AnonymBruker Skrevet 6. juli #1 Skrevet 6. juli I en rundkjøring der det er to felt inn og ett felt ut, hvem kjører først ut? Jeg kjørte inn fra høyre der det var to felt, og så rett ut til høyre, der det var ett felt, og så kom det en bil fra venstre og avskar meg og kjørte først ut på veien. Jeg er den grønne pila, og den bilen som kom og avskjærte meg er den røde. Utkjøringen har kun ett felt. Jeg så ikke helt hvor bilen kom fra, men den må ha kommet fra midt inni rundkjøringen for å avskjære meg slik som den gjorde. Anonymkode: 10fef...bce
AnonymBruker Skrevet 6. juli #2 Skrevet 6. juli Du har vikeplikt for den som er i rundkjøringen Anonymkode: fba50...917 26 11
AnonymBruker Skrevet 6. juli #5 Skrevet 6. juli AnonymBruker skrev (12 minutter siden): I en rundkjøring der det er to felt inn og ett felt ut, hvem kjører først ut? Jeg kjørte inn fra høyre der det var to felt, og så rett ut til høyre, der det var ett felt, og så kom det en bil fra venstre og avskar meg og kjørte først ut på veien. Jeg er den grønne pila, og den bilen som kom og avskjærte meg er den røde. Utkjøringen har kun ett felt. Jeg så ikke helt hvor bilen kom fra, men den må ha kommet fra midt inni rundkjøringen for å avskjære meg slik som den gjorde. Anonymkode: 10fef...bce Leser du teroriboka? Dette står meget greit forklar der. I en rundkjøring gjelder vikeplikt reglene. Du har vikeplikt for alle som er inne i rundkjøringen. Ergo kjører du ikke inn før bil i rød pil er ute av kjørebanen du skal inn i. Dernest gjelder høyreregelen, eller Erna regelen, Du har vikeplikt fra høyre. Så kommer veitrafikkloven inn, du skal ikke hindre eller forstyrre andre bilister med din kjøring. Og du skal opptre hensynsfullt, aktpågivende og varsomt. Sistnevnte regel bør vel gjelde overalt i samfunnet? Anonymkode: 770bd...ab1 5 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli #6 Skrevet 6. juli AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Leser du teroriboka? Dette står meget greit forklar der. I en rundkjøring gjelder vikeplikt reglene. Du har vikeplikt for alle som er inne i rundkjøringen. Ergo kjører du ikke inn før bil i rød pil er ute av kjørebanen du skal inn i. Dernest gjelder høyreregelen, eller Erna regelen, Du har vikeplikt fra høyre. Så kommer veitrafikkloven inn, du skal ikke hindre eller forstyrre andre bilister med din kjøring. Og du skal opptre hensynsfullt, aktpågivende og varsomt. Sistnevnte regel bør vel gjelde overalt i samfunnet? Anonymkode: 770bd...ab1 Det var aldri noen bil i den kjørebanen jeg skulle inn i. TS Anonymkode: 10fef...bce 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli #7 Skrevet 6. juli AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Det var aldri noen bil i den kjørebanen jeg skulle inn i. TS Anonymkode: 10fef...bce Den bilen du har markert med rød pil var jo inne i rundkjøringen og skulle ut etter der hvor du kjørte inn. Altså hadde du vikeplikt for vedkommende. Anonymkode: 718ef...a26 4 5
Snublefot62 Skrevet 6. juli #8 Skrevet 6. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Leser du teroriboka? Dette står meget greit forklar der. I en rundkjøring gjelder vikeplikt reglene. Du har vikeplikt for alle som er inne i rundkjøringen. Ergo kjører du ikke inn før bil i rød pil er ute av kjørebanen du skal inn i. Dernest gjelder høyreregelen, eller Erna regelen, Du har vikeplikt fra høyre. Så kommer veitrafikkloven inn, du skal ikke hindre eller forstyrre andre bilister med din kjøring. Og du skal opptre hensynsfullt, aktpågivende og varsomt. Sistnevnte regel bør vel gjelde overalt i samfunnet? Anonymkode: 770bd...ab1 Hvor ble det av vikeplikten ved feltskifte? Rød bil er i det innerste feltet og må skifte felt for å kjøre ut av rundkjøringen, og får da vikeplikt for de som er i det feltet de bytter til. 2 9
AnonymBruker Skrevet 6. juli #9 Skrevet 6. juli Snublefot62 skrev (7 minutter siden): Hvor ble det av vikeplikten ved feltskifte? Rød bil er i det innerste feltet og må skifte felt for å kjøre ut av rundkjøringen, og får da vikeplikt for de som er i det feltet de bytter til. Men ts er ikke i feltet, men utenfor rundkjøringen og har dermed vikeplikt for "rød bil" som allerede er i rundkjøringen. Anonymkode: 718ef...a26 12 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli #10 Skrevet 6. juli Det spiller ikke noen rolle om rød pil var først inne i rundkjøring, den har alikevel vikeplikt ved filskifte. Så var den i innerste fil når du kjørte inn i rundkjøringen er det den som har vikeplikt. Dette er det desverre irriterende mange som ikke har fått med seg.. Anonymkode: 600d9...c73 5 9
AnonymBruker Skrevet 6. juli #11 Skrevet 6. juli https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/kjoring-i-rundkjoringer/ "Du har også vikeplikt hvis du skal skifte kjørefelt inne i rundkjøringen. Bruk blinklyset før du skifter kjørefelt." Anonymkode: 600d9...c73 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli #12 Skrevet 6. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det spiller ikke noen rolle om rød pil var først inne i rundkjøring, den har alikevel vikeplikt ved filskifte. Så var den i innerste fil når du kjørte inn i rundkjøringen er det den som har vikeplikt. Dette er det desverre irriterende mange som ikke har fått med seg.. Anonymkode: 600d9...c73 Den kom fra innerste fil ja. TS Anonymkode: 10fef...bce 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli #13 Skrevet 6. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Leser du teroriboka? Dette står meget greit forklar der. I en rundkjøring gjelder vikeplikt reglene. Du har vikeplikt for alle som er inne i rundkjøringen. Ergo kjører du ikke inn før bil i rød pil er ute av kjørebanen du skal inn i. Dernest gjelder høyreregelen, eller Erna regelen, Du har vikeplikt fra høyre. Så kommer veitrafikkloven inn, du skal ikke hindre eller forstyrre andre bilister med din kjøring. Og du skal opptre hensynsfullt, aktpågivende og varsomt. Sistnevnte regel bør vel gjelde overalt i samfunnet? Anonymkode: 770bd...ab1 Man skal ikke stå å vente på en bil i rundkjøringen, da kan man like så godt ha et kryss. Man skal flette inn, grønn her kan fint kjøre når rød er i rundkjøringen, så fremst hun inne hindrer han. Du skal heller ikke krysse foran en annen bil i en rundkjøring dersom du kommer bak, og begge skal samme vei. Du kan krysse bilen dersom det er tydelig at vedkommende blinker ut og du skal videre i rundkjøringen. Antar rød kjørte ut her foran grønn fordi hun brukte assortment lang tid til å lure seg ut i krysset. Eller så va han en stressa sint bilist. Uansett, begge skal samme vei, bakerste bil skal ikke krysse bilen foran. Ikke vent på biler i rundkjøringen, men ikke kast deg inn foran slik at fører blir hindret. Det skal flyte igjennom en rundkjøring. Anonymkode: dbed5...9b1 5
Snublefot62 Skrevet 6. juli #14 Skrevet 6. juli AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Men ts er ikke i feltet, men utenfor rundkjøringen og har dermed vikeplikt for "rød bil" som allerede er i rundkjøringen. Anonymkode: 718ef...a26 Og ut fra det Ts beskriver så var feltet hun skulle inn i tomt når hun kom frem til vikelinjen, og kunne derfor kjøre inn i rundkjøringen uten å hindre rød bil. 4 1
Cezanne Skrevet 6. juli #15 Skrevet 6. juli TS kjørte riktig, men det er ingen som kjører etter disse reglene eller forstår når det er to felt inne i rundkjøringen. Så man må bare kjøre som om rød pil hadde rett likevel. Men i en kollisjon hadde det vært bilen som skiftet felt som hadde fått skyld. 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli #16 Skrevet 6. juli Du har vikeplikt for de som er inne i rundkjøringen. Derfor viktig å gasse på å komme først inn i rundkjøringen. 😀 Anonymkode: b6140...5b2 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli #17 Skrevet 6. juli Hadde begge av dere vært inne i rundkjøringen, ligger vikeplikt hos den røde. Men ettersom rød var såpass godt på vei i rundkjøringen at den kunne avskjære grønn, er det grønn her som bryter plikten. Anonymkode: bb3d4...d5f 2 1
Snublefot62 Skrevet 6. juli #18 Skrevet 6. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du har vikeplikt for de som er inne i rundkjøringen. Derfor viktig å gasse på å komme først inn i rundkjøringen. 😀 Anonymkode: b6140...5b2 Vikeplikt er for å ikke hindre eller forstyrre andre. Rød bil låg i et annet felt enn det Ts skulle inn i. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli #19 Skrevet 6. juli Grønn har vikeplikt siden den røde alt var inne i rundkjøringen. I hvertfall det boka sier Anonymkode: 5d12b...379 1 1
Snublefot62 Skrevet 6. juli #20 Skrevet 6. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Grønn har vikeplikt siden den røde alt var inne i rundkjøringen. I hvertfall det boka sier Anonymkode: 5d12b...379 Kan du vise meg hva det står i boka om dette? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå