AnonymBruker Skrevet 5. juli #1 Skrevet 5. juli Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare dette, og kanskje er dette ikke min sak. Men vi er dessverre blitt indirekte involvert i det rotet her. Kort forklart: Jeg en bror som har slitt med å finne kjærligheten. Han har vært i flere forhold, ett par langvarige samboerskap, men det har skjært seg hver gang. Og «plutselig» var han i 40 årene, singel og med ønske om barn. Jeg er svært glad i broren min, men greier å se at grunnene til at han endte opp der. Han har humor, er veldig fornuftig og reflektert. Men er litt tilbakeholden med penger, litt gjerrig og litt opptatt av å gjøre ting på sin måte. Han ønsker seg også kjærester som er litt over hans nivå, hvis det er lov å si. Han skulle f.eks ikke ha en med barn fra før, ikke overvektig, måtte ha en viss jobb osv. Det endte med at han valgte å finne seg en asiatisk dame for to år tilbake. Hun ble gravid umiddelbart etter at hun kom til Norge. Vet ikke hvor godt de egentlig kjente hverandre da. Og de har i dag ett turbulent forhold. De krangler mye og mange av kranglene handler om penger, løgn og uenigheter. Om ting som kona ikke har fortalt om, og om måten min bror oppfører seg på. Kona og jeg har blitt gode venner. Og jeg har ufrivillig blitt en slags megler mellom de to. Det gjør ikke saken bedre at de bor ett steinkast unna oss. Kona er stadig her og betror seg til meg om ting bror gjør og bror på sin side er også frustrert. Dette har begynt å gå min mann på nervene. Da han ikke synes noe om dette. Han sier det ikke er vår sak og at jeg må slutte å involvere meg i deres liv. Men samtidig har hun ingen andre enn meg å betro seg til pga lite nettverk her i Norge. Broren min er også sur og lei av at jeg får «vite om alt». Hva bør jeg gjøre her? Jeg vil dem alt godt begge to, og vil at de skal greie å lage seg et godt liv for barnets skyld. Jeg har foreslått samlivsterapi, men det vil ingen av de gå med på. Anonymkode: 771d1...6d1 6
AnonymBruker Skrevet 5. juli #2 Skrevet 5. juli Si at dette blir en vanskelig situasjon for deg siden det er snakk om ei du har nært forhold med og din bror. Si fra til de begge at du ikke lenger ønsker å bli satt i "midten" av dette og at du ikke ønsker at de kommer til deg med sine problemer. Ei god venninne av meg ble sammen med min bror for mange år siden. Så fort de ble sammen så sa jeg til henne med en gang at jeg ville ikke høre noe om deres konflikter/krangler, fordi dette var min bror. Og han skal kunne si det han vil i fortrolighet til henne uten å være redd for at det kommer til meg. Anonymkode: 20ca9...6ce 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli #3 Skrevet 5. juli AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Si at dette blir en vanskelig situasjon for deg siden det er snakk om ei du har nært forhold med og din bror. Si fra til de begge at du ikke lenger ønsker å bli satt i "midten" av dette og at du ikke ønsker at de kommer til deg med sine problemer. Ei god venninne av meg ble sammen med min bror for mange år siden. Så fort de ble sammen så sa jeg til henne med en gang at jeg ville ikke høre noe om deres konflikter/krangler, fordi dette var min bror. Og han skal kunne si det han vil i fortrolighet til henne uten å være redd for at det kommer til meg. Anonymkode: 20ca9...6ce Det er jo så mye enklere når det er en god venninne som sikkert har ett nettverk og familie her i Norge. Her er kona fra Asia og hun har virkelig ingen her i landet. Jeg klarer ikke å avvise henne, får så vondt av henne. Synes det er vanskelig… Anonymkode: 771d1...6d1 3 7
AnonymBruker Skrevet 6. juli #4 Skrevet 6. juli Er det innenfor å f.eks involvere en nøytral tredjepart nå? Og hvem kan det være? Det er såpass høyt konfliktnivå nå at hun overnatter hos oss med baby. Hun låner også tøy fra datteren min, det er noe som ikke stemmer. Anonymkode: 771d1...6d1 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli #5 Skrevet 6. juli hva om du bestiller en time hos samlivsterapeut og tar dem med dit? Anonymkode: 42100...03d
AnonymBruker Skrevet 6. juli #6 Skrevet 6. juli AnonymBruker skrev (10 minutter siden): hva om du bestiller en time hos samlivsterapeut og tar dem med dit? Anonymkode: 42100...03d Jeg har prøvd, men broren min nekter. Han mener det er for dyrt og unødvendig. I tillegg er språket en barriere for kona hans, selvom jeg prøver å fortelle henne at du sikkert kan få tolk. Anonymkode: 771d1...6d1 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli #7 Skrevet 6. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har prøvd, men broren min nekter. Han mener det er for dyrt og unødvendig. I tillegg er språket en barriere for kona hans, selvom jeg prøver å fortelle henne at du sikkert kan få tolk. Anonymkode: 771d1...6d1 Familievernkontoret har gratis parterapi. Og hvis hun kan kommunisere med deg så må hun vel klare å kommunisere med terapeuten.? Og bor dere langt borti gokk eller sentralt/nær en by? Asiatere i Norge har samlinger der folk kan treffes og bli kjent, da får hun et nettverk gjennom de. Kanskje hun finner noen gode venner, og folk som kan gi henne råd. Hvis ikke de har en kultur som er i mot skilsmisse eller synes at trøbbel er noe du holder for deg selv. Men hun betror seg jo til deg.. Tenker helt ærlig at de burde gå fra hverandre. Hvis ikke man er lykkelige sammen så er det som å tråkke på et gnagsår år etter år. Det blir bare til blødende sår, og man blir bare mere og mere nedbrutt. Har hun norsk statsborgerskap? Hun trenger jo å være nær barnet sitt. Og jeg synes det er bekymringsfullt at hun heller foretrekker å bo hos deg enn hos sin egen mann. Hun har det nok fælt der. Anonymkode: a99b7...6be 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli #8 Skrevet 6. juli Broren din kan ikke nekte familieterapi om det er så ille. Han er kravstor på damer men så finner han seg en dame fra Asia som ikke har nettverk og snakker norsk, dette høres jo rart ut. Jeg ville sagt at enten tar de imot all hjelp de kan få eller så får de klare seg uten din "hjelp" Anonymkode: a2542...84e 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli #9 Skrevet 6. juli Jeg er god venn med søstrene til min mann. De ser nok på meg som en venninne også. De deler mye, og de syns nok det er helt greit at jeg deler mye også. Likevel føler jeg på å ha en viss grense for hva jeg deler. F.eks om sexliv, private problemer osv. Har vi hatt en diskusjon kan jeg nevne det, gjerne hvis de spør hva det er. Når man kjenner hverandre godt ser man jo at det er noe. Men jeg sier ikke noe mer enn det. Det kan være vanskelig å være "terapeuten" hennes. Dessuten kan det jo virke som hun vil ha deg på sin side. Du må være tydelig på at du vil ha et skille når det gjelder samlivsproblemer, for mannen er tross alt din bror. Du vil ikke vite om alt. Kan hun finne seg et nettverk? Har hun venner eller familie i hjemlandet hun kan ringe? Anonymkode: 5cc6a...1bc
AprilLudgate Skrevet 6. juli #10 Skrevet 6. juli Besøk dem når begge er hjemme, og si at nå begynner deres problemer å ødelegge for relasjonen til deg - og - tilpgmed din ektefelle setter ned foten. Gi dem nummeret til FVK og si du forventer at de bestiller time der. Du snakker ikke med dem før det er gjort, og da skal ikke samtalene dreie seg om de to. Så kan du godt gi dem en kort realitetsorientering på hva du ser er noe å jobbe med hos begge to. Så går du hjem. 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli #11 Skrevet 6. juli AprilLudgate skrev (4 minutter siden): Besøk dem når begge er hjemme, og si at nå begynner deres problemer å ødelegge for relasjonen til deg - og - tilpgmed din ektefelle setter ned foten. Gi dem nummeret til FVK og si du forventer at de bestiller time der. Du snakker ikke med dem før det er gjort, og da skal ikke samtalene dreie seg om de to. Så kan du godt gi dem en kort realitetsorientering på hva du ser er noe å jobbe med hos begge to. Så går du hjem. Forsåvidt gode råd men hun er jo allerede hos dem med baby. Virker som situasjonen er mer alvorlig enn bare enkelte krangler. Til TS: Hva sier hun til deg om bror og hvorfor hun sover hos dere? Har du spurt om det er vold inni bildet? Skjønner veldig godt at dette er vanskelig mtp at hun ikke har annet nettverk. Anonymkode: 7bb0b...26f 4
AnonymBruker Skrevet 6. juli #12 Skrevet 6. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Familievernkontoret har gratis parterapi. Og hvis hun kan kommunisere med deg så må hun vel klare å kommunisere med terapeuten.? Og bor dere langt borti gokk eller sentralt/nær en by? Asiatere i Norge har samlinger der folk kan treffes og bli kjent, da får hun et nettverk gjennom de. Kanskje hun finner noen gode venner, og folk som kan gi henne råd. Hvis ikke de har en kultur som er i mot skilsmisse eller synes at trøbbel er noe du holder for deg selv. Men hun betror seg jo til deg.. Tenker helt ærlig at de burde gå fra hverandre. Hvis ikke man er lykkelige sammen så er det som å tråkke på et gnagsår år etter år. Det blir bare til blødende sår, og man blir bare mere og mere nedbrutt. Har hun norsk statsborgerskap? Hun trenger jo å være nær barnet sitt. Og jeg synes det er bekymringsfullt at hun heller foretrekker å bo hos deg enn hos sin egen mann. Hun har det nok fælt der. Anonymkode: a99b7...6be Jeg har som sagt foreslått familieterapeut/parterapi, men begge to er skeptiske. Bror tror ikke på sånt, og kona tror jeg kommer fra en kultur der dette er uakseptabelt. Det er mange fra hennes land her, men hun har enda ikke fått seg noe nettverk. Sier klart fordi hun ble gravid rett etter at hun kom til Norge og har bare bodd her i 2 år. Hun har ikke statsborgerskap nei. Synes som sagt det er kjempevanskelig selv og vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til det. Men greier ikke å kaste henne ut heller, når hun kommer gråtende med babyen. Anonymkode: 771d1...6d1 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli #13 Skrevet 6. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Broren din kan ikke nekte familieterapi om det er så ille. Han er kravstor på damer men så finner han seg en dame fra Asia som ikke har nettverk og snakker norsk, dette høres jo rart ut. Jeg ville sagt at enten tar de imot all hjelp de kan få eller så får de klare seg uten din "hjelp" Anonymkode: a2542...84e Tror mye av grunnen til at han falt for henne var at hun er veldig ung og pen. Mye yngre enn han. Han hadde blitt såpass «gammel» at det var vanskelig å finne kvinner her i Norge som fremdeles er villig til å få barn. De fleste kvinner i 40 årene her til lands er jo ferdige med barn. Min bror var ikke interessert i å bli sammen med noen som hadde unger fra før av. Jeg har i utgangspunktet lyst til å si at de må ta imot hjelp av profesjonelle og holde meg utenfor det. Men jeg greier ikke å kaste ut henne når hun kommer gråtende. Synes det er vanskelig. Hun har ingen andre her i landet. Anonymkode: 771d1...6d1 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli #14 Skrevet 6. juli AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Forsåvidt gode råd men hun er jo allerede hos dem med baby. Virker som situasjonen er mer alvorlig enn bare enkelte krangler. Til TS: Hva sier hun til deg om bror og hvorfor hun sover hos dere? Har du spurt om det er vold inni bildet? Skjønner veldig godt at dette er vanskelig mtp at hun ikke har annet nettverk. Anonymkode: 7bb0b...26f Hun sier at hun vil sove her fordi de har kranglet. Kranglene dreier seg om penger og ting de tydeligvis har løyet til hverandre om. Jeg har spurt om det er vold, og da har hun sagt nei. Men at han blir veldig sinna. Anonymkode: 771d1...6d1 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli #15 Skrevet 6. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hun sier at hun vil sove her fordi de har kranglet. Kranglene dreier seg om penger og ting de tydeligvis har løyet til hverandre om. Jeg har spurt om det er vold, og da har hun sagt nei. Men at han blir veldig sinna. Anonymkode: 771d1...6d1 Glemte å legge til at hun også sier at hun er redd for at han blir sinna. Men at det ikke er vold. Vet ikke hva hun legger i det. Min bror mener at hun er barnslig. Anonymkode: 771d1...6d1 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli #16 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (6 timer siden): Glemte å legge til at hun også sier at hun er redd for at han blir sinna. Men at det ikke er vold. Vet ikke hva hun legger i det. Min bror mener at hun er barnslig. Anonymkode: 771d1...6d1 At din bror mener at hun er barnslig er vel en av de tingene han bør ta på sin egen kappe når han valgte en partner som var betydelig yngre enn seg selv. At hun sier at hun blir redd for at han blir sint og dukker opp gråtende med baby hos dere, vitner om ett svært usunt forhold. At broren din avfeier situasjonen ved å si at hun er barnslig uten å videre prøve å ordne opp eller i det minste burde han vært svært flau og ukomfortabel ved at hun dukker opp hos dere, tenker jeg viser at din bror overhodet ikke er en god partner (eller far). Her hadde jeg fortsatt å støtte henne og ikke latt henne stå alene, selv om jeg skjønner at dette er krevende. Uansett hva kranglene handler om, så hadde jeg tatt en alvorsprat med bror og forklart at tilnærmingen hans til dette er uakseptabelt. Din nivø/niese er jo også en del av dette og det hadde veid tungt hos meg. Anonymkode: 7bb0b...26f 5
AnonymBruker Skrevet 7. juli #17 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (12 timer siden): Tror mye av grunnen til at han falt for henne var at hun er veldig ung og pen. Mye yngre enn han. Han hadde blitt såpass «gammel» at det var vanskelig å finne kvinner her i Norge som fremdeles er villig til å få barn. De fleste kvinner i 40 årene her til lands er jo ferdige med barn. Min bror var ikke interessert i å bli sammen med noen som hadde unger fra før av. Jeg har i utgangspunktet lyst til å si at de må ta imot hjelp av profesjonelle og holde meg utenfor det. Men jeg greier ikke å kaste ut henne når hun kommer gråtende. Synes det er vanskelig. Hun har ingen andre her i landet. Anonymkode: 771d1...6d1 At din bror bikket 40 er ingen unnskyldning for å finne seg en purung thailandsk dame. Det er plenty av norske damer som ønsker seg barn og er i 30++ årene, vi leser stadig om det her inne. På bygda er det nok mer vanlig å få barn tidlig men ser du i storbyer så er det mange voksne damer som ikke har barn (i 30 årene) men som ønsker seg det Jeg selv møtte mannen min da jeg var 35 og vi fikk barn sammen ganske så fort vi også. Han var da også bikket 40. men forskjellen er jo at vi står mye mer på likefot, vi er begge norske og har utdanning familie her osv. Dette kan sikkert være en søt dame og hun har nok mange gode sider men det blir et veldig ujevnt forhold når aldersforskjellen er så stor og hun ikke har hverken nettverk eller tilhørighet i vår kultur. Jeg sier fortsatt at de må ta imot hjelp, du kan ikke fungere som deres terapeut. De har sikkert også rett begge to hun er barnslig, han blir sint. Dette med penger bunner nok og i deres ulike situasjon, kanskje hun tjener lite og er veldig avhengig av han. Anonymkode: a2542...84e 3
AnonymBruker Skrevet 7. juli #18 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): At din bror bikket 40 er ingen unnskyldning for å finne seg en purung thailandsk dame. Det er plenty av norske damer som ønsker seg barn og er i 30++ årene, vi leser stadig om det her inne. På bygda er det nok mer vanlig å få barn tidlig men ser du i storbyer så er det mange voksne damer som ikke har barn (i 30 årene) men som ønsker seg det Jeg selv møtte mannen min da jeg var 35 og vi fikk barn sammen ganske så fort vi også. Han var da også bikket 40. men forskjellen er jo at vi står mye mer på likefot, vi er begge norske og har utdanning familie her osv. Dette kan sikkert være en søt dame og hun har nok mange gode sider men det blir et veldig ujevnt forhold når aldersforskjellen er så stor og hun ikke har hverken nettverk eller tilhørighet i vår kultur. Jeg sier fortsatt at de må ta imot hjelp, du kan ikke fungere som deres terapeut. De har sikkert også rett begge to hun er barnslig, han blir sint. Dette med penger bunner nok og i deres ulike situasjon, kanskje hun tjener lite og er veldig avhengig av han. Anonymkode: a2542...84e Du har helt rett i at det var og er fullt mulig å finne kvinner i Norge i 30 årene, som er villig til å få barn. Men bror var svært opptatt av at de ikke skulle ha unger fra før, og veldig mange av de i slutten av 30 årene har nettopp barn fra tidligere forhold. En annen faktor her er at de kvinnene (i Norge) som er i begynnelsen av 30 årene sjeldent går for en 10 år eldre mann. Så må du legge til at bror er veldig kresen, dama måtte for all del ikke være overvektig etc. Det ble veldig dumt. Uansett er ikke dette aktuelt å snakke om da han nå har fått seg kone fra Asia, og til og med fått barn med henne. Jeg har snakket med begge om at de må ta imot hjelp, men det går dessverre ikke inn. Anonymkode: 771d1...6d1 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli #19 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (8 timer siden): At din bror mener at hun er barnslig er vel en av de tingene han bør ta på sin egen kappe når han valgte en partner som var betydelig yngre enn seg selv. At hun sier at hun blir redd for at han blir sint og dukker opp gråtende med baby hos dere, vitner om ett svært usunt forhold. At broren din avfeier situasjonen ved å si at hun er barnslig uten å videre prøve å ordne opp eller i det minste burde han vært svært flau og ukomfortabel ved at hun dukker opp hos dere, tenker jeg viser at din bror overhodet ikke er en god partner (eller far). Her hadde jeg fortsatt å støtte henne og ikke latt henne stå alene, selv om jeg skjønner at dette er krevende. Uansett hva kranglene handler om, så hadde jeg tatt en alvorsprat med bror og forklart at tilnærmingen hans til dette er uakseptabelt. Din nivø/niese er jo også en del av dette og det hadde veid tungt hos meg. Anonymkode: 7bb0b...26f Helt enig! En av grunnene til at han føler hun er barnslig er pga den store aldersforskjellen. Hun er MYE yngre enn han og har naturlig nok en annen måte å tenke på. Kulturforskjellene er også en faktor her. Men det blir feil å klandre henne for det, hun er jo bare seg selv. Jeg greier ikke å la henne stå alene hovedsakelig fordi hun har lite nettverk her og har ikke helt oversikt over hva hun skal ta seg til. Jeg har snakket mye med broren min om dette, men det går ikke inn. Han er opphengt i en del ting som gjør dette vanskelig. Blant annet dette med penger og ting hun har løyet om. Anonymkode: 771d1...6d1 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli #20 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Helt enig! En av grunnene til at han føler hun er barnslig er pga den store aldersforskjellen. Hun er MYE yngre enn han og har naturlig nok en annen måte å tenke på. Kulturforskjellene er også en faktor her. Men det blir feil å klandre henne for det, hun er jo bare seg selv. Jeg greier ikke å la henne stå alene hovedsakelig fordi hun har lite nettverk her og har ikke helt oversikt over hva hun skal ta seg til. Jeg har snakket mye med broren min om dette, men det går ikke inn. Han er opphengt i en del ting som gjør dette vanskelig. Blant annet dette med penger og ting hun har løyet om. Anonymkode: 771d1...6d1 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Du har helt rett i at det var og er fullt mulig å finne kvinner i Norge i 30 årene, som er villig til å få barn. Men bror var svært opptatt av at de ikke skulle ha unger fra før, og veldig mange av de i slutten av 30 årene har nettopp barn fra tidligere forhold. En annen faktor her er at de kvinnene (i Norge) som er i begynnelsen av 30 årene sjeldent går for en 10 år eldre mann. Så må du legge til at bror er veldig kresen, dama måtte for all del ikke være overvektig etc. Det ble veldig dumt. Uansett er ikke dette aktuelt å snakke om da han nå har fått seg kone fra Asia, og til og med fått barn med henne. Jeg har snakket med begge om at de må ta imot hjelp, men det går dessverre ikke inn. Anonymkode: 771d1...6d1 Det nytter ikke å gjøre om på fortiden, han har valgt dette helt selv. En dame fra asia i 20 årene er på et helt annet sted i livet enn en mann fra Norge i 40 årene. De får nesten en generasjon mellom seg. Blir mer som forhold mellom meg og en niese/nevø, den eldre blir mer en veileder. jeg tenker at hun blir veldig underlegen ham og velger å håndetere ting litt som et barn, lyve om penger osv. Hun må få hjelp til å gå fra ham eller flytte hjem til eget land hvor hun kan starte en fremtid. Anonymkode: a2542...84e 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå