Gjest gjest1 Skrevet 19. mars 2006 #1 Skrevet 19. mars 2006 Noen som har noe forslag til god, sunn og kjøttfri mat som ikke er så kjedelig? (Og med ingredienser jeg ikke må leite land og strand rundt etter.) Er så drittlei det samme hele tiden. Supper, wok, lasagne, pasta i hundre varianter, soyapølser og fiskemat ++ Jeg er ingen superkokk, og jeg har ikke verdens beste tålmodighet. (Å stå to timer sammenhengende på kjøkkenet er ikke så veldig aktuelt.) Jeg liker alt av grønnsaker, bønner, linser osv. Er ikke sær, så lenge det ikke inneholder kjøtt. Håper noen kan gi meg noen tips!
Gjest Pi Skrevet 20. mars 2006 #2 Skrevet 20. mars 2006 Spiser du egg? I så fall kan jeg anbefale en fantastisk god omelett. (Har vel egentlig ikke oppskrift på selve omeletten; men er det ikke 2 ss fløte eller vann pr egg?) Skjær opp ca 1/2 knollselleri i 1 cm tjukke skiver. Disse skal kokes inntil du kan stikke en skarp kniv i dem (ferdigkokte-poteter-testen). La dem renne av, og skjær opp i terninger. Stekes i litt meierismør i stekepanne, til de får litt stekeskorpe utenpå. Skjær opp 1/2 purre i 1/2 cm biter, og la de surre noen minutter sammen med den stekte sellerien. Hell eggeblandingen over, stekes/stivnes på svak varme så ikke omeletten blir tørrstekt på undersiden. Krydre med "Herbamare" (urtesalt fra helsekosten) eller salt og pepper. Gjerne nybakte grove rundstykker til.
salsera Skrevet 20. mars 2006 #3 Skrevet 20. mars 2006 Tomat-linse-salat 300 g røde linser 1 l grønnsaksbuljong kokes i 8 minutter, eventuell restvæske helles av 2 ss sitronsaft 5 ss olivenolje havsalt svart pepper 2 fedd hvitløk presset blandes til en dressing og blandes med de varme linsene 2 små løk finhakket 6 tomater i båter karse (et lite brett) Alt blandes sammen og serveres lunkent eller kaldt med litt brød til. Ellers elsker jeg enchiladas; kjøp tortillas, fyll med grønnsaker og røde bønner, ha litt saus på og dryss over litt ost. Grønnsaksgratenger, f.eks poteter og brokkoli med spisskummen over. Chili sin carne Couscoussalat med kikerter ...
Gjest piaf Skrevet 20. mars 2006 #4 Skrevet 20. mars 2006 Her er en rask og enkel vegetarpasta som jeg synes er veldig god. Pasta med tomat, ruccola og oliven (2 pers) 250 g spaghetti, gjerne fullkorn 2 fedd hvitløk 1 frisk rød chili, eller etter smak olivenolje 1 boks herm. tomater svarte oliven, helst kalamata ruccola, 1/2-1 pakke salt, pepper oppsmuldret fersk chèvre (Tines, fås i vanlige butikker), evnt feta Kok pasta. Surr hvitløk og chili i olivenolje et par min, tilsett tomater og oliven (jeg bruker kalamataoliven og tar ut steinen først - det gir mer smak, men er ikke nødvendig). La koke ca. 5 min, smak til med salt og pepper. Hell vannet av pastaen, rør inn ruccola i tomatsausen i siste øyeblikk til den blir myk og faller sammen, bland pasta inn i sausen. Dryss oppsmuldret chèvre over hver porsjon (eller parmesan/annen ost om du vil).
Gjest gjest1 Skrevet 21. mars 2006 #5 Skrevet 21. mars 2006 Åh, namm. Dette hørtes herlig ut! Takk for tips! Og herbamare-saltet er kjempegodt!
Arkana Skrevet 21. mars 2006 #6 Skrevet 21. mars 2006 Hva med falafel? Tar litt tid, men er ikke mye arbeid. Legg kikerter i bløt over natten. Kok dem et par timer og mos i foodprocessor med litt hvetemel, et par egg, salt/pepper, chilipulver, gurkemeie, malt spisskummen, malt koriander og fersk hvitløk. Form til kaker/boller som stekes og serveres f.eks. i pitabrød med yoghurtdressing. Eller en god vegetarpai. Bruk en vanlig paideig som forstekes. Stek forskjellige grønnsaker som paprika, brokkoli, søtpotet, løk, hvitløk, gulrot, aubergine, sopp osv og legg over i paiskallet. Ha over ost, f.eks. smuldret fetaost, eller revet parmesan eller cheddar, evt blåmuggost. Pisk sammen 4 egg med 3 dl fløte (evt fløtemelk) som helles over. Stek ved 180 grader i 30-40 minutter, til eggestanden er stivnet. Istedet for eggestand kan du lage en hvit saus som du blander alle grønnsakene i + revet ost. Ha i formen og dryss på mer revet ost. Da trenger du ikke steke paien mer enn ca 20 minutter, Eller kan du jo lage enkle og gode gryteretter ved å steke sammen de forskjellige grønnsakene du måtte like, ha i en boks hermetiske tomater, litt buljong, krydder (f.eks. karri, malt koriander, malt spisskummen, gurkemeie og paprikapulver, eller oregano, basilikum, timian og laurbærblader). La koke til alt er mørt. Vegetarkaker er også enkelt å lage. Finriv et par store poteter (evt også litt søtpotet), en gulrot og en squash, finsnitt en liten purre. Klem ut overflødig væske og bland sammen med et par skjeer hvetemel og et par egg. Stek noen skjeer av blandingen til gylne kaker som serveres med en enkel tomatsaus (løk og hvitløk stekes mykt, ha i hermetiske tomater, tomatpuré, salt/pepper, litt sukker, oregano og basilikum, la småkoke en halvtimes tid).
Gjest gjest1 Skrevet 22. mars 2006 #7 Skrevet 22. mars 2006 Takk Arkana! Skal kjøpe meg kikerter i helga, jeg. Falafel er kjempegodt! Pai.. namm. (Jeg er sulten nå. Hehe.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå