Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har erfaring med dette? 
Hva skal til for å kunne få far sin del av permisjonen overført til seg? Er det bare helsemessige årsaker som gjør at man kan få innvilget en slik søknad? 

Anonymkode: 3b333...364

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bare helse, ja. Enten mister dere den eller så kan han ta det senere (frem til frist for uttak).

Anonymkode: 49c29...005

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ta permisjon uten lønn. 

Anonymkode: 98842...fa6

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk overført fars permisjon til meg på begge våre barn. Far er ikke syk, men har en jobb hvor han ikke bare kan bli borte i måneder. Vi fikk overført i begge tilfeller uten prroblemer. Så jeg var hjemme i 1 år med begge

Anonymkode: 45ad4...227

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hva skal til for å kunne få far sin del av permisjonen overført til seg? Er det bare helsemessige årsaker som gjør at man kan få innvilget en slik søknad? 

Kanskje Nav kan gi deg et svar?

Anonymkode: b852f...236

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Vi fikk overført fars permisjon til meg på begge våre barn. Far er ikke syk, men har en jobb hvor han ikke bare kan bli borte i måneder. Vi fikk overført i begge tilfeller uten prroblemer. Så jeg var hjemme i 1 år med begge

Dette gikk an tidligere, men nå er det blitt skrekkelig strengt. Det er kun helseplager som kan gi overføring, og selv da skal man være alvorlig syk. En vanlig sykmelding duger ikke, man må ha detaljert beskrivelse av hvordan fars helse gjør han ute av stand til å ta seg av barnet 🙄 De som har jobber de ikke kan være borte fra (selvstendig næringsdrivende feks) mister permisjonen. Man får ikke overført noe på sånt grunnlag.

Anonymkode: 1d399...0b6

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Er dette lenge siden? 
Leste et sted at de har skjerpet inn reglene. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har det slik. Mannen kan ikke ta permisjon fordi han er selvstendigdrivende og alene i firma.

Løsningen var at jeg tok mors og fellesperioden, så ulønnet til barnehagestart. Mannen tok ut sin kvota i løpet av de neste tre årene når det er "døtid" i firmaet hans - juleferie, påskeferie, sommerferie osv. Man kan melde om det til NAV på ganske kort varsel.

Vi har faktisk løst det slik at han overførte alle foreldrepenger fra hans kvote til meg. På denne måten har jeg så å si tatt både mødre-, felles- og fedrekvoten.

Anonymkode: 68157...a15

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Er dette lenge siden? 

Jeg fikk "nei" til det fra NAV i 2018 og 2020.

Omveien vi tok har jeg beskrevet over.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Er dette lenge siden? 

Mulig de har skjerpet inn, dette var i 2023 med siste barnet. Far er ikke selvsendig næringsdrivende. Men vi fikk godkjent på begge våre barn. 2 år mellom barna

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Mulig de har skjerpet inn, dette var i 2023 med siste barnet. Far er ikke selvsendig næringsdrivende. Men vi fikk godkjent på begge våre barn. 2 år mellom barna

Har du lyst til å dele hva slags jobb det er der man ikke kan ta permisjon?

Anonymkode: 05685...7ff

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg er ikke ts, men i mitt tilfelle kan ikke far ta permisjon for han er bonde, altså selvstendig næringsdrivende med et farlig arbeid. Veldig synd det ikke er bedre ordninger for landbruket.

Anonymkode: 6aff3...8bb

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Selvstendig næringsdrivende. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Du kan ta permisjon uten lønn. 

Anonymkode: 98842...fa6

Ja, det kan jo bli det siste alternativet, med alt det innebærer for feriepengegrunnlag og pensjonsparing, dersom vi ikke får innvilget unntak fra reglene. Fullstendig tullete opplegg, og det motsatte av likestilling. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det skal være skikkelig saker helsemessig for at far ikke kan ha. Han bør vel være sykemeldt og/eller i fast behandling for helse for at det skal gjelde. 

Hvis det er jobb så må det dokumenteres at firmaet går under om han må i permisjon.

Evt får han tjene nok til å dekke dine utgifter så du tar ulønnet. 

Anonymkode: aebce...1e5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.7.2025 den 12.20):

Jeg er ikke ts, men i mitt tilfelle kan ikke far ta permisjon for han er bonde, altså selvstendig næringsdrivende med et farlig arbeid. Veldig synd det ikke er bedre ordninger for landbruket.

AnonymBruker skrev (På 6.7.2025 den 12.55):

Selvstendig næringsdrivende. 

Den jeg spurte sa at mannen ikke var selvstendig næringsdrivende. Skjønner at det for noen selvstendig næringsdrivende og feks bonder er vanskelig med permisjon men kommer ikke på noen andre jobber der det er umulig?

Og... hva gjør man egentlig når mor har disse jobbene og får barn?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.7.2025 den 20.28):

Innen Politiet

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Den jeg spurte sa at mannen ikke var selvstendig næringsdrivende. Skjønner at det for noen selvstendig næringsdrivende og feks bonder er vanskelig med permisjon men kommer ikke på noen andre jobber der det er umulig?

Og... hva gjør man egentlig når mor har disse jobbene og får barn?

De fleste bønder er menn, og de få kvinnelige bøndene driver oftest sammen med mannen sin slik at det er lettere å løse dette sammen. En av naboene våre driver gården selv, mens mannen arbeider på skole. Han tok mesteparten av permisjonen og mye ulønnet fra sitt arbeid. Det er klin umulig å få vikar til å ta seg av alt arbeidet på gården og alt regnskap, så da ble det best slik at han tok permisjon. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Sitat

Hovedregelen er at fedrekvoten, de 15 ukene av foreldrepengeperioden som er forbeholdt far, ikke kan overføres til mor. Unntaket er ved samlivsbrudd, der mor automatisk overtar fedrekvoten hvis hun har den daglige omsorgen for barnet. Mor kan også overta fedrekvoten ved fars sykdom eller skade som gjør ham ute av stand til å ta seg av barnet, eller ved andre spesielle forhold som at far ikke har rett til foreldrepenger. 

nye regler ref vedkommende som sa det er "uproblematisk" 

Anonymkode: 36cad...e66

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.7.2025 den 19.31):

Vi har det slik. Mannen kan ikke ta permisjon fordi han er selvstendigdrivende og alene i firma.

Løsningen var at jeg tok mors og fellesperioden, så ulønnet til barnehagestart. Mannen tok ut sin kvota i løpet av de neste tre årene når det er "døtid" i firmaet hans - juleferie, påskeferie, sommerferie osv. Man kan melde om det til NAV på ganske kort varsel.

Vi har faktisk løst det slik at han overførte alle foreldrepenger fra hans kvote til meg. På denne måten har jeg så å si tatt både mødre-, felles- og fedrekvoten.

Hva da, at han tok det fra egen lomme og ga til deg? Eller hvordan overfører man foreldrepenger fra en kvote til noen?

Anonymkode: 243e6...91a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...