Gå til innhold

Hva er dette og hvordan fjerner jeg det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Hva er dette på kjøkken kranen min? Og hvordan fjerner jeg det? Har prøvd med klor og tannbørste. Går ikke av. 

IMG_1675.jpeg

IMG_1674.jpeg

Anonymkode: 5efc7...3e2

AnonymBruker
Skrevet

Kalk? Bruk noe som inneholder syre. 

Anonymkode: 35dad...6c0

AnonymBruker
Skrevet

Det er en sil for å unngå at du får sand og dritt i vannet ditt, og du kan skru den av med en skiftenøkkel/fastnøkkel

Anonymkode: f2fce...573

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hei. Hva er dette på kjøkken kranen min? Og hvordan fjerner jeg det? Har prøvd med klor og tannbørste. Går ikke av. 

IMG_1675.jpeg

IMG_1674.jpeg

Hva er dette, altså definer din omtale av «dette»! 

Er det solen eller noen få prikker eller hva? 

Silen på kranen er det normalt å skru ut noen ganger i året for å rengjøre. Armaturer blir best rengjort med en mikrofiber klut beregnet på glass og vindu. 

Anonymkode: b15ac...99a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er en sil for å unngå at du får sand og dritt i vannet ditt, og du kan skru den av med en skiftenøkkel/fastnøkkel

Takk for svar. Men hvordan rengjør jeg den? Har prøvd med tannbørste og klor. 

AnonymBruker
Skrevet

Ser ut som kalk. Et familimedlem av meg har kraner som ser sånn ut, og der er det mye kalk i vannet. Hardt belegg rundt kranåpningen som er umulig å fjerne

Anonymkode: 20379...0cd

AnonymBruker
Skrevet

Fjern det med eddik eller sitronsyre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Takk for svar. Men hvordan rengjør jeg den? Har prøvd med tannbørste og klor. 

Forsøk noe som fjerner kalkbelegg. Jeg har god erfaring med c vidunderkrem https://meny.no/varer/hus-hjem/renhold/rengjoringsmiddel/c-vidunderkrem-7090034924963/, men det kan nok hende at du må ha noe mer kraftig som denne https://www.megaflis.no/hus--hage/rengjoring/rengjoringsartikler/effektiv-kalkfjerner

Skru av mutteren og silen og legg den i en skål som du legger vann og middel oppi. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg svarer som de andre: det er kalk.

Tapp vann i et glass, ha oppi et god skvett eddik, skru av delen fra krana og legg delen oppi glasset.

La ligge til du ser kalken begynner å løsne litt (når du skvalper på glasset). Så bruker du en ubrukt tannbørste og børster av. Og tapper godt med vann når du har skrudd den på selve kranen igjen (for å skylle av eddiken).

Eller gjør som meg, som er blitt mer makelig med årene: stikk innom Clas Ohlson eller lignende butikk og kjøp en ny del. Husker ikke helt, men tror den koster under 50 kroner. 

Anonymkode: e09da...bf9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gni det inn med en halv sitron på det, vent litt og skrubb det så vekk. Sitronsyre løsner kalk. Og det er kalkavleiringer du ser der. 

Anonymkode: ebb3a...0c1

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Fjern det med eddik eller sitronsyre. 

Ja dette er svaret.  Har du litt eddik i skapet, skru av greiene i fronten og legg det i eddik en stund, til kalken blir mer porøs. Deretter kan du skrubbe med tannbørste. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må legge til, dersom du bor et sted med kalk i vannet, er det lurt å tørke over armaturet flere ganger hver dag. Bruk også nal på dusjvegger etter dusj. Da blir det enklere å rengjøre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg svarer som de andre: det er kalk.

Tapp vann i et glass, ha oppi et god skvett eddik, skru av delen fra krana og legg delen oppi glasset.

La ligge til du ser kalken begynner å løsne litt (når du skvalper på glasset). Så bruker du en ubrukt tannbørste og børster av. Og tapper godt med vann når du har skrudd den på selve kranen igjen (for å skylle av eddiken).

Eller gjør som meg, som er blitt mer makelig med årene: stikk innom Clas Ohlson eller lignende butikk og kjøp en ny del. Husker ikke helt, men tror den koster under 50 kroner. 

Anonymkode: e09da...bf9

Dette! 

Skrevet

Det kan også være smågrus fra vannettet som er fanget i silen. Skru den av og børst med en gammel tannbørste. Kanskje du må pirke litt med en nål eller noe for å få dem til å løsne. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...