Gå til innhold

Kan overgangsalderen ta pause og plutselig skyte fart igjen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 56 år og kom i, overgangsalderen for 3-4 år siden med hetetokter og hjerteklapp som varte alt fra 10 sekunder til ett minutt. Har hatt mye frysetokter og aldri svettet mye om natten.

Fikk tørre slimhinner i skjeden, men det tror jeg hormonspiralen kunne for.

Håret mitt har blir tynnere og huden tørrere, men det siste året har hetetokter forsvunnet helt.

De siste to måneder har jeg plutselig fått mageflesk/lovehandles som nesten har kommet over natten, og har begynt å få hetetokter og uggen allmenntilstand når de kommer, og nå er jeg klam nesten hele dagen og svetter om natten også.

Er det vanlig at oa bare popper opp igjen?🤨

Anonymkode: 22047...775

Skrevet

Ja, hormonene kan stabilisere seg litt og så synker de igjen. Dessverre. Men, når det er sagt, kroppslige endringer bør alltid sjekkes av lege, det kan jo være noe annet. Spesielt nattesvette bør sjekkes ut. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler nesten at jeg eser ut de dagene jeg har svettetokter, og det er skremmende for meg som har vært tynn som en strek hele livet, uansett hva jeg har spist.

Farvel til "veldig høy forbrenning der jeg aldri har trengt å tenke kalorier, og har spist så masse wienerbrød og potetgull jeg har orket i tillegg til vanlig mat, uten å legge på meg"

😖

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Ja, dette kan variere veldig - i flere år. Ingen konstant tilstand

Anonymkode: 9f2be...103

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er 56 år og kom i, overgangsalderen for 3-4 år siden med hetetokter og hjerteklapp som varte alt fra 10 sekunder til ett minutt. Har hatt mye frysetokter og aldri svettet mye om natten.

Fikk tørre slimhinner i skjeden, men det tror jeg hormonspiralen kunne for.

Håret mitt har blir tynnere og huden tørrere, men det siste året har hetetokter forsvunnet helt.

De siste to måneder har jeg plutselig fått mageflesk/lovehandles som nesten har kommet over natten, og har begynt å få hetetokter og uggen allmenntilstand når de kommer, og nå er jeg klam nesten hele dagen og svetter om natten også.

Er det vanlig at oa bare popper opp igjen?🤨

Snakk med fastlegen. Overgangsalder plager kan være tusen andre ting. Mange får tunnelsyn med hensyn til overgangsalder plager. 

Anonymkode: 038f6...116

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...