Arkana Skrevet 20. mars 2006 #21 Skrevet 20. mars 2006 Når jeg smører brødskiver må hele skiven være dekket med pålegg, helt ut til kantene. Jeg må også ha volum og slikt på partall, aner ikke hvorfor. Jeg får ikke sove med bena utenfor dynen (derimot får jeg sove hvis jeg ikke har dyne på i det hele tatt), og ingen kroppsdel kan stikke utenfor kanten av senga. Jeg må også lese litt før jeg sovner, samme hvor trøtt jeg er, om det så er bare to linjer. Trenger et øyeblikk for å roe meg ned nemlig, å bare hoppe i senga, slukke lyse og sovne går bare ikke.
Amanlis Skrevet 20. mars 2006 #22 Skrevet 20. mars 2006 Ja, de fleste av oss har dem, i større eller mindre grad. Så kan vi som ikke er så plaget at det hemmer oss i hverdagen sende varme tanker til dem som virkelig lider av dette. Det er helt j....å se på. Her er noen av mine: -Sjekke om komfyren er slått av når jeg går ut -Dopapiret skal være ut -Knekkebrødet skal smøres der det IKKE er hull -Dra i døra fire ganger etter at jeg har låst den -Lukte på sokkene for å skjekke at de er rene før jeg tar dem på meg
Gjest Gjesta Skrevet 20. mars 2006 #23 Skrevet 20. mars 2006 Når jeg smører brødskiver må hele skiven være dekket med pålegg, helt ut til kantene. Jeg må også ha volum og slikt på partall, aner ikke hvorfor. Jeg får ikke sove med bena utenfor dynen (derimot får jeg sove hvis jeg ikke har dyne på i det hele tatt), og ingen kroppsdel kan stikke utenfor kanten av senga. ← Har alle disse jeg også! Eller, det må være pålegg på brødet, men det kan ikke stikke utenfor! Bena må pakkes inn med dyne Dopapiret skal UT Også er jeg småhysterisk når det gjelder doseter og håndtak. Jeg tar ikke i doringen hvis jeg må legge ned setet, da bruker jeg papir. Jeg bruker også papir når jeg trekker i snoren, og så bruker jeg papir når jeg låser opp døren/stenger igjen vannkranen. Men det er vel ikke tvangstanker i den forstand kanskje, bare en overdreven form for renslighet Jeg var ikke før, da jeg var mindre. Da måtte jeg gjøre alt fire ganger en sommer (må jo ha sett ut som en psykiatrisk pasient! ) Har også den greia med partallstall, og berstemmer meg for et tall på forhånd når jeg fyller bensin, og det må ikke overstige det tallet
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 20. mars 2006 #24 Skrevet 20. mars 2006 Quote/ Ja, de fleste av oss har dem, i større eller mindre grad. Så kan vi som ikke er så plaget at det hemmer oss i hverdagen sende varme tanker til dem som virkelig lider av dette. Det er helt j....å se på.Quote/ hvordan tror du det er å ha de da?? forferdelig slitsomt skal jeg fortelle dere! De fleste som lider av tvangstanker, eller handlinger, er veldig flinke til å skjule det når de er rundt andre.. og tar det heller ut mer når de er alene. Det er kjempeslitsomt, og føler på en måte at disse tankene og handlingene styrer meg i dagliglivet, selv om jeg klarer å kontrollere de/undertrykke de til en viss grad (ikke alle klarer dette riktignok). Men det blir desto mer slitsomt og jeg blir så utrolig stressa og rastløs inni meg! Jeg har hatt disse tvangstanken ejeg har fra jeg var lita jente, og tar medisiner mot det. Det hjelper mye tror jeg! Men de forsvinner nok aldri helt heller..dessverre! Nei, dere som er helt psykisk friske på alle mulige måter skal prise dere lykkelige!
sanasol Skrevet 21. mars 2006 #25 Skrevet 21. mars 2006 Kom på en tvangstanke min tante har. Hun "må" ha et lite kort underst i kortstokken når den legges bort f.eks en 3-er. Trur det helst burde være spar. Når sønnen i huset hadde hatt kompiser over på kortspilling, så måtte hun stå opp for å skjekke at det var et lite kort som lå nederst når de var ferdige
hecuba Skrevet 21. mars 2006 #27 Skrevet 21. mars 2006 Vet ikke om jeg vil kalle det tvangstanker, for jeg kan nok overleve uten å gjøre noe med disse tingene. Men jeg blir urolig dersom: - Jeg ikke har lukket døren inn til vindfanget. Det trekker ikke eller noe, men jeg må ha den lukket. - Jeg låser døren når jeg skal skifte, på badet eller gå på do, selv om jeg er helt alene. - Jeg går ikke på kommelokk og ikke under stiger. Noen ganger går jeg heller ikke på sprekker. - Jeg tar aldri bladet/avisen/filmen fremst i rekken når jeg skal kjøpe noe. Må alltid ha noen bak/midt i bunken.
Knøttet Skrevet 21. mars 2006 #28 Skrevet 21. mars 2006 (endret) joda, det har jeg ... 1. Jeg må alltid gå på venstre side av folk jeg går sammen med, eller i midten (jeg må alltid ha én person på min høyre side) 2. jeg kan ikke gå på på kumlokk det står 40 på, men jeg må gå på de det står d400 på 3. Jeg må ikke se på klokka når den er akkurat 12:00 om natta .. og jeg må ikke være på badet alene på samme tidspunkt ... samboeren må alltid ha volumnivået på ting på et partall, unntaket som bekrefter regelen er 5 og 7 (synes jeg å huske det var) Endret 24. mars 2006 av Teria
Anglofil Skrevet 21. mars 2006 #29 Skrevet 21. mars 2006 * Jeg må ha begge fjernkontrollene til dvd-spilleren og tv-en når jeg sitter og ser på film. *Vil helst gå på høyre side når jeg går ved siden av noen. * Når jeg er på rommet mitt eller på badet må jeg alltid låse døra. Men døra skal aldri være låst når jeg går og legger meg. * Må alltid ta det bladet/avisen som ligger midt i bunken. * Jeg hater smør eller fett. Blir hysterisk hvis noen stikker kniven med smør oppi nugattiboksen eller leverposteien. En helt ny og ren kniv må derfor brukes for å unngå å få smør eller lignende opp i maten. Mvh Yvonne
Gjest Bøllefrøet Skrevet 21. mars 2006 #30 Skrevet 21. mars 2006 Jeg kom på spesielt en ting som jeg må gjøre (og som sambo irriterer seg grønn over ): Når jeg skal lese innlegg på KG så merker jeg det jeg leser.. Og avmerker, og merker, og avmerker Vet ikke hvorfor, blir jo ikke nødvendigvis lettere å lese men..
Gjest Jalileh Skrevet 21. mars 2006 #31 Skrevet 21. mars 2006 * Jeg må også ha stereoen på partall. * Jeg må skylde den rene koppen med vann før jeg heller i vann. * Jeg må banke i bordet tre ganger hvis jeg sier noe høyt som jeg frykter vil skje. * Dopapiret skal henge med utsiden. * Må også si meg enig med Yvonne i at jeg hater kniver med smør på. De må altså være rene før jeg evt. tar det oppi leverposteiboksen. Heeelt sikkert en del andre ting også, men jeg kommer ikke på flere i farten.
Gjest Jalileh Skrevet 21. mars 2006 #32 Skrevet 21. mars 2006 Jeg kom på spesielt en ting som jeg må gjøre (og som sambo irriterer seg grønn over ): Når jeg skal lese innlegg på KG så merker jeg det jeg leser.. Og avmerker, og merker, og avmerker Vet ikke hvorfor, blir jo ikke nødvendigvis lettere å lese men.. ← Det gjør jeg også faktisk. Tror det er fordi teksten blir mer synlig da.
Gjest Fruktkake Skrevet 21. mars 2006 #33 Skrevet 21. mars 2006 Jeg må ofte løpe tilbake for å sjekke om jeg virkelig husket å slå av kaffetrakteren. Ellers har jeg det ganske greit
Gjest Bøllefrøet Skrevet 21. mars 2006 #34 Skrevet 21. mars 2006 Det gjør jeg også faktisk. Tror det er fordi teksten blir mer synlig da. ← Bra jeg ikke er den eneste da
Anglofil Skrevet 21. mars 2006 #35 Skrevet 21. mars 2006 Jeg kom på spesielt en ting som jeg må gjøre (og som sambo irriterer seg grønn over ): Når jeg skal lese innlegg på KG så merker jeg det jeg leser.. Og avmerker, og merker, og avmerker Vet ikke hvorfor, blir jo ikke nødvendigvis lettere å lese men.. ← Det gjør jeg også! Mvh Yvonne
zidi Skrevet 21. mars 2006 #36 Skrevet 21. mars 2006 Jeg må alltid gå forbi trege mennesker som går forran meg. Aldri tar det første produktet som ligger i hyllene i dagligvarebutikkene.
Knøttet Skrevet 22. mars 2006 #37 Skrevet 22. mars 2006 *Vil helst gå på høyre side når jeg går ved siden av noen. Mvh Yvonne ← Jøss, du er akkurat omvendt av meg! Er du keivhendt?
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2006 #38 Skrevet 22. mars 2006 jeg må skylle glass 3 ganger før jeg drikker av de. volumet på stereoanlegget må helst stå på et partall(hvis det MÅ stå på et oddetall må det ihvertfall ikke være 13)
Gjest Bodillen Skrevet 22. mars 2006 #39 Skrevet 22. mars 2006 (endret) Tja, hvor skal jeg begynne....? Klesvask: Like sokker må alltid henge ved siden av hverandre. Ellers må alt henge med "riktig side" ut, det vil si retten på håndklær/kluter, framsiden på bukser og gensere... Når jeg bretter tøyet er de viktig å brette etter samme prinsippet; alltid den "riktige siden" ut. Jeg vasker meg alltid etter å ha gitt hunden mat/vann, og etter å ha klappet den (innmari slitsomt å være hundeeier...), i det hele tatt vasker jeg meg litt vel ofte, f.eks etter å ha lagt ved i ovnen, etter å ha sortert skittentøy osv. Dopapiret må henge med papiret utover, og jeg slår aldri ned doringen uten papir. Jeg vasker alltid toalettet med papir eller våtservietter, fordi jeg innbiller meg at kluten aldri blir ordentlig ren etter å ha blitt brukt der, selv om jeg vasker den på 90 grader. Jeg må fylle tekoppen helt til toppen. Greier bare ikke å slå meg til ro med en 3/4 full tekopp - det går bare ikke, samme hvor diger koppen er... Det var vel de jeg kom på her og nå. Ellers fikk jeg vel noen griller i hodet etter å ha lest om andres tvangstanker, da... Endret 22. mars 2006 av Bodillen
Gjest *Snart medlem* Skrevet 22. mars 2006 #40 Skrevet 22. mars 2006 Trodde jeg ikke hadde noen, helt til jeg kom på denne: Når jeg spiser grøt, spiser jeg denne i en spiral innover fra kanten. Jeg begynner med å spise grøten langs kanten, og når jeg har spist helt rundt (snurrer skålen mens jeg spiser), spiser jeg neste sirkel rundt. Osv osv helt til det ikke er mer grøt igjen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå