AnonymBruker Skrevet 5. juli #1 Skrevet 5. juli Det er mange ulike oppfatninger av hva manipulasjon kan være. Jeg er veldig nysgjerrig og interessert i hvordan mennesker kan oppfatte dette ulikt i relasjoner. Ønsker å høre om deres erfaringer og synspunkter på dette temaet. Håper på mange interessante innspill og refleksjoner. Anonymkode: 5157f...f93 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli #2 Skrevet 5. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er mange ulike oppfatninger av hva manipulasjon kan være. Jeg er veldig nysgjerrig og interessert i hvordan mennesker kan oppfatte dette ulikt i relasjoner. Ønsker å høre om deres erfaringer og synspunkter på dette temaet. Håper på mange interessante innspill og refleksjoner. Anonymkode: 5157f...f93 Det kan jo være så mangt. De fleste prøver å manipulere folk rundt seg, enten ved å løfte dem opp eller trykke dem ned. Anonymkode: 80ba1...8d0 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli #3 Skrevet 5. juli AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det kan jo være så mangt. De fleste prøver å manipulere folk rundt seg, enten ved å løfte dem opp eller trykke dem ned. Anonymkode: 80ba1...8d0 På hvilken måte da? Kan du komme med eksempler? Anonymkode: 5157f...f93
AnonymBruker Skrevet 5. juli #4 Skrevet 5. juli Manipulasjon er når noen bevisst prøver å påvirke andres tanker, følelser eller handlinger – ofte på en skjult, uærlig eller utnyttende måte – for å oppnå sin egen agenda, gjerne på bekostning av andres frihet eller velvære. Hva er manipulasjon? Manipulasjon handler ikke bare om påvirkning, men om en skjult kontroll – der den som manipulerer: Skjuler sine sanne intensjoner Bruker psykiske virkemidler som skyld, frykt, smiger eller forvirring Overstyrer grenser, ofte gradvis Hvordan kjenner man at man blir manipulert? Det kan være vanskelig å oppdage, spesielt fordi det ofte skjer subtilt og over tid. Her er noen tegn: 1. Du føler skyld uten grunn Du blir ofte sittende igjen med dårlig samvittighet, selv om du vet du ikke gjorde noe galt. Manipulatoren bruker uttrykk som: "Alt jeg gjør for deg, og slik svarer du meg?" 2. Dine grenser blir ignorert Du sier "nei", men blir presset eller ignorert. Du føler deg invadert, men blir samtidig usikker på om det "bare er deg". 3. Du blir forvirret eller begynner å tvile på deg selv Du lurer på om du overreagerer. Du føler deg stadig mindre trygg på egne tanker og følelser. De kan si ting som: "Du husker feil", "Det var ikke slik det skjedde", selv om du vet sannheten. 4. De bruker smiger eller gaver for å få makt Gaver og komplimenter kommer med forventninger. "Jeg gjør dette for deg, så da bør du gjøre dette for meg." 5. Du føler deg tappet, men klarer ikke sette fingeren på hvorfor Etter møter eller samtaler føler du deg sliten, engstelig eller redusert. Du får dårlig selvtillit eller mister gnisten. 6. De veksler mellom varme og kulde Den ene dagen er de støttende og kjærlige – den neste kalde eller straffende. Dette skaper usikkerhet og gjør at du prøver hardere å "få tilbake varmen". Eksempler på manipulasjon: Gaslighting: Å få deg til å tvile på din egen virkelighetsoppfatning. Silent treatment: Å ignorere deg som "straff" for at du gjorde noe de ikke likte. Offerrollen: De fremstiller seg som et offer for å få deg til å gi etter. Skjult trussel: "Jeg vet ikke hva jeg gjør hvis du forlater meg." Hva kan du gjøre? Lytt til magefølelsen. Føles noe "rart" eller feil, stol på det. Sett grenser. Du har rett til å si nei uten å måtte forsvare deg. Søk støtte. Snakk med noen du stoler på – det gir klarere perspektiv. Dokumenter mønstre. Det kan hjelpe å skrive ned hendelser og hvordan du føler deg etterpå. Anonymkode: b1080...3a4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå