Gå til innhold

Bytte smarttelefon med dumtelefon + nettbrett?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er avhengig av telefonen, og har lyst til å gjøre noe med det. Jeg har selvfølgelig prøvd alt «det vanlige» med å skru av varsler, sort/hvitt skjerm, slette apper, ha på begrensninger osv. Det hjelper kun i korte perioder - etter en stund skrur jeg av begrensingene og installerer appene, også er det på’n igjen. Jeg har altså ikke viljestyrke nok. 

Harvest skriver her om å kutte ut smarttelefonen, og første tips er å ha et nettbrett istedenfor. Jeg prøvde selv å ha kun tastetelefon for kanskje sju år siden, men det ble alt for upraktisk. Nå lurer jeg på om det kan gå om jeg har et nettbrett ved siden av, slik at jeg kan ha buss-app, google maps, bank-ID, e-post og slike praktiske ting. Jeg kan jo også ha sosiale medier på nettbrettet, men jeg ser liksom for meg at det er høyere terskel for å sitte og scrolle i timevis, samt mye enklere å bare la det ligge igjen når jeg skal korte turer ut osv. 

For meg er problemet med smarttelefonen både den timelange doomscrollingen og den urgen til å hele tiden plukke opp telefonen bare for å «sjekke». 

Noen umiddelbare tanker om åpenbare utfordringer/ulemper/fordeler ut over det som kommer fram i artikkelen? (Hvis man får lest den uten abonnement da?)

Anonymkode: 5cc77...98d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nå lurer jeg på om det kan gå om jeg har et nettbrett ved siden av, slik at jeg kan ha buss-app, google maps, bank-ID, e-post og slike praktiske ting.

Går du rundt med stor veske eller sekk?

For meg hadde det vært svært upraktisk å måtte drasse med et nettbrett for å ha tilgang på bank-id (må ha det med hver dag for innlogging i systemet på jobb), busskort, parkerings-app (om jeg kjører), Vigilo (har barn i skolen) etc. Hadde aldri orket å ta med et nettbrett med meg over alt. Tungvindt. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg kan jo også ha sosiale medier på nettbrettet, men jeg ser liksom for meg at det er høyere terskel for å sitte og scrolle i timevis, samt mye enklere å bare la det ligge igjen når jeg skal korte turer ut osv. 

Er du på sosiale medier når du er ute?? 

Og jo, du kommer nok til å sitte å scrolle på nettbrettet når du er hjemme. 

Mitt tips er: Skal man slutte med noe må man erstatte det med noe annet. Så hva kan du gjøre istedenfor å være på sosiale medier? Hva liker du å gjøre når du er hjemme? Noe for å holde fingrene i gang. Stikking, fargelegging for voksne, diamond-painting, maling etc.? 

Anonymkode: c46e3...5f5

Skrevet

Min umiddelbare tanke er at du ender bare opp med å bruke nettbrettet til å surfe på i stede for mobiltelefonen.

Det du må gjøre er å finne triggeren til uvanen og erstatte den med noe annet. Det er slik man endrer vaner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...