Gå til innhold

Datter med Asperger syndrom og ADD som blir fort sliten.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Har slitt med datter fra hun var veldig ung og hun fikk nylig diagnosene. Mange brikker falt på plass, men jeg reagerer på hvor fort sliten hun blir ( hun har alltid vært sånn ). Vi er på ferietur og hun har stått opp tidligere enn til vanlig, dette påvirker henne veldig. Men vi har hatt det gøy og vært i fornøyelsespark, hun koser seg til et punkt hvor hun heller blir stille. Vi har bare vært borte noen dager og skulle kjøre hjem i 5 timer. Når vi kjørte hjemover foreslo jeg at vi kunne reise innom på et lite kaffebesøk hos broren min ( han bor i samme by som oss) .

«Nei, jeg vil hjem, jeg er sliten og trøtt!» kommer det raskt fra henne.

Jeg skjønner at hun blir sliten av skole, men ferie og hygge med familien kan vel ikke tære sånn på? Er dette i det hele tatt vanlig eller er det noe datteren min rett og slett bruker som unnskyldning når hun bare er litt lei? 

Anonymkode: 3c874...cb3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Din datter er helt normal i forhold til disse diagnosene. Jeg vil anbefale deg å lese deg opp, og sette deg godt inn i tingene. For sin egen del bør hun gjøre det samme. 
Jeg er AuDHDer selv, og jeg blir helt utmattet av å bli stimulert . Det er da verre i nye omgivelser, og enda verre i fornøyelsesparker. Helt utmattende. Jeg var på et kurs i starten av mai. En helg. Jeg er fremdeles sliten… 

La henne hvile nå og komme til hektene. 

Anonymkode: a3706...84b

• Liker 9
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Din datter er helt normal i forhold til disse diagnosene. Jeg vil anbefale deg å lese deg opp, og sette deg godt inn i tingene. For sin egen del bør hun gjøre det samme. 
Jeg er AuDHDer selv, og jeg blir helt utmattet av å bli stimulert . Det er da verre i nye omgivelser, og enda verre i fornøyelsesparker. Helt utmattende. Jeg var på et kurs i starten av mai. En helg. Jeg er fremdeles sliten… 

La henne hvile nå og komme til hektene. 

Jeg føler at hun forstår seg selv, men er mer jeg som har problemer med å forstå meg på det. At en så ung ellers frisk jente skal bli sliten av så lite, også når det er moro i tillegg 

Ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt vanlig. 

For ikke å hemme hele familien, kan det i blant være greit med kompromisser som å få vente i bilen og lese/se på telefon. 

Anonymkode: ee96b...349

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt. Din datter er mer utholdende enn min tenåringsdatter med Asperger. Hvis du ikke har vært på foreldrekurs via bup anbefaler jeg det sterkt. Veldig viktig at dere som foreldre setter dere godt inn i diagnosen og tilrettelegger på en god måte, forebygger angst , depresjon og utbrenthet med mer. 

Anonymkode: 33666...1d3

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

En kan bli heilt totalt utslitt av inntrykk, mennesker og sosialt samvær (selv om det sosiale samvær kun er deg) 

Synes faktisk din datter tydelig har tatt seg skikkelig i hop for å makte å vere engasjert og deltakende, ho har gjort masse, og det er veldig bra ho sier ifra når nok er nok, ho er nok utslitt, og med veldig god grunn!! 

Tolerer att ho vil ha behov for stillhet, ro og alenetid, og tenk heller på att ho nok strekker strikken for å vere med deg, og lytt når ho sier ifra, slik sørger du for att ho vil vere med neste gang også. 

Anonymkode: 02ffd...4e1

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Det der er veldig normalt. Har en sønn med Asperger, og han blir veldig sliten av det meste, som foregår utenfor husets fire vegger. De blir jo veldig lett overstimulert av lyder og mennesker. Vet ikke hvor gammel ditt barn er, for her ble det og verre i tenårene.

Anonymkode: d7872...fb8

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg føler at hun forstår seg selv, men er mer jeg som har problemer med å forstå meg på det. At en så ung ellers frisk jente skal bli sliten av så lite, også når det er moro i tillegg 

Ts

Jeg skjønner det er vanskelig som mor å se 🩵 Derfor ekstra viktig å lese seg opp, så du får mer innsikt. Vi trenger masse hvile, og egentid. Jeg er veldig glad i å gå tur, og går flere timer til dagen. Folk tror jeg er skikkelig på hugget, og vel er jeg det, men jeg hviler mer enn jeg går tur, men det ser jo ikke folk. Å gå tur er også en form for hvile for meg, og hjelper veldig på, så er flere måter å se det på. Jeg pleier ikke å si så mye til folk, men de som kjenner meg vet jo jeg hviler mye. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

En av tingene med asperger eller innenfor feltet auteisme er at man blir veldig fort sliten av sanseinntrykk. Det spiller liten rolle om det er plikt (skole/jobb) eller om det er lystbetont (være med venner, fritid, interesser hvor andre er tilstede). Jo mer som foregår over kort tid jo mer sliten blir man. Det er viktig at den som sliter med dette, får nok tid til å slappe av mellom slagene. Det må ikke skje for mye. 

En annen ting verdt å merke seg er at en del virker ikke slitne eller utmattet så lenge aktiviteten foregår. Når den derimot er ferdig, så faller man på en måte litt sammen. Enn blir ikke bare litt sliten, men veldig sliten.

Jeg har ikke asperger, men har noe som ligner veldig. Har jeg vært ute på noe, så blir jeg trøtt og utmattet så fort jeg kommer hjem. Noen dager kan det utløses av at jeg bare har vært en liten tur på butikken, andre ganger kan jeg ha vært på farten mye av dagen og må hvile resten av dagen. Hva jeg tåler og ikke varierer fra dag til dag, men jeg vet at jeg trenger mye tid for å lade batteriene for å kunne mestre hverdagen med de utfordringene som følger med det å være auteist.

En annen ting. Mange med asperger tåler dårlig forandringer, om man ikke er godt forberedt på dem. Hvis hun feks trodde at dere skulle rett hjem/dere gav inntrykk av det så er det forventningene hennes. Hun skal hjem for å slappe av. Når du da kommer med forslaget om å besøke noen,.så er det en brå forandring og noe hun kanskje ikke er klar for. Det kan gjøre henne enda mer sliten.

Stikkordet er forberedelser, faste rutiner, og mye hviletid. Les deg opp på både asperger diagnosen og add. Mulig det finnes noen kurs eller veiledning for foreldre, som gjør at dere kan forstå hverandre bedre.

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske utmattende tilstander det der. Har begge diagnosene selv og vi bearbeider inntrykk på en annen måte en folk flest. Detaljer tar mer fokus og energi. Det krever mye overskudd å holde en rød tråd i alt omgivelsene har å by på.  Nå er jeg voksen og har funnet mine mestringstrategier som fungerer i hverdagen, men jeg tenker med gru på tenårene. Det er et bombardement av følelser og tanker  inntrykk og angst. 

Anonymkode: ccff1...551

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi har lagt om familielivet ganske mye for å tilrettelegge for barn med asd. Jeg elsker å finne på ting, få nye opplevelser. Barnet har behov for å være mye hjemme. Så vi er mye hjemme. Barnet blir overbelastet og får meltdowns hvis det blir mye nytt og styr. Det er bedre å snu det på hodet, og la barnet få utforske i sitt tempo, og kjenne på sine grenser og behov. Føle glede ved mestring, og tørre prøve fordi det blir hørt når koppen er full. Uten at vi voksne alltid prøver å presse på for mer og mer. 

Anonymkode: b03ab...c91

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi er på ferietur og hun har stått opp tidligere enn til vanlig, dette påvirker henne veldig. Men vi har hatt det gøy og vært i fornøyelsespark, hun koser seg til et punkt hvor hun heller blir stille.

Legg inn hvilepause midt på dagen. «Siesta» for hele familien, sånn at hun ikke føler hun går glipp av noe.
Fordel inntrykk utover dagen, ikke full pupp i tre timer.

Ha faste rutiner på leggetid, hviletid, måltider.  
Klare avtaler om dagens gjøremål så alle vet hva de kan forvente.

Steng evt ute sanseinntrykk (lyd, lys, varme) i bilen, så hun ikke må bruke mye ekstra krefter der. Bilens bevegelser kan være sanseinntrykk nok (jmf bilsyke). 

Anonymkode: f6936...141

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
tussi84 skrev (14 timer siden):

En annen ting. Mange med asperger tåler dårlig forandringer, om man ikke er godt forberedt på dem. Hvis hun feks trodde at dere skulle rett hjem/dere gav inntrykk av det så er det forventningene hennes. Hun skal hjem for å slappe av. Når du da kommer med forslaget om å besøke noen,.så er det en brå forandring og noe hun kanskje ikke er klar for. Det kan gjøre henne enda mer sliten.

Dette skulle jeg skrive også. Jeg har Asperger selv, og en sånn endring på vei hjem fra ferie hadde fått verden til å falle sammen for meg.

Jeg tåler generelt ganske mye sammenlignet med mange andre med diagnosen, men blir ekstra sliten av ting som er utenom det vanlige, samme hvor gøy det er. Men det går fint bare jeg er forberedt, samt får mulighet til å hente meg inn etterpå. Endringer i planene er det verste. Hvis det er en person som er «skyld» i endringene kan jeg føle meg rasende på den personen. (Men gir ikke uttrykk for det, vet jo at det er urimelig.)

Anonymkode: dc59b...625

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kaffebesøk og familieselskap er noe av det mest slitsomme og utmattende jeg kan tenke meg. De krever så enormt mye når det kommer til sosialisering og maskering.

Nummer to på utmattelseskalaen er reise, så jeg forstår din datter godt. Legg til endring i planene etter en dag med mye inntrykk, så har du oppskriften på utbrenthet. 

Familien min sliter også med å forstå dette. For dem er slikt bare koselig, og dessuten er det jo «bare» familie. Men for meg er det langt mere krevende å omgås familie og kjente enn vilt fremmede.

Anonymkode: 244f8...c8f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dagens barn er alltid "slitne". Dette er fordi de kun vil sitte på rumpa og se på skjerm. Dersom skjerm ikke er et alternativ, så får de likevel alltid mye mer energi på "magisk vis".

Hilsen trebarnsmor

Anonymkode: cf70b...c34

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ts

Det er det å være sosial og interagere med andre mennesker konstant, hele dagen (som man er under en ferie med andre), som sliter ut et menneske med Asperger. Det blir noe helt annet enn å sitte hjemme i ro og fred på sitt eget rom og pusle med sitt foran pc'en eller sitte på mobilen i sofaen foran tv'en, eller å sysle med sine egne interesser, som autister oftest liker å gjøre i fred.

Mennesker med autisme har ikke samme "evnen" som oss vanlige nevrotypiske mennesker, vi lades opp av å være sosiale og føler det "fyller på kontoen" vår, og vi får dekket et behov (for å være sosiale). Autister er ikke koblet sammen på samme måte. Det må man bare respektere, godta og handle deretter, uten å bebreide dem for det på noe vis. Godta og tilrettelegg. Gi fred og albuerom når de trenger å være i fred hjemme.

Endret av Million
la til en setning
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er helt normalt og vanlig for diagnosene hun har. Enten man gjør ting som er krevende, som en lang skoledag, eller noe som er gøy i sommerferien er det veldig mange inntrykk og man kan fort bli veldig sliten og trenge nedetid. For deg som nevrotypisk er det kanskje bare hyggelig og avslappende å dra på familiebesøk, men for henne blir det gjerne for mye etter en dag med mye uvant som skjer.

Jeg tenker at du bør lese og lære mye om tilstandene og spesielt opplevelser jenter på autismespekteret og med ADD har, i tillegg til å prøve å skape så mye trygghet som mulig hos datteren din slik at hun føler det er greit å kommunisere med deg og være så åpen hun kan om det hun trenger, ønsker og føler. Du må rett og slett tilrettelegge på en annen måte enn hvis du hadde et barn som ikke hadde disse diagnosene for å sørge for at hun har det bra og at dagene deres blir så smooth som mulig. 

Anonymkode: 7aed7...46f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dagens barn er alltid "slitne". Dette er fordi de kun vil sitte på rumpa og se på skjerm. Dersom skjerm ikke er et alternativ, så får de likevel alltid mye mer energi på "magisk vis".

Hilsen trebarnsmor

Du kan ikke ha fått med deg at barnet har asperger og add. Da fungerer hjernen på en anderledes måte. Det er en form for hjerneskade (konjuktiv svikt) som ikke synes fysisk. 

Å være normalt sliten noe de fleste mennesker sliter med til tider, kan ikke sammenlignes med hvordan det å være sliten for en med auteisme. En med auteisme kan slite med å forstå hva som er viktig i et bilde eller i en tekst for eks, fordi hjernen tolker alle detaljer og tror at alt er like viktig. De kan også ha problemer med å forstå sammenhenger mellom noe, Hjernen overtolker alle inntrykk man ser. 

Sosialt fungerer en med auteisme heller ikke på lik linje med de som ikke har auteisme. Mange sliter med å forstå sosiale koder, og kan feks derfor oppføre seg på upassende i sosial sammenheng selv om man ikke mener det. Eller så vet de feks ikke helt hvordan de skal oppføre seg i situasjoner, og blir derfor bare sittende uten å si et ord. De faller også lett ut av en samtale, og jo mer støy jo verre er det. Store grupper er det verste. Heller en til en, mye bedre. Også har vi dette med at noen ikke orker feks øyekontakt, eller berøring (det å hilse som eksempel) og det er egentlig ikke sosialt akseptert. 

Så det er tydelig at du ikke har peiling på temaet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
tussi84 skrev (1 time siden):

Du kan ikke ha fått med deg at barnet har asperger og add. Da fungerer hjernen på en anderledes måte. Det er en form for hjerneskade (konjuktiv svikt) som ikke synes fysisk. 

Å være normalt sliten noe de fleste mennesker sliter med til tider, kan ikke sammenlignes med hvordan det å være sliten for en med auteisme. En med auteisme kan slite med å forstå hva som er viktig i et bilde eller i en tekst for eks, fordi hjernen tolker alle detaljer og tror at alt er like viktig. De kan også ha problemer med å forstå sammenhenger mellom noe, Hjernen overtolker alle inntrykk man ser. 

Sosialt fungerer en med auteisme heller ikke på lik linje med de som ikke har auteisme. Mange sliter med å forstå sosiale koder, og kan feks derfor oppføre seg på upassende i sosial sammenheng selv om man ikke mener det. Eller så vet de feks ikke helt hvordan de skal oppføre seg i situasjoner, og blir derfor bare sittende uten å si et ord. De faller også lett ut av en samtale, og jo mer støy jo verre er det. Store grupper er det verste. Heller en til en, mye bedre. Også har vi dette med at noen ikke orker feks øyekontakt, eller berøring (det å hilse som eksempel) og det er egentlig ikke sosialt akseptert. 

Så det er tydelig at du ikke har peiling på temaet.

Jeg har faktisk selv ett barn med ADD og ett barn med ADHD. Og så fremt jeg holder dem unna skjerm, så er de begge mye mer velfungerende og mindre kranglete. I likhet med oss voksne så har også barna behov for roligere perioder, men når jeg forteller barna at da blir det i så fall brettspill eller bok, så er det sjeldent at de er slitne likevel. 

Skrevet

Barn, og voksne, med Asperger maskerer ofte. Det innebærer at de bruker alt av krefter på å delta så mye som mulig, skjule sin annerledeshet, fremstå "normal". Å skulle gjemme sitt "naturlige" jeg hele tiden er ekstremt krevende, ikke rart man blir sliten. 

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...