AnonymBruker Skrevet 4. juli #1 Skrevet 4. juli Jeg har så veldig skrekk for kolikk! Har en nyfødt som siden start kan streve med luftsmerter hvor vi bruker en del tid på å løsne opp i det. Kan bruke opptil en time på å hjelpe henne å få ut lufta. Synes det er fælt når det står på, spesielt når ingenting hjelper. Hun går i helspenn, krummer ryggen og gråter sårt stakkars. Hva er normal mengde luftsmerte hos baby? hun er 8 dager gammel bare. Kan dette være starten på kolikk? Dette er en stor frykt hos meg, som nok gjør at jeg blir ekstra stressa når det står på Kom gjerne med gode råd for å lindre! Pleier som regel sette henne opp og fremoverbøyd og klappe lett på ryggen, legge henne på skulder, og roterer underkroppen hennes. Anonymkode: 57890...51d
AnonymBruker Skrevet 5. juli #2 Skrevet 5. juli AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har så veldig skrekk for kolikk! Har en nyfødt som siden start kan streve med luftsmerter hvor vi bruker en del tid på å løsne opp i det. Kan bruke opptil en time på å hjelpe henne å få ut lufta. Synes det er fælt når det står på, spesielt når ingenting hjelper. Hun går i helspenn, krummer ryggen og gråter sårt stakkars. Hva er normal mengde luftsmerte hos baby? hun er 8 dager gammel bare. Kan dette være starten på kolikk? Dette er en stor frykt hos meg, som nok gjør at jeg blir ekstra stressa når det står på Kom gjerne med gode råd for å lindre! Pleier som regel sette henne opp og fremoverbøyd og klappe lett på ryggen, legge henne på skulder, og roterer underkroppen hennes. Anonymkode: 57890...51d Ammer du eller gir flaske? Det er ganske normalt med litt plager helt i starten, tarmene er umoden og skal venne seg til melk, kan ta litt tid før fordøyelsen er som normal. Hvis du ammer - sjekk sugetak og at baby ikke svelger masse luft. Hvis flaske - bruk antikolikk, langsom flaskemating, og flere rapepauser underveis. Vaginal fødsel? Sjekk for låsninger (hos fysioterapeut eller kiropraktor). Hvis problemet vedvarer og babyen er tydelig plaget med noe så be om hjelp! Begge barna mine har vært plaget siden fødsel, og de har melkeproteinallergi og litt andre allergier. Hu ene hadde også en del stivhet i nakken. Ble mye bedre når vi fikk løst opp i problemene. Lær deg kolikk - grepet, det lindrer en del ved magevondt. Værste for de er å ligge på ryggen, så å bære baby på magen eller ha baby liggende i bæresjal kan hjelpe mye. Da kommer lufta enklere ut begge veier også 🙂 Du kan også gi litt sukkervann når det står på som værst. Begynn med 2 ml, også kan du gi flere ganger ved behov til det har roet seg. Anonymkode: 15259...43d 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli #4 Skrevet 5. juli Ny Bruker skrev (2 timer siden): Raper babyen etter hver måltid? Har nok vært litt for dårlige til å være konsekvent der, så skal prøve å pause litt i måltider og iallefall huske det etterpå. Anonymkode: 57890...51d
AnonymBruker Skrevet 5. juli #5 Skrevet 5. juli Vi trodde også vi hadde fått en baby med kolikk. Det var litt tull med amming, innimellom dårlig tak, klikkelyd (som indikerer at baby mister taket), og at hun ikke likte den ene puppen. Hun gråt vel minst 5 timer hver kveld i flere uker, som er godt innenfor definisjonen av kolikk (minst 3 timer hver dag i 3 uker). Vi fikk oppfølging av helsestasjonen med en gang. Var innom annenhver dag i 2 uker, hvor vi fikk mange gode (oppdaterte) råd. Grep vi tok var å rape underveis i amminga, da kom det mer luft ut og hun spiste mer på en gang. Jeg ammet henne så oppreist som mulig, på skrå med hodet opp. Samme på natt, satt meg opp og ammet på skrå, rapet underveis. Vi ammet i et mørkt rom uten lyd, slik at hun ikke ble distrahert. Dette gjorde vi hele dagen. Vi var to ganger hos ammeveileder for å sjekke tungebånd og øve på ammegrep. Lot henne sove i bæresjal, da var hun også oppreist og luft steg naturlig oppover. De har også beina i en gunstig posisjon da. Å hjelpe baby med luft ved bevegelse må gjøres gjennom hele dagen, også når hun ikke er plaget. Det hjelper lufta gjennom systemet før det blir et problem. Mye av gråtingen kom av andre problemer enn luft. Hun ble fort overstimulert, av folk, leker, nye steder og egentlig alle nye inntrykk. Har du en nysgjerrig baby? Som kikker mye, spesielt på folk? Reagerer hun litt voldsomt på at dere tar på henne? Da kan deres også være sensitiv for sanseinntrykk. Disse babyene trenger mer ro. Da bør man unngå f.eks kjøpesenter og cafeer, lange bilturer (evt. skjerme veldig når man kjører), mye besøk, bråkete tv-program osv. Søvn, eller mangel på det, gjør at mange babyer gråter mye. Har du lest deg opp på babyens tegn? De sier ifra hva de trenger, men det kan være vanskelig å oppdage. Ofte er babyer overtrøtte, noen babyer har veldig korte våkenvindu. Vi slet masse med å legge henne i tide, og jobbet hardt med det. De dagene vi traff godt var en drøm, med så og si ingen gråting. Vi var også hos osteopat i en periode. Hun fant noen låsninger, men ingenting som var ille. Vi merket ikke så mye forandring på babyen humørmessig, men hun sluttet å ligge som en banan. Vi konkluderte til slutt med at det ikke var kolikk, men vi som måtte lære oss signalene hennes, og forstå når hun hadde dårlig ammeteknikk så jeg kunne prøve på nytt. Det løsnet helt rundt uke 6, da var vi godt kjent med henne og kunne være i forkant. Anonymkode: fcc30...a8e 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli #6 Skrevet 5. juli Lurte på det samme med min første, "hvor mye gråt er unormalt?" Mange gode tips her alerede, jeg vil i tillegg anbefale mage massasje med varme hender og litt babyolje, I love you massasje tror jeg det kalles? Sammen med sykling av beina. Hjalp oss mye! Og det ble bedre med tiden når tarmene ble mer modne. Og du, forsøk å slappe av, om det er kolikk vil ikke det å engste seg nå gjøre noe som helst med det, kun gi deg bekymring og søvnløshet! 😘Mange barn sliter med luftsmerter i starten! Anonymkode: 066e4...e79
AnonymBruker Skrevet 5. juli #7 Skrevet 5. juli Ser du har fått mange gode tips allerede, her er det vi gjorde i tillegg: - Rap etter hver amming - magemassasje 3 ganger daglig (er video om dette på nett). Sykling med beina. Vi brukte «sol og måne» og «vannmølle». - baby på fanget i «froskestilling» - prøvde også semper dråper, men usikker på om det egentlig hadde noe effekt - gikk rundt med baby hvilende i mageleie på armen på kvelden. Fant også ut at baby her roet seg i bæresele, så brukte det mye, spesielt for dupp. Vil bare legge til at «kolikk» egentlig bare en en beskrivelse av hvor mye en baby gråter, og ikke en diagnose per se. Anonymkode: 6da44...8e4 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli #8 Skrevet 5. juli Er en video om magemassasje helt nederst på denne siden: https://www.10smartetips.no/tips/barn-gråter-for-å-få-hjelp Anonymkode: 6da44...8e4
AnonymBruker Skrevet 5. juli #9 Skrevet 5. juli En baby kan grine veldig mye hver dag uten at det er kolikk. Et grine-strekk på 15-20 min var nok til å knekke meg og mannen, men det var langt unna kolikk. Anonymkode: 9b48c...452
AnonymBruker Skrevet 5. juli #10 Skrevet 5. juli Jeg har en baby med kolikk, og det startet når baby var 1 måned gammel. Men jeg vil ikke si at det er noe å frykte. Finnes utrolig mange ting som er 100 ganger verre, det vet jeg alt om som har jobbet med alvorlig syke barn. Min baby er jo frisk og normal sånn utenom kolikken. Det beste er å ta det som det kommer. Om barnet ditt får kolikk så kommer du til å klare det fint. Putt propper i ørene med musikk når baby skriker som verst og du bysser, og gå til innkjøp av en treningsball hvis du ikke allerede har det. Å hompe på treningsballen og bruke moonboon gjorde at gråten stilnet momentant her. Anonymkode: 3b49e...365
AnonymBruker Skrevet 5. juli #11 Skrevet 5. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): En baby kan grine veldig mye hver dag uten at det er kolikk. Et grine-strekk på 15-20 min var nok til å knekke meg og mannen, men det var langt unna kolikk. Anonymkode: 9b48c...452 Man blir vant med det, så man knekker ikke av det når baby gråter mye. Men de verste kveldene bytta vi på hver 30. minutt, men noen kvelder har jeg vært alene fordi mannen var bortreist og man blir sliten etter 2-3 timer med skriking, men man overlever det også. Hvis man kjenner at det koker over så må man legge fra seg baby på et trygt sted og gå ut av rommet et par minutter og puste for å hente seg inn. Anonymkode: 3b49e...365
AnonymBruker Skrevet 5. juli #12 Skrevet 5. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Man blir vant med det, så man knekker ikke av det når baby gråter mye. Men de verste kveldene bytta vi på hver 30. minutt, men noen kvelder har jeg vært alene fordi mannen var bortreist og man blir sliten etter 2-3 timer med skriking, men man overlever det også. Hvis man kjenner at det koker over så må man legge fra seg baby på et trygt sted og gå ut av rommet et par minutter og puste for å hente seg inn. Anonymkode: 3b49e...365 Du står vel strengt talt ikke i en posisjon til å snakke for andre eller? De som ender opp med å skade babyen sin gjør det stort sett ikke fordi de vil være slemme, men nettop fordi de knekker sammen og det «klikker» litt. Er en grunn til at helsestasjonen osv er opptatte av at man må legge fra seg babyen om det blir mye og gå til et annet rom noen minutter. Anonymkode: 0cc7f...c62 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli #13 Skrevet 5. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Du står vel strengt talt ikke i en posisjon til å snakke for andre eller? De som ender opp med å skade babyen sin gjør det stort sett ikke fordi de vil være slemme, men nettop fordi de knekker sammen og det «klikker» litt. Er en grunn til at helsestasjonen osv er opptatte av at man må legge fra seg babyen om det blir mye og gå til et annet rom noen minutter. Anonymkode: 0cc7f...c62 De fleste som har kolikkbarn skader ikke babyen sin. Derfor kan jeg si at man blir vant til det. Ingen regel uten unntak selvfølgelig. Anonymkode: 3b49e...365
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå