Gå til innhold

Har lagt ansvaret for bursdagsselskap over på samboer

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Grandis eller bestilt leste jeg. 

Hva serverer du da? Biff med rødvinssaus?

Anonymkode: b549c...19b

Har aldri opplevd verken bestilt pizza eller grandis i barnebursdag. Så at de fleste gjør dette er jo bare bullshit, og avslører at man kanskje ikke er så deltakende i barnas liv. 

Pølser eller hjemmelaget pizza er det vanlige. 

Anonymkode: 318ef...8e3

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har aldri opplevd verken bestilt pizza eller grandis i barnebursdag. Så at de fleste gjør dette er jo bare bullshit, og avslører at man kanskje ikke er så deltakende i barnas liv. 

👏👏

Anonymkode: ea6bd...d59

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ok, men jeg har opplevd dette mange ganger, og selv bestilt pizza i barnebursdag. Det var en knallsuksess.

Hvis man arrangerer bursdag et annet sted, f.eks på et lekeland får man gjerne oppvarmet ferdigpizza.

Dette er helt vanlig selv om du ikke har opplevd det.

Pølser er jo selvsagt også vanlig, men det er vel ikke noe som krever noe som helst av innsats.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Du må da ikke ordne ting når du har gitt han ansvar?!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg (k44) må si meg enig med mennene her - det  ikke være mye arbeid med barnebursdag. Spesielt ikke om man har mulighet til å være ute et litt kult sted, da trenger man bare pølse i hånden, brus i kopp, kake og litt ballonger hvis ungen insisterer. 

De bursdagene jeg har arrangert som var absolutt aller kjekkest for ungene var der vi hadde 'kiosk' (ikke bordsetting) der ungene kom og bestilte etter hvert som de ville ha - pølse (kylling eller vanlig), kake (sjokolade eller brownies), brus (et par-tre sorter på 1.5l) og ellers herjet rundt som ville apekatter. 

Anonymkode: 1a3e9...9bf

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo selve bursdagen som er stress, med unger som løper rundt. Forberedelsene er enkle.

Anonymkode: 80d2c...01e

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ok, men jeg har opplevd dette mange ganger, og selv bestilt pizza i barnebursdag. Det var en knallsuksess.

Hvis man arrangerer bursdag et annet sted, f.eks på et lekeland får man gjerne oppvarmet ferdigpizza.

Dette er helt vanlig selv om du ikke har opplevd det.

Pølser er jo selvsagt også vanlig, men det er vel ikke noe som krever noe som helst av innsats.

Jeg har ingenting imot å kjøpe pizza altså, bare så det er sagt. Det er bare ikke så vanlig. Og jeg synes det er helt i orden å gjøre ting enkelt, hvis man er enige om det. Men det er frustrerende med enkelte menns holdning om at det å arrangere en bursdag ikke krever noe tid fordi de selv ville gått for toro brownies og grandis. Mine barn hadde blitt sykt skuffet over brownies og grandis i sin egen bursdag. Kaken skal selvfølgelig pyntes, og det krever forberedelser. Skal du pynte kake må du lage en skikkelig krem eller glasur, kjøpe inn pynt som de ikke har på den lokale bunnprisen. For barna er bursdag en veldig stor dag, så folk flest velger jo å anstrenge seg litt for at den skal samsvare litt med barnas forventninger. 

Og nei, de pølsene er ikke alltid så forbanna enkle! Sist grillet vi pølser (sommerbarn), det var et helvete og noen måtte jo stå vakt for den varme grillen etterpå og dermed var vi en voksen (av to...) i manko. Året før trakk vi pølsene, men siden vi er i eksternt lokale så var ikke vi forberedt på at koketoppen der brukte EN TIME på å varme vannet. Året før der igjen var vi hjemme og måtte bruke mange timer på å få tak i bord og stoler. 

Ballongene er jo et eventyr for seg selv, sist fikk vi uheldigvis tak i ballonger som sprakk veldig lett og var tunge å knyte. I tillegg måtte vi vaske lokalet både før og etter selskap. 🥵

Så enkelt meg en viss plass, det er bare noe en lite deltakende partner kan finne på å si. 

For skolebarnet outsourcer vi det hele til ekstern aktør, det er enkelt, men vi er jo økonomisk priviligerte som kan gjøre det. I tillegg passer vi på å ikke gjøre det HVER gang så vi ikke bidrar til press om at bursdag skal være dyrt og eksklusivt hver gang. 

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis plaststoler og -bestikk, Grandis og trekte wienerpølser med ketchup, akkompagnert med en toro brownies og traktekaffe og en trist ballong eller to er normen for barnebursdager……… da syns jeg vi legger lista for lavt. 

Det er jo stusseligere enn hverdagsmiddagen vår jo! Hvor ble det av feiringen og høytideligheten… pg hvor stusselig mat spiser dere til vanlig, om dette er festmaten deres??? 

Anonymkode: ac65f...471

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis plaststoler og -bestikk, Grandis og trekte wienerpølser med ketchup, akkompagnert med en toro brownies og traktekaffe og en trist ballong eller to er normen for barnebursdager……… da syns jeg vi legger lista for lavt. 

Det er jo stusseligere enn hverdagsmiddagen vår jo! Hvor ble det av feiringen og høytideligheten… pg hvor stusselig mat spiser dere til vanlig, om dette er festmaten deres??? 

Anonymkode: ac65f...471

For det første er det menneskene som gjør festen. 

For det andre er et gjennomsnittlig norsk barn svært glad i pølser. Et gjennomsnittlig norsk barn bør ha såpass lite pølser i hverdagskosten at de oppleves som en sjelden godbit og dermed bidrar til feststemning.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her er det veldig vanlig med bestilt pizza 🙂 Enten det eller pølse med brød/lompe. Så er det ofte Toro-sjokoladekake, popcorn, saft/brus, og godteposer. Vi bruker også å slå sammen bursdagene til alle i klassen som har bursdag samme måned, så er man flere foreldrepar som deler på oppgavene (og man slipper unna med å dra i kanskje 12 bursdager i året i stedet for 30). Ungene har knapt tid til å sitte og spise, de er mest opptatt av å leke sammen. Og de vil helst ha frileik, og slippe å bli forstyrra med at vi skal organisere skattejakt eller andre leker.

Har forøvrig hatt bestilt pizza i familieselskap også, siden ungene får bestemme hva vi skal servere i deres bursdagsfeiringer, og takeaway-pizza er deres favoritt. Lager som regel en stor salat til, og har hjemmebakte kaker osv. til kaffen da 😊

Anonymkode: 511e3...0f0

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
NoaideBiehtar skrev (2 timer siden):

Oh the irony. 😂 Du er tydeligvis ikke blant de mennene da? 

Kun torobrownies og grandis i barneselskap har jeg aldri opplevd. Jeg lager torokake av og til, men den må jo pyntes og det er det som tar tid. Bursdagsbarnet har gjerne en visjon om denne kaka og vil bidra. 

Godteposer tar tid, for det skal handles og planlegges og fordeles likt, og utdelingen skal planlegges (skal vi ha fiskeleken igjen? Skattejakt? Da må vi lage kart, og posene må gjemmes kort tid før selskapet, særlig hvis vi er ute). Kanskje en pinjata som må planlegges? 

Pizza skal lages og oppbevares og ikke minst handles inn. Pølser er enklere men ikke alle bursdagsbarn liker pølser, og det må likevel planlegges, mange velger å grille og da har du virkelig arbeid... 

Bord skal dekkes og man må gjerne ha ekstra stoler, kanskje må man kjøre og hente ekstra stoler fra noen man kjenner. Duk skal settes på, gjerne papirduk men den må ofte tapes på. Ikke glem servietter og kopper som også må handles inn, er du heldig er de utsolgt akkurat det du handlet det andre så du må kjøre omvei for å finne Nille. Kanskje må du rydde plass for å få inn de ekstra stolene og et ekstra bord, eller kanskje er du heldig og leier et lokale men da må du frakte alt til lokalet og vaske både før og etterpå. 

Kanskje har du en glutenallergiker å ta hensyn til, og kanskje også en som ikke kan ha gelatin så du må tenke deg godt om ved godteposen. 

Ballonger skal blåses opp. 

Det er ikke rocket science, men det er arbeid, og det kommer jo ofte midt oppi resten av livet, kanskje har man jobba overtid og må hjem og bake kake kl 22 mens femåringen er lei seg fordi hun ikke fikk være med og bake kake. 

At det knapt er forberedelser får stå for din regning. I tillegg er det gjerne et familieselskap der standarden er langt høyere noen dager før eller etterpå. 

Det meste om barneselskap har jeg svart på i et annet innlegg.
Kan kommentere det som er nytt i ditt innlegg. Jeg har stoler til 40 gjester, og det er mer enn nok. Pinjata  hadde vi et par ganger. Kjøpte og stappet inn godteri. Tok ikke lange tiden. Skattejakt har vi hatt også hatt.  Og så har de fisket etter godteriet. Det har vel stort sett vært rundt 15 barn i en bursdag. Tar ikke all verdens tid å kjøpe godt og legge i poser.

Vi har antakelig ikke bare hatt toro-kake vi heller. Men som jeg skriver i et annet innlegg, tar det ikke veldig mye lenger tid å lage andre kaker. Pynting er ikke tidkrevende om du ikke skal lage noe helt spesielt. Det gidder ikke jeg. Det blir krem av ønsket slag og godteri eller bær (sistnevnte som regel til familieselskap). Fordelen med Toro (eller om det er et annet merke), er at den er allergivennelig.

Hva flere av dere legger i langt høyere standard på familieselskap hadde vært artig å høre. Vi baker et par kaker og serverer middag. Da barna var små hadde vi lunsj (varm) da det er hyggeligere med besøk når barnet var våkent. 

• Liker 1
Skrevet

Folk feirer bursdager forskjellig. Noen har full middag, mange kaker, pyntet hele huset. Mens andre serverer en kake, kaffe, brus, har tatt ut flagget og blåst opp noen ballonger. Her bør man som foreldre avklare ulike forventninger og bli enige. Mye handler om hva man selv er vant til. Så hvis far er vant til og fornøyd med kake, brus, kaffe og noen ballonger, mens mor er vant til/ønsker girlander, vimpler, ballongbue, matchende duker, prinsessekake, enhjørningkake, cupcakes, hjemmelaget lasagne, godteposer, fiskedam osv så synes jeg faktisk det burde holde at far tar sin del av rengjøring/klargjøring av besøket, tar seg av en kake og innkjøp av kaffe/brus og evt noe helt enkel pynt. Så får mor ta alt det andre. Samme om det er motsatt vei. 
Hvis far derimot mener det holder å kjøpe noen boller på Kiwi, servere vann og synge bursdagssang så burde han selvsagt bidratt litt ekstra for å gjøre dagen litt mer spesiell enn å slenge en pose boller på bordet. 
Og så er det jo noe med at det er kjekt for barnet med litt stas. At begge feks er involvert i å vekke barnet med lys og et lite kakestykke, favoritt yoghurten, en ferdig cookie e.l. vise at flagget er satt ut. Slike små ting, men som betyr noe. 
Jeg er for at det ikke trenger å være voldsomt opplegg. Da vil barnet få forventning om stort opplegg hver bursdag. Bedre å få en fin og enkel tradisjon, men som likevel viser stas.

AnonymBruker
Skrevet

Som pappa må jeg bare signere dette. Det ER ikke vanskelig å arrangere et bursdagsselskap for barn. Det virker som en del kvinner har store behov for å forsvare at det de mener er typiske kvinneoppgaver innebærer masse arbeid.

Nei, det gjør faktisk ikke det.

Men du ser, du blander to forskjellige ting her. Noe kan godt være mye arbeid (eller tidkrevende) selv om det ikke i og for seg er vanskelig.

Dersom man allerede har mye og gjøre og lite tid til overs, blir slike "enkle" oppgaver veldig negativt. Det er som på jobb, alle hater å fylle ut reiseregninger, ikke fordi det er vanskelig, men fordi det tar mye tid og må dyttes inn mellom alle de vanlige oppgavene. 

TS har en mann som ikke aksepterer at hun gjør mye til daglig, og dessuten forventer at hun tar denne oppgaven i tillegg til alt det andre på strak arm. For det er ikke "vanskelig". Det er kanskje ikke det, men det tar mye tid likevel, og det er frustrerende å bli sittende med ansvaret for noe sånt samtidig som partner gjør som han vil.

Anonymkode: 24e88...dbf

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Knapt forberedelser til barnebursdag? Så trist å lese om enda en mann som TS' sin...

Barn trenger ikke klovn og tivoli i bursdagen sin, men de blir mer henrykte over å komme til et sted med et tema f.eks. Hvis Toro brownies (barna liker bedre sjokoladekaka, så jeg begynner å lure på om du faktisk har arrangert så mange barnebursdager egentlig) og Grandis er det du disker opp med så kan jeg fortelle deg at ungene hadde hatt det enda kulere om man gjorde mer ut av det. Du gjør så lite ut av det som mulig og det er lov, men vi som gjør mer ser hvor mye det lille ekstra gjør. Og det lille ekstra tar faktisk tid å fikse i forkant og fikse i selskapet.

Bare det å lage en kul kake med et tema har mye så si på stemningen når bursdagssangen skal synges og lysene blåses ut.

Anonymkode: 4790a...f8f

Kul kake har mye å si for stemninga? Joda, hvis man bygger opp for det. Jeg har vært I et selskap som var 100% gjennomført sonic tema. Barna synes nok det var litt kult.

Men det morsomste selskapet i år var et sted hvor det var ordentlig gjørmete utafor. Barnet mitt snakker fortsatt om han som ble sittende fast i gjørma. 

Jeg har vært I uendelig med bursdager. X-faktoren for suksess handler verken om kaker eller pynt. Men sammensetning barn, deres fantasi, lek, setting etc

Anonymkode: 5d1e4...d31

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Knapt forberedelser til barnebursdag? Så trist å lese om enda en mann som TS' sin...

Barn trenger ikke klovn og tivoli i bursdagen sin, men de blir mer henrykte over å komme til et sted med et tema f.eks. Hvis Toro brownies (barna liker bedre sjokoladekaka, så jeg begynner å lure på om du faktisk har arrangert så mange barnebursdager egentlig) og Grandis er det du disker opp med så kan jeg fortelle deg at ungene hadde hatt det enda kulere om man gjorde mer ut av det. Du gjør så lite ut av det som mulig og det er lov, men vi som gjør mer ser hvor mye det lille ekstra gjør. Og det lille ekstra tar faktisk tid å fikse i forkant og fikse i selskapet.

Bare det å lage en kul kake med et tema har mye så si på stemningen når bursdagssangen skal synges og lysene blåses ut.

Anonymkode: 4790a...f8f

Hvordan vet du at det ikke er like god stemning med en enkel kake  om du ikke har opplevd noe annet enn det du beskriver?

Vi har for øvrig ikke servert annet enn pølser før barna var 6-7 år. Etter det har det stort sett vært bestilt pizza. Etter barnas ønske. Og fordi man på et eller annet tidspunkt har outsoursa alt til lekeland, paintball, kino fordi alle andre gjør det.

Ellers anbefaler jeg alle å lese Cecilie Askers fantastisk gode artikkel om barnebursdager. Den er noen år gammel, men dere finner den ved å google Cecilie Asker og bursdag. Her er det som skrives om de minste.

Små barn er vanedyr og stort sett fornøyd med det foreldrene byr på, så lenge det er gjenkjennelig og likt fordelt. Derfor har det i årevis vært en stilltiende avtale mellom småbransforeldre over hele landet at de faste ingrediensene i en barnebursdag er følgende: 

Pølser, brød, lompe, ketchup, sennep, rød saft og gul saft (kan byttes ut med pizza og brus etterhvert), etterfulgt av Toro-kake og godteposer. Arrangementet skal alltid begynne presis og avvikles på nøyaktig to timer. 

Er du nybegynner og syntes dette virker veldig rigid, la meg gi deg noen tall å tygge på: Hvis barnet ditt går i barnehage, er det vanlig å invitere alle på avdelingen. Det er 18 lørdager i året hvor du må hente, levere og gjerne delta i barnebursdager. Da virker plutselig ikke en streng tidsavgrensing så dumt likevel.

• Nyttig 2
Skrevet

Har hatt en del barneselskap, og enkle løsninger på mat er ofte favoritten. Pølser, kake, gele ofte mer populært enn is, fisking eller skattejakt... Dette er jo gøye ting å forberede. Mest vellykkede barneselskapene vi har hatt, er i hagen vår. Med mye leker ute.

Og mannen min sine løsninger er ofte like gode/ populære som mine løsninger 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det betyr ikke at man må forklare deg alt jeg gjør , på samme måte som T du hoppet over resten av innlegget 

Anonymkode: ea6bd...d59

Ja, jeg gjorde det. For det er umulig for meg å svare på det uten å vite mer om deg. Det er mulig du har høyere standard på barnebursdager, men ellers i livet er jeg rimelig sikker på at du ikke har det. Det å bruke masse tid og penger på en barnebursdag forbinder jeg med unge mødre som bruker tid på fasade. Det er i alle fall min erfaring med bursdager der det er gjort veldig mye ut av det.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Pølser er desidert vanligst for de minste. Når de blir litt eldre er bestilt pizza vanligst. Grandis er nok ikke så vanlig. Har aldri serverte det selv. Mulig jeg husket feil på akkurat den. Det er tross alt noen år siden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men du ser, du blander to forskjellige ting her. Noe kan godt være mye arbeid (eller tidkrevende) selv om det ikke i og for seg er vanskelig.

Dersom man allerede har mye og gjøre og lite tid til overs, blir slike "enkle" oppgaver veldig negativt. Det er som på jobb, alle hater å fylle ut reiseregninger, ikke fordi det er vanskelig, men fordi det tar mye tid og må dyttes inn mellom alle de vanlige oppgavene. 

TS har en mann som ikke aksepterer at hun gjør mye til daglig, og dessuten forventer at hun tar denne oppgaven i tillegg til alt det andre på strak arm. For det er ikke "vanskelig". Det er kanskje ikke det, men det tar mye tid likevel, og det er frustrerende å bli sittende med ansvaret for noe sånt samtidig som partner gjør som han vil.

Anonymkode: 24e88...dbf

Men det er ikke mye arbeid å arrangere barnebursdag med mindre man aktivt velger å lage seg mye arbeid ved det.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (7 timer siden):

Er du nybegynner og syntes dette virker veldig rigid, la meg gi deg noen tall å tygge på: Hvis barnet ditt går i barnehage, er det vanlig å invitere alle på avdelingen. Det er 18 lørdager i året hvor du må hente, levere og gjerne delta i barnebursdager. Da virker plutselig ikke en streng tidsavgrensing så dumt likevel.

Nei det er heller ikke vanlig... 😂 Kan ikke du slutte å uttale deg om hva som er vanlig og ikke når du ikke har peiling? Du avslører jo bare hvor lite deltakende du er. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...