Gå til innhold

Når sannheten ikke passer inn i fasaden, gir det konsekvenser

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i et lite lokalsamfunn der det meste handler om fasade og å holde seg inne med de rette folkene. Noen miljøer har mer makt enn andre, og det finnes et tett samrør mellom etater og enkeltpersoner som gjør at noen slipper unna med alt – mens andre blir stilt til veggs bare for å åpne munnen.

Jeg havnet midt i dette da jeg valgte å si ifra om alvorlige feil i systemet. Vi sto i noe veldig vanskelig, og vi valgte å ta kampen. Og ja – vi vant saken. Men prisen? Den er høyere enn folk aner.

Nå blir jeg møtt med blikk som sier “hvem tror du at du er?” – som om det å stå opp for seg selv og andre er det samme som å ødelegge omdømmet til en hel kommune. Jeg føler meg som den som «ødela idyllen», bare fordi jeg ikke holdt kjeft og spilte med på spillet. Jeg er visst en trussel mot det systemet noen har brukt år på å bygge opp – med kameraderi, tyst lojalitet og falske smil.

Det er tungt å bære alt dette alene, men jeg angrer ikke. Noen ganger må man faktisk tørre å si fra, selv om det koster. Og det gjør det. Men det betyr ikke at det var feil.

Anonymkode: f042e...5a8

• Liker 1
  • Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du igjen?

Anonymkode: d365d...eff

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke at dere klarer å bli boende et slikt sted, sånn generelt sett. Ikke bare på bakgrunn av det du har opplevd men det er så mange som blir boende på slike små steder der alle kjenner alle og vet alt om alle og ingen slipper unna sladringen.

Kunne aldri bodd på et så lite sted.

Anonymkode: a8b5f...9fa

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det du forteller om er korrupsjon.

Vi har trodd at det var lite korrupsjon i Norge, fordi den ikke former seg som i mange andre land. Men i Norge er det vel så ofte i form av "vennetjenester". Og det gjør at det blir mye vanskeligere å varsle om og avsløre, fordi det ofte er flere i både ulike etater og næringsliv, eller andre private, selv politikere som går sammen om å dekke over korrupsjonen.

Korrupsjon i Norge innebærer ofte ikke "kontanter" som i mange andre land. Det kan være avtaler som fås foran andre, kontrakter som endres, stillinger man får uten å være best kvalifisert eller egnet, det kan til og med være mediavinkling o.a.

All ære til deg/dere som tok tak i dette, og som faktisk vant frem. Gå med hevet hode, og om noen er ubehagelige, tør å konfronter dem, der det passer seg. 

Anonymkode: ea2ff...a4d

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det du forteller om er korrupsjon.

Vi har trodd at det var lite korrupsjon i Norge, fordi den ikke former seg som i mange andre land. Men i Norge er det vel så ofte i form av "vennetjenester". Og det gjør at det blir mye vanskeligere å varsle om og avsløre, fordi det ofte er flere i både ulike etater og næringsliv, eller andre private, selv politikere som går sammen om å dekke over korrupsjonen.

Korrupsjon i Norge innebærer ofte ikke "kontanter" som i mange andre land. Det kan være avtaler som fås foran andre, kontrakter som endres, stillinger man får uten å være best kvalifisert eller egnet, det kan til og med være mediavinkling o.a.

All ære til deg/dere som tok tak i dette, og som faktisk vant frem. Gå med hevet hode, og om noen er ubehagelige, tør å konfronter dem, der det passer seg. 

Jeg har stor familie og mange venner og kollegaer. Jeg har fått mange tlf fra folk jeg ikke kjenner som har takket meg, og som har stått i det samme selv. 

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Skjønner ikke at dere klarer å bli boende et slikt sted, sånn generelt sett. Ikke bare på bakgrunn av det du har opplevd men det er så mange som blir boende på slike små steder der alle kjenner alle og vet alt om alle og ingen slipper unna sladringen.

Kunne aldri bodd på et så lite sted.

Anonymkode: a8b5f...9fa

Vi har bodd her hele livet og har voksne barn, familier på begge sider, jobber og nettverk. Er ikke bare å flytte. Jeg vil heller ha vunnet en sak fordi jeg ikke aksepterer urett, enn å gå rundt som en fasade og late som 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har stor familie og mange venner og kollegaer. Jeg har fått mange tlf fra folk jeg ikke kjenner som har takket meg, og som har stått i det samme selv. 

Godt du har et så godt nettverk rundt deg!

Fokuser på dem og finn ro i det at de som vet, de vet, og de støtter deg og vet du gjorde det riktige! ❤️ 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Godt du har et så godt nettverk rundt deg!

Fokuser på dem og finn ro i det at de som vet, de vet, og de støtter deg og vet du gjorde det riktige! ❤️ 

Jeg prøver på det. Har åpnet noen dører for andre, og det er ikke veldig lenge til det kommer ut en ny sak fra en annen person. 
Det er på høy tid at kameraderi og maktpersoners næringskjede rakner. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre en stor del av menneskenaturen. Mønsteret gjentar seg.

En sorg i livet når man skjønner kreftene som drar mange mennesker. Heldigvis ikke alle.

Anonymkode: 9d562...acc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...