Gå til innhold

Hvordan male dører med godt resultat?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hadde håpt å slippe å skru av håndtak. Eller hele døren. Men er det eneste alternativ?

Når jeg bruker pensel blir det striper. Vil helst slippe det.

Anonymkode: 31304...a26

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde håpt å slippe å skru av håndtak. Eller hele døren. Men er det eneste alternativ?

Når jeg bruker pensel blir det striper. Vil helst slippe det.

Kjøp nye dører, enklere billigere. Du får aldri dører fine med maling.

Anonymkode: a9d62...515

• Liker 1
Skrevet

Det må gjøres ordentlig. Fjern håndtak, beslag og hengsler. Legg døren på to bukker og mal med redskap anbefalt til malingstypen. Når døra ligger vil malingen sige utover slik at du blir kvitt penselstripene (forutsatt at du ikke maler for tynt og ikke bruker for hurtigtørkende maling.)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruk ordentlige redskaper og kvalitetsmaling. Ikke kjøp det billigste av det, da blir resultatet deretter.

Og ja, du må ta av døren av hengslene, legge den flatt, skru av alt av metall og male skikkelig, og skru det på igjen etterpå.

Anonymkode: 51f01...33e

Skrevet (endret)

Jeg har for mange år siden som amatør malt 2 inne-dører som var hadde helt glatt overflate (altså ikke noe dekorlister eller speil på dørene).

Demonterte håndtak og nøkkelhull deksel, men tok ikke ned selve døren. I tillegg kjøpte jeg nytt håndtak og nøkkelhull deksel.

Malte med en liten og fin møbel malerull (altså en med korte fine hår, og ikke lange og ru hår).

Jeg ble veldig fornøyd med resultatet.

Endret av what_no2000
AnonymBruker
Skrevet

Malesprøyte

Anonymkode: 859ac...4ac

AnonymBruker
Skrevet

Ned med dør og skru av alt av metall. Legg på bukk eller noe så det blir flatt. Mal først med heftgrunn hvis døra er lakka/malt fra før. Så minst tre strøk med bra (olje)maling. Bruker du gode pensler og god maling, vil du ikke få spor etter pensel

Anonymkode: 71397...076

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle råd.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har malt alle dører i min leilighet. Det er profilerte dører. 

Jeg tok ikke av dørene og la dem ned. Men tok meg god tid i prosessen, fordi det kreves tålmodighet å få fint. 

Som andre skriver: kjøpt kvalitetsmaling (jeg brukte Jotun Supreme Finish og Trestjerners gulvmaling). Puss/slip mellom hvert strøk. Sparkle gamle hull før du begynner. Jeg tok gjerne første strøk med skumrulle og andre (og noen ganger tredje) strøk med bra pensel. Ha et godt arbeidslys også. Sjekk etter rennemerker (dråper). Har du for mye maling på vil det fort renne nedover dersom du maler døra stående (altså ikke skrudd ned og lagt ned).

Og for all del, skru av dørhåndtak. Hvis ikke vil det ser amatørmessig ut med en gang.

Mine dører ble fine og jeg er fornøyd. Har en helt ny innedør også, som matcher de nymalte bra.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...