Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en bror og mor og far. Pappa blir 80 år, så jeg og bror er på besøk hos de denne helgen.

Da kom det frem at de har ordnet fremtidsfullmakt. Og de har skrevet ansvaret over på min bror. Uten å informere meg. Er ikke det litt rart å gjøre? De får selvfølgelig bestemme hvem som skal styre økonomien den dagen de ikke klarer det, men jeg trodde at vi kom til å snakke om det først 

Anonymkode: 6e104...3cc

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Var det et ansvar og en oppgave du svært gjerne ville ha, da? Det er jo en slags jobb. Skjønner ikke hva det er å være skuffet over. Er han en pålitelig og økonomisk dyktig mann, så er det vel bare bra at han får oppgaven.

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har en bror og mor og far. Pappa blir 80 år, så jeg og bror er på besøk hos de denne helgen.

Da kom det frem at de har ordnet fremtidsfullmakt. Og de har skrevet ansvaret over på min bror. Uten å informere meg. Er ikke det litt rart å gjøre? De får selvfølgelig bestemme hvem som skal styre økonomien den dagen de ikke klarer det, men jeg trodde at vi kom til å snakke om det først 

Anonymkode: 6e104...3cc

Foreldre kan gjøre nøyaktig hva de selv onsker på dette området, så lenge de er i sitt fulle fem. 
At du føler deg snurt, er en annen sak. 

Anonymkode: 2571d...bc3

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg hadde bare vært glad for å slippe.

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Er du kvinne? Det er veldig vanlig at gamle foreldre ikke tror kvinner har like mye greie på ting som menn. Har opplevd dette selv ang. salg av leilighet ved flytting på sykehjem. Dette hadde ikke jeg greie på, fikk jeg vite. Selv om jeg har solgt og kjøpt flere egne boliger i årenes løp. Men når man kaster av seg irritasjonen, så er det jo strengt tatt bare en jobb man spares for. Verre hvis den slektningen som får oppdraget ikke er til å stole på, selvsagt.

Anonymkode: cc06d...a47

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er du kvinne? Det er veldig vanlig at gamle foreldre ikke tror kvinner har like mye greie på ting som menn. Har opplevd dette selv ang. salg av leilighet ved flytting på sykehjem. Dette hadde ikke jeg greie på, fikk jeg vite. Selv om jeg har solgt og kjøpt flere egne boliger i årenes løp. Men når man kaster av seg irritasjonen, så er det jo strengt tatt bare en jobb man spares for. Verre hvis den slektningen som får oppdraget ikke er til å stole på, selvsagt.

Jeg har akkurat samme opplevelse. Også her ble det en bror som ble satt som ansvarlig. Og det er nok fordi de føler seg tryggest med det, det må være en mann. Selv om jeg er like kompetent. Jeg valgte å ikke henge meg opp i det, at de velger helt fritt. Hadde de ønsket meg så hadde jeg gjort det, og det er greit at de ikke valgte meg. Det er jo en jobb dette. Jeg har ganske mye å følge opp med jobb og egen familie allerede, så null stress. 

Et tips kan likevel være at det er lov å sette opp flere. Så kan han stå på førsteplass og du på andreplass. I tilfelle han blir syk, er på ferie el.l når de må plutselig ha oppfølging. Og at du også skal ha innsyn i økonomi. Spesielt hvis han er litt uvøren eller ikke helt til å stole på. 

Anonymkode: fa34c...435

• Nyttig 2
Skrevet

Har broren din kanskje økonomisk utdannelse eller erfaring med slike oppgaver? Eller kan det være andre grunner til at de har valgt ham som at du har mye familie å ta deg av, jobber mye etc?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De er jo best på å vurdere hvem som egner seg best til oppgaven.

Mine foreldre skal være så rettferdige. Så de har gitt alle tre samme fullmakt. Skulle heller ønske de bare valgte noen basert på hvem de mener egner seg best. 

Anonymkode: 5472f...a60

AnonymBruker
Skrevet

Min mann har tvillinger og den ene er valgt som fullmektig, man må jo velge? Begge er menn. 

Anonymkode: 1872b...1d5

Skrevet

Jeg skjønner du er skuffet ts. Det handler om å føle seg involvert, og her er du blitt utelatt.

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Moren vår har skrevet min søster. Grunnen trur jeg for at hun bor nærmere enn det jeg gjør. Glad jeg slipper å gjøre det hvis hun blir sånn at hun ikke kan styre selv. Hun har heller ikke diskutert med noen av oss. Ba meg bare lese gjennom om det var noe dem hadde glemt av. 

Anonymkode: cbef5...454

AnonymBruker
Skrevet

Her ble det rekkefølgen vi er født i, så jeg er sist av tre. Dette gjorde de uten å si noe til oss først, men jeg har ingen problemer med rekkefølgen.

Anonymkode: 2c9a3...1ca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I mitt tilfelle har begge mine foreldre (som er skilt) satt opp meg øverst på listen i fremtidsfullmaktene sine. Dette til tross for at min bror er eldre enn meg. 

Årsaken er at han er en økonomisk katastrofe som ikke greier å forvalte verken sin egen eller familiens økonomi. Huset til hans familie er belånt til pipa, og de har dårlig råd. Mine foreldre ønsker altså ikke å overlate sine økonomiske affærer til han, i tilfelle de blir demente eller ellers ute av stand til å ta seg av egen økonomi. 

Anonymkode: d9f52...31a

• Liker 1
Skrevet

Vi er tre søsken. Fremtidsfullmakt ble satt opp da vi var hos advokat etter at pappa døde. Yngste mann ble valgt ut og eer vi to andre jammen meg glad for at vi slapp. 

Skrevet

Her har både mine foreldre og mannens foreldre involvert barna. Syns det er ryddig, nettopp for at alle skal føle seg involvert og ikke oversett. Men hvem som skal bli fullmektig har vært helt opp til foreldrene. Min bror har erfart med sin svigerfamilie at det IKKE er lurt å dele ansvaret, så derfor har ikke vi gjort det heller. Her er det jeg som har fått ansvaret, da jeg er hakket mer tålmodig til å styre med bank, eventuelt hussalg etc enn mine søsken. 

Det er forståelig at du er skuffet, men de har nok sikkert bare sett dette som en helt enkel formalitet som ikke betyr så mye. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Har opplevd det samme. Det er min bror som konsulteres angående bank og forsikring osv., mens jeg er den som blir bedt om å lage mat når jeg er på besøk. Jeg er like opplyst som min bror angående bank og forsikring, mens han liker å lage mat, noe jeg ikke gjør. Vet ikke hvor mange ganger jeg har hintet, ganske så tydelig også, men det glir bare ikke inn.

Anonymkode: 66b82...2f2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Her ble det rekkefølgen vi er født i, så jeg er sist av tre. Dette gjorde de uten å si noe til oss først, men jeg har ingen problemer med rekkefølgen.

Anonymkode: 2c9a3...1ca

Tror nok dette er vanligst. Om det ikke er andre grunner for å velg en, vil svært mange sette det eldste barnet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre skrev opp storesøsteren min uten å diskutere det med oss først. Det passer meg perfekt, for jeg har ingen interesse av å gjøre det. (Noe foreldrene våre også vet). 

Jeg stoler også 100% på at søsteren min gjør ting ryddig når fullmakten trer i kraft. 

Anonymkode: 91065...8f7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er han eldre enn deg? Har mer fritid? Mer erfaring med bank og admin? Mer kontakt med de?

Det kan vel også tenkes at han selv tok initiativ til dette fordi han så behovet? Da tenker jeg det er naturlig at han blir spurt?

Anonymkode: e606b...5c6

Skrevet

Mamma satte op søster som ansvarlig, med den begrunnelsen at hun er eldst. Hun sjekket med meg (og sikkert også med broren min) at jeg syntes det var greit, men det var ikke noe hun diskuterte med oss utover det. Jeg var bare glad for å slippe - og ser også at søster er mer kompetent enn meg her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...