Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Har aldri dratt på telt tur, men nå tenker jeg og barna å dra på telttur på camping i Geiranger i sommer. 2-3 netter. 
har telt, men hva trenger vi til teltet? Blir det varmt? Kaldt? Noen med tips? Hører også gjerne generelle erfaringer på telttur i Geiranger ❤️

Anonymkode: b0a1d...a2a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Temperaturene må du nesten sjekke på Yr. Det som er lurt er å ha gode soveposer, ta med ullundertøy (det puster og er godt å sove i om natta) og ta gjerne med ullgensre (om dere ikke bruker dem på så er de fine å ha inne i soveposetrekket og bruke som hodepute).

Dere trenger liggeunderlag og kanskje en lyskilde (jeg bruker en teltlampe som jeg henger i taket på teltet).

Nyttig å ha med:

Primus + gass - fat, kopper, bestikk ( 1 x hver til alle i familien) + kokeutstyr til primusen

Lighter

Klesklyper (for å henge opp vått tøy til tørk i teltbardunene) og brødposer til å ha i skoene, om skoene blir våte og ikke tørker

Myggspray - myggservietter - sitronsyre 

Kniv og plaster, våtservietter

Powerbanker - så dere får ladet telefoner (fint å ha nok strøm om noe skulle skje og man må ringe etter hjelp)

En liten flaske sprit som du kan roe deg på når klokke er 03 på natta, ungene turner i teltet og vil ikke sove, og du er trøtt og sliten ;) God tur :)

Anonymkode: 2aa5b...d31

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

ps. bor dere langt fra Geiranger? kan være lurt å første gang telte et sted ikke så langt hjemmefra. da kommer dere raskt hjem, om det skulle gå skeis ;)  

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Temperaturene må du nesten sjekke på Yr. Det som er lurt er å ha gode soveposer, ta med ullundertøy (det puster og er godt å sove i om natta) og ta gjerne med ullgensre (om dere ikke bruker dem på så er de fine å ha inne i soveposetrekket og bruke som hodepute).

Dere trenger liggeunderlag og kanskje en lyskilde (jeg bruker en teltlampe som jeg henger i taket på teltet).

Nyttig å ha med:

Primus + gass - fat, kopper, bestikk ( 1 x hver til alle i familien) + kokeutstyr til primusen

Lighter

Klesklyper (for å henge opp vått tøy til tørk i teltbardunene) og brødposer til å ha i skoene, om skoene blir våte og ikke tørker

Myggspray - myggservietter - sitronsyre 

Kniv og plaster, våtservietter

Powerbanker - så dere får ladet telefoner (fint å ha nok strøm om noe skulle skje og man må ringe etter hjelp)

En liten flaske sprit som du kan roe deg på når klokke er 03 på natta, ungene turner i teltet og vil ikke sove, og du er trøtt og sliten ;) God tur :)

Tusen takk for mange fine råd ❤️ 

AnonymBruker
Skrevet

ps. bor dere langt fra Geiranger? kan være lurt å første gang telte et sted ikke så langt hjemmefra. da kommer dere raskt hjem, om det skulle gå skeis ;)  

Hehe ja, det gjør vi 🤣❤️

Skrevet

Absolutt enig i at man burde trene litt først. 1 natt her og der er bra erfaringer. F.eks er det supert å telte oppe ved Stemmern/Steinbruvann i Oslo. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hehe ja, det gjør vi 🤣❤️

Godt :)

Det du vil oppdage etter første turen er alt du, kanskje manglet og burde hatt. Og så lager du deg en liste og fyller opp i "tur-boksen" til neste tur. På den måten får du etterhvert en "tur-boks" helt tilpasset deres behov :)

Slik har jeg gjort det. Og "tur-boksen" står alltid klar i boden. Fyller på etter hver tur og så er den klar til neste gang. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Godt :)

Det du vil oppdage etter første turen er alt du, kanskje manglet og burde hatt. Og så lager du deg en liste og fyller opp i "tur-boksen" til neste tur. På den måten får du etterhvert en "tur-boks" helt tilpasset deres behov :)

Slik har jeg gjort det. Og "tur-boksen" står alltid klar i boden. Fyller på etter hver tur og så er den klar til neste gang. 

Tror kanskje jeg skal prøve i hagen først 🤣 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Kan blir veldig kaldt på natta i Geiranger, selv i sommer. Ta med tykke klær og sovepose.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Sniff76 skrev (1 minutt siden):

Kan blir veldig kaldt på natta i Geiranger, selv i sommer. Ta med tykke klær og sovepose.

Bør vi ha et isolerende teppe som underlag i teltet ? I såfall noe tips å komme med ? 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Test utstyrer hjemme i hagen eller et sted i nærheten. Dere må være forberedt på all slags vær. Om det er på fjellet kan dere også forvente kulde/frost om nettene.

Anonymkode: 434cf...3ac

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bør vi ha et isolerende teppe som underlag i teltet ? I såfall noe tips å komme med ? 😊

Om du har gode liggeunderlag skal det fint.

Anonymkode: 434cf...3ac

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke erfaring med det 😊 Jeg hadde brukt luftmadrasser og ikke tynne liggeunderlag.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Sniff76 skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke erfaring med det 😊 Jeg hadde brukt luftmadrasser og ikke tynne liggeunderlag.

Under luftmadrasser må man ha liggeunderlag for å isolere mot kulden. Ellers blir det iskaldt. 

Anonymkode: d171f...911

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere skal ligge på campingplass, har de mange steder strømuttak man kan koble seg til. Da er det lurt med en lang skøyteledning som kan brukes utendørs. Så får du ladet mobil og kan koble til kjøleboks som går på strøm.

Slike kjølebokser kan kjøpes billig på feks Clasohlson, og er greie for å holde ost og melk noenlunde avkjølt. Husk å kjøpe adapter til å koble til vanlig strøm.

Hvis du er sunnmøring vet du vel at det fort kan pisseregne, så et telt med stort fortelt er lurt. Hvis det ikke er stort fortelt, er det lurt å ta med tarp eller en presenning man kan slå opp foran teltet. 

Anonymkode: 5677a...255

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Under luftmadrasser må man ha liggeunderlag for å isolere mot kulden. Ellers blir det iskaldt. 

Anonymkode: d171f...911

Det kommer helt annpå liggeunderlaget. Jeg har oppblåsbart som tåler 40 minus. 

Det viktigste er godt liggeunderlag, det hjelper lite med varm sovepose om man blir kald fra bakken. Sjekk R verdi! :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Å bo i Valldal kan forresten være et like godt alternativ som Geiranger (som jo er nedrent av turister om sommeren). 

Denne er populær hos yngre barn:

https://www.valldalaktivitetspark.no/

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Jodaneida skrev (18 minutter siden):

Det kommer helt annpå liggeunderlaget. Jeg har oppblåsbart som tåler 40 minus. 

Det viktigste er godt liggeunderlag, det hjelper lite med varm sovepose om man blir kald fra bakken. Sjekk R verdi! :)

Men sannsynligheten for at TS har det dyreste liggeunderlaget fra Xped er vel ganske lav. Hun kommer sannsynligvis til å kjøpe noe billig til denne turen. 

Så da er det lurt å gi tips om bamseunderlag under den oppblåsbare madrassen. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

1. det blir antagelig kaldere enn du tror. Det er liggeunderlaget som er viktigst med tanke på å isolere mot kulden som kommer fra bakken. Husk ullundertøy, hals og lue til å sove i.

2. Er dere tre personer er et tremannstelt for lite, iallfall hvis dere vil ha litt plass og komfort. 

3. Ta med nok mat. Ta også med kortstokk, quizbok etc. i tilfelle det blir dårlig vær og dere må være en del inne i teltet.

Andre ting: kniv/øks/sag (av de små turvariantene), primus og utstyr til den, fyrstikker, søppelposer, dopapir, håndsprit, hodelykt, batterier/powerbank, badetøy og håndklær, evt. drikkevann, hengekøye til å slappe av/leke i.

Også er det veldig lurt å ta en natt i nærområdet først 😉

Anonymkode: fefa8...811

• Liker 3
Skrevet

Først og fremst er Geiranger et fantastisk sted å feriere. Telting på campingplassen der er helt magisk!

Men som andre har vært inne på - test med ei overnatting ute i hagen først. Det er overraskende hvor mye du ikke har tenkt på som plutselig melder seg som nødvendig bare av ei testnatt.

Skal dere reise rundt med bil? Da ville jeg ha kjøpt gjennomsiktige plastkasser på Clas Ohlson/Europris tilpasset plassen dere har i bilen, og merket de tydelig med hva som er i de. For eks en kasse til matlaging (primus, stormkjøkken, lightere, fyrstikker, stekespade ++), en kasse til lading (batteribanker, ladekabler, strømadaptere ++), en kasse til gass/parafin (jeg liker å holde dette adskilt), en kasse til mat osv. Personlige klær og toalettsaker i egne bagger.

Selv om det er sommer er det kaldt om natta mange steder. Spesielt i daler og langs kysten. Husk å pakke minst et lag med ull og et skift, pluss ullsokker og ullue.

Jeg liker å sove på oppblåsbare liggeunderlag men du må enten ha et som isolerer godt for å ikke fryse, selv på sommeren, eller ha et ekstra isolerende lag under det igjen. For eks et Bamse Xtreme eller lignende er ypperlig og rimelig til dette formålet. Fungerer og helt alene.

Sjekk hvilke temperaturgrenser soveposene har. Det er to grenser, en komforttemperatur og en farlig temperatur. Under komforttemperaturen så vil du fryse, men overleve. Under farlig temperatur vil du risikere hypotermi. Kanskje ikke på sommeren, åpenbart, men det er uansett ikke trivelig. Så sjekk hva soveposene er oppgitt med, og dersom du ikke finner informasjon om dette så er det et tegn på at de ikke bør brukes.

Lykke til :)

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...