Gå til innhold

Hvem sitt ansvar er det at folk mister flyet på grunn av kø i sikkerhetskontrollen?


Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://www.nettavisen.no/okonomi/ble-mott-av-sjokk-ko-pa-flyplassen-kun-jens-har-fatt-erstatning/s/5-95-2515544

Mange møtte opp to timer før avgang og mistet flyet fordi køen i sikkerhetkontrollen stod bom stille. 

Hvem har ansvaret? 

Er det ikke den enkelte resiendes ansvar å ankomme flyplassen tidlig nok til å komme seg gjennom sikkerhetskontrollen? Også når noe uventet skjer? 

Hvem sitt ansvar er det dersom man mister flyet fordi man ikke rakk gjennom sikkerhetskontrollen? Er ansvaret delt? Hvor går i så fall grensen? Og kan flyplassen da sikre seg ved å anbefale passasjerer å ankomme dagen i forveien i tilfellet noe uventet skulle skje?

Anonymkode: a0cdb...9fd

  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Den som ikke sier fra i skranken til flyselskapet, eller til en ansatt. Blir alltid hjulpet gjennom når jeg sier i fra.

Om man bare står der og se på klokka har man vel skyld selv?

Anonymkode: d353a...d61

  • Liker 2
Skrevet

Lær av det og møt opp 3 timer før det er tross alt midt i ferien i Norge og alle skal ut å reise samtidig. 

  • Nyttig 2
Skrevet

Helt enig med Avinor her, om dette var noe som ble godt opplyst om så er det 100% egen feil.
Irritere meg litt at det begynner å bli litt Amerikanske tilstander der vi skal ha erstatning for alt og prøve å fraskrives alt ansvar grunnet latskap/dumhet

 

– Generelt er Avinors juridiske vurdering at køene 13. mars ikke gir grunnlag for erstatning. Køer oppsto som følge av et tilsyn og tiltak i tilknytning til dette. Det ble informert via både Avinors nettside, app, presse og opprop i terminalen hvert 10. minutt, sier Storm Røsaasen.

 

 

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I dette tilfellet, hvor folk faktisk har møtt opp i god tid og køen til sikkerhetskontrollen er stillestående, så mener jeg at flyplassen har mye ansvar. Dersom alle passasjerene fikk sms i forkant, slik at de kunne beregne enda bedre tid, så er det annerledes, men det virker ikke som det var tilfellet. Det ble skrevet i Avinors app og på Avinors nettside, men er det vanlig å sjekke disse eller laste ned den appen? At de roper det opp å høyttalerne på flyplassen er jo ikke så hjelpsomt hvis man møter opp til vanlig tid og ikke vet om det på forhånd. Det er jo begrensa hvor tidlig folk kan komme også. Er fire timer nok? Seks? Dagen før? Det er jo umulig å vite i tilfelle.

Anonymkode: ffb96...b52

  • Liker 27
  • Nyttig 6
Skrevet
GrønnNellik68 skrev (3 minutter siden):

Lær av det og møt opp 3 timer før det er tross alt midt i ferien i Norge og alle skal ut å reise samtidig. 

Du må lese artikkelen, lær av det å les artikkelen så kommentere du ikke i uvitenhet neste gang.

  • Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

https://www.nettavisen.no/okonomi/ble-mott-av-sjokk-ko-pa-flyplassen-kun-jens-har-fatt-erstatning/s/5-95-2515544

Mange møtte opp to timer før avgang og mistet flyet fordi køen i sikkerhetkontrollen stod bom stille. 

Hvem har ansvaret? 

Er det ikke den enkelte resiendes ansvar å ankomme flyplassen tidlig nok til å komme seg gjennom sikkerhetskontrollen? Også når noe uventet skjer? 

Hvem sitt ansvar er det dersom man mister flyet fordi man ikke rakk gjennom sikkerhetskontrollen? Er ansvaret delt? Hvor går i så fall grensen? Og kan flyplassen da sikre seg ved å anbefale passasjerer å ankomme dagen i forveien i tilfellet noe uventet skulle skje?

Anonymkode: a0cdb...9fd

Voksne mennesker er selv ansvarlig for å være ute i god nok tid til å rekke fremkomstmiddelet de skal reise med. 
Er akkurat dette vanskelig å forstå? Er da skrevet og snakket opp og i mente om å være ute i god nok tid, så du slipper å kjøpe nye billetter, selv. 
Er bussen eller toget kjørt, fordi du er for sein, så er jo det aldri noe tema om ansvar.

Anonymkode: fe691...f1e

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Voksne mennesker er selv ansvarlig for å være ute i god nok tid til å rekke fremkomstmiddelet de skal reise med. 
Er akkurat dette vanskelig å forstå? Er da skrevet og snakket opp og i mente om å være ute i god nok tid, så du slipper å kjøpe nye billetter, selv. 
Er bussen eller toget kjørt, fordi du er for sein, så er jo det aldri noe tema om ansvar.

Anonymkode: fe691...f1e

Men flere av disse passasjerene møtte jo opp til anbefalt tid. Jeg beregner alltid veldig god tid og møter alltid opp på flyplassen lenge før anbefalt tid. Men jeg synes likevel ikke de hadde full skyld her.

Anonymkode: ffb96...b52

  • Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vel. Nå når jeg reiste var det kjempekøer. De som jeg så som risikerte å miste flyet, kjempet seg igjennom køen.  Hos meg var det beskjed fra Ving om at ikke får sjekket inn før 2 timer før avgang. Da mener jeg det hadde vært deres feil om jeg ikkje fikk rukket igjennom sikkerhetskontrollen, da jeg var der før 2 timer, og ble nektet innsjekk.

Anonymkode: f5947...dae

  • Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Hololo skrev (12 minutter siden):

Helt enig med Avinor her, om dette var noe som ble godt opplyst om så er det 100% egen feil.
Irritere meg litt at det begynner å bli litt Amerikanske tilstander der vi skal ha erstatning for alt og prøve å fraskrives alt ansvar grunnet latskap/dumhet

 

– Generelt er Avinors juridiske vurdering at køene 13. mars ikke gir grunnlag for erstatning. Køer oppsto som følge av et tilsyn og tiltak i tilknytning til dette. Det ble informert via både Avinors nettside, app, presse og opprop i terminalen hvert 10. minutt, sier Storm Røsaasen.

 

 

Jeg er generelt enig med deg ang «amerikanske tilstander»- men jeg lurer litt på hva du tenker vi skulle gjort annerledes? Jeg reiste nemlig den dagen. Pleier å beregne normalt med ok tid. Ca 1,5 time før avgang pleier jeg å være på flyplassen når jeg reiser innenlands. Jeg kom til Gardemoen 1,20 min før flyet skulle gå .jeg fikk ingen varsle om at ting gikk sent, før jeg kom på flytoget. Jeg fikk da heller ikke varsel om hvor lang køen var, bare ar det var lengre tid en normalt… mitt fly gikk 40 min senere enn planlagt og jeg rakk det med en nødskrik ( gaten var lukket da jeg kom fram, men passasjerene stod fortsatt i den «luftbroa»). Da hadde jeg løpt igjennom hele avgangshallen for å rekke det… 

Anonymkode: d348b...b6a

  • Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er generelt enig med deg ang «amerikanske tilstander»- men jeg lurer litt på hva du tenker vi skulle gjort annerledes? Jeg reiste nemlig den dagen. Pleier å beregne normalt med ok tid. Ca 1,5 time før avgang pleier jeg å være på flyplassen når jeg reiser innenlands. Jeg kom til Gardemoen 1,20 min før flyet skulle gå .jeg fikk ingen varsle om at ting gikk sent, før jeg kom på flytoget. Jeg fikk da heller ikke varsel om hvor lang køen var, bare ar det var lengre tid en normalt… mitt fly gikk 40 min senere enn planlagt og jeg rakk det med en nødskrik ( gaten var lukket da jeg kom fram, men passasjerene stod fortsatt i den «luftbroa»). Da hadde jeg løpt igjennom hele avgangshallen for å rekke det… 

Anonymkode: d348b...b6a

Det jeg tenke på var at om dette er godt opplyst via både app og presse o.l så tenke jeg at de har gjort det de kan, og da burde det ikke vært betalt ut erstatning i ettertid.

AnonymBruker
Skrevet

Dette var en ekstraordinær situasjon og Avinor bør ta på seg ansvaret for dette. Folk møter opp til anbefalt tid og rekker ikke flyet - da er det en feil Avinor bør ta på seg uten videre diskusjon. 

Anonymkode: 98628...00a

  • Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet
Hololo skrev (5 timer siden):

Det jeg tenke på var at om dette er godt opplyst via både app og presse o.l så tenke jeg at de har gjort det de kan, og da burde det ikke vært betalt ut erstatning i ettertid.

Dette var ikke varslet på forhånd, jeg som reisende fikk i alle fall ingen beskjed. Var på OSL på morgenen, og da var det ingen kø - så dro på kontoret.
 

Beregnet faktisk god til den dagen, helt tilfeldig. Var på flyplassen 2 timer før, kun håndbagasje, fasttrack - der snek forøvrig alle seg forbi som kom til sitt vante tidspunkt og som kanskje ikke hadde den nødvendige tiden. Dette førte til ytterligere ventetid i fasttracken. 45 minutter brukte jeg i fasttracken den dagen. Priste meg lykkelig for at jeg kunne stå der og ta et par jobbtelefoner - det hadde aldri gått om jeg hadde  blitt på jobb litt lenger. 

  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Enig i at det må holde å møte til anbefalt tid. Leste om noen som ikke kom med flyet selv om de var der tre timer før, så lenge før skal man ikke måtte møte på Gardermoen hvor det tross alt er normalt med få minutters venting. 

Anonymkode: a9fef...e2e

  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lang tid i forveien skal man møte opp da? 4 timer før? 8 timer før? En uke før? Helt håpløst at ikke Avinor tar ansvar. Jeg er selv alltid tidlig ute når jeg skal fly, sånn at jeg ikke skal stresse og måtte løpe til gaten. 

Anonymkode: 3fa99...6d5

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Et av problemene er vel at folk kommer FØR 2t? Slik det hoper seg opp med folk selv om flere ikke skal fly før 3-4t senere. 

Anonymkode: 89e1e...d14

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Et av problemene er vel at folk kommer FØR 2t? Slik det hoper seg opp med folk selv om flere ikke skal fly før 3-4t senere. 

Anonymkode: 89e1e...d14

Ja. De styrer ofte antall luker etter antall fly. Verst på min flyplass er busslast med cruiseturister som skal fly om 4 timer... Amerikanere med mengder bagasje, som har all verdens tid gjennom sikkerhetskontrollen. Når dette skjer pleier Avinor være ganske grei på å slippe meg inn fast track. 

Anonymkode: d353a...d61

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Et av problemene er vel at folk kommer FØR 2t? Slik det hoper seg opp med folk selv om flere ikke skal fly før 3-4t senere. 

Anonymkode: 89e1e...d14

Vanligvis, ja. Men i tilfellet i mars så var køen stillestående, da hjelper det lite hvor kort den var i utgangspunktet. Og Avinor forsvarer seg jo selv med at de advarte om lange køer, og da kommer så klart folk enda tidligere. 

Kanskje det burde vært et system der man hadde en timeslot for innsjekk, feks mellom 1,5 og 2 timer før flighten. Og at man da var garantert å komme gjennom. Men hadde nok blitt vanskelig å time med den høyst upålitelige kollektivtrafikken inn til Gardermoen, den er også en årsak til at mange både kommer alt for tidlig og for sent. Dessuten finnes det jo knapt en stol å sitte på før sikkerhetskontrollen, så det området er ikke egnet til venting på en timeslot. 

Anonymkode: a9fef...e2e

  • Liker 2
Skrevet
reiseglad skrev (18 timer siden):

Dette var ikke varslet på forhånd, jeg som reisende fikk i alle fall ingen beskjed. Var på OSL på morgenen, og da var det ingen kø - så dro på kontoret.
 

Beregnet faktisk god til den dagen, helt tilfeldig. Var på flyplassen 2 timer før, kun håndbagasje, fasttrack - der snek forøvrig alle seg forbi som kom til sitt vante tidspunkt og som kanskje ikke hadde den nødvendige tiden. Dette førte til ytterligere ventetid i fasttracken. 45 minutter brukte jeg i fasttracken den dagen. Priste meg lykkelig for at jeg kunne stå der og ta et par jobbtelefoner - det hadde aldri gått om jeg hadde  blitt på jobb litt lenger. 

Jeg leser bare det som står i artikkelen, iflg den var det varslet på flere plattformer.

Skrevet

Det bør holde å komme til anbefalt tid, i dette tilfellet var det mange som ankom to timer før og som likevel ikke rakk flyet pga kø i sikkerhetskontrollen. Da bør Avinor ta ansvaret for det, ikke den enkelte reisende.

Forøvrig er jeg enig i at det også et er stort problem at folk ankommer altfor tidlig, for så å fylle opp sikkerhetskontrollen til dem som har ankommet i akkurat riktig tid. De som har seks timer til flyet går, kan ikke "ta opp plass" i køen slik at en som har to timer til flyet går ikke rekker sitt fly. De bemanner jo med tanke på hvor mange fly som går.

Dette bør være Avinor sitt ansvar å regulere når de venter stor trafikk. På Arlanda rett etter covid var over, og det var kjempekaos da alle skulle ut og fly og "ingen" jobbet i sikkerhetskontrollen lengre, nektet de passasjere som kom før to timer før avgangen sin. Helt enkelt fordi de fylte opp avgangshallen unødig. Du fikk kun komme inn når det var akkurat to timer eller mindre til din avgang. Det skal nemlig være mer enn nok, de skal klare å sluse deg gjennon en sikkerhetssjekk på to timer. Det nytter ikke å si til folk at de skal komme seks og fire timer før.

  • Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...