Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei. Jeg ser etter gamle brannhydranter rundt om i Norge. Hvis du vet om en brannhydrant i ditt nærområde eller om en du har sett og husker hvor er så ville jeg vært glad om du ville ha delt det med meg/oss her på kvinneguiden :)

Jeg samler på bilder av disse utrydningstruede objektene i landet vårt før de forsvinner.

Endret av Sjarmør
Skrevet

Spennende! Kan ikke å ha husket å ha sett en på årtier. Kan man spørre hva som er grunnen til at det var behov for disse før og ikke nå lengre. 

AnonymBruker
Skrevet
Johan uten land skrev (7 minutter siden):

Spennende! Kan ikke å ha husket å ha sett en på årtier. Kan man spørre hva som er grunnen til at det var behov for disse før og ikke nå lengre. 

Ikke en ekspert, men ganske sikker på at brannhydrantene ligger under bakken i kummer i steden. Hvis du ser et grønt skilt med BK på i nærheten av en kum betyr det at det er vann å bruke i tilfelle brann der. 

Anonymkode: 4063b...101

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke gammel. men faktisk en ganske ny en mellom narvik og bjerkvik.
Ved SVV sin kontrollstasjon på Stormyra på siden av parkeringsplassen med bussholdeplassen er det satt opp en ny hydrant.
Krysset E6 og E10

Anonymkode: 0c034...9fc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke en ekspert, men ganske sikker på at brannhydrantene ligger under bakken i kummer i steden. Hvis du ser et grønt skilt med BK på i nærheten av en kum betyr det at det er vann å bruke i tilfelle brann der. 

om du leser hva TS skriver så ber han om gamle hydranter.
Og det er faktisk ennå noen 1000 hydranter rundt om i Norge som ikke ligger i en kum under bakken.
noen plasser er det "gammeldagse" hydranter over bakken.

Det TS ønsker er å fotodokumentere disse gamle klenodiene

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke huske at jeg har sett noen jeg. Mulig når jeg var barn men aldri tenkt over det. Jeg har bestandig trudd at vi hadde dem i kum i Norge jeg. Ja man lærer stadig noe nytt. Artig. Håper folk legger inn bilder. Artig å se. 

Anonymkode: fd3e6...9f0

AnonymBruker
Skrevet
Slarti skrev (9 minutter siden):

om du leser hva TS skriver så ber han om gamle hydranter.
Og det er faktisk ennå noen 1000 hydranter rundt om i Norge som ikke ligger i en kum under bakken.
noen plasser er det "gammeldagse" hydranter over bakken.

Det TS ønsker er å fotodokumentere disse gamle klenodiene

Om du leser hva jeg siterer, så er det heller ikke det jeg prøver å svare på. Jeg har lest hva TS spør om, har dessverre ikke noe å komme med der. Noen stilte et spørsmål, der hadde jeg noe å komme med så jeg svarte på det. 

Skrevet

Det står en på Jessheim i Romsaas allé.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Johan uten land skrev (38 minutter siden):

Brannhydranter står både her og der, i mengder. Grunnen er at brannvesenet ikke hadde store nok tanker og bilder til å frakte med seg store mengder vann når det brant i hus eller i terreng tett på hus. I tillegg var der problemer med at hus hvor det hadde bent fikk store mengder muggsopper kort tid etter brann. Etter hvert forstod man at vann som hadde stått i brannbiler over tid, fikk oppvekst av muggsopp. I dag er brannbilene større og bedre enn for 50-100 år siden. Det tilsettes og mugghemmende middel i vanntankene. 
Tidligere var de5 en bestemmelse om å ikke parkere nærmere enn fem meter unna en brannhydrant, men den bestemmelsen har jeg ikke sett i nyere tid, i førerkortboka.

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Da kan jeg fortelle deg at du tar feil. Brannhydranter står oppe på fortauene. De er enten grønne eller røde. Brannvesenet har mer enn nok med å koble til og å slukke brann. Så de har verken tid eller synes det er greit å krype under jorden når minuttene teller fordi det brenner. Da er dere prio å koble til vann og å slukke. 

Å dele foto er ikke aktuelt heller ikke lokalasjoner hvor det står Brannhydranter. Er en grunn til at ab funksjonen finnes og brukes. I tillegg hva bilder en skulle ta og dele på nett brukes til vet man aldri. 
Du får bruke google sin gatebilde visning. 

Anonymkode: d554a...28c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

kan jeg fortelle deg at du tar feil. Brannhydranter står oppe på fortauene. De er enten grønne eller røde. Brannvesenet har mer enn nok med å koble til og å slukke brann. Så de har verken tid eller synes det er greit å krype under jorden når minuttene teller fordi det brenner. Da er dere prio å koble til vann og å slukke. 

Det er da bare å åpne et kumlokk og koble rett på uttaket som står der. Det er helt vanlig rundtomkring, og ofte enklere for brannvesenet, siden kumlokket ligger ute i veien, enkelt tilgjengelig. Det er også mindre sannsynlig med hærverk. 

Og som en nevner over her, det er ofte skiltet med BK og antall meter. 

https://snl.no/brannkum

Anonymkode: 976db...290

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...