Gå til innhold

Hormonterapi, mensen tilbake?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her som går på hormonbehandling for overgangsalder, som hadde mistet mensen helt i minst et år før oppstart, og som har fått mensen tilbake etter start på hormonbehandling?

Anonymkode: b3f7a...004

Skrevet

Blødninger etter oppstart av hormonbehandling kan være forbigående bivirkning. Men om mensen har vært borte over et år i forkant så bør du uansett ta det opp med lege. Blødninger som oppstår etter man er ferdig med mensen skal alltid sjekkes.

AnonymBruker
Skrevet
Ego skrev (10 minutter siden):

Blødninger etter oppstart av hormonbehandling kan være forbigående bivirkning. Men om mensen har vært borte over et år i forkant så bør du uansett ta det opp med lege. Blødninger som oppstår etter man er ferdig med mensen skal alltid sjekkes.

Ja jeg burde kanskje høre med lege, men gynekologen min er så dyr. Jeg har hatt to sykluser nå, etter oppstart på HT, først ca 2,5 mnd etter oppstart, og nå ca 40 dager deretter. Irriterende, jeg som var så glad for at mensen var over for godt. 

AnonymBruker
Skrevet

Ønsker gjerne svar fra flere som har opplevd det samme😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja jeg burde kanskje høre med lege, men gynekologen min er så dyr. Jeg har hatt to sykluser nå, etter oppstart på HT, først ca 2,5 mnd etter oppstart, og nå ca 40 dager deretter. Irriterende, jeg som var så glad for at mensen var over for godt. 

Du kan høre med fastlegen. De har mulighet til å kontakte sykehuset for veiledning om de ikke har kompetanse selv. 

Anonymkode: bddbb...58f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kan høre med fastlegen. De har mulighet til å kontakte sykehuset for veiledning om de ikke har kompetanse selv. 

Ja jeg kan alltids høre, selv om hun tidligere ikke har hatt noe særlig peiling på spørsmål ang overgangsalder. Jeg har googlet litt nå, og ser at gynekologer skriver at man kan blø i oppstartsfasen av hormonterapi selv om man går på kontinuerlig hormonbehandling, som man gjør etter at man har mistet mensen i minst 12 mnd. Noen sier at dette kan skje de 3-4 første månedene, men at det ikke skal skje etter det, og noen sier at det kan skje de første 6 månedene, men skjer det deretter, må man sjekkes. Nå er jeg 4 måneder ut i hormonbehandling, så kanskje jeg er innafor foreløpig. Får jeg enda en ny syklus etter litt tid, så skal jeg oppsøke gynekologen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ja jeg kan alltids høre, selv om hun tidligere ikke har hatt noe særlig peiling på spørsmål ang overgangsalder. Jeg har googlet litt nå, og ser at gynekologer skriver at man kan blø i oppstartsfasen av hormonterapi selv om man går på kontinuerlig hormonbehandling, som man gjør etter at man har mistet mensen i minst 12 mnd. Noen sier at dette kan skje de 3-4 første månedene, men at det ikke skal skje etter det, og noen sier at det kan skje de første 6 månedene, men skjer det deretter, må man sjekkes. Nå er jeg 4 måneder ut i hormonbehandling, så kanskje jeg er innafor foreløpig. Får jeg enda en ny syklus etter litt tid, så skal jeg oppsøke gynekologen. 

Fastlegen kan som sagt spørre sykehuset om veiledning om de trenger det. 

du kan og ringe til kontoret til gynekologen og spørre dem om hvor lenge du ser det an før du kommer på time.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fastlegen kan som sagt spørre sykehuset om veiledning om de trenger det. 

du kan og ringe til kontoret til gynekologen og spørre dem om hvor lenge du ser det an før du kommer på time.

Takk for svar. Kontoret til gynekologen er et felles kontor med én ansatt for et stort senter med veldig mange ulike behandlere, fysioterapeuter, o.l, så der kan jeg bare be de kontakte gynekologen med spørsmålet, som igjen vil kontakte meg. Da skal jeg virkelig trenge å spørre det spørsmålet, for å si det sånn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...