Far til 2 Skrevet 19. mars 2006 #1 Skrevet 19. mars 2006 Ja jeg vet mange av mine motdebatanter er uenig med meg i saken rundt f.eks. Kristna Hjartåker. Ikke minst pga måten jeg har ordlagt meg på. Men jeg er fortsatt av den oppfatning at leger kan ta feil og at vi da må kunne få lov til å søke objektiv informasjon fra en 3,dje part. Det er liten tvil om at aviser og andre medier kan fremstille sine hovedoppsalg skjevt. Men det er også liten tvil om at den informasjonen som slippes ut fra "fagfolkene" er godt "silt" og pakket inn på en pen måte for å gjøre saken mer spiselig for oss andre. Men når politiet i dette tilfellet måtte komme å kaste ut legene som truer seg inn til faren "for å få hans aksept på å ta livet av jenta" synes jeg helsemyndighetene har gått L-A-N-G-T over streken. Jeg er fortsatt av den formening at leger/helsemyndigheter i en del tilfeller har for stor makt. Bør ikke noen av oss reise seg å si at nok er nok mht slike maktovergrep fra helsemyndighetene. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=179428 Link til siden beskrevet ovenfor: Ble truet av sykehusdirektøren
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2006 #2 Skrevet 19. mars 2006 Jeg forstår ikke helt. Hvorfor kom de på døren og ville inn? :klø:
Gjest Gjesta Skrevet 19. mars 2006 #3 Skrevet 19. mars 2006 Nå er jo jeg imot en slik stat vi har i dag, mitt drømmesamfunn har en minimal stat. Men; vi vet EN side av dette; farens. Jeg kan ikke i mine villeste fantasier tro at leger vil bryte seg inn hos mennesker for å drepe barna deres! Det ligger helt sikkert mer bak enn vi får vite gjennom noen skarve nettaviser. At de kom på døren levnes det jo ingen tvil om, men hva som skjedde etter det vet jo ikke vi som sitter i de tusen hjem
Far til 2 Skrevet 20. mars 2006 Forfatter #4 Skrevet 20. mars 2006 For meg synes det ganske tydelig at det er en konflikt mellom legen/sykehuset og faren mht om han aksepterer at de avslutter livet til jenta. Men på lik linje med barnevernet dekker legene seg bak sin taushetsplikt. Og når leger/myndigheter møter motargumenter de ikke kan besvare dekker de seg bak taushetsplikten. Det er med andre ord en velkjent taktikk som brukes av myndighetene i saker som dette. Når faren, som forøvrig ligger syk, må ha hjelp av andre besøkende ? for å tilkalle politiet og kaste ut legene synes jeg Haukeland sykehus har gått langt over streken. For dette er vel en ting som kan bevises klart og tydelig. Faren ligger altså syk, muligens forsterket pga det sterke presset myndighetene legger på han for at de skal få tatt livet av hans datter. At noen kan så lite psykologi som disse legene legger for dagen er en skam for norsk helsevesen.
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2006 #5 Skrevet 20. mars 2006 Jeg synes for alles del denne saken bør ligge. Det er klart sykehuset følte seg presset av faren mtp at han var villig til å gå til pressen og domstolene. Legepersonell er underlagt taushetsplikten, og kan i slike tilfeller ikke fortelle den fulle sannheten i media. Derfor har slike saker ingenting i media å gjøre. Og så må vi nesten ha det slik her i Norge at noen med faglig bakgrunn skal ta slike avgjørelser. det kan ikke være opp til de pårørende, siden de aldri ville klart å ta de vonde, men enkelte tilfeller de eneste riktige avgjørelsene. Og vi må iallefall ikke få det slik her i Norge at folkeoponionen gjennom pressen skal presse fram en avgjørelse. Jeg føler med faren i denne saken. Det er ikke en uvanlig sorgreaksjon å føle sinne. Men jeg synes faktisk pressen også bør opptre mer forsiktig og ikke piske opp en stemning, slik de gjorde med å ha bilder av 4-åringen på førstesiden osv.
Carrot Skrevet 20. mars 2006 #6 Skrevet 20. mars 2006 Ja jeg vet mange av mine motdebatanter er uenig med meg i saken rundt f.eks. Kristna Hjartåker. Ikke minst pga måten jeg har ordlagt meg på..... Men når politiet i dette tilfellet måtte komme å kaste ut legene som truer seg inn til faren "for å få hans aksept på å ta livet av jenta" synes jeg helsemyndighetene har gått L-A-N-G-T over streken. Der gjør du det igjen - ordlegger deg altså.. De oppsøkte han for å få hans godkjenning til å avslutte den livsforlengede behandlingen - ikke for å få hans godkjennelse til å ta livet av jenta som du skriver... Når det er sagt - ja, de har her gått langt over streken for hva som er moralsk og etisk riktig av en lege i den situasjonen.. Det er vel ingen som betviler - men, jeg kan til en hvis grad også skjønne legene som må opprettholde en behandling til millioner av kroner når de mener pengene kunne kommet andre og mer trengende pasienter med større håp om bedring til gode også.. Sier ikke det er riktig å sette behov og rekonvalens opp mot hverandre her - sier bare det er to sider og jeg kan kjenne igjen og se poenget i dem begge to..
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2006 #7 Skrevet 20. mars 2006 Når det er sagt - ja, de har her gått langt over streken for hva som er moralsk og etisk riktig av en lege i den situasjonen.. Det er vel ingen som betviler ← Jo, det er det flere som betviler. F.eks. de som VET hva som faktisk skjedde, og ikke forholder seg til det som står i media. Far til 2 m.fl, vær så snill å slutte å kommentere denne saken ytterligere. Dere vet absolutt ingenting om hva som faktisk skjedde, hvem som sa og gjorde hva, og ikke minst: Hvordan Kristina faktisk hadde det. (Hint: Hun lignet svært lite på det bildet som vi alle fikk trykket inn i stuen via fjernsynsskjermen.) Jeg skjems over journalistenes sensasjonshunger i denne saken. "Vær varsom"-plakaten må ha vært snudd inn mot veggen for anledningen.
Frida Frosk Skrevet 20. mars 2006 #8 Skrevet 20. mars 2006 Jeg synes vel denne saken bør få ligge, fordi vi har ingen forutsetning til å uttale oss om hva som er skjedd. Vil likevel påpeke at legene har ikke "tatt livet av" noen, som Far til 2 så fint uttrykker det. Forøvrig stoler jeg på at leger ikke driver å avslutter behandlinger som kan redde livet til folk i hytt og pine, og å kalle dem drapsmenn fordi de gjør jobben sin synes jeg er ganske drøyt.
Soul Skrevet 20. mars 2006 #9 Skrevet 20. mars 2006 Jeg synes vel denne saken bør få ligge, fordi vi har ingen forutsetning til å uttale oss om hva som er skjedd. Vil likevel påpeke at legene har ikke "tatt livet av" noen, som Far til 2 så fint uttrykker det. Forøvrig stoler jeg på at leger ikke driver å avslutter behandlinger som kan redde livet til folk i hytt og pine, og å kalle dem drapsmenn fordi de gjør jobben sin synes jeg er ganske drøyt. ← Helt enig!
Mette Skrevet 20. mars 2006 #10 Skrevet 20. mars 2006 Jeg stenger denne tråden nå i hht. regelverket. Persondebatter Det er ikke tillatt å spre rykter gjennom vårt forum, eller spekulere rundt årsaks-sammenhenger man ikke kjenner. Remyline Moderator
Anbefalte innlegg