Gå til innhold

Tett i ørene, skylle: Smerter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har alltid hatt lett for å få vondt i ørene, må ofte ha på pannebånd om sommeren hvis det blåser.

Nå har jeg fått beskjed om at jeg har ørevoks, og bør søke time til lege for å skylle ørene.

Er ikke dette vondt? Erfaring?

Anonymkode: 64b90...d59

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan heller ikke dukke i vannet, da får vondt.

TS

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke vondt, hvis de har riktig temperatur på vannet. Husk å bruke Revaxør øreolje fra apoteket i et par dager før skylling. Ellers får de ikke ut voksen. Du skal bare på lab'en, det er ikke leger som skyller ører 🙂. Husk å vedlikeholde med Revaxør, eller lignende.

Anonymkode: 1c19b...c4e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være ubehagelig med trykket.

Anonymkode: 6734d...deb

AnonymBruker
Skrevet

Drypp olje først ja, men trenger ikke være noe dyre greier fra apoteket. Matolje/olivenolje er godt nok :)

Jeg synes det kan være litt ubehagelig, men ikke vondt.

Anonymkode: ace3f...692

• Liker 2
Skrevet

Dette kan du gjøre selv ved å kjøpe en øreballong på apoteket. Skyll med lunkent vann, det er ikke vondt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke vær redd, det er ikke vondt (og jeg er redd for smerte, men har skylt flere ganger og hatt null problemer med det). Og det er SÅ deilig etterpå, når blokkasjen (=voksen) er vekk. Gled deg 😚

Er helt enig med de andre: ha i matolje et par dager før du skal skylle, for å løsne opp.

Sånn pleier jeg å gjøre det: jeg bruker en pipette for å få oljen opp fra beholder og inn i øret. Dette gjør jeg på kvelden og tar olje i ett øre per kveld. Legger en bomullsdott mot dette øret og legger meg på den andre siden, slik at øret med oljen i vender opp. Kanskje du snur deg ila natten, så det kan lønne seg å ha et håndkle over puten (men det er så lite olje at det ikke pleier å være noe problem).

Obs, hell en liten mengde matolje over i ett eggeglass flere timer før du skal legge deg, og sett den på benken, slik at oljen som skal inn i øret ditt er blitt varmet litt opp (altså ikke er kjøleskapskald). Den bør være lunken.

Og som pipette tar jeg en engangsdosebeholder med saltvannsneseskyll og heller ut saltvannet som er i denne. Da får jeg en engangs-pipette som suger inn oljen fra eggeglasset og som du altså drypper oljen inn i øret med. For å få oljen litt ekstra temperert, kan du holde litt rundt pipetten etter at oljen er i den, så blir den varm via hånden din.

Lykke til! 

Anonymkode: efaa2...36b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

6-åringen klarte det helt fint. Var mye bedre etterpå 

Anonymkode: 798fa...ce5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har alltid hatt lett for å få vondt i ørene, må ofte ha på pannebånd om sommeren hvis det blåser.

Nå har jeg fått beskjed om at jeg har ørevoks, og bør søke time til lege for å skylle ørene.

Jeg har gjort det flere ganger, det er ikke vondt, heller deilig å få det gjort

Anonymkode: 91617...a4c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du bør heller få henvisning til en ØNH spesialist. De skyller ikke ørene men bruker sug og renser ut alle uhumskheter enkelt og greit. 
Har du øreverk så hr du nok og en hud i øregangene som trenger å pleies litt bedre. 
Er det vondt å få vann i ørene ved øreskyll? Nja, ubehagelig, som når du får dusj strålen rett i øret. 

Anonymkode: dfdaf...b93

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke vondt, hvis de har riktig temperatur på vannet. Husk å bruke Revaxør øreolje fra apoteket i et par dager før skylling. Ellers får de ikke ut voksen. Du skal bare på lab'en, det er ikke leger som skyller ører 🙂. Husk å vedlikeholde med Revaxør, eller lignende.

Matolje man har hjemme fungerer minst like bra, og så er det billigere å bruke.

ts, dette kan du fint gjøre hjemme ved hjelp av en øreballong og vann, så lenge du har oljet ørene dine godt på forhånd. Men for å få en følelse av hvordan det skal være kan du godt gjøre det hos legesekretærene først. Jeg har gjort det hos dem en gang, etter det gjør jeg det selv hjemme.

Anonymkode: 2a8a3...769

• Liker 2
Skrevet

Revaxør og slike som selges på apotek, er bare svindyr olivenolje til over 15 000 kr literen, om man regner om til literpris...

Artikkel i Dagbladet om ørevoks-olje

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for gode svar, alle sammen!

Jeg fikk beskjed for et år siden at ørene var fulle av voks, da jeg sjekket hørselen hos øre, nese, hals- spesialist. Men har altså ikke turt det, pluss at jeg jobber i en barnehage med høyt volum, så har tenkt at litt dårlig hørsel er like greit.

Men nå er det altså vondt, har vondt spesielt i det ene øret over noen uker. 

Så bare for å få det inn med teskje; når jeg har vondt i øret fra før, vil det ikke da være smertefullt å skylle?

TS

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ar en av dem som svarte deg over- og nei, selv med vondt i øret gjør det ikke vondt å skylle (min erfaring altså). Bare husk å bløtlegge med olje noen netter på forhånd.

Og jeg lover deg: hver gang jeg har fått skylt øret (ørene), føler jeg meg som et nytt menneske etterpå. Så ikke gru deg, men gled deg.

Anonymkode: efaa2...36b

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...