Gå til innhold

Hvem sitt ansvar er det at folk mister flyet på grunn av kø i sikkerhetskontrollen?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

.

Endret av Sicktrip
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.7.2025 den 14.40):

Den som ikke sier fra i skranken til flyselskapet, eller til en ansatt. Blir alltid hjulpet gjennom når jeg sier i fra.

Om man bare står der og se på klokka har man vel skyld selv?

Anonymkode: d353a...d61

Joda. Jeg kom i tide, innsjekking på automaten fungerte ikke og jeg ble ikke sluppet ombord. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv opplevd å møte opp 3 timer før avreise, og deretter stå 2 timer og 40 minutter i sikkerhetskontroll. Rakk heldigvis flyet med et nødskrik, men ikke fader om jeg hadde akseptert å IKKE få erstatning for det om jeg hadde mistet flyet.

Anonymkode: 90ef4...07f

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Hololo skrev (55 minutter siden):

Jeg leser bare det som står i artikkelen, iflg den var det varslet på flere plattformer.

Det ble ikke varslet på forhånd, men samme dag. 

Anonymkode: 28582...d90

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.7.2025 den 14.49):

I dette tilfellet, hvor folk faktisk har møtt opp i god tid og køen til sikkerhetskontrollen er stillestående, så mener jeg at flyplassen har mye ansvar. Dersom alle passasjerene fikk sms i forkant, slik at de kunne beregne enda bedre tid, så er det annerledes, men det virker ikke som det var tilfellet. Det ble skrevet i Avinors app og på Avinors nettside, men er det vanlig å sjekke disse eller laste ned den appen? At de roper det opp å høyttalerne på flyplassen er jo ikke så hjelpsomt hvis man møter opp til vanlig tid og ikke vet om det på forhånd. Det er jo begrensa hvor tidlig folk kan komme også. Er fire timer nok? Seks? Dagen før? Det er jo umulig å vite i tilfelle.

Anonymkode: ffb96...b52

Hva mener du med at det er begrensa? Tror du man ikke får lov å gå gjennom sikkerhetskontrollen 4 timer før avgang? Om det ikke er kø en dag i juli, er det jo nettopp fordi tilstrekkelig stor prosent har beregnet svært god tid og luntet gjennom sånn at køen bak er slankere. 

Anonymkode: 93bc3...99b

AnonymBruker
Skrevet
Liljerød skrev (18 minutter siden):

Det bør holde å komme til anbefalt tid, i dette tilfellet var det mange som ankom to timer før og som likevel ikke rakk flyet pga kø i sikkerhetskontrollen. Da bør Avinor ta ansvaret for det, ikke den enkelte reisende.

Forøvrig er jeg enig i at det også et er stort problem at folk ankommer altfor tidlig, for så å fylle opp sikkerhetskontrollen til dem som har ankommet i akkurat riktig tid. De som har seks timer til flyet går, kan ikke "ta opp plass" i køen slik at en som har to timer til flyet går ikke rekker sitt fly. De bemanner jo med tanke på hvor mange fly som går....

Siden når har dette vært et problem? Vi som sjekker inn mye før vi må, sjekker jo som regel inn på tidspunkt hvor det er mye stillere på flyplassen enn i rushet rett før hovedtyngden av fly går. Pluss de som har dårlig tid, får prioritet og går rett gjennom køen. Hvis absolutt alle kom bare til minimum tid - eller enda kortere tid før - ,hadde det blitt flaskekork.

Anonymkode: 93bc3...99b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mest sannsynlig går dette under Force Majeure. Dvs uforutsette ting ingen kan noe for at skjer. Dermed ikke erstatningspliktig.

Jobber selv på OSL og kjenner godt til blant annet bagasjeanlegget. Der skjer det ting utenfor vår rekkevidde som feks bagasje som kiler seg fast (stort sett fikses dette kjapt) andre ting kan være strømbrudd som gjør noe med anlegget og feilen ikke blir funnet raskt nok. Bagasjeanlegget på OSL er gigantisk stort over flere etasjer, så å finne en feil kjapt bestandig lar seg ikke gjøre.

Veldig kjipt for de reisende, men like kjipt for de som jobber på flyplassen. Slettes ingen drømmedag for oss uansett hvor vi måtte jobbe på OSL.

Anonymkode: 4b36d...278

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.7.2025 den 14.31):

Er det ikke den enkelte resiendes ansvar å ankomme flyplassen tidlig nok til å komme seg gjennom sikkerhetskontrollen? Også når noe uventet skjer? 

Anonymkode: a0cdb...9fd

skal man komme 6 timer før da, sånn i tilfelle det er ekstraordinær kø pga feil ? helst bør en overnatte der for å være klar?

Anonymkode: 9df88...ffb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.7.2025 den 14.49):

I dette tilfellet, hvor folk faktisk har møtt opp i god tid og køen til sikkerhetskontrollen er stillestående, så mener jeg at flyplassen har mye ansvar. Dersom alle passasjerene fikk sms i forkant, slik at de kunne beregne enda bedre tid, så er det annerledes, men det virker ikke som det var tilfellet. Det ble skrevet i Avinors app og på Avinors nettside, men er det vanlig å sjekke disse eller laste ned den appen? At de roper det opp å høyttalerne på flyplassen er jo ikke så hjelpsomt hvis man møter opp til vanlig tid og ikke vet om det på forhånd. Det er jo begrensa hvor tidlig folk kan komme også. Er fire timer nok? Seks? Dagen før? Det er jo umulig å vite i tilfelle.

Anonymkode: ffb96...b52

Nå var det vel ikkje sikkerhetskontrollen som skapte køer, men teknisk problem med bagasjebånd, og det er vel Avinor sitt ansvar. 

Anonymkode: ab4df...b93

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Nå var det vel ikkje sikkerhetskontrollen som skapte køer, men teknisk problem med bagasjebånd, og det er vel Avinor sitt ansvar. 

Anonymkode: ab4df...b93

Idag var det bagasjesystemet men i mars var det vel sikkerhetskontrollen

Anonymkode: d8787...6c0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Idag var det bagasjesystemet men i mars var det vel sikkerhetskontrollen

Anonymkode: d8787...6c0

Er det ikke streik, uvær, signalfeil på vei til flyplassen osv, så er det noe annet. Egentlig et mirakel at såpass mange fly går i rute (med passasjerene ombord), når man tenker på hvor mange detaljer man er avhengig av at skal klaffe. 

Anonymkode: a9fef...e2e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mest sannsynlig går dette under Force Majeure. Dvs uforutsette ting ingen kan noe for at skjer. Dermed ikke erstatningspliktig.

Jobber selv på OSL og kjenner godt til blant annet bagasjeanlegget. Der skjer det ting utenfor vår rekkevidde som feks bagasje som kiler seg fast (stort sett fikses dette kjapt) andre ting kan være strømbrudd som gjør noe med anlegget og feilen ikke blir funnet raskt nok. Bagasjeanlegget på OSL er gigantisk stort over flere etasjer, så å finne en feil kjapt bestandig lar seg ikke gjøre.

Veldig kjipt for de reisende, men like kjipt for de som jobber på flyplassen. Slettes ingen drømmedag for oss uansett hvor vi måtte jobbe på OSL.

Anonymkode: 4b36d...278

Teknisk feil går ikke under force majeure, da dette ligger under selskapets kontroll.

Anonymkode: 05764...c3e

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

I og med at innsjekkingen ikke åpner før 2 timer før avgang så må flyselskapet eller Avinor ta ansvar dersom folk møter opp da, og likevel ikke rekker flyet.

Anonymkode: 05764...c3e

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Hololo skrev (5 timer siden):

Jeg leser bare det som står i artikkelen, iflg den var det varslet på flere plattformer.

"flere plattformer" er ikke godt nok. De kunne jo sendt røyksignaler uten at det hjelper så veldig? 

Eneste som duger er sms. Ingen sjekker Avinor sine sider før de reiser. Flyselskapet orienterer jo via sms, da må vel Avinor få til det samme. 

Dessuten vil det for noen være umulig å tilpasse seg informasjonen. Mange har kun dagsreiser innom OSL, det blir jo for dumt å lande på OSL for å bare gå ut og stille seg i sikkerhetskontroll for at man skal kunne rekke flyet hjem igjen. 2 timer skal være nok. Er det ikke nok må folk få anledning til å kansellere kostnadsfritt (dvs Avinor må ta kostnaden). 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har man sjekket inn bagasjen over to timer før og den er på vei til utlandet før man kommer gjennom sikkerhetskontrollen fordi amatør-Avinor ikke klarer å gjennomføre et tilsyn uten to timer stillestående kø så bør Staten finne en mer kompetent driver av flyplasser.

Foreslår gruppesøksmål mot Avinor på dette, for alle som mistet flyet. Det eneste Avinor skjønner er når de taper penger. Kanskje de kan bli en serviceorganisasjon FOR kundene sine når de taper i retten og må bla opp noen millioner i erstatning?

Anonymkode: 59ab2...557

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Både flyplassen og de reisende har litt ansvar. Kanskje mest flyplassen.

Det er virkelig ikke for mye å forlange at bagasjesystemet fungerer når man drar på tur. Jeg ser mange mener man skal møte opp 2-3 timer før adgang. Det skal virkelig ikke være nødvendig.

Samtidig må passasjerene være litt mer på med å plage de ansatte når de har dårlig tid. Flyplassen prioriterer de som har dårlig tid. Stå på ditt og press deg igjennom. Mange av de som står i den lange køen har fly som går timesvis etter deg selv, for eksempel. Du burde kunne gå før dem.

Anonymkode: 3f3d8...d3f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Samtidig må passasjerene være litt mer på med å plage de ansatte når de har dårlig tid. Flyplassen prioriterer de som har dårlig tid. Stå på ditt og press deg igjennom. Mange av de som står i den lange køen har fly som går timesvis etter deg selv, for eksempel. Du burde kunne gå før dem.

Anonymkode: 3f3d8...d3f

Ikke enig med mindre det er ting som er flyplassens feil. Når jeg med vond rygg har stått i kø en halvtime etter å ha vært tidlig ute, skal ikke folk som kommer i siste liten trenge seg forbi meg. 

Anonymkode: a9fef...e2e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...