Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har over 1 mill på konto i annen bank en dagligbank pga høyere rente. Nå har renten blitt lik, så jeg vurderer å flytte pengene til dagligbank. 

Men, forskjellen på bankene er at i dagligbanken utbetales renten (ca 5k i mnd) årlig, mens i nåværenede  utbetales de hver mnd. Jeg har regnet og kommet til at jeg får ca 1000 kr mer i året ved månedlig utbetaling pga renters rente.

Stemmer dette? Bør jeg bare la pengene stå? 

Anonymkode: d9572...e35

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det stemmer vel ganske bra om nominell rente er lik. Om det derimot er den effektive rentefoten (p.a.) som er den samme, så har det ingenting å si om det er månedlig eller årlig rente. Bortsett fra at du får pengene tilgjengelige tidligere ved månedlig rente.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Spiller ingen rolle når effektiv rente er lik, men om du avslutter hele kontoen vil du få ut rentene nå og få rente på dem i ny bank. Men det å avslutte en konto helt kan også straffe seg, siden man iblant får bedre vilkår som eksisterende kunde. Hvis renten er lik ville jeg nok bare latt pengene stå. 

Anonymkode: 18e3e...1b7

AnonymBruker
Skrevet

ja, det stemmer som Djækklåsst over her sier, du må sjekke ut den effektive renta i begge banker.

Anonymkode: ea5ee...1d3

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg avslutter en konto ved årets slutt, så får jeg renta av beløpet som sto på konto hvis det er årlig rente. 

Men hvis det er månedlig rente og jeg avslutter på samme tid, så får jeg rente av beløpet som står på konto, men det beløpet er jo høyere siden det har kommet inn renter i løpet av året, som det IKKE gjør om det er årlig rente. Så i det ene tilfelle får jeg ikke renter av renter, mens i det andre får jeg renter av rentene også. Så derfor må det lønne seg å ha månedlig rente 

Jeg regnet ut at renters renter tilsvarer 1000 kr på ett år. 

Sitat

Renters rente, også kalt sammensatt rente, er et konsept der du tjener (eller betaler) rente ikke bare på det opprinnelige beløpet (hovedstolen), men også på rentene som allerede er opptjent.
Enkelt forklart:
Tenk deg at du har penger på en sparekonto.
 * År 1: Du setter inn 10 000 kr og får 5 % rente. Ved slutten av året har du 10 000 kr + 500 kr (rente) = 10 500 kr.
 * År 2: Nå beregnes renten på de 10 500 kr du har. 5 % av 10 500 kr er 525 kr. Du har nå 10 500 kr + 525 kr = 11 025 kr.
Legg merke til at du i år 2 tjente 25 kr mer i rente enn i år 1, selv om rentesatsen var den samme. Dette er fordi du fikk rente på de 500 kr du tjente i rente det første året. Dette er renters rente-effekten.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis jeg avslutter en konto ved årets slutt, så får jeg renta av beløpet som sto på konto hvis det er årlig rente. 

Men hvis det er månedlig rente og jeg avslutter på samme tid, så får jeg rente av beløpet som står på konto, men det beløpet er jo høyere siden det har kommet inn renter i løpet av året, som det IKKE gjør om det er årlig rente. Så i det ene tilfelle får jeg ikke renter av renter, mens i det andre får jeg renter av rentene også. Så derfor må det lønne seg å ha månedlig rente 

Jeg regnet ut at renters renter tilsvarer 1000 kr på ett år. 

Men da har ikke disse to kontoene lik effektiv rente.

Som flere har nevnt, sammenlign effektiv rente. To kontoer med samme effektive rente, gir samme renteutbetaling uansett om det utbetales per måned eller per år.

Det er ikke det at det utbetales per måned du tjener på, du tjener på at den ene kontoen har høyere effektiv rente.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har over 1 mill på konto i annen bank en dagligbank pga høyere rente. Nå har renten blitt lik, så jeg vurderer å flytte pengene til dagligbank. 

Men, forskjellen på bankene er at i dagligbanken utbetales renten (ca 5k i mnd) årlig, mens i nåværenede  utbetales de hver mnd. Jeg har regnet og kommet til at jeg får ca 1000 kr mer i året ved månedlig utbetaling pga renters rente.

Stemmer dette? Bør jeg bare la pengene stå? 

Uten å vite hvilke banker det her er snakk om, så ville jeg avventet litt, og sett om en av bankene senker renten ytterligere. Det gjør de gjerne når det går litt tid. 
Er og en del styr å overføre penger. 

Anonymkode: 8311a...4a4

AnonymBruker
Skrevet

Eksempel: Jeg har penger to steder, Storebrand og Kredittbanken.

Storebrand utbetaler renter 31.12 - Kredittbanken hver måned.

Begge har effektiv rente på 5 %.

Storebrand har nominell rente 5 % - Kredittbanken har nominell rente 4,89 %.

Noe som betyr at så lenge jeg lar alle utbetalte renter bli stående på kontoen hos Kredittbanken gjennom året, så får jeg akkurat samme rentebeløp på disse to kontoene.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Sjekk https://www.finansportalen.no/bank/bankinnskudd/. Finn banken med høyeste sparerente som har de betingelsene som passer deg (uten bruksbegrensninger, antall uttak per år, 31 dagers varsel før uttak, fastrente innskudd bundet i x år, osv).

Gjenta med jevne mellomrom og flytt ditt det er best rente.

Beste rente per nå uten bruksbegrensninger er 5,06 % (går sikkert ned 0,25 % i august/september).

AnonymBruker
Skrevet

Mulig jeg er helt tullerusk men stusser voldsomt på hvor liten rente dette må være da TS bare får 5k i rente på 1m? 😳😳 Høres skremmende lite ut.

Anonymkode: 3c917...06f

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Mulig jeg er helt tullerusk men stusser voldsomt på hvor liten rente dette må være da TS bare får 5k i rente på 1m? 😳😳 Høres skremmende lite ut.

Anonymkode: 3c917...06f

Det er rente pr mnd.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

TS

Da har jeg undersøkt, og det er 0.09% forskjell på effektiv rente: 4.60 og 4.69 (fra 1 September). Det utgir for min del litt over 1000 kr i året. Ingen bindingstid og fritt uttak (Kraft Bank). Ønsker ikke binding da jeg er på jakt etter ny bolig og kan plutselig få behov for pengene

Skal undersøke litt om jeg får bedre rente med samme vilkår andre steder

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

TS

Da har jeg undersøkt, og det er 0.09% forskjell på effektiv rente: 4.60 og 4.69 (fra 1 September). Det utgir for min del litt over 1000 kr i året. Ingen bindingstid og fritt uttak (Kraft Bank). Ønsker ikke binding da jeg er på jakt etter ny bolig og kan plutselig få behov for pengene

Skal undersøke litt om jeg får bedre rente med samme vilkår andre steder

I Kredittbanken får du 5 % effektiv, uten noen begrensninger:

https://www.kredittbanken.no/sparing

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I Kredittbanken får du 5 % effektiv, uten noen begrensninger:

https://www.kredittbanken.no/sparing

Ja, har allerede åpnet konto der tidligere i dag 😊 Overfører 1.2 mill så straks formaliteter er ordnet 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.7.2025 den 17.42):

Eksempel: Jeg har penger to steder, Storebrand og Kredittbanken.

Storebrand utbetaler renter 31.12 - Kredittbanken hver måned.

Begge har effektiv rente på 5 %.

Storebrand har nominell rente 5 % - Kredittbanken har nominell rente 4,89 %.

Noe som betyr at så lenge jeg lar alle utbetalte renter bli stående på kontoen hos Kredittbanken gjennom året, så får jeg akkurat samme rentebeløp på disse to kontoene.

Storebrand har valgt å sette ned renten på denne kontoen til 4.5%

Anonymkode: 53773...ca2

AnonymBruker
Skrevet

Da har jeg flyttet over 1 mill til Kredittbanken, 5% rente fra første krone og frie uttak. De har også en enkel bankapp for enkel innlogging og bruk.

Flyttet fra Kraft Bank som har gått ned til 4.69% rente og måtte bruke Bank ID  for hvert innlogging (nettbank) 

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...