Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Litt nysgjerrig på hvilke   slektsnavn /nemning  du  nytter når du  presenterer  slekta ?   Virker som navnbruk av slekta har en geografisk forankring,  alt etter hvor ein bor i landet.  

Ord som niese, nevø ,farmor, farfar, morfar, mormor  ble aldri brukt . 

Hos er følgende slektsnavn tradisjonelt blitt nytta:  Tippoldeforeldre,   Bestemor, Bestefar, tanter, onkler, svoger, svigerinne, søskenbarn, tremenning 

Anonymkode: e9b8a...34a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mormor, morfar, far og mor (farfar og farmor), søskenbarn, tremenninger, svigermor, svigerfar, svigersøster/bror, tante, onkel 

Og så sier vi ikke fadder, men gudmor og gudfar. 

Anonymkode: e260a...f54

AnonymBruker
Skrevet

bruker følgende:

bestemor og bestefar (nesten aldri mormor eller morfar ol.)

Søskenbarn (nesten aldri kusine/fetter)

Tantebarn/onkelbarn (nesten aldri niese/nevø). 

Tremenning, firmenning etc. 

Oldemor, oldefar 

Personlig synes jeg kanskje at det er mer presist å si «niese» enn «tantonge», men det føles samtidig litt fremmed. Da jeg var yngre trodde jeg faktisk oppriktig at ord som niese, kusine, fetter ol. var veldig gamle og nesten utdødde former som ingen brukte fordi de eneste gangene jeg så de formene var i litt eldre barnebøker 😅

Anonymkode: 0148d...0ac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker de samme begrepene som du, og unngår de samme. I tillegg til de du har nevnt bruker jeg også tante-/onkelunger. 

Jeg kommer Innlandet, nærmere bestemt mjøsområdet.  

Anonymkode: 92deb...695

AnonymBruker
Skrevet

Meg over her: når det gjelder fadder sier vi fadder om alle unntatt den ene som bar barnet til dåpen. Dette er gudmoren/gudfaren hos oss. Alle de andre er faddere.  

Anonymkode: 92deb...695

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mormor/morfar/farmor/farfar, onkel, tante, søskenbarn, kusine, fetter, niese, nevø, svoger, svigerinne, svigerforeldre, svigerbarn, -datter, -sønn, oldeforeldre og oldebarn.

Litt nysgjerrig på hva dere kaller nieser og nevøer.

Anonymkode: 4d987...94d

AnonymBruker
Skrevet

Mormor, morfar, farmor, farfar, oldefar, oldemor, onkel, tante, kusine, fetter, nevø, niese, gammelonkel, gammeltante.

Anonymkode: e7f34...a8b

Skrevet

Farmor, farfar, bestemor, bestefar, mormor, morfar, oldefar, oldemor, filletante, filleonkel, onkel, tante, nevø, niese, søskenbarn, fetter, kusine, tippoldefar, tippoldemor, tippoldemor og tippoldefar  

AnonymBruker
Skrevet

Her brukes mormor/ morfar/ farmor/ farfar/ bestemor/ bestefar/ far/ mor

Mamma/ pappa/ mor/ far

Søskenbarn/ kusine/ fetter 

Niese/ nevø/ tantunge/onkelunge

Fadder

Ja, pluss alle spoca skriver. 

Så her brukes kort fortalt alle utgaver

Anonymkode: 7bef3...b5d

AnonymBruker
Skrevet

Mamma, pappa, bestemor, bestefar, tante, onkel, tantunge, onkelunge, søskenbarn, svoger, svigerinne. Gudmor og gudfar om den som bar barnet og dens partner. De andre fadderene kalles fadder.

Anonymkode: 99b9d...722

Skrevet

Søskenbarn er det eneste som benyttes jeg mener er dustete. Et søskenbarn er språklig for meg søskens barn, og da nevøer/nieser og ikke fetter/kusine som det betyr.

AnonymBruker
Skrevet

Slektsnavn forbinder jeg med etternavnet som følger slekta.

Begrepene som diskuteres her er imidlertid noe helt annet. Morfar, onkel, svigerinne osv. er jo ikke navn, men betegnelser som beskriver en relasjon til en annen person. 

Anonymkode: f8b17...ebd

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mormor/morfar/farmor/farfar, onkel, tante, søskenbarn, kusine, fetter, niese, nevø, svoger, svigerinne, svigerforeldre, svigerbarn, -datter, -sønn, oldeforeldre og oldebarn.

Litt nysgjerrig på hva dere kaller nieser og nevøer.

Anonymkode: 4d987...94d

Tantejente/tantegutt 

Anonymkode: 098e1...6c5

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var ung, sa vi til og med moster og faster (altså om tanter på mors vs fars side). 

Ellers har jeg aldri sagt "mor" og "far" om mine foreldre, for der jeg kommer fra, betyr disse ordene besteforeldre. Jeg sier kun mamma og pappa. 

Anonymkode: 15c03...5d1

AnonymBruker
Skrevet

Mormor og morfar, tante og onkel, bestefar. Min mor kalte sine besteforeldre for mor og far, og sine tanter for moster og faster. 

Anonymkode: 70533...85e

AnonymBruker
Skrevet

En raritet jeg der jeg kommer fra (Ytre Nordre Sunnmøre) er at det er helt vanlig å si "tremelling" om "tremenning".... 

.. men det er litt på siden. Har alltid sagt "søkskenbarn" - men har gått litt over til "fetter" og "kusine" når jeg snakker med folk i Oslo. "Nevø/niese" er også litt fremmed, men bruker det når nødvendig. Vet ikke om vi hadde dialektord for det, egentlig. Brukte alltid mormor/morfar. 

Anonymkode: 86173...89b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mormor, morfar, far og mor (farfar og farmor), søskenbarn, tremenninger, svigermor, svigerfar, svigersøster/bror, tante, onkel 

Og så sier vi ikke fadder, men gudmor og gudfar. 

Anonymkode: e260a...f54

Nøyaktig samme her. 

Anonymkode: 4c92d...c07

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker aldri søskenbarn eller tanteunger. Sier kusine eller nevø (har ingen fettere eller nieser).

Jeg synes søskenbarn og tanteunger høres veldig "bonde"/"grisgrendt" ut. 

Anonymkode: 2266d...58c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bestemor, bestefar, tante, onkel, gammeltante (forkortet til tante), gammelonkel (forkortet til onkel), søskenbarn, tant'unge/onkelunge, tremenning (tremelling), svoger, svigerinne

Gudmor og gusfar kaller vi det fadderparet som bar til dåpen, resten er faddere.

Anonymkode: 55b3e...9fb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gudmor og gusfar kaller vi det fadderparet som bar til dåpen, resten er faddere.

Beklager, det ble feil: gulla og gusfar kaller vi det fadderparet som bar til dåpen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...