AnonymBruker Skrevet 6. juli #1 Skrevet 6. juli Har bestilt en familiereise til utlandet i midten av mai 2026. 2 av barna har aldri hatt pass før, og jeg er litt ny på dette. Når bør jeg bestille time til pass? Anonymkode: b47dc...2ce
AnonymBruker Skrevet 6. juli #2 Skrevet 6. juli Gjør det nå og bli ferdig med det 🙂 Anonymkode: e16f0...00d 11 6
AnonymBruker Skrevet 6. juli #3 Skrevet 6. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Har bestilt en familiereise til utlandet i midten av mai 2026. 2 av barna har aldri hatt pass før, og jeg er litt ny på dette. Når bør jeg bestille time til pass? Anonymkode: b47dc...2ce Hvorfor ikke bare gjøre det nå med det samme? Anonymkode: 31acf...030 3 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli #4 Skrevet 6. juli Vi bestilte pass til barna i april i år og reiste i mai. Null problem. Husk pass til barn har mye kortere gyldighet enn for voksne. Anonymkode: b653d...638
AnonymBruker Skrevet 6. juli #5 Skrevet 6. juli Pleier å erstatte pass ca 6 -12 mnd før ny reise. Mange land krever at det er holdbar så lenge før hjemreise. Og pass er noe man virkelig bør ha, særlig i dagens politiske situasjon. Anonymkode: 1cb82...973 4 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli #6 Skrevet 6. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Gjør det nå og bli ferdig med det 🙂 Anonymkode: e16f0...00d Ville ikke hørt på dette rådet. Pass til barna varer ikke like lenge som voksne sine pass. Ville bestilt time i februar / mars 2026. Anonymkode: 013c7...2b6 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli #7 Skrevet 6. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Pleier å erstatte pass ca 6 -12 mnd før ny reise. Mange land krever at det er holdbar så lenge før hjemreise. Og pass er noe man virkelig bør ha, særlig i dagens politiske situasjon. Anonymkode: 1cb82...973 *6-12 mnd før de går ut. Der gikk det litt raskt... 😅 Anonymkode: 1cb82...973 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli #8 Skrevet 6. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ville ikke hørt på dette rådet. Pass til barna varer ikke like lenge som voksne sine pass. Ville bestilt time i februar / mars 2026. Anonymkode: 013c7...2b6 Bestiller de time nå så er det ikke veldig lenge til de drar, bedre å få de i tide enn at det ikke går vel? Og barnepass varer vel 5 år? Anonymkode: 31acf...030 1
Fortunatus Skrevet 6. juli #9 Skrevet 6. juli AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Bestiller de time nå så er det ikke veldig lenge til de drar, bedre å få de i tide enn at det ikke går vel? Og barnepass varer vel 5 år? Anonymkode: 31acf...030 Nei, de varer ofte bare 2 år, avhenger av alder til barnet. Hadde selv bestilt time i januar/februar hvis jeg var dere. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli #10 Skrevet 6. juli Fortunatus skrev (20 minutter siden): Nei, de varer ofte bare 2 år, avhenger av alder til barnet. Hadde selv bestilt time i januar/februar hvis jeg var dere. Tror jeg går for dette. De varer bare 2 år på de minste barna mine ja. Takk for alle svar! -TS Anonymkode: b47dc...2ce
AnonymBruker Skrevet 6. juli #11 Skrevet 6. juli Bestill time i april 26 siden de er så små. Går helt fint. Anonymkode: 7e710...810
AnonymBruker Skrevet 6. juli #12 Skrevet 6. juli AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Bestiller de time nå så er det ikke veldig lenge til de drar, bedre å få de i tide enn at det ikke går vel? Og barnepass varer vel 5 år? Anonymkode: 31acf...030 Varer to år for barn under fem, og deretter tre år. TS, god idé å bestille i jan/feb. Anonymkode: 9d326...e76
Sinsiew Skrevet 6. juli #13 Skrevet 6. juli Bestill time i feb/mars 2026. Da er det litt slingringsmonn i tilfelle rottefelle. Gyldighet pass; 0-5 år: 2 år 5-10 år: 3 år
Million Skrevet 6. juli #14 Skrevet 6. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har bestilt en familiereise til utlandet i midten av mai 2026. 2 av barna har aldri hatt pass før, og jeg er litt ny på dette. Når bør jeg bestille time til pass? Anonymkode: b47dc...2ce Små barn har kort varighet på passene sine, fordi barn vokser og endrer seg så mye på kort tid. Men var jeg deg, ville jeg bestilt den timen til pass i begynnelsen av desember eller deromkring. Da er passene garantert gyldige i 2026, uansett alder på barnet (babyer forandrer seg mest og har kortest gyldighet på passene). Barn mellom 0-2 år har bare to års gyldighet på passet sitt. Mange land krever at passet har gyldighetsdato minst 6 måneder etter utreisedato fra landet (i tilfelle noe skjer, sykehusinnleggelse osv). Les mer https://www.politiet.no/tjenester/pass-og-id-kort/om-pass-og-id-kort/#gyldighet-og-utløpsdato
AnonymBruker Skrevet 6. juli #15 Skrevet 6. juli Fortunatus skrev (3 timer siden): Nei, de varer ofte bare 2 år, avhenger av alder til barnet. Hadde selv bestilt time i januar/februar hvis jeg var dere. Jeg også. Hvis det plutselig skulle bli noe krøll med produksjonen av pass igjen er det greit å ha litt slingringsmonn. Husk også at det kan være vanskelig å få passtimer på ønsket tidspunkt noen steder, så bestill i god tid. Og husk at begge foreldre nå må fysisk møte opp hos politiet! Den ene kan møte opp på et annet tidspunkt (tidligere) og gi samtykke, men det er ikke lenger nok med skriftlig samtykke. Anonymkode: eedce...1b7
AnonymBruker Skrevet 7. juli #16 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg også. Hvis det plutselig skulle bli noe krøll med produksjonen av pass igjen er det greit å ha litt slingringsmonn. Husk også at det kan være vanskelig å få passtimer på ønsket tidspunkt noen steder, så bestill i god tid. Anonymkode: eedce...1b7 Ja, det er lurt. Glemmer ikke så lett da jeg flere måneder i forveien bestilte passtime i april 22. Og likevel ikke fikk passet til reisen i juni... Kluss både med materialer til pass og sen postgang. Posten kommer jo sjeldnere og sjeldnere, så jeg kommer alltid til å hente på passkontoret heretter (hvis jeg får lov, fikk ikke det sist). Anonymkode: ddb5b...d6a
AnonymBruker Skrevet 7. juli #17 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (På 6.7.2025 den 13.50): Har bestilt en familiereise til utlandet i midten av mai 2026. 2 av barna har aldri hatt pass før, og jeg er litt ny på dette. Når bør jeg bestille time til pass? Anonymkode: b47dc...2ce Midten av april 2026. Det er god nok slingringsmonn og som flere skriver så varer pass til barn kortere enn til voksne, så er sånn sett ekstra fint å ikke bestille tidligere enn nødvendig. Anonymkode: 58c39...a9f
AnonymBruker Skrevet 10. juli #18 Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (På 7.7.2025 den 20.28): Midten av april 2026. Det er god nok slingringsmonn og som flere skriver så varer pass til barn kortere enn til voksne, så er sånn sett ekstra fint å ikke bestille tidligere enn nødvendig. Anonymkode: 58c39...a9f Barnepass koster typ 270 kr eller noe. Ingen krise å få dem noen måneder for tidlig. Men antakeligvis veldig mye dyrere, og mer styr, å ikke få dem i tide. Jeg ville bestilt time i januar. Anonymkode: 72716...294 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli #19 Skrevet 10. juli Mitt pass går ut sommeren neste år, men jeg var og bestilte nytt i dag, da jeg skal ut å reise i Januar. Jeg tenkte at jeg orker ikke å stresse med det, og plutselig blir det ordentlige passkøer igjen slik det var for noen år siden. Mitt råd er å bare ta det asap. Anonymkode: 3f01d...6cd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå