Gå til innhold

Blande seg inn i tenåringens oppførsel overfor andre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 
jeg har ei 17.år gammel jente, som er sammen med en skikkelig bra gutt. De har bare være sammen noen måneder, men jeg må si jeg er sjokkert over hvordan datteren min oppfører seg mot denne gutten. 

Hun bosser han rundt, snapper med utrolig mange andre gutter, lar han vente på henne hele tiden, er generelt en skikkelig dårlig kjæreste (om det er lov å si om datteren sin). 

Grunnen til at jeg er veldig overrasket er at hun blant andre er kjent for å være veldig raus, snill, inkluderende og høflig. 

Er det innafor å snakke litt med henne om hvordan man bør oppføre seg mot kjæresten sin? (Ikke at det finnes noen fasit altså).. 

Jeg har snakket litt til henne når jeg har sett at hun har vært ugrei (i etterkant, når vi vært alene). Jeg hadde jo gjort dette også om det hadde vært slik oppførsel overfor venninner.

Hva hadde du tenkt om xxx gjorde slik? eller sa sånn?

Hva gjør dere andre med nesten voksne unger? Lar dere de kjøre på, eller blander dere dere inn?

Og denne stakkars gutten da. Han er så forelsket i henne og forguder henne.. 

Anonymkode: ac421...9b1

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hei! 
jeg har ei 17.år gammel jente, som er sammen med en skikkelig bra gutt. De har bare være sammen noen måneder, men jeg må si jeg er sjokkert over hvordan datteren min oppfører seg mot denne gutten. 

Hun bosser han rundt, snapper med utrolig mange andre gutter, lar han vente på henne hele tiden, er generelt en skikkelig dårlig kjæreste (om det er lov å si om datteren sin). 

Grunnen til at jeg er veldig overrasket er at hun blant andre er kjent for å være veldig raus, snill, inkluderende og høflig. 

Er det innafor å snakke litt med henne om hvordan man bør oppføre seg mot kjæresten sin? (Ikke at det finnes noen fasit altså).. 

Jeg har snakket litt til henne når jeg har sett at hun har vært ugrei (i etterkant, når vi vært alene). Jeg hadde jo gjort dette også om det hadde vært slik oppførsel overfor venninner.

Hva gjør dere andre med nesten voksne unger? Lar dere de kjøre på, eller blander dere dere inn?

Selvfølgelig hadde jeg blandet meg inn, hadde mine barn oppført seg sånn hadde jeg slått i bordet, håper at din datter får oppleve det hun holder på med en gang, kanskje hun da lærer. 

Anonymkode: b8afa...7f2

• Liker 10
  • Nyttig 10
Skrevet

Jeg hadde i hvert fall snakket med min datter (hun er 19). Det er utrolig stygt å oppføre seg slik mot en kjæreste. Hvorfor er hun ikke like grei mot ham som hun er mot andre. Jeg hadde nok spurt hvor hun hadde fått ideen til at det er greit å være kjip mot kjæresten, mange rare påvirkninger der ute.

Jeg snakket nettopp med en bekjent der sønnen nesten tok livet av seg pga. en slik kjæreste. Ikke at hun bar noe ansvar, men unge gutter/menn kan være ganske så følsomme i den alderen, selv om de prøver å være tøffe. Man er så sårbar fordi alt er nytt, de vet ikke enda at man overlever en kjærlighetssorg, de har ikke opplevd det før.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig snakker du med din datter om det du måtte ønske. Hvorfor vil du ha min mening om dette? Syns du ikke du henger henne ut her? 
Det er høyst sannsynlig at han ikke er den rette for henne, når hun føler det på den måten. Det er innafor å snakke om hvordan man oppfører seg mot alle, det er ikke noe spesielt med kjæresten vel? Og du skal ikke følge med på hvem hun snapper med. Men det er min mening. Og vær åpen for at han ikke er den greie gutten som du tror han er, ikke press henne til å være snill, da bør hun heller slå opp. 

Anonymkode: 28532...1d0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hei! 

Nei, du skal ikke  snakke til henne med pekefinger og hva vin skal og ikke skal.

Men du kan spørre  om forholdet deres egentlig er så bra. Og la hun spørre hva du mener. Og da kan du si at hun virker litt int på han iht måten hun bosser han på, og at hun kikker mye på andre gutter. Og at det er ikke det du forbinder med et godt og sunt forhold. 

Alstå heller  påpeke og stille spm på hva du ser. Ikke diktere hva hun skal gjøre.

Da kan du lirke litt derifra.

Anonymkode: b51e6...6bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Godt å høre, da fortsetter jeg å snakke med henne om det der jeg  ser som ugreit. 

Hun sier selv at han tilber jorden hun går på, og at han er såååå snill, så har ingen grunn til å tro noe annet.  Jeg vet ikke om det er akkurat det som har fått henne til å bli et monster jeg, at hun egentlig trenger en som gir henne litt motstand. 

Men jeg håper jo denne gutten kommer på bedre tanker - og finner seg en som er greiere mot han.

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde definitivt blandet meg inn og fortalt hva som forventes. Du kan fortsatt oppdra henne selv om hun er 17. Ingenting galt å ville korrigere ugrei oppførsel. Min er "bare" 16, men jeg har null problem med å si ifra om hun skulle oppføre seg som et rasshøl. 

Anonymkode: e585b...bf2

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun er fremdeles ung og trenger tydelig veiledning på hva som er grei og ugrei oppførsel. Jeg hadde snakket med henne og om konsekvensene av det hun gjør. Hun ser det antagelig ikke selv. 

Anonymkode: 4bb18...c43

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig snakker jeg med tenåringen om det hvis hun oppfører seg uspiselig, helt uavhengig av mot hvem. 

Anonymkode: ee5e1...6c7

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg ville så absolutt ha blandet meg inn, men jeg ville først og fremst ha tilnærmet meg henne med mer nysgjerrighet og refleksjon enn å gå rett på kritikk. Oppførsel som dette stammer fra usikkerhet, ikke ren uvitenhet om hvordan man oppfører seg. 

Eksempel på tilnærming:

- Jeg har lagt merke til at du ikke er lik deg selv rundt kjæresten din, du kan av og til si og gjøre ting som kan være sårende, og jeg vet at det egentlig ikke er sånn du er. Hva tror du er årsaken til at kjæresten/forholdet får frem en sånn side av deg?

- Er det noe du er redd for?

- Når du sier sånn og sånn til han, hva er det du egentlig føler? 

- Hva er det som gjør at du snapper med så mange andre gutter? 

Hvis du starter samtalen med å dømme og kritisere oppførselen vil hun sannsynligvis reagere med skam og gå i forsvar, komme med unnskyldninger eller nekte å snakke med deg om det. Problemet tyder helt klart på at hun projiserer følelser hun trenger å reflektere mer rundt og bearbeide.

Vi trenger å forstå egen atferd for å kunne endre den, og jeg vil gjette at hun allerede er skamfull (noe som ofte projiseres i form av å bringe skam over andre, ironisk nok, og forsterker oppførselen), og å kritisere atferden uten noe slags anerkjennelse for hva som ligger bak er dømt til å mislykkes. 

Det er mulig å stille en person til ansvar for egen oppførsel og samtidig vise forståelse og kjærlighet over hvorfor de er sånn.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Wow, dette må du selvfølgelig snakke med henne om! Hadde hun vært voksen hadde hun kjapt blitt stemplet som narsissist og toxic. Og hun her er jo faktisk nesten voksen. Høres mer ut som noe en 13-åring kunne gjort.

Hun behandler han drit fordi hun vet at han forguder henne og ikke kommer til å gå (med det første). Venninnene hadde droppet henne med slik oppførsel. Hun bør få en realitetssjekk på hva empati er. Hun utnytter jo kjæresten og trykker han ned. Dette kan igjen gi han en stor selvtillitsknekk og gi han problemer i neste kjærlighetsrelasjon.

Anonymkode: bb3b2...041

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Med en så tafatt og passiv mor så er det ikke rart hun blir uspiselig.

Anonymkode: 234d2...4c4

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

? I all verden...

Anonymkode: e585b...bf2

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, selvfølgelig. Det å ha kjæreste er en ny type relasjon som hun prøver å finne ut av. Hun behøver å lære at hun skal oppføre seg ordentlig, selv om han er veldig hekta på henne og godtar dårlig oppførsel. Hun bør minnes på at man skal oppføre seg til andre som man vil at de skal oppføre seg til seg - og hvis hun snur rundt forholdet deres, hadde hun likt om han var slik til henne? Er hun fornøyd med hvilken person hun er som kjæreste?

Og legge til at det er aldri greit å oppføre seg dårlig. Enten oppføre seg bra, hvis det er vanskelig, gjør det slutt. 

Anonymkode: 7b81d...00d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tafatt og passiv?  Utdyp gjerne. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Stakkar gutt! Er ikke holdbart det her. Hun trenger nok en som er mer dominerende og kan vise hvor skapet skal stå. Jeg var selv en slik drittkjæreste som 17 åring. Har egentlig alltid vært føyelig og omsorgsfull, men kjæresten min var så irriterende veik at det kom fram et monster i meg. Jeg prøvde å få motstand, men den kom ikke, da bare eskalerte den bedritne oppførselen min. Det var ingen god følelse. Jeg kunne ikke fortsette være sammen med han. Var ikke bra for noen av oss. Jeg lærte da at jeg heller måtte ha en mann som er mer en ledertype, slik at alt ansvar ikke faller på meg. Den neste kjæresten min, som jeg nå har vært gift med i mange år, er en helt annen type. 

Vet ikke om det hjelper å snakke med henne. Det er vel helst han som burde hatt seg et kurs i maskulinitet. Det er han som må sette henne på plass. Kanskje du kan snakke med han? Han trenger jo tydeligvis veiledning. 

Anonymkode: b05a2...3d2

• Nyttig 2
Skrevet

Hvem forventer du egentlig skal komme med hjelp og støtte til henne for å navigere dette om det ikke er deg eller far?

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei! 

Herregud ja selvfølgelig. Hvorfor føler du at du må spørre om dette? Er hun like «bossy» mot deg også slik at du blir utrygg på din rolle? Det kan selvfølgelig være mye du ikke vet eller misforstår, men gå i dialog med henne på en ydmyk måte (dvs ikke dømmende og med pekefinger) og spør henne åpent om hva hun hadde følt hvis kjæresten gjorde tilsvarende mot henne, og/eller hun var i din rolle, eller var venninne med noen som oppførte seg slik du observerer. Spør hvordan hun tenker man skal gripe det an. Hvis hun mener at man skal Blande seg utenom så får du si hvordan du opplever det og hva motivet ditt er (støtte henne, veilede) 

Det kommer henne til gode i det lange løp å lære seg å behandle mennesker bra, være seg kjærester eller kollega. Det første jeg tenker er at hun kanskje ikke er spesielt forelska i denne kjæresten så hvorfor er hun sammen med ham da? 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig skal du snakke til henne. Om hun oppfører seg stygt mot andre, så er hun ikke ferdig oppdratt.

Ville ha snakket med gutten på tomannshånd også. Han må gro noen baller, og ikke la seg behandle sånn. Datteren din trenger å bli satt på plass.

Anonymkode: 37d63...ac1

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Vet ikke om det hjelper å snakke med henne. Det er vel helst han som burde hatt seg et kurs i maskulinitet. Det er han som må sette henne på plass. Kanskje du kan snakke med han? Han trenger jo tydeligvis veiledning. 

Anonymkode: b05a2...3d2

Alvorlig talt, hvis du mener han behøver et kurs i maskulinitet, så bør vel datteren ha et kurs i femininitet. Du vet, der man lærer å bli søt og føyelig. 

Å kunne stå opp for seg selv har ikke noe med maskulinitet/femininitet å gjøre. 

Anonymkode: c33a0...414

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...