Gå til innhold

Hvordan var det å få ditt første barn med en som har barn fra før?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Til dere som har fått deres første barn med en partner som har barn fra før, hva er deres opplevelser? Jeg og samboer ønsker barn, det blir mitt første og trolig eneste barn, og samboeren min sitt tredje barn. Opplevde dere graviditet, fødsel og oppdragelse tryggere fordi partner har vært gjennom det før? Jeg har områder jeg ønsker å oppdra mitt barn annerledes som han og hans ex har gjort, hvordan er deres opplevelser rundt det? 

Til info så er samboeren min sine barn 6 og 7 år, jente og gutt. 

Anonymkode: 84c39...ba1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ønsker at barnet skal oppdras på en annen måte enn det barna hans har blitt oppdratt på. Må dere snakke om dette på forhånd. Også må du være forberedt på at han ikke er enig alt det du ønsker. Dere skal få barn i sammen og da må dere gi og ta, som dere også må når dere bor i sammen.

Det dummeste du gjør er å satse på at han forstår deg, uten at dere kommuniserer.

Anonymkode: 2c5a9...b72

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

"Jeg" ønsker å oppdra "mitt" barn, skriver du? Har ikke pappaen en rolle i det hele? Det er like mye hans barn, og han har like mye å si ang. barneoppdragelsen som deg. Det virker som du tror du bestemmer og tar den endelige beslutningen i barneoppdragelsen av deres FELLES barn.Det gjør du ikke, og det er en fryktelig dårlig ide å gå hen og bli gravid med en fyr uten at dette er ordentlig avklart dere i mellom først. Hvordan skal VI oppdra dette barnet, hva er vi enige i, hva er vi uenige i? 

Det er kjernen til uvennskap, uenigheter og fiendtlighet og brudd om dere venter med å ta opp sånt til barnet er der og kranglene kommer rennende som perler på snor.

Anonymkode: 9065a...88b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

"Jeg" ønsker å oppdra "mitt" barn, skriver du? Har ikke pappaen en rolle i det hele? Det er like mye hans barn, og han har like mye å si ang. barneoppdragelsen som deg. Det virker som du tror du bestemmer og tar den endelige beslutningen i barneoppdragelsen av deres FELLES barn.Det gjør du ikke, og det er en fryktelig dårlig ide å gå hen og bli gravid med en fyr uten at dette er ordentlig avklart dere i mellom først. Hvordan skal VI oppdra dette barnet, hva er vi enige i, hva er vi uenige i? 

Det er kjernen til uvennskap, uenigheter og fiendtlighet og brudd om dere venter med å ta opp sånt til barnet er der og kranglene kommer rennende som perler på snor.

Anonymkode: 9065a...88b

Vårt barn..

Anonymkode: 2c5a9...b72

Skrevet

Dere må prate sammen før dere får barn. Det er pappaen sitt barn også ikke bare ditt.

• Liker 1
Skrevet

Det var null stress med tanke på oppdragelse isolert sett, men det hendte jo det måtte gjøres forskjell. Vi prøvde imidlertid å gjøre det ut fra alder/personlighet/årsak og ikke ut fra hvem som var forelder til hvem. Han hadde tre fra før, og vi fikk ett sammen.

Sånn ellers var han på ingen måte lite engasjert i den siste som kom, men selvfølgelig måtte han ivareta de tre som var der allerede, og det hendte jo at han måtte velge dem framfor babyen innimellom - men for meg er det helt naturlig, og sånn hadde det vært om jeg var mor til alle fire også! Jeg bare nevner det sånn at du har vært innom tanken på at det ikke betyr at han nedprioriterer deg eller babyen, men rett og slett at barna som er der fra før også skal ivaretas!

Er du uenig i noe ved oppdragelsen nå, så må dere snakke om det. Det samme gjelder jo for ham. Uansett om en av partene har barn fra før eller ei, så er det ikke sikkert man er 100% enige om oppdragelsen, og da må man ta en dialog.

AnonymBruker
Skrevet

Innlegget ditt gir inntrykk av at du tenker mest på ditt eget behov for å forme «ditt» barn, uten å tenke på at dere må finne felles grunnlag som foreldre, også med søsknene i tankene.
Jeg syns det skinner igjennom at her er det du som skal «ha» et barn.

Dere, som foreldre, skal finne ut av hvordan dere vil oppdra deres barn, akkurat som han og hans eks gjorde i sin tid (og forhåpentligvis fortsatt gjør). At du har noen andre tanker om oppdragelse enn hva du ser seksåringen og syvåringen får trenger det ikke være noen dramatikk i, du må bare ikke glemme at pappaen her har like mye medbestemmelsesrett som deg.

Anonymkode: 38d67...6a6

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Føltes veldig trygt og fint at han hadde barn fra før av. Følte at jeg hele tiden visste hva jeg gikk til i form av hans omsorg som pappa, og det var veldig godt for meg at han hadde litt erfaring som pappa. Opplevde nok at min mann var litt mere "på" fra start sammenlignet med en del førstegangspappaer i min bekjentskapskrets. Synes også at det at han hadde barn fra før av var et pluss ift. samtaler om barneoppdragelse og verdier som vi vil overføre til barna våre, siden det var lett for meg å se hvordan han allerede var som far. 

Samtidig så føler jeg kanskje også at vi fikk litt mindre tid i babybobla sammen. Der de fleste jeg kjenner levde litt annerledes de første par ukene med første barn så var vi begge mer tilbake i rutiner alt fra da vi kom hjem fra sykehuset og elstemann skulle vekkes til skole, kjøres til fotballtrening etc. så jeg var nok kanskje litt mer alene med baby fra start enn noen andre. Det var aldri slik at han prioriterte noe annet enn slik vi var blitt enige om ut ifra et helhetlig perspektiv for alle. 

Anonymkode: bd810...2a7

AnonymBruker
Skrevet

Vi er mange som hadde en klar plan på hvordan barn skulle bli oppdratt FØR vi fikk barn. 
Det kommer jo helt an på personligheten og akvititetsnivået barnet har. 
Det styrer hvor høyt og lavt en skal legge lista, men å lære seg basis  regler for hvordan en oppfører seg må en være nøye på 

Anonymkode: b1819...e1b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Til dere som har fått deres første barn med en partner som har barn fra før, hva er deres opplevelser? Jeg og samboer ønsker barn, det blir mitt første og trolig eneste barn, og samboeren min sitt tredje barn. Opplevde dere graviditet, fødsel og oppdragelse tryggere fordi partner har vært gjennom det før? Jeg har områder jeg ønsker å oppdra mitt barn annerledes som han og hans ex har gjort, hvordan er deres opplevelser rundt det? 

Til info så er samboeren min sine barn 6 og 7 år, jente og gutt. 

Anonymkode: 84c39...ba1

Hvordan mener du en kvinne skal kunne sammenligne selv hvordan det er å få barn med en mann som har barn fra før, og en mann som ikke har barn fra før? 
Kvinnen kan ikke vite eller anta hvordan denne mannen vil være som partner og pappa uten barn kontra med barn. 

En annen sak du nok ikke har tenkt over, er hvordan to kvinner eller to menn ville opplevd situasjonen du spør om. 

Anonymkode: bc59c...570

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring fra venninner; man oppdager hvorfor han ikke bor sammen med moren til første barnet lenger.... 

Annen ting om de er tenåringer. Men 6 og 7 år??? Da har han jo knapt snudd seg rundt. 

Anonymkode: a1cc1...884

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...