Gå til innhold

Er det noen bra muligheter for opsjonshandel for retail kunder i Norge ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er så mye bobler i USA for tiden at gambleren i meg følte for å gamble , enten på at boblene går skyhøyt videre ELLER sprekker. Men virker ikke være noe stort miljø for slik her i Norge som det er i USA. Er det noen retail her som driver på med slikt, hvilken platform bruker du, har de godt utvalg, bid/ask spread, avgifter, lettvint skatterapportering? andre ting ?

Anonymkode: f084e...007

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du egentlig?

Anonymkode: 1565d...8ed

AnonymBruker
Skrevet

nei. Og ihvertfall ikke for retailkunder 

Anonymkode: 8fca7...5b8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hva mener du egentlig?

https://no.wikipedia.org/wiki/Opsjon

Vet ikke om du ikke vet hva en opsjon er, eller om du mente hva slags opsjon jeg ønsket å kjøpe? Er vel amerikansk kjøpsopsjon og salgsopsjon som er mest aktuelle (for meg).

F:eks kjøp en rett til (men ikke plikt til) å kjøpe en boble aksje til 2 ganger dagens markedspris ila 6 måneder. Eller kjøp en rett til (men ikke plikt til) å selge en boble aksje til 0.5 ganger dagens markedspris ila 6 måneder. Kortversjonen for slike opsjoner er, som regel taper du alt, men opsjonene blir billige (se på det som flakslodd) så en kan vinne mange mange ganger innsatsen, om kursutviklingen er ekstrem i den retningen du kjøpte opsjonen for.

Marketmakerne priser selvsagt opsjonene slik at de vinner i snitt, så kjøper du på beste selgers pris, vil du i snitt tape penger særlig når bid/ask spreaden er stor, antar det er derfor en ikke får "lov" i mange banker i Norge, de beskytter oss mot oss selv, sikkert, og sender oss til Norsk Tipping istedenfor, for DET gir banken oss lov til 😅 

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

nei. Og ihvertfall ikke for retailkunder 

Anonymkode: 8fca7...5b8

Ok, det var synd :( 

Skrevet

Nordnet tilbyr opsjonshandel. Vet ikke om tjenesten er bra, har ikke testet den selv; jeg kjøper bare aksjer, fond og ETFer. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

https://no.wikipedia.org/wiki/Opsjon

Vet ikke om du ikke vet hva en opsjon er, eller om du mente hva slags opsjon jeg ønsket å kjøpe? Er vel amerikansk kjøpsopsjon og salgsopsjon som er mest aktuelle (for meg).

F:eks kjøp en rett til (men ikke plikt til) å kjøpe en boble aksje til 2 ganger dagens markedspris ila 6 måneder. Eller kjøp en rett til (men ikke plikt til) å selge en boble aksje til 0.5 ganger dagens markedspris ila 6 måneder. Kortversjonen for slike opsjoner er, som regel taper du alt, men opsjonene blir billige (se på det som flakslodd) så en kan vinne mange mange ganger innsatsen, om kursutviklingen er ekstrem i den retningen du kjøpte opsjonen for.

Marketmakerne priser selvsagt opsjonene slik at de vinner i snitt, så kjøper du på beste selgers pris, vil du i snitt tape penger særlig når bid/ask spreaden er stor, antar det er derfor en ikke får "lov" i mange banker i Norge, de beskytter oss mot oss selv, sikkert, og sender oss til Norsk Tipping istedenfor, for DET gir banken oss lov til 😅 

Ok, det var synd :( 

Vet hva opsjoner er, var hva du var ute etter jeg ikke klarte å fatte fra hva du skrev

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...