Raven.Writingdesk Skrevet 6. juli #21 Skrevet 6. juli AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har selv kptsd, mye pga en slik foreldre som blant annet latterliggjør grenser og tar seg til rette på kroppen min, både i form av alvorlige ting som vold, men også «uskyldige» ting som å klemme meg og holde meg fast fordi personen vet at jeg opplever det sterkt ubehagelig og ikke synes det er greit. Det er hysterisk gøy for sinnssyke og sadistiske folk som din tante. Det eneste du kan gjøre her siden grenser ikke er noe hun ønsker å respektere, er å kutte kontakt. Livet blir så mye lettere når man slipper giftige folk som ikke vil deg godt, og det er godt for en selv å sette en endelig grense. Det gjør godt for din selvfølelse, integritet og selvrespekt. Du har ikke bruk for henne, hun har ingenting i livet ditt å gjøre når hun ikke klarer å oppføre seg. Bli kvitt henne. Ikke fortell om overgrepet, sånne mennesker som hun vil bruke den informasjonen til å skade deg ytterligere. Anonymkode: 029b7...e4d Stopp bare stopp! Her ilegger du en Tante helt hinsides mange groteske egenskaper! Tante kiler tantebarnet sitt, jeg antar tante forsøker å være morsom, å kile noen er ikke synonymt med «overgrep» vi kan ikke som samfunn bli slik at når familiemedlemmer tar på hverandre så antar man at dette er ondsinnet om det re-trigger traumer vedkommende vet ingenting om!! TS: Du har ikke overreagert men din tante er heller ikke en «ondsinnet sadist» tvert imot tipper jeg at hun forsøkte å få deg til å le, hun forsøkte kanskje å være morsom, og tulle litt. På amerikansk har man et ord som heter «horseplay» som er «røff tullelek» som kan gå over styr. Jeg tolker det slik at her har din tante gått for langt, men ikke ilegg henne onde hensikter. Hun har neppe tenkt seksuelt eller overgrep med mindre du har grunn til å tenke slik. Jeg leste nylig at «vilter lek» («horseplay») er sunt for barn, det gjør dem robuste og bidrar til utvikling av sosiale og motoriske ferdigheter. Nå er du voksen TS, men jeg antar din tante har gått inn i en slags «vilter lek» med deg som mange av oss kan kjenne igjen fra barn, ungdom og voksen alder. Du tar ikke «feil» fordi du kjenner at dine grenser ble tråkket over, men din tante har heller ikke gjort noe «feil» i å forsøke å tulle med deg. Hvis du sa nei gjentatte ganger så er det forståelig om du opplevde at hun tråkket over grensene dine, men hun forstår neppe konsekvensene av at dette har trigget traumer om ett overgrep. Her mener jeg du må gi henne en sjans hvis du ellers er glad i henne og synes hun har gode kvaliteter du setter pris på. Hvis du på den andre siden mener hun generelt har lite å tilføre deg i livet ditt og opplever at hun ikke forstår eller er lydhør så skjønner jeg at du kanskje ikke ønsker å dele slike personlige traumer med henne og da kan det rette være å bare trekke seg unna uten å gi noen begrunnelse.
AnonymBruker Skrevet 6. juli #22 Skrevet 6. juli Raven.Writingdesk skrev (11 minutter siden): Stopp bare stopp! Her ilegger du en Tante helt hinsides mange groteske egenskaper! Tante kiler tantebarnet sitt, jeg antar tante forsøker å være morsom, å kile noen er ikke synonymt med «overgrep» vi kan ikke som samfunn bli slik at når familiemedlemmer tar på hverandre så antar man at dette er ondsinnet om det re-trigger traumer vedkommende vet ingenting om!! TS: Du har ikke overreagert men din tante er heller ikke en «ondsinnet sadist» tvert imot tipper jeg at hun forsøkte å få deg til å le, hun forsøkte kanskje å være morsom, og tulle litt. På amerikansk har man et ord som heter «horseplay» som er «røff tullelek» som kan gå over styr. Jeg tolker det slik at her har din tante gått for langt, men ikke ilegg henne onde hensikter. Hun har neppe tenkt seksuelt eller overgrep med mindre du har grunn til å tenke slik. Jeg leste nylig at «vilter lek» («horseplay») er sunt for barn, det gjør dem robuste og bidrar til utvikling av sosiale og motoriske ferdigheter. Nå er du voksen TS, men jeg antar din tante har gått inn i en slags «vilter lek» med deg som mange av oss kan kjenne igjen fra barn, ungdom og voksen alder. Du tar ikke «feil» fordi du kjenner at dine grenser ble tråkket over, men din tante har heller ikke gjort noe «feil» i å forsøke å tulle med deg. Hvis du sa nei gjentatte ganger så er det forståelig om du opplevde at hun tråkket over grensene dine, men hun forstår neppe konsekvensene av at dette har trigget traumer om ett overgrep. Her mener jeg du må gi henne en sjans hvis du ellers er glad i henne og synes hun har gode kvaliteter du setter pris på. Hvis du på den andre siden mener hun generelt har lite å tilføre deg i livet ditt og opplever at hun ikke forstår eller er lydhør så skjønner jeg at du kanskje ikke ønsker å dele slike personlige traumer med henne og da kan det rette være å bare trekke seg unna uten å gi noen begrunnelse. Det er forskjell på å kile, og sitte oppå noen og gjøre det - og ikke stoppe når TS sier STOPP. For noen som har opplevd overgrep kan dette føre til retraumatisering. Vanskelig å forstå for folk som ikke selv er i situasjonen. Anonymkode: b1d4d...544
Raven.Writingdesk Skrevet 6. juli #23 Skrevet 6. juli AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det er forskjell på å kile, og sitte oppå noen og gjøre det - og ikke stoppe når TS sier STOPP. For noen som har opplevd overgrep kan dette føre til retraumatisering. Vanskelig å forstå for folk som ikke selv er i situasjonen. Anonymkode: b1d4d...544 Har du noen gang kilt noen?! «Stopp stopp STOOOP» »hahaha» - «mer».! «Stopp stooopp stooopp» »hahahahaha» - «mer»! - så vidt jeg vet har ikke TS sagt noe om hvor lang tid dette tok eller at hun mistenkte at tanten gjorde det for å utøve «overgrep» mot henne. Spørsmålet er om det er noe «feil» med TS fordi hun ble retraumatisert, og svaret er : Nei! Det er ikke noe galt med TS! Men spørsmålet var heller ikke: «er min tante en sadiatisk overgrepskvinne fordi hun fortsatte å kile meg når jeg sa nei». Så her ilegger mange i tråden TS sin tante en hel del kvaliteter vi vet lite om og som TS strengt tatt ikke har spurt om heller.
AnonymBruker Skrevet 6. juli #24 Skrevet 6. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hun har alltid hatt vanskeligheter med å respektere mine grenser, og har blitt latterliggjort. På veldig vonde områder. Jeg er oppvokst med at hun latterliggjør min seksualitet, men det har roet seg kraftig, men det hender hun får slike innfall slik hun gjorde på fredag. Men jeg reagerte nok litt ekstra enn de gangene da jeg var yngre, fordi jeg har litt mer i baggasjen nå som inkluderer overgrepstraumer. Og jeg prøver å bli bevisst på å sette mine egne grenser, men ikke alltid det er går dessverre. Og det er ikke på tale om at jeg forteller noen i familien om overgrepet, fordi jeg synes det er for vanskelig og ekkelt. Ts Anonymkode: 71fc9...4e4 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg hadde nok reagert kraftig om tanta mi (eller andre) hadde gjort dette på meg. Grusomt på alle måter! Anonymkode: c8828...861 Vet ikke om du la merke til det jeg siterte øverst. Hun har generelt vanskeligheter med å generelt høre på mine grenser. På fredagen prøvde jeg også å dytte henne fra meg samtidig som jeg sa stopp. Ts Anonymkode: 71fc9...4e4
AnonymBruker Skrevet 6. juli #25 Skrevet 6. juli Raven.Writingdesk skrev (3 minutter siden): Har du noen gang kilt noen?! «Stopp stopp STOOOP» »hahaha» - «mer».! «Stopp stooopp stooopp» »hahahahaha» - «mer»! - så vidt jeg vet har ikke TS sagt noe om hvor lang tid dette tok eller at hun mistenkte at tanten gjorde det for å utøve «overgrep» mot henne. Spørsmålet er om det er noe «feil» med TS fordi hun ble retraumatisert, og svaret er : Nei! Det er ikke noe galt med TS! Men spørsmålet var heller ikke: «er min tante en sadiatisk overgrepskvinne fordi hun fortsatte å kile meg når jeg sa nei». Så her ilegger mange i tråden TS sin tante en hel del kvaliteter vi vet lite om og som TS strengt tatt ikke har spurt om heller. Ja det har jeg. Men jeg har aldri satt meg oppå dem, eller gjort så de føler at de ikke kan komme seg løs. Og jeg er alltid nøye med å se etter om det er "ok" eller ikke. Sier noen STOPP, så er det stopp. Men nå har jeg også kun kilt små barn i korte øyeblikk, det er ingen over en viss alder som syns kiling er gøy. Nå har ikke TS hengt ut tanten sin som overgriper. TS forklarer at hun har blitt utsatt for overgrep, og derfor ga kilingen og det at hun ikke kom seg løs, en retraumatisering. Tanten bagatelliserer og påpeker i tillegg hvor lite hun tåler, dermed legger skylden over på at det er TS som er nærtagen og ikke egen adferd som er problemet. Det er åpenbart at TS ikke er 7 år og syns lett kiling er gøy. Anonymkode: b1d4d...544
Raven.Writingdesk Skrevet 6. juli #26 Skrevet 6. juli AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja det har jeg. Men jeg har aldri satt meg oppå dem, eller gjort så de føler at de ikke kan komme seg løs. Og jeg er alltid nøye med å se etter om det er "ok" eller ikke. Sier noen STOPP, så er det stopp. Men nå har jeg også kun kilt små barn i korte øyeblikk, det er ingen over en viss alder som syns kiling er gøy. Nå har ikke TS hengt ut tanten sin som overgriper. TS forklarer at hun har blitt utsatt for overgrep, og derfor ga kilingen og det at hun ikke kom seg løs, en retraumatisering. Tanten bagatelliserer og påpeker i tillegg hvor lite hun tåler, dermed legger skylden over på at det er TS som er nærtagen og ikke egen adferd som er problemet. Det er åpenbart at TS ikke er 7 år og syns lett kiling er gøy. Anonymkode: b1d4d...544 Tanten aner jo ikke noe om TS sin bakgrunn for at hun reagerer så sterkt. Kommentaren er selvfølgelig ekstra upassende når vi vet TS sin historie, men tanten vet ikke den. Kanskje føler tanten seg dum fordi hun forsøkte å være leken og morsom så hun går i forsvar. Det tanten gjør er dumskap, ikke nødvendigvis ondskap. Jeg synes ikke det er til hjelp at det males ett bilde av at TS sin tante vil henne vondt fordi hun kiler henne og sa en upassende kommentar fordi hun ikke forsto TS sin reaksjon.
AnonymBruker Skrevet 6. juli #27 Skrevet 6. juli Raven.Writingdesk skrev (48 minutter siden): Stopp bare stopp! Her ilegger du en Tante helt hinsides mange groteske egenskaper! Tante kiler tantebarnet sitt, jeg antar tante forsøker å være morsom, å kile noen er ikke synonymt med «overgrep» vi kan ikke som samfunn bli slik at når familiemedlemmer tar på hverandre så antar man at dette er ondsinnet om det re-trigger traumer vedkommende vet ingenting om!! TS: Du har ikke overreagert men din tante er heller ikke en «ondsinnet sadist» tvert imot tipper jeg at hun forsøkte å få deg til å le, hun forsøkte kanskje å være morsom, og tulle litt. På amerikansk har man et ord som heter «horseplay» som er «røff tullelek» som kan gå over styr. Jeg tolker det slik at her har din tante gått for langt, men ikke ilegg henne onde hensikter. Hun har neppe tenkt seksuelt eller overgrep med mindre du har grunn til å tenke slik. Jeg leste nylig at «vilter lek» («horseplay») er sunt for barn, det gjør dem robuste og bidrar til utvikling av sosiale og motoriske ferdigheter. Nå er du voksen TS, men jeg antar din tante har gått inn i en slags «vilter lek» med deg som mange av oss kan kjenne igjen fra barn, ungdom og voksen alder. Du tar ikke «feil» fordi du kjenner at dine grenser ble tråkket over, men din tante har heller ikke gjort noe «feil» i å forsøke å tulle med deg. Hvis du sa nei gjentatte ganger så er det forståelig om du opplevde at hun tråkket over grensene dine, men hun forstår neppe konsekvensene av at dette har trigget traumer om ett overgrep. Her mener jeg du må gi henne en sjans hvis du ellers er glad i henne og synes hun har gode kvaliteter du setter pris på. Hvis du på den andre siden mener hun generelt har lite å tilføre deg i livet ditt og opplever at hun ikke forstår eller er lydhør så skjønner jeg at du kanskje ikke ønsker å dele slike personlige traumer med henne og da kan det rette være å bare trekke seg unna uten å gi noen begrunnelse. Uavhengig av ts sine traumer, så har tanten en historie med å latterliggjøre ts og ikke respektere hennes grenser. Å ikke respektere det når noen sier stopp og svare med «du tåler ingenting!» i kombinasjon med hvordan tanten ellers har vært og er mot ts er ikke greit og forteller en del om hvordan personen er. Denne tanten har også en historie med å fortelle ts gjentatte ganger at hun ikke tåler noe når hun setter grenser, og latterliggjøre ts foran andre, på vonde områder. At du synes dette mennesket her forsøker å være morsom ved å gjøre alle disse tingene som ts har beskrevet er ekstremt invaliderende ovenfor ts. Anonymkode: 029b7...e4d 1
Raven.Writingdesk Skrevet 6. juli #28 Skrevet 6. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Uavhengig av ts sine traumer, så har tanten en historie med å latterliggjøre ts og ikke respektere hennes grenser. Å ikke respektere det når noen sier stopp og svare med «du tåler ingenting!» i kombinasjon med hvordan tanten ellers har vært og er mot ts er ikke greit og forteller en del om hvordan personen er. Denne tanten har også en historie med å fortelle ts gjentatte ganger at hun ikke tåler noe når hun setter grenser, og latterliggjøre ts foran andre, på vonde områder. At du synes dette mennesket her forsøker å være morsom ved å gjøre alle disse tingene som ts har beskrevet er ekstremt invaliderende ovenfor ts. Anonymkode: 029b7...e4d Jeg leste bare HI og har ikke fått med meg disse opplysningene. De endrer selvfølgelig saken, og disse tingene i seg selv er så ille at kilingen er jo bare en del av ett større bilde.
AprilLudgate Skrevet 6. juli #29 Skrevet 6. juli For en absurd ting å gjøre i voksen alder - og i tillegg ikke stoppe 🫥😳 Dama eier ikke normale grenser uavhengig av din opplevelse. At du fikk flashback er normalt i denne situasjonen. Tenker du familie ikke ville vist noen forståelse/omsorg for deg mtp overgrepet? 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli #30 Skrevet 6. juli Det er jo helt absurd at et voksent menneske kiler et annet voksent menneske!!! Bare DET er jo helt vilt, og at ts i tillegg skriker nei, og tanten ikke respekterer det er jo ENDA et overtramp! Voksne mennesker holder ikke på sånn. Anonymkode: 8646a...1b1
AprilLudgate Skrevet 6. juli #31 Skrevet 6. juli AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Vet ikke om du la merke til det jeg siterte øverst. Hun har generelt vanskeligheter med å generelt høre på mine grenser. På fredagen prøvde jeg også å dytte henne fra meg samtidig som jeg sa stopp. Ts Anonymkode: 71fc9...4e4 Merkelig atferd. Må du omgås henne da?
AnonymBruker Skrevet 6. juli #32 Skrevet 6. juli Raven.Writingdesk skrev (28 minutter siden): Har du noen gang kilt noen?! «Stopp stopp STOOOP» »hahaha» - «mer».! «Stopp stooopp stooopp» »hahahahaha» - «mer»! - så vidt jeg vet har ikke TS sagt noe om hvor lang tid dette tok eller at hun mistenkte at tanten gjorde det for å utøve «overgrep» mot henne. Spørsmålet er om det er noe «feil» med TS fordi hun ble retraumatisert, og svaret er : Nei! Det er ikke noe galt med TS! Men spørsmålet var heller ikke: «er min tante en sadiatisk overgrepskvinne fordi hun fortsatte å kile meg når jeg sa nei». Så her ilegger mange i tråden TS sin tante en hel del kvaliteter vi vet lite om og som TS strengt tatt ikke har spurt om heller. Kanskje du pleier å kile andre voksne eller barn selv om de sier stopp. Vi andre stopper når noen sier stopp. Det er det normale. Og det er kjemperart av en voksen å gjøre dette uansett. Det er sånn man leker med egne småbarn, og stopper når se sier stopp. Anonymkode: 36b45...17a 1 1
Raven.Writingdesk Skrevet 6. juli #33 Skrevet 6. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kanskje du pleier å kile andre voksne eller barn selv om de sier stopp. Vi andre stopper når noen sier stopp. Det er det normale. Og det er kjemperart av en voksen å gjøre dette uansett. Det er sånn man leker med egne småbarn, og stopper når se sier stopp. Anonymkode: 36b45...17a Jeg stopper selvfølgelig, og ikke har jeg kilt noen over 18 heller, så nei, jeg identifiserer meg ikke med TS sin tante men synes det er drygt å beskrive henne som «sadistisk». Nå var det mye mer tilleggsinfo som viser at TS generelt har fått sine grenser tråkket over av denne tanten og da stiller det seg helt annerledes, jeg leste dette som en engangshendelse om en tante som kilet TS, som trigget et traume tanten ikke kjenner til, som ledet til at TS reagerte sterkt og tanten forstår ikke reaksjonen og svarer «du overreagerer» fordi hun går i forsvar.
AnonymBruker Skrevet 6. juli #34 Skrevet 6. juli AnonymBruker skrev (21 timer siden): Ja, jeg er dessverre vandt til at mine satte grenser blir latterliggjort. Og det handler om meget ubehagelige ting som andre også reagerer på. Men ingen sier noe, så jeg vet ikke bestandig om jeg overreagerer. Blir bare møtt med "ikke tenk på det" "hun mente nok ikke slik" Også er det tante selv da som enter latterliggjør når jeg setter grenser, eller bare sier jeg tåler så lite. Ts Anonymkode: 71fc9...4e4 Hvorfor har du kontakt med denne dama? Jeg forstår det ikke nødvendigvis er så enkelt med slekt, men når folk har en håpløs oppførsel som ikke gir oss noe positivt så er det faktisk lov til å redusere kontakt eller avslutte relasjonen. Jeg kan ikke huske sist noen slektninger var så fysisk nærme at de hadde greid det tanten din gjorde. Det handler ikke da om at jeg trekker meg unna, men at vi ikke har behov for å kline kroppen vår innpå andre🧐 Anonymkode: 3a1cb...508
AnonymBruker Skrevet 6. juli #35 Skrevet 6. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor har du kontakt med denne dama? Jeg forstår det ikke nødvendigvis er så enkelt med slekt, men når folk har en håpløs oppførsel som ikke gir oss noe positivt så er det faktisk lov til å redusere kontakt eller avslutte relasjonen. Jeg kan ikke huske sist noen slektninger var så fysisk nærme at de hadde greid det tanten din gjorde. Det handler ikke da om at jeg trekker meg unna, men at vi ikke har behov for å kline kroppen vår innpå andre🧐 Anonymkode: 3a1cb...508 Jeg har egentlig ikke så mye kontakt med henne. Men akkurat nå bor jeg hos mine foreldre etter å ha fullført studier og er på vei inn i boligmarkedet. Skal flytte et stykke unna igjen, men det rettferdiggjør jo ikke det som skjedde. Siden jeg bor hjemme må jeg forholde meg til henne på en eller annen måte. Jeg hadde heller ikke sett henne på flere måneder da foreldra mine ville ta seg en tur, noe jeg ble med på. Så jeg var nok veldig naiv. Men hun har aldri satt seg på meg slik hun gjorde. Ts Anonymkode: 71fc9...4e4 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli #36 Skrevet 6. juli Raven.Writingdesk skrev (20 minutter siden): Tanten aner jo ikke noe om TS sin bakgrunn for at hun reagerer så sterkt. Kommentaren er selvfølgelig ekstra upassende når vi vet TS sin historie, men tanten vet ikke den. Kanskje føler tanten seg dum fordi hun forsøkte å være leken og morsom så hun går i forsvar. Det tanten gjør er dumskap, ikke nødvendigvis ondskap. Jeg synes ikke det er til hjelp at det males ett bilde av at TS sin tante vil henne vondt fordi hun kiler henne og sa en upassende kommentar fordi hun ikke forsto TS sin reaksjon. Det spiller ingen rolle. Alle med litt sirkulasjon i hjernen vet at man ikke innvaderer andre menneskers intimsone på den måten. Å legge seg oppå et annet menneske slik at de ikke kommer seg løs og kiler, altså herregud. TS sier STOPP, jeg skal love deg at noen som er traumatiserte overhodet ikke ler når de sier det heller. Dette er jo heller ikke en enkeltstående hendelse, TS skriver tydelig at tanten har en tendens til å ikke respektere grenser og være nedlatende og respektløs. Anonymkode: b1d4d...544 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli #37 Skrevet 6. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har egentlig ikke så mye kontakt med henne. Men akkurat nå bor jeg hos mine foreldre etter å ha fullført studier og er på vei inn i boligmarkedet. Skal flytte et stykke unna igjen, men det rettferdiggjør jo ikke det som skjedde. Siden jeg bor hjemme må jeg forholde meg til henne på en eller annen måte. Jeg hadde heller ikke sett henne på flere måneder da foreldra mine ville ta seg en tur, noe jeg ble med på. Så jeg var nok veldig naiv. Men hun har aldri satt seg på meg slik hun gjorde. Ts Anonymkode: 71fc9...4e4 Og jeg har redusert kontakten vår! Men ikke kuttet den, men redusert betraktelig. Ts Anonymkode: 71fc9...4e4 1
Virrevirrevapp Skrevet 6. juli #38 Skrevet 6. juli AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg gjorde jo det. Leste du innlegget? Anonymkode: 71fc9...4e4 Ja, det gjorde jeg. Der står det at du lurer på om du overreagerer, men det gjør du selvagt ikke, og ikke la deg manipulere til å tro det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå