Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er en familie der alle igrunnen er glade i en aktiv livsstil og er relativt slanke. Men så har vi et familiemedlem i nær slekt som har lagt på seg betydelig de siste 7ish årene. Før var han aktiv og trent, men nå har han mye fedme. Min mor har prøvd flere ganger når han er her om vi skal prøve å slanke oss all i hop som en slags "du er ikke alene om det" med «hvem slanker seg mest». Han har avfeid det hele de siste par årene med at han trives og at vi kan gjøre det, men før jul i fjor ble vi enige om å prøve det. Nå har vi akkurat hatt familietreff av nær slekt hos min mor igjen også viser det seg at han var den eneste som hadde gått opp litt. Hvordan kan jeg og vi egentlig hjelpe han? Han er direkte feit nå.. og han er ung ennå også.. 

Anonymkode: 854db...3bc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lar han bestemme selv? Om du ikke har sett han siden jul så er dere jo ikke veldig nære og vet kanskje ikke så mye om hvordan han har det egentlig. Dere lager jo ikke en trygg situasjon i familien da ved å være så opphengt i hvordan han ser ut når dere en skjelden gang treffes. 

Anonymkode: e75af...322

• Liker 10
  • Nyttig 14
AnonymBruker
Skrevet

Vi møtes oftere enn det, bare ikke alle sammen. Alle sammen møtes ca 4-5 ganger i året

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvem trenger fiender, med familiemedlemmer som dere…….

Anonymkode: fe55d...55a

• Liker 30
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje bedre at dere spleiser på slankesprøyte. 

Anonymkode: f4df4...c1f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men er det ikke viktig å bry seg? Han er ikke lettere overvektig, det er alvorlig fedme.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Vi er en familie der alle igrunnen er glade i en aktiv livsstil og er relativt slanke. Men så har vi et familiemedlem i nær slekt som har lagt på seg betydelig de siste 7ish årene. Før var han aktiv og trent, men nå har han mye fedme. Min mor har prøvd flere ganger når han er her om vi skal prøve å slanke oss all i hop som en slags "du er ikke alene om det" med «hvem slanker seg mest». Han har avfeid det hele de siste par årene med at han trives og at vi kan gjøre det, men før jul i fjor ble vi enige om å prøve det. Nå har vi akkurat hatt familietreff av nær slekt hos min mor igjen også viser det seg at han var den eneste som hadde gått opp litt. Hvordan kan jeg og vi egentlig hjelpe han? Han er direkte feit nå.. og han er ung ennå også.. 

La ham være i fred for slankemas, han må nesten finne ut av hva han vil på egenhånd. Oppfordre ham heller til å gå til fastlegen for å få profesjonell hjelp, dersom han vil det.

Anonymkode: 31387...2c9

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Han er ikke interessert. 
Om han er voksen, har øyne som funker eller andre sanser som feks taktil sans så veit han at han er feit og ikke har krympa og er ikke forplikta til å endre på sin kropp selv om dere skulle ønske han gjorde det.

Anonymkode: c1da6...ebc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men er det ikke viktig å bry seg? Han er ikke lettere overvektig, det er alvorlig fedme.

Men hvordan tror du det er for ham at hans personlige problem blir gjort om til noe alle i familien skal mene noe om? Hvordan har han det egentlig? Blir han akseptert for den han er? Er hans rolle i familien avhengig av at han går ned i vekt?

Mest sannsynlig handler ikke dette om vekt eller mat. Det handler om helt andre ting, som han ikke deler med dere. 

Anonymkode: c0881...912

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

For en jævlig familie! Går ut fra at det er din bror det er snakk om, siden din/deres mor er pådriveren. Jeg er feit, og grunnen til at jeg kom dit vet jeg veldig godt, det gjør derimot ikke hele resten av verden, ei heller familien min. Det er ikke bare å slanke seg, folk som tror det har aldri vært overvektig, og uttalelser som din/deres viser bare manglende forståelse for fedme og kompleksiteten med vektnedgang. Jeg har også jobbet snart 30 år i helse, og har for lengst lært at det er mye viktigere med en kropp som virker enn en som ser fin ut. Det er også betydelig viktigere å trives med seg selv enn å please folk rundt. Slutt å mase om at broren din må gå ned i vekt, snakk med din mor og få henne til å klappe igjen også. Vær heller glad i han som han er!

Anonymkode: 1aa7b...7f6

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere er en veldig veldig rar familie 🙈 hadde aldri falt meg inn og holde på sånn som dere.. «hvem kan gå ned mest» også er det bare han som skal slanke seg?? Dere behandler han jo som om han er 5… hvem blir ferdig med å rydde rommet først… jeg skal ta tiden på deg 😂😂

Anonymkode: c67eb...f49

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde det vært greit om denne personen hadde sagt til dere at nå må dere spiser mer for nå er det som ett skjelett?

Anonymkode: 7e60d...347

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde det vært greit om denne personen hadde sagt til dere at nå må dere spiser mer for nå er det som ett skjelett?

Dere*

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hans kropp hans valg, dere mener det sikkert godt men det betyr ikke at vedkommende ser det slik snarere tvertimot 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hvordan tror du det er for ham at hans personlige problem blir gjort om til noe alle i familien skal mene noe om? Hvordan har han det egentlig? Blir han akseptert for den han er? Er hans rolle i familien avhengig av at han går ned i vekt?

Mest sannsynlig handler ikke dette om vekt eller mat. Det handler om helt andre ting, som han ikke deler med dere. 

Anonymkode: c0881...912

Han sier han har det bra og at han er frisk, men alvorlig fedme kan jo ikke være bra når han bikker 40 og blir eldre tenker jeg? Han blir akseptert for den han er ja, det er ikke hovedtemaet i familien. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

det å mase sånn på en for å gå ned i vekt funker ikke i det hele tatt, det blir mer sett på som mobbing og veldig lite motiverende 

det eneste man kan gjøre er å håpe på at den personen ønsker selv å gå ned  i vekt, ikke server masse kaker, ikke lag mye styr ut av det 

Anonymkode: 3c633...cc9

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

For en jævlig familie! Går ut fra at det er din bror det er snakk om, siden din/deres mor er pådriveren. Jeg er feit, og grunnen til at jeg kom dit vet jeg veldig godt, det gjør derimot ikke hele resten av verden, ei heller familien min. Det er ikke bare å slanke seg, folk som tror det har aldri vært overvektig, og uttalelser som din/deres viser bare manglende forståelse for fedme og kompleksiteten med vektnedgang. Jeg har også jobbet snart 30 år i helse, og har for lengst lært at det er mye viktigere med en kropp som virker enn en som ser fin ut. Det er også betydelig viktigere å trives med seg selv enn å please folk rundt. Slutt å mase om at broren din må gå ned i vekt, snakk med din mor og få henne til å klappe igjen også. Vær heller glad i han som han er!

Anonymkode: 1aa7b...7f6

Så du tenker at alvorlig fedme eller bmi over 40 er sunt? Er det ikke lov å være bekymret for en som var veltrent for ikke lenge siden? Før trente han og var aktiv, nå trener han så å si aldri eller han sier han har ikke vært på treningssenteret på flere år. Jeg er glad i han og vil at han skal leve lenge uten sykdommer. Han sier at han sikkert gjør noe med det om han får helseproblemer, da tenker jeg det er for sent.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere er en veldig veldig rar familie 🙈 hadde aldri falt meg inn og holde på sånn som dere.. «hvem kan gå ned mest» også er det bare han som skal slanke seg?? Dere behandler han jo som om han er 5… hvem blir ferdig med å rydde rommet først… jeg skal ta tiden på deg 😂😂

Anonymkode: c67eb...f49

Vi andre har bidratt og gått ned litt selv så han ikke skulle føle seg alene om det. Vi har hatt gruppechat for å være støttende og har «gleda oss til å gå på vekta for å se en forandring». 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg tenker at hvis han hadde sagt det hadde jeg tenkt han gjorde det for å være morsom for vi er alle ganske normale i bmi utenom han.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (33 minutter siden):

Hans kropp hans valg, dere mener det sikkert godt men det betyr ikke at vedkommende ser det slik snarere tvertimot 

Min mor er helt fortvilet over at han tilsynelatende liker å være sånn 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...