Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser flere skriver at noen mister matlyst men hvordan gjør dere det? Jeg vil miste den siden jeg har en ekstrem matlyst. Ikke det å handle eller å lage maten. Men når den først står der har jeg lyst til å spise tre ganger så mye. Det er helt ekstremt så hva gjør dere for å miste den? 

Anonymkode: 1bd12...db0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mounjaro. Eneste som fungerer for meg, dessverre.

Anonymkode: efa0a...d62

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

For mange henger spising sammen med følelsesregulering, kan det være noe der?

Ellers er det jo slik at appetitten i utgangspunktet kommer av at vi trenger næring. Så hvis du spiser lite næringsrikt kan du være mye sulten, selv om du kanskje spiser mye. Og omvendt, spiser du næringsrikt vil du kanskje oppleve at du blir raskere mett og mindre fysen på søtsaker osv. Jeg fikk i alle fall en mye mer naturlig og sunn appetitt da jeg prøvde periodisk faste og spiste lavkarbo og kuttet ut snop og drittmat.

Anonymkode: a0276...f98

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spis mer protein, spis mer fiber, spis mer næringsrik mat, spis mat med større volum, reduser stress, sov mer og bedre, ta tak i delene av livet ditt du ikke er fornøyd med.

For meg så har det også hjulpet å faste her og der, om jeg går 36+ timer uten å spise noen ganger i året så "resetter" det hjernen min.

Det kan også hjelpe å fokusere på hva du SKAL spise i stedet for hva du ikke skal spise. For eksempel sørg for at i dag SKAL du spise 1 boks tunfisk, 2 kyllinglår uten skinn, 3 forskjellige frukter, en skål med grønnsaker, 2 egg, 2 grovbrødskiver med sunt pålegg. Gjør du dette hver dag så så blir det lettere å redusere unsunn mat, du trenger ikke å spise perfekt fra dag 1, det viktige er at du får kontrollen tilbake og du kan få mye hjelp av å fylle deg med sunn og mettende mat. (Ikke spis tunfisk oftere enn annenhver dag.)

Anonymkode: 06f88...b24

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det som allerede er sagt + at det for mange også er en vanesak. Jeg er ekstremt glad i både å lage og spise mat, så for meg er dette noe jeg alltid må være bevisst på. Å gå fra normalt kosthold til overspising er noe som for meg kan skje over natta om jeg er uforsiktig. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke matlysten, men selvkontrollen det handler om. 

Jeg kan også ha lyst til å spise større mengder. Men jeg stopper etter en vanlig porsjon. 

Jeg har ingen problemer med å spise en 280g bacon cheeseburger med chips. Men jeg velger spise en 160g uten chips, for jeg blir mett nok av det. Det er plass til mer, jeg har lyst på mer, jeg kan spise mer. Men jeg må ikke spise mer. Jeg kan spise 5 poteter til middag, men jeg klarer meg fint med 2, så da velger jeg stoppe på 2. 

Anonymkode: 6f6c5...712

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nå må du huske at mange som mister matlysta sliter med sykdom. Som noen andre påpeker, så er overspising ofte et resultat av døyving av følelser. Hvis det er dette som ligger i bunn, så må du ta tak i dette. 

Ellers er kosthold veldig viktig; spiser du mye mat rik på stivelse, dårlig fett, sukker, og lite næringsmessig, så trigger dette sult. Det er som et dop. Spis mindre karbohydrater, og spis fullkorn. Spis mer protein, sunt fett (kaldpresset olivenolje, ubehandlede nøtter, avokado, fet fisk). For lite magnesium kan også gi økt sultfølelse. 

Husk at det tar tid å gjøre endringer, så du vil ikke mirakuløst føle mindre sult på 1 uke. Du må jobbe mentalt. 

Anonymkode: 7bb67...adf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mister matlysten når jeg har det kjipt (sorg f.eks) og når jeg er forelsket. Det første er jo ikke å anbefale å oppsøke akkurat, og det andre er vanskelig å styre. 😛

Men ellers hjelper det veldig med lavkarbo. Jeg mister ikke matlysten, men mister søtsuget, og det tar lenger tid etter hvert måltid før jeg blir sulten igjen.

Anonymkode: 2da43...bea

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mister matlyst av stress, varme, sykdom…

Men det er egentlig irrelevant for problemet du skisserer her. For å unngå å spise for mye må man skille fysisk og psykisk sult. De fleste av oss har jo lyst på 1-2 takoskjell til fredag kveld, men vi klarer å kjenne på at vi er passe mett, og stoppe der.

Anonymkode: f23e7...135

Gjest Nådeløs
Skrevet

Du trenger ikke få ned matlysten. Du trenger å innse at du ikke må gjøre alt du har lyst til. Lyst kan man kontrollere. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg mister matlyst av stress, varme, sykdom…

Men det er egentlig irrelevant for problemet du skisserer her. For å unngå å spise for mye må man skille fysisk og psykisk sult. De fleste av oss har jo lyst på 1-2 takoskjell til fredag kveld, men vi klarer å kjenne på at vi er passe mett, og stoppe der.

1-2 tacoskjell er jo ikke mye. Eller mente du 1-2 flere enn man spiser? Jeg har alltid lyst på fler, men stopper på 2, blir passe mett da. Spiser jeg 3 blir jeg altfor mett.

Anonymkode: 2c9c1...55f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Faste har hjulpet meg også. Faster 2 dager i uka og både søtsug og matlyst har sunket betraktelig. Spiser fremdeles alt jeg har lyst på i helgene, men merker stor endring i inntak. 

Anonymkode: 13cdc...a12

AnonymBruker
Skrevet

* Sov lenge nok ( søvn regulerersulthormonet)

* Spis mindre prosessert og sunt, blodsukkerregulerende mat (da får du ikke de svingene som gjør at du får craving på alt)

* Lær deg å slutte å spise på et tidspunkt før du legger deg på kvelden, menogså mellom måltider (det tar noen dager, men det hjelper veldig mye i lengden). Sultfølelsen forsvinner også etterhvert, bare hold deg litt opptatt når du kjenner på den.

Anonymkode: 52879...78d

Skrevet

Hos meg har det ligget mer i hjernen enn følelsen. Selv om jeg gjerne vil ha sjokolade eller snacks etter kl 18.00, prøver jeg å overtale hjernen til å forklare kroppen om du virkelig har behov for mer mat? Jeg faster og spiser kun mellom 12-18.00, men enkelte dager er jeg mer gira og da handler det for min del om selvkontroll. Spiser jeg riktig holder 2 måltider per dag. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

1-2 tacoskjell er jo ikke mye. Eller mente du 1-2 flere enn man spiser? Jeg har alltid lyst på fler, men stopper på 2, blir passe mett da. Spiser jeg 3 blir jeg altfor mett.

Jeg mente at man er passe mett etter x antall skjell. (2 for deg og meg, eller en stor lefse). Så å ta 1-2 til etter det er psykisk sult. Et skille man må lære seg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg mente at man er passe mett etter x antall skjell. (2 for deg og meg, eller en stor lefse). Så å ta 1-2 til etter det er psykisk sult. Et skille man må lære seg. 

Å sånn ja. Da skjønner jeg. Trodde først du mente at 1-2 tacoskjell var mye. Leste litt for fort. Ja, enda fler enn man egentlig orker er psykisk sult. Magen blir jo mett før øynene også. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg mister matlysten når jeg har det kjipt (sorg f.eks) og når jeg er forelsket. Det første er jo ikke å anbefale å oppsøke akkurat, og det andre er vanskelig å styre. 😛

Men ellers hjelper det veldig med lavkarbo. Jeg mister ikke matlysten, men mister søtsuget, og det tar lenger tid etter hvert måltid før jeg blir sulten igjen.

Anonymkode: eb1b6...bcf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mens for meg er det motsatt på lavkarbo.  Jeg mister matlysten totalt, men får et helt vanvittig søtsug - som bare blir verre etter hvert som årene har gått på lavkarbo (jeg kostregulerer diabetes 2) og nei, jeg bruker ikke kunstig søtning heller.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mens for meg er det motsatt på lavkarbo.  Jeg mister matlysten totalt, men får et helt vanvittig søtsug - som bare blir verre etter hvert som årene har gått på lavkarbo (jeg kostregulerer diabetes 2) og nei, jeg bruker ikke kunstig søtning heller.

Har du tatt tilskudd av elektrolytter mens du har vært på lavkarbo? 

Anonymkode: 7bb67...adf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ser flere skriver at noen mister matlyst men hvordan gjør dere det? Jeg vil miste den siden jeg har en ekstrem matlyst. Ikke det å handle eller å lage maten. Men når den først står der har jeg lyst til å spise tre ganger så mye. Det er helt ekstremt så hva gjør dere for å miste den? 

Anonymkode: 1bd12...db0

Ikke akkurat politisk korrekt, men røyking hjelper på matlysten. Og snus

Anonymkode: fcaa6...83e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...