Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På min jobb får vi ansatte fri annethvert jul. Vi jobber ikke helligdager men romjulen og dagene før rød dager når dem er i samme uke. 
vi har ei fra Latvia som jobber med oss. Hun har allerede begynt å mase om fri , om noen kan bytte med henne og sier at vi andre ikke trenger fri . Hun mener at hun bør få reise hjem. Men vi har også familie vi vil være sammen med. Hennes familie kan jo komme hit.  
hva kan vi si på en hyggelig måte så hun forstår at vi ikke vil bytte med henne. Hun får ta sin tur på jobben 

Anonymkode: 6e60b...036

AnonymBruker
Skrevet

Er bare å klart si :"Nei, det passer ikke å bytte med deg"

Ferdig med det. 

Anonymkode: e8482...b02

• Liker 21
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hun har da fint lov til å spørre, er da bare å si nei

Anonymkode: 4ea17...fec

• Liker 19
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

På min jobb får vi ansatte fri annethvert jul. Vi jobber ikke helligdager men romjulen og dagene før rød dager når dem er i samme uke. 
vi har ei fra Latvia som jobber med oss. Hun har allerede begynt å mase om fri , om noen kan bytte med henne og sier at vi andre ikke trenger fri . Hun mener at hun bør få reise hjem. Men vi har også familie vi vil være sammen med. Hennes familie kan jo komme hit.  
hva kan vi si på en hyggelig måte så hun forstår at vi ikke vil bytte med henne. Hun får ta sin tur på jobben 

«Jeg skjønner fordi jeg vil også ha fri i julen og siden jeg jobbet i fjor og du hadde fri da så er jeg veldig glad for at jeg kan nyte jula i år med familien min»

Hvis hun fortsetter så er det bare å si at «dette kan ikke jeg hjelpe deg med du må gå til leder». 

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når du sier "mase", betyr det at hun har spurt mer enn én gang? Det er bare å si nei.

Anonymkode: a0ac4...3e0

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

"Jeg skjønner at du vil ha fri, men det vil jeg også ha siden jeg jobbet i fjor. Det er din tur i år og så har du fri til neste år."

Anonymkode: b9e6c...87f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner hun vil bytte når man ser man kan få hele uker fri når julaften er på en onsdag, og spesielt om hun skal reise. Om du bare skal ta toget til Lillestrøm så hadde kan du fint bytte, vært litt snill

Anonymkode: 2b08f...ce2

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke rart at hun vil bytte. Alle med familie i nærheten får jo full familiejul selv om de jobber, men for henne blir det jul alene. Det er ikke «bare» å fly inn familie fra Latvia, men mindre dere har en jobb der dere tjener veldig mye. Hos oss er det sånne ansatte som prioriteres for fri (med rette! Og nei, jeg har familie i samme by og prioriteres ikke, akkurat som det bør være). 

Anonymkode: 07bf9...1e0

• Liker 6
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er jo ikke rart at hun vil bytte. Alle med familie i nærheten får jo full familiejul selv om de jobber, men for henne blir det jul alene. Det er ikke «bare» å fly inn familie fra Latvia, men mindre dere har en jobb der dere tjener veldig mye. Hos oss er det sånne ansatte som prioriteres for fri (med rette! Og nei, jeg har familie i samme by og prioriteres ikke, akkurat som det bør være). 

Må virkelig ikke sitte igjen alene selv om hun ikke får fri i romjula. Det er jo ikke uvanlig å dra på tur storbyer en langhelg, og når julaften iår er på en onsdag blir det jo tilsvarende lang langhelg. Hun kan fint fly hjem til Latvia med kun de dagene som hun har fri.

Anonymkode: 8630a...46c

• Liker 6
Skrevet

Hvor mange er dere på jobben? Det må da være én person som kan ta de dagene mot en flaske vin eller to? 

Skjønner godt at hun ønsker å komme seg hjem. Det er jo ikke akkurat noe stort offer å jobbe svarte dager i julen hvis man bor i nærheten. Man har jo fortsatt kveldene og helligdagene fri.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

hun må da forstå at mange skal sikkert reise "heim til jul" også i Norge. Og om hun mener at ingen andre trenger fri i jula ? Da hadde i hvert fall ikke jeg vært på tilbudssiden for å si det sånn

Der jeg jobber har vi gjort det sånn, har du fri i julen, må du jobbe i påsken, neste år visa versa

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er superglad for at jeg hadde kollegaer som var fleksible og rause, og sa seg villige til å jobbe i jula selv om det egentlig ikke var deres tur den gangen jeg bodde på en annen kant av landet enn resten av slekta. Det gjorde at jeg fikk noen ekstra dager på hjemstedet og kunne hilse på slekt og venner som jeg ikke hadde anledning til å treffe ellers.

Nå er det jeg som bor, jobber og feierer jul i mitt eget distrikt, og ingen hos oss er så rigide at vi tviholder på retten vår for enhver pris, og dermed hindrer folk med lengre reisevei til hjemstedet fra å få en skikkelig juleferie. Vi fordeler det slik at ikke alle lokale må jobbe alle dager i jula hvert eneste år. En dag ekstra innimellom for meg kan bety enormt mye for en kollega. :) 

Anonymkode: 9c5e9...a97

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
test1e skrev (23 minutter siden):

hun må da forstå at mange skal sikkert reise "heim til jul" også i Norge. Og om hun mener at ingen andre trenger fri i jula ? Da hadde i hvert fall ikke jeg vært på tilbudssiden for å si det sånn

Der jeg jobber har vi gjort det sånn, har du fri i julen, må du jobbe i påsken, neste år visa versa

Vi bytter slik at halve staben får fri jul og halve fri påsken og så bytter vi. 
vi er flere med barn som har lyst på fri annethvert år. Hun bor ikke her alene så hun er ikke alene men har heller ikke hele familien her. Vi alle gleder oss til noen ekstra dager fri 

ts 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (2 timer siden):

Hvor mange er dere på jobben? Det må da være én person som kan ta de dagene mot en flaske vin eller to? 

Skjønner godt at hun ønsker å komme seg hjem. Det er jo ikke akkurat noe stort offer å jobbe svarte dager i julen hvis man bor i nærheten. Man har jo fortsatt kveldene og helligdagene fri.

Vi er 10 så fem har fri hver gang 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er superglad for at jeg hadde kollegaer som var fleksible og rause, og sa seg villige til å jobbe i jula selv om det egentlig ikke var deres tur den gangen jeg bodde på en annen kant av landet enn resten av slekta. Det gjorde at jeg fikk noen ekstra dager på hjemstedet og kunne hilse på slekt og venner som jeg ikke hadde anledning til å treffe ellers.

Nå er det jeg som bor, jobber og feierer jul i mitt eget distrikt, og ingen hos oss er så rigide at vi tviholder på retten vår for enhver pris, og dermed hindrer folk med lengre reisevei til hjemstedet fra å få en skikkelig juleferie. Vi fordeler det slik at ikke alle lokale må jobbe alle dager i jula hvert eneste år. En dag ekstra innimellom for meg kan bety enormt mye for en kollega. :) 

Jeg forstår det men skal aldri de som bor her får fri ? 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Alle bor da ikke i nærheten av familie i Norge heller og det er da like mye alles rett å ha fri i jula uansett årsak 

Anonymkode: 4ee2a...ec1

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg forstår det men skal aldri de som bor her får fri ? 

Du siterer meg, men har ikke lest det jeg skriver. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun har helt fint lov til å spørre, men må tåle å få nei. Man har ikke flere rettigheter bare fordi familien bor langt borte. Det å bosette seg langt unna familie er også et valg. 
Hvis det er mye mas og hun ikke tar et nei for et nei, ville jeg tatt det med leder.

Anonymkode: 17569...456

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har hun brukt opp feriedagene sine?

Det er jo lenge til jul. God tid til å planlegge.

Anonymkode: e23b6...95f

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo lov å spørre, men hvis reglene er slik de er og leder ikek griper inn, så synes jeg man som arbeidstaker må innrette seg inn på at hverdagene i romjula er vanlige arbeidsdager. Det er faktisk en del av arbeidslivet at man må jobbe på hverdager, selv om det passer svært dårlig. 

Å begynne å si at "andre ikke trenger fri" er ganske utidig. På arbeidsplaser med turnus og jobbing på helligdager er jo det ofte de single og barnløse som "må" jobbe, sikkert greit for enkelte, men jaggu er det nok mange som også tenker at når man har valgt seg en jobb f.eks. innen helsevesenet, så vet man at det kan medføre at man må jobbe julaften noen ganger i livet. 

Anonymkode: 179a2...f10

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...