, 19:54 #11 Skrevet i går, 19:54 Kan man i en periode inkludere storebror mer når de voksne er sammen med lillebror? Si mer at «jeg er så glad for at du passer på lillebror, og du er så snill som meg hjelper lillebror. « Så vil storebror føle seg litt mer «viktig.» 😀 Vi gjorde dette veldig aktivt når barna våre var små. Storesøsken kan ha perioder fordi de er litt mer sjalu enn vanlig, det er ikke alltid lett å være liten når man får et nytt lillesøsøken. 😀 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #12 Skrevet 23 timer siden FrkSolsikke skrev (1 time siden): Kan man i en periode inkludere storebror mer når de voksne er sammen med lillebror? Si mer at «jeg er så glad for at du passer på lillebror, og du er så snill som meg hjelper lillebror. « Så vil storebror føle seg litt mer «viktig.» 😀 Vi gjorde dette veldig aktivt når barna våre var små. Storesøsken kan ha perioder fordi de er litt mer sjalu enn vanlig, det er ikke alltid lett å være liten når man får et nytt lillesøsøken. 😀 😂😂 kjære vene. Storebror er 2! Det viktigste er å gi dem begge oppmerksomhet og forsøke å begrense sjalusi. Men storebroren strever med å regulere egne følelser og reaksjoner. De aller aller fleste opplever litt «aggresjon» mellom søsken. Anonymkode: a62fe...294 1
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #13 Skrevet 14 timer siden Perle skrev (12 timer siden): Mannen din må jo sette et eksempel her! -At det er 100% uaktuelt å slå lillebror eller mor. Hvis ikke mannen din klarer å utvise noen form for respekt eller hirearki, blir jo du hjelpeløs tilskuer. Gutten tenker jo, "pappa" agerer jo ikke, så da kan jeg jo gjøre hva jeg vil... Det er helt håpløst å være mamma i et hus der en voksen mann ikke evner å sette en standard slik mor kan få være mor og omsorgsperson og i fred for for vold mot baby og en tafatt mann som ikke skønner noen ting. Blir helt MATT av hvor konflyktskye, uvvvikende og politisk korrekt dagens unge foreldre er. Jeg skjønner ikke at dere orker eller gidder og atlever under terror fra deres egne barn. Jeg er 40 år, med em viljesterkt og vilter femåring såm MÅ holdes i ørene og få KLARE tilbakemeldinger. Det er min (og pappaens jobb) å sosialisere og veilede henne, samt vise henne adekvat oppførsel blandt jevnaldrene, slik at hun kan vare en god venn og kusine og bli et barn barn folk ønsker å invitere/ha rundt seg. Her tror jeg du misforstår, far er slettes ikke tafatt. Vi agerer begge to og vi lar aldri dårlig oppførsel passere uten å gjøre noe. Problemet er at det «noe» vi gjør ikke fungerer. Så hva er det dere gjør hvis barnet f eks slår? Sånn helt konkret Anonymkode: 9c9a5...14b
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #14 Skrevet 14 timer siden Det jeg føler vi trenger for å lære toåringen at det er uakseptabelt å slå, er en konsekvens som føles så kjip for han slik at han ikke vil fortsette å gjøre det, samtidig som det ikke er for kjipt/barnemishandling. ts Anonymkode: 9c9a5...14b
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #15 Skrevet 12 timer siden 1- og 3-åring her. Kan si at det blir bedre ihvertfall 🤣👍🏻 men vi sier «nei» og fjerner voldsutøveren fra den minste. Så gråter 3-åringen som regel. Men det skjer veeeeeldig ofte når 3-åringen har behov for voksenkontakt. Den emosjonelle koppen trenger påfyll, eller at 3-åringen kan få være alene med én forelder for å få være mer i fred. Nå har 1-åringen begynt å bite til forsvar. Skal love deg at han slapp fort da han oppdaget det 🤣🤣🤣🤣 Anonymkode: ab9f3...306
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #16 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Det jeg føler vi trenger for å lære toåringen at det er uakseptabelt å slå, er en konsekvens som føles så kjip for han slik at han ikke vil fortsette å gjøre det, samtidig som det ikke er for kjipt/barnemishandling. ts Anonymkode: 9c9a5...14b det dere TRENGER gjøre er å lære om utvilkingssteg til barn og hvordan dere kan hjelpe barnet regulere følelser som oppstår, det er ikke å lære dem at de ikke skal slå som bør være fokuset men hvorfor situasjonen oppstår og hvordan den kan løses uten å slå, dytte osv.. Anonymkode: af2f0...1b3 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #17 Skrevet 12 timer siden Så får du h8 konsekvenser til ungen da. Dagens mødre er så tafatte og handlingslammede. Anonymkode: e1af6...c5e 2
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #18 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (35 minutter siden): det dere TRENGER gjøre er å lære om utvilkingssteg til barn og hvordan dere kan hjelpe barnet regulere følelser som oppstår, det er ikke å lære dem at de ikke skal slå som bør være fokuset men hvorfor situasjonen oppstår og hvordan den kan løses uten å slå, dytte osv.. Anonymkode: af2f0...1b3 Jepp. Tydeligvis flere i denne tråden som også skulle lært seg litt om dette. Anonymkode: ef7e0...893 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #19 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Så får du h8 konsekvenser til ungen da. Dagens mødre er så tafatte og handlingslammede. Anonymkode: e1af6...c5e Nei, dagens mødre er ikke det. Dagens mødre består av utrolig mange flotte mødre som ønsker å få slutt på generasjonstraumene og ønsker å hjelpe barna til å regulere følelsene sine med den kunnskapen vi nå har om barns utvikling. Og det blir sett ned på av de eldre generasjonene fordi de mangler kunnskap og tror at deres måte å oppdra barn på er riktig. Det er det ikke. Anonymkode: ef7e0...893 2
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #20 Skrevet 12 timer siden Tror storebror trenger litt ekstra, positiv, oppmerksomhet nå. Finn på noe med bare han. Anonymkode: 44ff4...ebe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå