Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

167 cm, 57 kg, 55 år, altså i overgangsalderen. Har stort sett kunne spise som jeg vil, men det siste halve året har det forandret seg veldig. Holder vekten på ca 1300 kcal og det er jo ikke mye. Er dette normalt for vekt og høyde? Vant til å kose meg med det jeg vil, så dette er litt stusselig 😔

Anonymkode: 136bd...6df

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om du er veldig inaktiv er det vanlig. Beveg deg mer. 

Anonymkode: bc102...e48

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det stemmer bra at 1300kcal er din basalforbrenning. Du må nok justere deg litt ned hvis du vil gå ned i vekt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du har blitt mindre aktiv? Fått dårlig søvn som gjør at kroppen lagrer mer? 

Anonymkode: a8963...4d9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Om du er veldig inaktiv er det vanlig. Beveg deg mer. 

Anonymkode: bc102...e48

Jeg går tur/trener styrke ca 6 timer i uken. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Styrketrening bygger muskler, og muskler veier mer enn fett, har jeg hørt. Så hvis du trener mye, går du opp i vekt pga økt muskelmasse, tenker jeg.

Turgåing forbrenner egentlig veldig lite, det må opp i hastighet og få hjertet til å øke rytmen mer for å ha noen særlig effekt på kaloriforbruket. Prøv å intervall-løpe litt innimellom på turene dine. Løp alt du orker i et minutt, og så ro ned til vanlig gåing igjen noen minutter, før en ny spurt osv. Har lest at det skal være veldig bra. Den britiske tv-legen Michael Mosley testet ut dette (på tv), og det var visst veldig nyttig med slike utblåsninger av energi for full kraft i et minutt innimellom. Man er ikke nødt til å gjøre energiforbruket i ti sammenhengende minutter, det kan stykkes opp. Men det må være fullt øs, alt du orker, i et minutt. Og så gjenta etter en stund osv. Her er en artikkel om temaet, men jeg finner ikke videoen akkurat nå. Google litt og let om du vil se programmet som var på tv.

https://www.bbc.co.uk/programmes/articles/54mscpFxdQWZMk6jZbq3cWb/don-t-worry-about-going-to-the-gym-shorter-bursts-of-exercise-could-be-better-for-you

Anonymkode: d259e...f46

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville prøvd hormonbehandling. Overgangsalderen kan være grusomt og "alt" av uhelse kan være en bivirkning av overgangsalderen.

Anonymkode: 6b724...e6a

AnonymBruker
Skrevet

Høres ikke unormalt ut om du lever stillesittende. Går du minst 10 000 skritt daglig kan du også legge på noen ekstra kalorier. 

Anonymkode: 1f305...27f

AnonymBruker
Skrevet

Det man gjør for å både leve det gode livig holde på vekten er kose seg litt iperioder, og så når man har gått opp 3-4 kg så strammer man inn på bollene. Må ikke leve stusselig hver dag. Og, så er det bra å ha litt ekstra å ta av når man blir gammel.

Anonymkode: 105ee...21d

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du går over til lavkarbo og bytter ut korn og belgfrukter med fett og protein, så vil nok kiloene rase. Jeg er rundt 50 og dette er det eneste som fungerer for vekt for min del. Ingen restriksjoner i kalorier, bare bort med de matvarene som gjør at kroppen holder på mye vann, som for min del gjorde meg lubben. 

Anonymkode: b5a09...b1b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvis du går over til lavkarbo og bytter ut korn og belgfrukter med fett og protein, så vil nok kiloene rase. Jeg er rundt 50 og dette er det eneste som fungerer for vekt for min del. Ingen restriksjoner i kalorier, bare bort med de matvarene som gjør at kroppen holder på mye vann, som for min del gjorde meg lubben. 

Hva spiser du i stedet for brød? Blir mye brød her. Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Styrketrening forbrenner nada kalorier. Kardio med høy puls over lang tid er hva som forbrenner kalorier.

Anonymkode: 3dab5...985

Skrevet (endret)

6t trening i løpet av en uke er ikke mye om man sitter stille på jobb 40t iløpet av uka. Ta mer trapper, gå en tur i lunsjen, ta en skikkelig lang skogstur i helgen. Og pulsen bør skikkelig opp minst to ganger i uka. Enten motbakke, høy intensitet på styrketrening, eller løp/spinning/elipsemaskin.

Endret av Summeer
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hun er jo slank og trenger ikke ta av noen kilo.

Anonymkode: e744e...66c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva spiser du i stedet for brød? Blir mye brød her. Ts

Smoothies, ubehandlede nøtter, grønnsaker (søtpotet i stedet for hvit potet), salat, animalsk. Hvis du spiser mye brød så kan du jo begynne med å spise mindre av det? Hvis du spiser f.eks 4 skiver daglig i tillegg til ris og pasta, så kan du kutte ned til 2 skiver og halvere evnt pasta og ris. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun er jo slank og trenger ikke ta av noen kilo.

Anonymkode: e744e...66c

Du har rett, jeg leste HI feil. Men TS må ligge på et veldig lavt kaloriinntak for å holde vekten. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...