AnonymBruker Skrevet 5. juli #21 Skrevet 5. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Skjønner det. Men kan man ta mer på svart arbeid enn hva en som jobber med renhold får? Anonymkode: 4fb67...c05 exen min vasket svart for et par for noen år siden. Hun fikk 250 pr time for 3 år siden. Du kan ta akkurat hva du vil ta og hva naboen er villig til å betale. Anonymkode: 29a46...bfc
AnonymBruker Skrevet 5. juli #22 Skrevet 5. juli AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Det gjelder dersom man skal ansettes og jobbe hvitt (dvs betale skatt av inntekten). TS får jo pengene skattefritt. Mange ville jo gjort dette på dugnad for å hjelpe naboen, så at TS får betalt 125 kr timen er vel egentlig helt ok. Det er opp til TS om det er nok eller ikke, og det kommer vel kanskje an på forholdet til naboen. Kriminell? Med mindre TS er utdannet renholder og driver sin egen private business ved å vaske hos folk i nabolaget, så er det ikke kriminelt. Det er lov å ta på seg små oppdrag der man får betalt, uten å betale skatt, så lenge man holder seg under grensen for hvor mye man kan tjene; 6000 kr i året. Anonymkode: b4524...547 Så du tenker at noen som jobber for minstelønn betales nesten 40% skatt? 125 kr er under «netto» minstelønn også der man ikke betaler skatt. I tillegg mister man 18,1% pensjonssparing og rett til sykepenger, så minstelønnen burde ikke ligge under tariff, men heller noe høyere. Dersom man vil leie inn noen som er ansatt i eget/andres firma, må man ut med hvertfall 350-400 for å dekke alt av skatter, forsikring, pensjon og lønn. Anonymkode: 5a9c4...74e 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli #23 Skrevet 5. juli AnonymBruker skrev (48 minutter siden): exen min vasket svart for et par for noen år siden. Hun fikk 250 pr time for 3 år siden. Du kan ta akkurat hva du vil ta og hva naboen er villig til å betale. Anonymkode: 29a46...bfc Såpass ja. Da skjønner jeg at 125 kr er svært lite Anonymkode: 4fb67...c05
AnonymBruker Skrevet 5. juli #24 Skrevet 5. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Skjønner det. Men kan man ta mer på svart arbeid enn hva en som jobber med renhold får? Anonymkode: 4fb67...c05 «Vitsen» med svart arbeid er å slippe å betale mva og skatt. En hvit vaskehjelp vil nok koste minst 350kr og oppover pr time, pluss mva. I tillegg til timelønn må man bake inn arbeidsgiveravgift, pensjon, feriepenger, forsikringer osv for at den ansatte skal få en lønn på 230 kr/t. For 125 kr/t hadde jeg neppe giddet, men så…125 er mer enn 0, kanskje vedkommende ikke kan betale mer, osv. Anonymkode: 117ec...46a
AnonymBruker Skrevet 5. juli #25 Skrevet 5. juli Slarti skrev (2 timer siden): 196,04 er minstelønn for en vasker uten erfaring og fagbrev. (pr august 2022 så har nok økt til godt over 200) 125 kroner høres lite ut for meg. Husk på at av den minstelønnen skal det skattes og trekkes til feriepenger m.m. det gjør de ikke ved svart arbeid. Anonymkode: cae8d...d9f
Slarti Skrevet 5. juli #26 Skrevet 5. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Husk på at av den minstelønnen skal det skattes og trekkes til feriepenger m.m. det gjør de ikke ved svart arbeid. Anonymkode: cae8d...d9f Men man får heller ikke pensjons-sparing, feriepenger eller sykerettigheter om man jobber svart. pensjon og feriepenger er nesten 15% alene. (bare den "private" biten og ikke den offentlige) Og minstelønna er 236 pr time. pluss pensjon og feriepenger Grovt regnet 272 kroner ink pensjonssparing i OTP og feriepenger. For du må ikke glemme at dem trekker ikke fra penger på minstelønna for feriepenger, dem legger til. Og ingen betaler 40% skatt med så lav inntekt. (som er med på å betale pensjonen din når du blir gammel) Så på det viset burde man få ennå bedre betalt om det er svart. Siden du har nada rettigheter om du skader deg.
AnonymBruker Skrevet 5. juli #27 Skrevet 5. juli Skjønner ikke helt hvorfor det blandes inn minstelønn og svart arbeid her. Det er lov å hjelpe naboen og få betalt for det uten at det skal skattes av eller er noen lovpålagt minstelønn når det er mindre enn 6000 kroner i året. Man er _ikke_ bundet av noen lov for renholdsarbeidere når man hjelper naboen med å vaske. Anonymkode: a55b4...394
AnonymBruker Skrevet 6. juli #28 Skrevet 6. juli Jeg snakket med ei venninne som er renholdsleder i kommunen og hun sa at det burde jeg ikke godta. 125 kr timen for en jobb er ikke greit. Det sliter jo på kroppen også. Hun selv fikk tilbudet om nesten det samme. Hun skulle vaske for noen og skulle få 150 kr i timen. Men hun måtte kjøre ca 10 min og da går det bensin og bom også. Han som tilbydde henne dette ble sur og forstod ikke hvorfor hun takket nei. De var jo venner og da burde det være greit Anonymkode: 4fb67...c05
AnonymBruker Skrevet 6. juli #29 Skrevet 6. juli AnonymBruker skrev (10 timer siden): Man er _ikke_ bundet av noen lov for renholdsarbeidere når man hjelper naboen med å vaske. Nei. Så lenge man hjelper naboen gratis er du ikke bunnet av det. Men i det øyeblikket man får betalt er man det. Det har ikke noe å si om det er naboen eller en bedrift. Lovfestet tariff-lønn innenfor et yrke gjelder alle som utøver dette yrket mot betaling. Også noen som vasker hos naboen mot godtgjørelse. Ja man kan holde på for 6000 pr år uten å skatte. Men lovfestet minstelønn gjelder uansett. Så skal man betale mindre en tariffen er det plutselig svart arbeid likevel, da man ikke følger arbeidsmiljøloven om minstelønn i utsatte yrker. Klippe plenen er noe helt annet, siden det ikke er noe minstelønn for vedlikeholdsarbeidere. Anonymkode: 29a46...bfc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå