AnonymBruker Skrevet 6. juli #1 Skrevet 6. juli Er litt rådvill. Baby på 6 uker sover max 2 timer av gangen på natta. I natt var det max 1 time. Vet at babyer er ulike, men fins det noe jeg kan gjøre for at han sover lengre av gangen på natta? Eller er dette bare sånn han er? Er også veldig usikker på om vi gjør ting «riktig» på dagen. Skal man underholde de i løpet av dagen eller skal de bare ha mat, ny bleie og så sove igjen? Syns det er vanskelig å vite om han skal stimuleres mer på dagtid eller om jeg skal få han til å sove (så vi unngår overtrøtt baby ). Er det sånn at man skal la de sove mye på dagen fordi «søvn avler søvn» eller skal de holdes litt mer våkne fordi de da sover mer/bedre på natta? Anonymkode: 1fc6e...826
AnonymBruker Skrevet 6. juli #2 Skrevet 6. juli Nattevåk er helt normalt, de skal amme ofte. Jeg hadde mine i sengen med meg, så kunne jeg bare gi de pupp og fortsette å slumre meg gjennom det. Da fikk vi mest søvn. Og jeg ville jo absolutt stimulert på dagtid, i den forstand at man har blikkontakt og har samtaler, lager grimaser, synger og slikt. Anonymkode: c09fb...5a9 5 5
AnonymBruker Skrevet 6. juli #3 Skrevet 6. juli Men, skal bare legge til, en 6 ukers gammel baby burde styre det selv, altså la de sove når de er trøtte. (Ikke "holde de våkne".) Anonymkode: c09fb...5a9 5 5
AnonymBruker Skrevet 6. juli #4 Skrevet 6. juli Helt vanlig at de sover 1-2 timer de første månedene. Anonymkode: 51eff...44e 3 4
AnonymBruker Skrevet 6. juli #5 Skrevet 6. juli Samsoving og liggende amming Anonymkode: 35650...d0b 8 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli #6 Skrevet 6. juli Du beskriver helt vanlig babysøvn. Go with the flow, først når babyen blir 3 måneder kan du (gradvis) begynne å gjøre tiltak for å endre rytmen til baby 😊 Anbefaler samsoving og liggende amming. Det er redningen her i huset hvertfall. Anonymkode: 572af...a0e 5 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli #7 Skrevet 6. juli AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Samsoving og liggende amming Anonymkode: 35650...d0b Dette😊 Anonymkode: 52bd2...689 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli #8 Skrevet 6. juli Jeg har en på 12 uker, det er min nummer to. Vi startet umiddelbart med liggende amming og samsoving så snart vi kom hjem, og selv om han fortsatt trenger mat hver 3. time (kl 22, 01, 04 og 07 - da står vi opp), så sover jeg bedre og mer enn med nr 1 som sov lengre strekk men hvor vi ikke kjørte samsoving før han ble en del eldre. Søvn trumfer det meste, også planen om å ikke samsove 😅 Anonymkode: 86bed...37f 1 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli #9 Skrevet 6. juli jeg samsover og ammer liggende med min, han er nå to måneder. kan sove 3 timer i strekk før han våkner og vil ha pupp i halvsøvne, så sovner igjen. jeg pleier ikke alltid rape/skifte bleie om natten med mindre det er bæsj for å ikke vekke han. jeg følger baby sin klokke, lar han sove og spise når han vil, dag og natt. de er for små for rutiner. det var vel bare et sted etter 1 mnd at han begynte å være våken i 1-2 timer før han ble trøtt igjen. ellers våkner de oftest bare for mat. Anonymkode: 8e871...f42 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli #10 Skrevet 6. juli Det er helt normalt at babyen våkner hver 1-2 timer de første ukene, men ja, det er utrolig slitsomt😅 alle mine tre gjorde det og det bedret seg rundt 10-12 uker, da tok også de hersens nattebæsjebleiene slutt🤭 eneste måten jeg overlevde var ved å samsove og ha åpen buffet på puppen (bare ikke sovne mens babyen spiser, da) Anonymkode: acc7b...120 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli #11 Skrevet 6. juli Liggende amming sånn at jeg kunne sove samtidig gjorde at jeg sov bedre enn jeg noen gang har gjort i babyperioden😅 Ammehormoner var verdens beste sovemedisin for meg! Anonymkode: 52bd2...689 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli #12 Skrevet 6. juli AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det er helt normalt at babyen våkner hver 1-2 timer de første ukene, men ja, det er utrolig slitsomt😅 alle mine tre gjorde det og det bedret seg rundt 10-12 uker, da tok også de hersens nattebæsjebleiene slutt🤭 eneste måten jeg overlevde var ved å samsove og ha åpen buffet på puppen (bare ikke sovne mens babyen spiser, da) Anonymkode: acc7b...120 Hvorfor ikke sovne mens babyen spiser? Gjør jeg hver gang, hvorfor ligge våken og vente? Anonymkode: 572af...a0e 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli #13 Skrevet 6. juli Liggende amming og samsoving, legge seg tidlig så natta blir lang totalt sett, og eventuelt prøve å få en dupp på dagtid, eller i alle fall hvile litt. Det er tungt mens det står på, men det kommer til å bli bedre. Anonymkode: 54063...787 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli #14 Skrevet 7. juli Høres helt normalt ut. Min baby på 4 mnd våkner fremdeles hver andre time for pupp. I natt var det hver time. Sinnsykt slitsomt, ja! Anonymkode: 64e79...728 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli #15 Skrevet 7. juli Får dessverre ikke til amming og kan ikke samsove I går la vi oss kl 21 og han sovnet ikke før 02:30. Sov en time, våknet for mat, sov en time til, så var han ferdig sovet. Han har ikke sovet siden og klokka er snart 11 Får vel bare håpe det blir bedre etter hvert. TS Anonymkode: 1fc6e...826
AnonymBruker Skrevet 7. juli #16 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Får dessverre ikke til amming og kan ikke samsove I går la vi oss kl 21 og han sovnet ikke før 02:30. Sov en time, våknet for mat, sov en time til, så var han ferdig sovet. Han har ikke sovet siden og klokka er snart 11 Får vel bare håpe det blir bedre etter hvert. TS Anonymkode: 1fc6e...826 Jeg måtte gå med baby i bæresele for at hun skulle sove på den alderen der. Anonymkode: 64e79...728 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli #17 Skrevet 7. juli Du bør ikke forvente rutine på et så lite barn. Du har permisjon for å henge med på barnet sine behov. Anonymkode: 70eb6...c32 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli #18 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Får dessverre ikke til amming og kan ikke samsove I går la vi oss kl 21 og han sovnet ikke før 02:30. Sov en time, våknet for mat, sov en time til, så var han ferdig sovet. Han har ikke sovet siden og klokka er snart 11 Får vel bare håpe det blir bedre etter hvert. TS Anonymkode: 1fc6e...826 Mener du at babyen ikke har sovet mer enn 2 timer siden kl 02.30? Gråter han? Vondt? Gulper mye? Hva gjør du for å roe han ned å få han til å sovne? 👀 Anonymkode: 36fa1...495 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli #19 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mener du at babyen ikke har sovet mer enn 2 timer siden kl 02.30? Gråter han? Vondt? Gulper mye? Hva gjør du for å roe han ned å få han til å sovne? 👀 Anonymkode: 36fa1...495 Jepp, det er det jeg sier. Han gråter veldig lite. Tror ikke han har vondt. Han gulper litt, men ikke veldig mye. Det er akkurat som om han tror det er dag. Han lager lyder, gjesper litt, armer og ben fyker til alle kanter, så bæsjer han litt. Jeg skifter bleie, mater han, bærer på han, har han i moonboon, har han i bedsidecrib, har hud-mot-hud, svøper han, gir han smokk, synger, renser nesa hans, holder en hånd på han. Jeg føler egentlig jeg prøver alt Skal sies at dette er den verste natten han noen gang har hatt, men ja, han er litt vanskelig hvis det er lov å si TS Anonymkode: 1fc6e...826 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli #20 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (4 timer siden): Får dessverre ikke til amming og kan ikke samsove I går la vi oss kl 21 og han sovnet ikke før 02:30. Sov en time, våknet for mat, sov en time til, så var han ferdig sovet. Han har ikke sovet siden og klokka er snart 11 Får vel bare håpe det blir bedre etter hvert. TS Anonymkode: 1fc6e...826 Da må du ha avlastning! Fra naturen sin side fungerer amming og samsoving (ofte) veldig bra, går ikke det må man ha avlastning fra andre. Kan faren f.eks. ta deler av natten? Hva er grunnen til at du ikke kan samsove? Anonymkode: 52bd2...689
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå