AnonymBruker Skrevet 6. juli #1 Skrevet 6. juli Jeg leser stadig om folk som nesten legger inn livet sitt i å eie en bolig. Men i virkeligheten så er du jo gjeldsslave og bundet til et sted, store deler av ditt voksne liv. Hva er fordelen? Veldig ofte «eier» akkurat samme type boliger som de leier. Så selve livsstilen og livskvaliteten blir jo ikke bedre? Eller hva er greia? Riktignok kan ungene dine arve boligen din og du kan selge den. Muligens kjøpe deg noe mindre og leve av det en liten stund som pensjonist. Men er det verdt å gjøre det de få årene det er, på bekostning av at man nærmest lever på vann og brød i sine beste år. Dette spørsmålet er rettet til alle de som såvidt greier å få seg boliglån og kjøpt seg en 2-3roms borettslag leilighet med et nødskrik. Så blir det gjeldsslaver resten av sitt voksne liv og 40-50% av inntekten går med til boliglån. Ikke til de med arv og en del penger på bok. Anonymkode: b6643...480 4 2
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 6. juli Populært innlegg #2 Skrevet 6. juli Fordelen er at du har et fint sted å bo uten fuktskader, mugg sov i en slitt utleiedel der du kan kastes ut om 3 mndr. Anonymkode: 6108a...e45 31 4 19
AnonymBruker Skrevet 6. juli #3 Skrevet 6. juli Man kjøper jo etter evne. Lever godt ved siden av. Får god prisøkning. Og sitter igjen gjeldsfri i fin bolig i god tid før pensjonsalder. De fleste jeg kjenner kjøper etter få år biler kontant også, og en fritidsbolig. Du må slutte å tro at overskriftene på Dagbladet.no representerer nordmenn flest. Anonymkode: e6fa9...eeb 12
AnonymBruker Skrevet 6. juli #4 Skrevet 6. juli For meg er det viktig å eie. Det er viktig å ha noe som er mitt, der jeg bestemmer alt. Barna mine som hjem som vi eier og ikke bare låner. Det blir overhode ikke det samme. Også får man som regel avkastning når man selger boligen. Å leie er bare å skylle penger ned i dass. Anonymkode: 3df0f...7e0 20 2 8
AnonymBruker Skrevet 6. juli #5 Skrevet 6. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): For meg er det viktig å eie. Det er viktig å ha noe som er mitt, der jeg bestemmer alt. Barna mine som hjem som vi eier og ikke bare låner. Det blir overhode ikke det samme. Også får man som regel avkastning når man selger boligen. Å leie er bare å skylle penger ned i dass. Anonymkode: 3df0f...7e0 *barna mine som har et hjem som vi eier og ikke bare låner* Anonymkode: 3df0f...7e0 2 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli #6 Skrevet 6. juli Det kommer vel litt ann på hva du ønsker da. Jeg har hatt en del leie opplevelser med utleiere (pun not intended) og har derfor ønske om å eie egen bolig etterhvert, så jeg slipper alt det styret. Jeg ønsker et sted der jeg kan gjøre hva jeg vil uten å måtte forholde meg til utleiers regler, i tillegg til at der jeg ønsker å bo leies det svært lite uansett. Jeg kommer jo ikke til å kjøpe noe jeg ikke klarer å betale ned uansett. Anonymkode: 5f1d7...868 9 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli #7 Skrevet 6. juli Jeg kjøpte fordi jeg hatet usikkerheten det var å leie. Har møtt min del av idiotiske utleiere. Og så ville jeg ha kontroll på mitt eget hus, og her kan jeg bo til jeg selv velger å selge. Jeg har dessuten kun meg selv å forholde neg til. Er ekstremt befriende. Gjeldsslette, tja. Pengene må jo betales i husleie også når man leier, så økonomisk sett er det vel uansett bedre å betale ned på mitt eget lån enn må noen andres lån. Anonymkode: d7e25...acb 18 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli #8 Skrevet 6. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg kjøpte fordi jeg hatet usikkerheten det var å leie. Har møtt min del av idiotiske utleiere. Og så ville jeg ha kontroll på mitt eget hus, og her kan jeg bo til jeg selv velger å selge. Jeg har dessuten kun meg selv å forholde neg til. Er ekstremt befriende. Gjeldsslette, tja. Pengene må jo betales i husleie også når man leier, så økonomisk sett er det vel uansett bedre å betale ned på mitt eget lån enn må noen andres lån. Anonymkode: d7e25...acb Gjeldsslave* Anonymkode: d7e25...acb
AnonymBruker Skrevet 6. juli #9 Skrevet 6. juli For noen er det det, for de fleste her til lands. Det er noe med at man betaler inn/ned på noe som er (blir) ens eget, man investerer i egen fremtid fremfor å helpe utleier med å betale ned dennes investering. En sitter også «tryggere» i egen bolig, man er ikke prisgitt andres ønsker/behov på samme måte. Å ha denne tryggheten er av stor verdi for mange, men ikke for alle. Andre ønsker ikke å bli «bundet» til et sted, ha økonomiske forpliktelser på den måten… Anonymkode: 7a5c4...ca0 10
AnonymBruker Skrevet 6. juli #10 Skrevet 6. juli Jeg eier. Men kunne godt ha leid. Jeg må selv gjøre mye vedlikehold som jeg hater. Om jeg hadde leid, hadde jeg ikke trengt det. Anonymkode: c156c...dea 5
AnonymBruker Skrevet 6. juli #11 Skrevet 6. juli Eie bolig gir ikke lykke i seg selv, men det hjelper på trygghet når det gjelder bosted og økonomi Anonymkode: 742a9...86f 13
K.B. Skrevet 6. juli #12 Skrevet 6. juli De aller fleste som kjøper hus er ikke gjeldsslaver, hvor høy belåningsgrad følger av inntekt og formue, så man har penger til andre ting. Bolig er en trygg investering og har du lån, så slår det positivt ut på skatten din, og ikke minst, du er ikke prisgitt utleiere som ikke føler noe ansvar og flår deg uten at du sitter igjen med noe som helst, du betaler i praksis noen andre sitt lån og får ingen av godene.. 8 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli #13 Skrevet 6. juli Jeg lever ikke av brød og vann selv om bi betaler store summer for bolig. Det er heller ikke mulig å leie store og godt vedlikeholdte eneboliger i lang tid der jeg bor, og å legge masse tid og penger i å f.eks. lage en flott hage som tilhører noen andre virker ikke gøy. Å bli bundet til et sted anser jeg ikke som negativt. For barn er det nok flott å vokse opp med tilhørighet til et vakkert og trygt nabolag med masse andre barn. Anonymkode: 081fa...56d 9
AnonymBruker Skrevet 6. juli #14 Skrevet 6. juli Når man leier så bor man på nåde. Plutselig skal huseier selge og man blir kastet ut. Når man eier så er det også ofte en investering, i stedet for å kaste penger ut vinduet som man gjør når man leier. Anonymkode: fd6b6...c83 7 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli #15 Skrevet 6. juli I Norge er det ganske viktig. Siden bolig som formuesobjekt er ekstremt favorisert skattemessig. Det er som å få gratis penger av staten. Man må ikke ta imot om man ikke vil. Men dersom man vil ha en materielt fin livsstil og og alderdom så burde man absolutt komme seg inn på boligmarkedet. Og jo tidligere, desto mer får man. Hvis man sier nei til gratis penger store deler av lviet, så kan man ikke klage på at man er fattig når pensjonsalderen kommer. Det er lov å ta dumme valg. Men det er ikke greit å klage etterpå. Anonymkode: 186cd...068 3
Nowayback Skrevet 6. juli #16 Skrevet 6. juli (endret) Siden jeg nylig har kjøpt, så mener jeg det er viktig. Dobbelt så mye areal, høyere standard, flott utsikt og pengene som går til lån investerer jeg i meg selv istedetfor å kaste det bort på leie til andre. Etter boligkjøp har jeg flere hundre tusen i buffer, både på sparekonto og i aksjefond. Endret 6. juli av Nowayback 2 1 1
Hololo Skrevet 6. juli #17 Skrevet 6. juli De fleste blir ikke gjeldsslaver, jeg måtte ha betalt like mye for å leie bolig som jeg gjør månedlig ved eie inkludert absolutt alt bortsett fra vedlikehold, men bor i en helt ny bolig og det er mange år før det trengs å gjøre noe, og boligen har steget greit i pris. Forskjellen er jo at når du betale lån så går en del av det til deg selv +boligstigningen som gjør at det er mye gunstigere å eie. Du blir ikke låst, du kan like fullt selge bolig og kjøpe ny en annen plass, men jeg hater å flytte uansett og regne med jeg blir i boligen her ut livet nå. i tillegg er jeg ferdig med boliglånet før fyllte 50(om jeg vil). Så for å svare på spørsmålet ditt, for min del ser jeg absolutt ingen fordeler ved å leie. og ja det er faktisk ekstremt viktig for meg å eie. 2
Bokormsen Skrevet 6. juli #18 Skrevet 6. juli Det er ikke viktig rent rasjonelt, men vi er ikke rasjonelle, og problemet er at når du ikke har en kreditor som forlanger avdrag hver måned eller truer med å ta huset så er det mange som ikke klarer å spare men går med i dragsuget. Så da er det noen som sitter der uten noe etter et langt arbeidsliv mens andre bor i nedbetalt bolig. Men rent finansielt er det ganske like utfall om du leier og sparer resten, eller eier. 3 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli #19 Skrevet 6. juli Jeg eier en bolig til en verdi av 12 mill, har et lån på 5 mill. Sånn sett er jeg vel gjeldsslave, men lever utrolig romslig ved siden av å betale ned på lånet. Selger boligen det sekundet barna er ute av redet, og for min del trenger jeg da ingen fast bopel før jeg arver barndomshjemmet mitt om 10-20 år. Liker frihet til å farte rundt og være fri fra alt ansvar en bolig medfører. Som eneboligeier (som jeg er nå) har jeg i disse dager litt for mye å henge fingrene i, både inne og ute. I går røk kjøleskuffen min til 20k, og i dsg prøver jeg å redde en knusktørr gressplen😆 Anonymkode: 4946c...2b3 4
AnonymBruker Skrevet 6. juli #20 Skrevet 6. juli AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg leser stadig om folk som nesten legger inn livet sitt i å eie en bolig. Men i virkeligheten så er du jo gjeldsslave og bundet til et sted, store deler av ditt voksne liv. Hva er fordelen? Veldig ofte «eier» akkurat samme type boliger som de leier. Så selve livsstilen og livskvaliteten blir jo ikke bedre? Eller hva er greia? Riktignok kan ungene dine arve boligen din og du kan selge den. Muligens kjøpe deg noe mindre og leve av det en liten stund som pensjonist. Men er det verdt å gjøre det de få årene det er, på bekostning av at man nærmest lever på vann og brød i sine beste år. Dette spørsmålet er rettet til alle de som såvidt greier å få seg boliglån og kjøpt seg en 2-3roms borettslag leilighet med et nødskrik. Så blir det gjeldsslaver resten av sitt voksne liv og 40-50% av inntekten går med til boliglån. Ikke til de med arv og en del penger på bok. Anonymkode: b6643...480 Trygghet. Er ingen som kan fortelle deg at du må flytte. Det opplevde jeg... Bakdelen med å leie er at leieavtalen kan sies opp... Spesielt når man har barn. Anonymkode: 29ed1...b76 8 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå