Gå til innhold

Svar til NRK artikkel: Når ble sommerferie et prosjekt – og ikke bare fri?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Merkevarestrateg og motivator stiller de viktige spørsmålene. Når ble sommerferie et prosjekt – og ikke bare fri? Vel, sommerferie har aldri blitt mer av et prosjekt enn hva det var tidligere. Sommerferie er hva sommerferie alltid har vært. 

Sitat

Alt er planlagt – fra utflukter til antall mellommåltider. Selv når vi har fri fra hverdagen, har vi satt på alarmen.

Her gjør Merkevarestrateg og motivatoren en stor feil. Hun tror nemlig at LinkedIn og sosiale medier er virkeligheten. Greit. Hun lever av fjas, men feilen er at hun aldri stiller spørsmålstegn ved egne tanker og egne verdier. Er man ekstremt overfladisk, vil alt virke som et prosjekt. 

Sitat

Tenk om du i stedet for å fylle hvert sekund med planlagte aktiviteter gir deg selv rom til å gå deg litt vill.

Hva slags umenneskelig psykopat legger planer for hver sekund? Å ja, hun mener det ikke bokstavelig. Jeg glemte at dette er en merkevarestrateg og motivator som skriver. 

Sitat

I en tid der algoritmer forteller oss hva vi skal ønske oss, og Instagram nærmest har ferdigsydd ferieplanene våre, er det lett å ende opp i en stillestående kø til Reinebringen – med håp om å få tatt det riktige bildet, fra den beste vinkelen, i det riktige lyset.

Nei, det er nok bare deg. Man må være mentalt svak for å bli fortalt hva man ønsker seg. Er man narsissist i tillegg er det klart man er besatt av å ta det riktige bildet, fra den beste vinkelen, i det riktige lyset. 

Sitat

Vi har investert så mye i ferien – penger, forventninger og familieharmoni – at det spontane føles som en trussel.

Nok en absurd påstand. Hva feiler det folk, egentlig? 

Sitat

Hvor blir det av det uforutsigbare? Det er ofte der eventyret bor, der lattermusklene våkner. Ferie skal lade batteriene, men de øyeblikkene som virkelig fester seg, oppstår som regel av tilfeldigheter.

Ja, du stiller spørsmålene, men du mangler selvinnsikt til å finne svarene. Som befinner seg rett fremfor deg. 

Sitat

En feil avkjørsel leder til en bondegård med plommekompott og overraskende godt sengetøy. En mistet ferje gir soloppgang på en brygge – sammen med en gjeng høylytte italienere i en bobil fra 1987 og en polsk hobbyastronom som forklarer stjernestøv med PowerPoint.

Før du vet ordet av det, er du invitert til et bryllup i Warszawa.

Åååå! Sosiopatene på LinkedIn hadde digget dette. Hadde du lagt til hvor mye du lengter etter jobben mens du er på ferie, hadde dette vært 10/10

Sitat

«Tindesporten er like meningsløs som selve livet», skrev filosofen Peter Wessel Zapffe. «Derfor kan dens trolldom aldri dø.»

"Er du uvitende om hva det vil si å være uvitende", skrev Martin Luther i 1525. 

Sitat

Selv skal jeg sykle en fullstendig meningsløs rute fra Tåsen til Turtagrø. Fire dager. Lavt budsjett. Store forventninger. Det er slike eventyr som setter seg, som blir minner jeg kommer til å humre av lenge etterpå.

Fy faen, du er helt rå. Du gjør det det fleste mennesker gjør når de er i alderen 8-15. Du burde skrive en bok, og deretter poste det på LinkedIn. 

Sitat

Kanskje ender jeg ikke på Turtagrø i det hele tatt, men følger en gjengrodd kjerrevei – bare fordi jeg får lyst til å se hvor den fører.

Wow, du har et snev av fri vilje. Gratulerer!

Ok, dette var alt jeg gadd å kommentere på dette pretensiøse oppgulpet forfatteren kom med. Herre gud, er det rart barna går på antidepressiver med slike voksne? 

https://www.nrk.no/ytring/spontan-sommerlykke-1.17116643

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...