Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venninne fra gammelt av, hun er noen år eldre enn meg, og har en litt sånn «storesøster» holdning, dvs hun mener hun har rett fordi hun er eldst. Av og til mistenker jeg at hun gir meg dårlige råd med vilje, spesielt når det gjelder jobb. 

Eksempel: Jeg har en bachelorgrad og slet en periode med å få jobb. Jeg jobbet i et vikariat som kun krevde fagbrev, og jeg trivdes ikke noe særlig. Jeg spurte venninnegjengen som var samlet om deres tanker om to jobber jeg hadde tenkt å søke på, som var relevant for min utdannelse. Da utbryter denne venninnen «Jeg synes du skal holde deg der du er». 

Hun har selv ingen utdannelse utenom videregående, men skryter stadig vekk om hvor uunnværlig hun er og hvor unik kompetansen hennes er. Jeg lurer på om hun er misunnelig på meg, men jeg vet ikke.. Kanskje jeg innbiller meg ting..😅

Er det noen som har opplevd lignende?

PS: Jeg trenger ikke kommentarer som «dropp denne venninnen», vi er ikke spesielt nære, men jeg vil bare høre andres erfaringer.

Anonymkode: 2ab0a...798

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville også gjettet at hun synes det er vanskelig dersom du lykkes, enten det er bevisst eller ubevisst. Å søke på to jobber er det jo ingen risiko forbundet med. Hvis du stod mellom to jobber, én som krevde kun fagbrev, men var fast og nærme hjemmet, og én som er drømmejobben, men kun et vikariat og med lang pendlevei, da kunne jeg forstått henne bedre.

Kanskje du skal notere ned hver gang du tenker at hun gir et dårlig råd med vilje? Hvis den listen blir lengre enn tre-fire ting så tenker jeg du har svaret ditt. Jeg tror faktisk at jeg aldri har fått et dårlig råd fra mine venninner, i alle fall.

Anonymkode: 60833...31d

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kanskje du skal notere ned hver gang du tenker at hun gir et dårlig råd med vilje? Hvis den listen blir lengre enn tre-fire ting så tenker jeg du har svaret ditt. Jeg tror faktisk at jeg aldri har fått et dårlig råd fra mine venninner, i alle fall.

Anonymkode: 60833...31d

Listen inneholder mer enn tre-fire ting, ja..😅

En annen ting er kjærlighetslivet. Jeg har tidligere uttrykt sorg over manglende kjærlighetsliv og barn. Hun mente jeg måtte lære å elske meg selv og trives alene, akkurat som om jeg var dømt til å være singel for alltid.

(Jeg er i et langvarig forhold nå, altså, mens hun er stadig singel)

AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg bare ville stilt oppfølgingsspørsmål, "oi, det var et interessant perspektiv, si mer", da ville du fort funnet ut hva det handlet om. 

Selv har jeg ikke venninner som gir dårlige råd med vilje, det må jo være veldig merkelig å erfare. Men jeg har venninner som gir innmari dårlige råd som viser at vi bor på to vidt forskjellige planeter. 😅

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Listen inneholder mer enn tre-fire ting, ja..😅

En annen ting er kjærlighetslivet. Jeg har tidligere uttrykt sorg over manglende kjærlighetsliv og barn. Hun mente jeg måtte lære å elske meg selv og trives alene, akkurat som om jeg var dømt til å være singel for alltid.

(Jeg er i et langvarig forhold nå, altså, mens hun er stadig singel)

Akkurat her er det jo du som tolker, hun sa vel ikke dette med at du er dømt til å være singel for alltid vel? Å lære å elske seg selv og trives alene er noe alle trenger. Fortell mer hva hun sier! 

Anonymkode: 5dec1...0fa

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Tror jeg bare ville stilt oppfølgingsspørsmål, "oi, det var et interessant perspektiv, si mer", da ville du fort funnet ut hva det handlet om. 

Selv har jeg ikke venninner som gir dårlige råd med vilje, det må jo være veldig merkelig å erfare. Men jeg har venninner som gir innmari dårlige råd som viser at vi bor på to vidt forskjellige planeter. 😅

Akkurat her er det jo du som tolker, hun sa vel ikke dette med at du er dømt til å være singel for alltid vel? Å lære å elske seg selv og trives alene er noe alle trenger. Fortell mer hva hun sier! 

Anonymkode: 5dec1...0fa

Jeg er jo enig i at man skal elske seg selv, men jeg har jo ikke problemer med det😅. Jeg har ikke «issues» og jeg er helt normal. Jeg kjenner mange folk som sliter med diverse, men de har jo mann og barn likevel.

Hun sa mer eller mindre rett ut at jeg ikke kan møte en mann før jeg har «finni meg sjæl» (men alle andre kan?). Synes det var en merkelig ting å si, og hun har sagt lignende ting flere ganger.

Et godt råd hadde jo vært å gå ut og treffe flere menn, for eksempel.

AnonymBruker
Skrevet

For noen kan det bli en vane eller nesten tvangspreget greie at de alltid vil spille djevelens advokat eller være kontrær, det behøver ikke ha noen ting med deg å gjøre.

Anonymkode: 48a83...ff0

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 5.7.2025 den 10.05):

Jeg har en venninne fra gammelt av, hun er noen år eldre enn meg, og har en litt sånn «storesøster» holdning, dvs hun mener hun har rett fordi hun er eldst. Av og til mistenker jeg at hun gir meg dårlige råd med vilje, spesielt når det gjelder jobb. 

Eksempel: Jeg har en bachelorgrad og slet en periode med å få jobb. Jeg jobbet i et vikariat som kun krevde fagbrev, og jeg trivdes ikke noe særlig. Jeg spurte venninnegjengen som var samlet om deres tanker om to jobber jeg hadde tenkt å søke på, som var relevant for min utdannelse. Da utbryter denne venninnen «Jeg synes du skal holde deg der du er». 

Hun har selv ingen utdannelse utenom videregående, men skryter stadig vekk om hvor uunnværlig hun er og hvor unik kompetansen hennes er. Jeg lurer på om hun er misunnelig på meg, men jeg vet ikke.. Kanskje jeg innbiller meg ting..😅

PS: Jeg trenger ikke kommentarer som «dropp denne venninnen», vi er ikke spesielt nære, men jeg vil bare høre andres erfaringer.

Har samme erfaring. Men har også erfaring med å få råd som er dårlige for meg men hvor den som gir rådet er overbevist om at det er bra. 

Jeg følger derfor aldri råd gitt av noen som ikke er der jeg vil være i livet (deres tanker og avgjørelser er jo tross alt årsaken til at de er der de er på godt og vondt).

Ps: Ikke del for mye av hva du ønsker å gjøre ang f.eks karriere. Da ber du om at andre blander seg inn og du kan fort ta dårlige avgjørelser sminket av andres meninger.

Stol på deg selv og egen vurdering. Og informerer først når steget er tatt - som at du allerede har fått jobben. Da kan ingen sabotere, med uhell eller med vilje.

Endret av Spiren
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

For noen kan det bli en vane eller nesten tvangspreget greie at de alltid vil spille djevelens advokat eller være kontrær, det behøver ikke ha noen ting med deg å gjøre.

Jeg har noen venninner som er sånn... Samme hvilken kontekst vi er i, mitt liv, ditt liv eller om vi diskuterer aktuelle temaer så skal hun liksom skyte inn et motsatt argument. Ofte basert mer på flisespikkeri enn helheten i situasjonen. Tror det handler mest om at hun liker å fremme seg selv som glup, eller den som "tenker litt lengre"... 

Anonymkode: 1770b...930

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også et sånt menneske i livet mitt. Hun gir ofte merkelige råd. Lurer nesten på om hun egentlig ikke kjenner meg, og gir råd til en helt annen person. Det rare er at hun er så ekstremt bestemt i at jeg MÅ følge hennes råd. Hun gjentar og gjentar seg. Hun er god til å få meg til å begynne å tvile på meg selv. 

Anonymkode: c304c...ad1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.7.2025 den 10.05):

Hun kan ikke nok til å rådgi deg, høres det mer ut som. Er nok lurt å gå til andre for råd om jobb.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Spiren skrev (21 timer siden):

Har samme erfaring. Men har også erfaring med å få råd som er dårlige for meg men hvor den som gir rådet er overbevist om at det er bra. 

Jeg følger derfor aldri råd gitt av noen som ikke er der jeg vil være i livet (deres tanker og avgjørelser er jo tross alt årsaken til at de er der de er på godt og vondt).

Ps: Ikke del for mye av hva du ønsker å gjøre ang f.eks karriere. Da ber du om at andre blander seg inn og du kan fort ta dårlige avgjørelser sminket av andres meninger.

Stol på deg selv og egen vurdering. Og informerer først når steget er tatt - som at du allerede har fått jobben. Da kan ingen sabotere, med uhell eller med vilje.

Du sier noe der… Den samme venninnen er kronisk singel, men er gjerne den første til å dele ut råd om dating og forhold. Tror kanskje at hun oppfatter seg selv som mer refektert enn det hun er.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.7.2025 den 11.12):

Jeg er jo enig i at man skal elske seg selv, men jeg har jo ikke problemer med det😅. Jeg har ikke «issues» og jeg er helt normal. Jeg kjenner mange folk som sliter med diverse, men de har jo mann og barn likevel.

Hun sa mer eller mindre rett ut at jeg ikke kan møte en mann før jeg har «finni meg sjæl» (men alle andre kan?). Synes det var en merkelig ting å si, og hun har sagt lignende ting flere ganger.

Et godt råd hadde jo vært å gå ut og treffe flere menn, for eksempel.

Jeg har opplevd venninner som gir dårlige råd. I mitt tilfelle dreier det seg om en venninne som ofte blir sjalu og misunnelig (men ikke innrømmer det) når jeg får til noe bra. Jeg tenker at hun har det dårlig med seg selv, og dermed ikke unner meg å bryte ut av noe dårlig og over til noe bedre.

Ts, jeg vil be deg tenke gjennom en ting: diskuterer du ting med andre fordi at du har et skjult ønske om at de skal motsi deg, fordi du har en underliggende tanke om at du ikke feks.fortjener X"

F.eks. du ønsker å møte en mann. Du sier dette til venninnen du vet kommer til å komme med noe dritt. På den måten kan du bruke energien din på å "slåss" mot henne, fremfor å ta steg mot å faktisk oppnå det du vil. Feks lage en post på KG om en person som i det store bildet ikke har noe å si for ditt datingliv overhodet.

Jeg spør om du gjør dette, fordi det var det jeg gjorde. Nå har jeg blitt veldig selektiv på å ikke dele noe med henne når det fremdeles er på tenkestadiet, til det har jeg andre som vil støtte min vekst.

Anonymkode: 3f964...202

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har det. 

Hun kan plumpe ut ting innimellom - ikke ofte heldigvis.

Mtp jobb så har jeg høyere utdanning og mer attraktiv CV. Det vet hun.

Så var det snakk om jobb hun støttet å søke, og jeg sa da at jeg kom til å be om lønnstrinn X, som stillingsannonsen angav som høyeste. 

Dette var samme lønn som daværende jobb og det sa jeg.

Hun tjente ca 150.000 mindre enn meg, og svarte «nei, det blir mye - på mitt intervju begynte man på lavete og så tjener man seg opp».

Jeg bare «men du var nyutdannet bachelor uten erfaring - jeg har master med langt mer relevant erfaring, da er det jo dumt å legge seg lavt?».

Merkelig - det er jo ikke smart å be om laveste mulige lønn 😅🤷‍♀️ 

Så det var nok en sjalusi der hun ikke tenkte på engang. 

Har opplevd det fra andre og, handler jo om dem selv. 

Anonymkode: f47cd...05b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg har opplevd venninner som gir dårlige råd. I mitt tilfelle dreier det seg om en venninne som ofte blir sjalu og misunnelig (men ikke innrømmer det) når jeg får til noe bra. Jeg tenker at hun har det dårlig med seg selv, og dermed ikke unner meg å bryte ut av noe dårlig og over til noe bedre.

Ts, jeg vil be deg tenke gjennom en ting: diskuterer du ting med andre fordi at du har et skjult ønske om at de skal motsi deg, fordi du har en underliggende tanke om at du ikke feks.fortjener X"

F.eks. du ønsker å møte en mann. Du sier dette til venninnen du vet kommer til å komme med noe dritt. På den måten kan du bruke energien din på å "slåss" mot henne, fremfor å ta steg mot å faktisk oppnå det du vil. Feks lage en post på KG om en person som i det store bildet ikke har noe å si for ditt datingliv overhodet.

Jeg spør om du gjør dette, fordi det var det jeg gjorde. Nå har jeg blitt veldig selektiv på å ikke dele noe med henne når det fremdeles er på tenkestadiet, til det har jeg andre som vil støtte min vekst.

Anonymkode: 3f964...202

Du har helt rett.  Jeg var fryktelig usikker på meg selv fordi jeg aldri hadde vært i et seriøst forhold, og jeg hørte på folk som sa jeg måtte «finne meg sjæl» istedenfor å møte menn. Jeg begynte jo å tro at det virkelig var noe galt med meg, men kjærligheten handler jo i bunn og grunn om mye tilfeldigheter og flaks. Jeg nevnte det til og med for henne, og da sa hun at jeg «ikke kan skylde på uflaks»..

Nei vel, så jeg skulle kun skylde på meg selv?😕 Hvorfor skal jeg skylde på noen i det hele tatt for at jeg var singel?

Dette var tanker jeg fikk i etterkant, etter at jeg begynte å tvile på om rådene hennes var velmente i det hele tatt. Jeg sluttet ihvertfall å ta dem til meg.

I dag er jeg i et langvarig forhold med en flott man og har hus, stakittgjerde og hunder, og hun er fortsatt singel. Jeg har en jobb som har litt uvanlige arbeidstider og mye reising rundt på forskjellige oppdrag. Det passer meg utmerket og jeg elsker å reise, men hun minner meg stadig på at jeg ikke må jobbe for mye, «ikke la jobben gå utover helsa», at «fritid er viktig» osv. Jeg begynner å innse at akkurat her er det seg selv hun gir råd til, og ikke meg.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Nja, ikke akkurat sammenlignbart.  Men har ei venninne som legger seg opp i hva jeg bruker penger på. Hvorfor kjøper du det? Altfor dyrt, ikke kjøp det, hva skal du med det? Det er sløsing. Selv bruker hun tusenvis i året på å farge bryn og ta bikinilinjen på salong. For meg er det den ultimate sløsing, men jeg holder munn. Jeg gidder ikke å legge meg opp i hva hun prioriterer,  selv om hun gjør det mot meg. 

Anonymkode: 71a1d...6fa

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke det ganske vanlig da? Feks å anbefale venninna med nydelig langt blondt hår å klippe seg kort og farge det brunt eller ikke ta videreutdanning eller flytte til et finere hus… noen er bare mlsiunnelige og vil trykke andre ned. 

Anonymkode: 77717...244

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har venninner som stadig råder meg til å få barn. 😅 Selv om de vet jeg er frivillig barnløs, og hele moderskapet deres fremstår som et sammenhengende mareritt slik de ellers fremstiller det selv.

Anonymkode: 12046...bf4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er ikke det ganske vanlig da? Feks å anbefale venninna med nydelig langt blondt hår å klippe seg kort og farge det brunt eller ikke ta videreutdanning eller flytte til et finere hus… noen er bare mlsiunnelige og vil trykke andre ned. 

De fleste er vel greie og mentalt sunne folk som klarer å glede seg på andres vegne og ikke ønsker andre vondt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det med hår kjenner jeg meg igjen i, "så fin du hadde blitt med rødt hår og permanent!" 😄 Har ikke tall på hvor mange kvinner som synes jeg hadde blitt så fin med kort hår, og som godt voksen er det omtrent obligatorisk å klippe seg kort. Merkelig nok ikke vært borti menn som sier det samme, så det kan være en sammenheng der.

Anonymkode: 12046...bf4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at hun gjør det med vilje da? Kanskje det hun tror er gode råd faktisk er ganske dårlige råd for deg, fordi hun har mindre utdanning, mindre erfaring eller fordi hennes livssituasjon er helt annerledes? 
Jeg har flere venner som er i en helt annen livssituasjon enn meg, når det gjelder bolig, økonomi, karriere osv. De er gode venner og jeg liker dem godt, men jeg ber dem ikke om råd angående situasjoner jeg vet de ikke har kunnskap nok om, eller hvor mitt liv er veldig annerledes enn deres. 

Anonymkode: 02ce7...952

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...