Gå til innhold

Mannen vil ikke ha leker i hagen

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er litt uenige om leker i hagen. Vi har et barn på 2,5 år og en baby. Eneste lekene vi har i hagen, er en liten tralle og et sånt bøtte/spadesett, og et lite bord. Vi har også et plastbasseng, men ikke funnet det frem enda. 

Jeg syns vi har sittet mye inne, og synes at vi kan ha terassedøra åpen, så kan toåringen leke ute. Hun er litt klengete og vil helst leke sammen med noen, men jeg tenker hun bør øve seg litt på å leke alene. Og nå som det er ferie og det blir fint vær, tenker jeg hun kan slippes litt løs i hagen og prøve å leke selvstendig. Men det er jo nesten ikke noe å leke med der. Frem til nå har vi vært på lekeplasser eller lekt sammen med henne. 

Jeg har foreslått å kjøpe et utelekekjøkken fra clas ohlson. Men det vil ikke mannen. Han mener hun vil leke med den i to dager, også gå lei. Og hvor skal vi oppbevare den?

Så foreslo jeg sklie av plast, kjøpe brukt på finn. Samme der... hun kommer til å gå lei, den tar mye plass.

Så foreslo jeg sånn gyngedyr i plast, men nei.. 

Han mener hun har nok med den lille tralla, bassenget og bøttesettet. Det kan vi fylle med vann. 

Jeg syns hun burde ha litt mer å velge mellom. Når lillesøster blir større er det jo også greit å ha noen leker. Med flere leker vil hun også kunne leke mer selvstendig uten å være avhengig av at vi må aktivisere henne eller ta henne med på lekeplassen hver dag. Hagen vår er ganskje kjedelig med bare plen og noen busker hun ikke får lov til å røre.

Hvordan er det med dere andre småbarnsforeldre? Hvor mange og hva slags leker har dere i hagen? Hvordan oppbevarer dere sånn som utelekekjøkken, sklier og andre større uteleker? Dere som ikke har bod.

Anonymkode: 0a190...b0d

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi er litt uenige om leker i hagen. Vi har et barn på 2,5 år og en baby. Eneste lekene vi har i hagen, er en liten tralle og et sånt bøtte/spadesett, og et lite bord. Vi har også et plastbasseng, men ikke funnet det frem enda. 

Jeg syns vi har sittet mye inne, og synes at vi kan ha terassedøra åpen, så kan toåringen leke ute. Hun er litt klengete og vil helst leke sammen med noen, men jeg tenker hun bør øve seg litt på å leke alene. Og nå som det er ferie og det blir fint vær, tenker jeg hun kan slippes litt løs i hagen og prøve å leke selvstendig. Men det er jo nesten ikke noe å leke med der. Frem til nå har vi vært på lekeplasser eller lekt sammen med henne. 

Jeg har foreslått å kjøpe et utelekekjøkken fra clas ohlson. Men det vil ikke mannen. Han mener hun vil leke med den i to dager, også gå lei. Og hvor skal vi oppbevare den?

Så foreslo jeg sklie av plast, kjøpe brukt på finn. Samme der... hun kommer til å gå lei, den tar mye plass.

Så foreslo jeg sånn gyngedyr i plast, men nei.. 

Han mener hun har nok med den lille tralla, bassenget og bøttesettet. Det kan vi fylle med vann. 

Jeg syns hun burde ha litt mer å velge mellom. Når lillesøster blir større er det jo også greit å ha noen leker. Med flere leker vil hun også kunne leke mer selvstendig uten å være avhengig av at vi må aktivisere henne eller ta henne med på lekeplassen hver dag. Hagen vår er ganskje kjedelig med bare plen og noen busker hun ikke får lov til å røre.

Hvordan er det med dere andre småbarnsforeldre? Hvor mange og hva slags leker har dere i hagen? Hvordan oppbevarer dere sånn som utelekekjøkken, sklier og andre større uteleker? Dere som ikke har bod.

Anonymkode: 0a190...b0d

Jeg kjøper det jeg ønsker barna skal få, mannen kjøper også leker og sånt innimellom. Aldri noe diskusjon på det, vi har valgt å få barn, de skal utfolde seg og leke og lære. Og selvfølgelig er en del av det å lære seg å være selvstendig. Både med lek, påkledning, ordning av mat osv. Ja, det blir litt rot og søl, men sånn er det med barn😅 

Vi oppbevarer ting i bod ute. Kan dere ikke eventuelt sette opp en utebod for oppbevaring av leker og utstyr? Ungene skal vel ha mer etterhvert. Sykler, skiutstyr osv. 

Her ligger det sykkel, bøtter / spader og diverse litt strødd akkurat nå, men vi pleier stort sett å rydde opp på kvelden (dvs, løfte alt inn under taket), setter det i boden når det ikke skal brukes på en stund. 

Anonymkode: 28fef...325

• Liker 15
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er en ganske kort periode av livet å ha lekeplass i hagen. Jeg pøste på med leker de kunne fenges av. Vi satte opp sandkasse, rusjebane, basseng på gresset om sommeren. La ut piknikpledd på gresset og tok leker ut som duplo, togbane. Satte opp telt. Baller og badminton, frisbee. Trampoline når de ble større.

Man har vel hage for å bruke den? Jeg spurte heller ikke mannen om lov. Og han syntes aldri det var rart at jeg ordnet til gøy i hagen for barna. 

Sandkassen er nå borte, og det er gått tilbake til en vanlig hage.

Sandkassen ble bygget fast og sto der i kanskje 7 år. Hadde lokk på den. Basseng tømte jeg jevnlig så gresset ikke skulle ødelegges. Flyttet rundt på det. Tok ut luften og oppbevarte i bod om vinter. 

Anonymkode: 1e2bb...e5a

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Spør du partneren din om godkjenning til å kjøpe leker? 

Jeg kjøper det jeg vil barnet mitt skal ha jeg, og hvis samboeren min hadde protestert hadde jeg bare sagt at det er mine penger.

Anonymkode: fdc87...f6f

• Liker 20
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Lekekjøkken hadde vi fra Ikea. Tok det ut på finværsdager. Når det regnet sto det ute under tak, eller inne ved kjøkkenet så brukte barna det der. 

Anonymkode: 1e2bb...e5a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Spør du partneren din om godkjenning til å kjøpe leker? 

Jeg kjøper det jeg vil barnet mitt skal ha jeg, og hvis samboeren min hadde protestert hadde jeg bare sagt at det er mine penger.

Anonymkode: fdc87...f6f

Når man først har valgt livet sammen med barn, er de da felles økonomi? Å snakke om "mine penger" høres jo bare sykt ut. 

Anonymkode: 28536...07e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke «får lov» til å kjøpe leker ville jeg fylt hagen med kongler, steiner, pinner, stokker osv og lekt at dere bygget en hageby av alt dere finner. 
Spørs hvor fint han synes det er. 
Uansett så skal barna selvsagt få bruke hagen og leke fritt. 
Han er helt bak mål! 
legg presenning over om vinteren. Problem løst. 

Anonymkode: e944f...5b3

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er hagen bare til pynt?? 

Anonymkode: 39730...e48

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi arvet en liten sklie fra noen tantebarn da vår lille pjokk var 7 mnd. den ble flittig brukt hele det første året! Det andre året også, og jaggu ble den brukt hele tredje året og. Nå, på fjerde året, begynner bena å bli like lange som sklia er - men han er kreativ og finner nye måter å bruke sklien på. Nå er han stor nok til å føytte den rundt etc, så den sklien har sikkert 400 leketimer i seg. Gratis. 

Du får sette mannen til å leke med barna, all den tid han ikke vil gi dem leker. Da får han bli leken selv! "Nå er pappa klatrestativ!" Og så går du inn og drikker en kopp te og leser en bok. Da skal du se pipen få en annen lyd. 

Anonymkode: 7437d...f76

• Liker 15
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så kjipt han høres ut. Her har vi hage med trampoline, sklie, traktor, hoppedyr, baller, huske, barnemøbler, spader og bøtter, til stor glede for ungene våre og naboungene, som trekker til oss for å leke sammen. Ved klipping av plen samler jeg lekene på plattingen. Mye bedre med en hage til glede for barna. Som igjen gir mye mindre mas om at vi voksne må leke sammen med ungene. Inne har vi lekekjøkken, duplo osv. hadde vi hatt plass hadde vi satt opp lekestue og hatt lekekjøkken ute. Men vi har en del bærbusker og blomsterbed, så ønsker ikke ofre det. 

Anonymkode: 4e09b...955

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri spurt om slik. Bare kjøpt. Jeg kjøpte et stort basseng med sklie og sprute greier. Jeg synes det var kjempe artig å leke også. Men den levde jo ikke over til neste sesong da. Men artig lell. Men vi ha garasje da. Så ingen problemer med å oppbevare ting. Jeg tok mye inn også. Så hadde dem ting å leke med i badekaret. Jeg hadde ikke noe inne og uteleker sånn sett. 

Anonymkode: 2726d...ec0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Står lekene i veien for robotplenklipperen han?

Anonymkode: 5411c...d44

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Hva skal man med hage hvis den ikke skal brukes til noe?

• Liker 4
  • Nyttig 3
Gjest jegerrinne
Skrevet (endret)

Jeg bygde sandkasse selv, hang opp huske i et tre vi hadde i hagen  , på sommeren hadde vi et telt stående oppe. Ellers var det tråtraktor  sykkel, en kasse med spader, bøtter, leke traktorer, biler osv, trampoline

Etter hvert kom svigers med dokkestue og den ble mye brukt. Og nå så blir det brukt som gjester bolig, siden den var så stor

Endret av jegerrinne
AnonymBruker
Skrevet

Weird.

Her har vi trampoline, sandkasse, plaskebasseng, vannspreder, elektriske vannpistoler, vannleker...

Ja, én vakker dag blir de kanskje lei av det. Men per i dag elsker ungene det.

Skal vi unngå å ha ting ungene en dag blir lei av så kan en jo like greit aldri gi dem noe da.

Han er sær.

Anonymkode: da563...def

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Du får ikke lov å kjøpe selv?

Fyll hagen med leker ..tro meg .. plutselig går tiden så fort at hagen ikke blir brukt til lek lenger  ...

• Liker 1
Skrevet

Her har vi både dissestativ og sandkasse. Blir brukt jevnlig begge deler. Har også et utvalg baller som jevnlig blir brukt samt en sklie i plast. Alt blir brukt med ujevne mellomrom. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har sandkasse, utekjøkken, huskestativ med sklie, plaskebasseng, spreder og vannleker. Jeg hadde ikke akkurat spurt. 

Anonymkode: 624e4...ee1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lekekjøkken er en av di beste investeringene vi har gjort. Selvsagt er det ikke konstant i bruk, men barna finner fremdeles stor glede i det og det hsr blitt lekt med jevnlig siden vi kjøpte det for tre år siden. 

Anonymkode: b1045...51b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Bygde nettopp eget utekjøkken til barna, de elsker det.

Vi har i tillegg klatretrær, sklie, 1 fugleredehuske, zipline, trehus med masse leker inni, klatrestige, babyhuske, vanlige husker, bygd sandkasse til dem, trampoline, egen vanntønne med masse kanner, masse sykler, tråbiler, leketraktorer, stoort basseng osv. De elsker å være ute å leke og har noe å gjøre på hvert hjørne av tomta.

Skjønner meg ikke på mannen din. Ingenting jeg liker bedre enn å ordne leker og aktiviteter til ungene utendørs.

Anonymkode: edef7...224

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...