AnonymBruker Skrevet 5. juli #1 Skrevet 5. juli uten å ta test, er det noen måte å kjennetegne det på? Fått sykt vondt i halsen, skikkelig piggtråd og nesten mistet stemmen. Litt feber, men tar paracet så usikker hvor høy hvis jeg ikke hadde tatt. Ikke forkjølelse eller noe andre symptomer. Drar på ferie på fredag, vil streptokokker evt gå over av seg selv til det eller bør man få behandling? Anonymkode: 52256...e69
AnonymBruker Skrevet 5. juli #2 Skrevet 5. juli Streptokokker finnes i halsen til mange av oss hele tiden uten å gi plager, så en test vil bare vise om de er der, ikke om det er de som plager deg. Du kan bruke Centor-kriteriene. Mild til moderat infeksjon trenger ikke antibiotika. Det var en periode hvor det ble gitt en del ekstra antibiotika fordi det gikk mye skarlagensfeber, men tror ikke det gjelder nå med mindre du har skarlagensfeber selv. https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/antibiotika-i-primaerhelsetjenesten/infeksjoner-i-ovre-luftveier/streptokokkhalsinfeksjon-og-skarlagensfeber Anonymkode: 39e8c...440
AnonymBruker Skrevet 5. juli #3 Skrevet 5. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): uten å ta test, er det noen måte å kjennetegne det på? Fått sykt vondt i halsen, skikkelig piggtråd og nesten mistet stemmen. Litt feber, men tar paracet så usikker hvor høy hvis jeg ikke hadde tatt. Ikke forkjølelse eller noe andre symptomer. Drar på ferie på fredag, vil streptokokker evt gå over av seg selv til det eller bør man få behandling? Anonymkode: 52256...e69 Finnes en måte å finne ut hva du har i halsen, nemlig å ta en test. Ingen har så godt blikk at de kan se hva halsen din er infisert med. Heller ikke om det er et virus, eller en Korona du har fått. Vondt i halsen, vanlig råd, se det an i 3-4 dager. Går det ikke over da, søk legehjelp. streptokokker går som hovedregel ikke over av seg selv. Anonymkode: 2e094...4f4
AnonymBruker Skrevet 5. juli #4 Skrevet 5. juli Streptokokker gir gjerne hvite flekker på mandlene. Sjekk selv i speilet. Ellers ville jeg tatt en test om det ikke er bedre til mandag. Anonymkode: 8d1f0...77e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå