Gå til innhold

Roma-tips

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Vi planlegger Romatur til sommeren. Nå er jeg veldig interessert i alle slags tips for to som venninner som aldri har vært i Italia før!

Hvor kan vi bo koselig og billig i Roma?

Severdigheter vi bare MÅ få med oss på første besøk?

Vi er også veldig interessert i alt annet. Handlegater (klær til overkommelige priser), hyggelige spisesteder og yndlingscafeer, parker, tips om fornøyelser, konserter, fine gåturer/byvandringer...

Håper du vil dele smått og stort med oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Du sier ikke noe om hvor lenge dere skal være, men uansett tror jeg ikke dere skal regne å få med dere alt Roma har å by på! Det er en stor by med utrolig mye å se og oppleve! :)

Personlig mener jeg at Colosseum (og Forum Romanum på veien), Vatikanet og Pantheon må oppleves. Dessuten er spansketrappen og Fontana di Trevi typiske steder som man "må" se, selv om det er litt oppskrytt. Ellers synes jeg at atmosfæren er det beste ved Roma. Bare gå rundt og nyte livet!

Det ALLER viktigste er å få med seg italiensk is! Det er så utrolig godt! (Spesielt siden det er så varmt i Roma i juli!)

Når det gjelder mat, liker jeg best restauranter som er litt utenfor "turist"-stedene, ofte er de mer autentiske og ikke så samlebåndaktige. Prøv litt forskjellig; personlig skjønner jeg ikke de som bare spiser pizza og pasta.

Det er noen år siden jeg var der sist, så jeg husker ikke så mange detaljer.

GOD TUR!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Trådstarter her.

Vel, det blir nok bare en uke, så vi er klar over at vi ikke får med oss alt...

Jeg har også følelsen av at atmosfære er en opplevelse, noen steder/gjøremål som er å fremheve? (Og takk for svarene som vi har fått allerede!) Vi noterer og skal google litt på navn... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Peterskirken må dere få med dere, og det sixtinske kapell hvis dere er kunstinteressert (er verdt det uansett synes nå jeg da ;) )Ellers er Pantheon, colosseum og forum romanum bra å få med seg. Hunsk å ta med/på klær som dekker knær og skuldre hvis dere skal inn i peterskirken, ellers slipper dere ikke inn. Feks skjørt som akkurat skjuler knærne er godkjent. Og et tørkle/sjal over skuldrene går også bra.

Hvis dere ikke har booka hotell enda, kan jeg jo kanskje tipse dere om at det kan være lurt å bo litt utenfor byen på et hotell som har basseng. Det er FRYKTELIG varmt i Roma midt på sommeren, og det kan jo være godt å bo et sted der det er litt mer luftig. Baksiden er jo at man må reise litt for å komme inn til byen, så det kommer jo litt an på hva man er ute etter da. Når vi var der bodde vi på en campingplass et godt stykke utenfor Roma. Der leide vi en hytte, og de var kjempefine, akkurat som hotellrom. Da hadde vi basseng, og de hadde busser som gikk inn til Roma til ulike tidspunkter på dagen (og tilbake igjen også selvsagt) Det kostet ikke så mye, tror det var ca 30 kr tur/retur pr pers. Men det er klart, hvis man skal ut på byen og sånn så er ikke det så mye å satse på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hei! Jeg har vært en del i Roma, og hvis dere ønsker å bo billig og sentralt kan jeg anbefale området rundt Termini, som er sentralstasjonen. Jeg mener det er et hotell som heter Villa Madana som er helt ok. Det er masse andre hoteller i dette området også. Vi har reist tre jenter sammen, og vi har bare brukt hotellrommet til å sove og dusje på, så det er ingen luksus, men rent, og gjerne frokost inkludert. (Enkel frokost vel og merke). Ellers er det noen rimelige hoteller bak Colosseum. Hvis dere ønsker et mer luksuriøst opphold kan jeg anbefale området rundt spansketrappen :). For koselige middager er Trastevere helt perfekt, her får man følelsen av at man er midt i Lady og Landstrykeren :)

Vel og bra å bo utenfor Roma også, for det ER varmt der om sommeren. Vi ville ikke det, men vi tok toget ut til stranda en dag eller to. Tips: Betal noen euro for å komme inn på strendene, de som er gratis er gjerne milevis unna, og overfylte av turister og selgere.

Håper dette var til litt hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_NinaL_*

Jeg har ett råd:

Skaff deg guideboken A companion guide to Rome av Georgina Masson (fås på Amazon) Den er ganske enkelt fantastisk. Jeg har den med hver gang jeg er i ROma, og det tilfører en ny dimensjon. Den er bare helt super Hun legger opp forskjellige spaserturer gjennom byen og vet noe om så godt som hvert hus du passerer- Kjempefin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det klassiske er jo nevnt, men er dere interessert i små detaljer som har spennende historier rundt seg er det utrolig interessant å ha med seg guide.

Moses med hornene, sannhetens munn, tarpeiske klippe, peters lenker, catakomber, caesears grav, trojanske marked, palentinerhøyden, cirkus maximus, caracalls termer, talende statue, area sacra, englebroen, castle angelo... you name it! Jo mer du leser om Roma desto flere interessante detaljer og severdigheter dukker opp...

Ønsker dere en flott og spennende tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...