Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Den ene bruker ti ganger så mye energi på et søk, ifølge forsker.

Kunstig intelligens trenger mye vann for at vi skal kunne bruke det. Vannet brukes til å kjøle ned datasentrene hvor all informasjonen lagres og sendes til og fra.

Når du stiller et spørsmål til kunstig intelligens, blir spørsmålet sendt til datasentrene. For å finne svaret søker kunstig intelligens gjennom all informasjonen den har, og det er mye. Dette gjør at den bruker mye vann, og det er ikke bra for miljøet.

Forskjellen på å bruke Google som en søkemotor, og ChatGPT, er at ChatGPT bruker ti ganger så mye energi.

Hvis du bare trenger fakta om noe, så er Google mer effektivt. 

Ifølge en forsker ved amerikanske Washington University bruker ChatGPT like mye energi hver dag som omtrent 18.500 norske husstander. 

Det kan også være lurt å tenke seg om når du bruker kunstig intelligens som ChatGPT, for hver gang du skriver noe, så bruker du energi. Derfor trenger du for eksempel ikke å takke den for svaret du har fått. Selv om du har en menneskelig samtale med den, så er den ikke menneskelig, og den har ingen følelser. Selv om den svarer høflig, så er det kun fordi den er programmert til det. Du trenger ikke takke den, eller si at det den skrev var fint. Det har ingen effekt.

Selv om du ikke må betale for å bruke tjenester som ChatGPT, så koster det mye for miljøet. Før skjønte ikke folk at det ikke var gratis. Du har en følelse av at du ikke betaler for det, og det gjør at folk bruker det helt ukritisk. Jeg tror at folk har skjønt nå at det har en kostnad.

Hentet fra:

https://ung.forskning.no/data-kunstig-intelligens-miljo/hva-er-best-for-miljoet-chatgpt-eller-google/2511801

Anonymkode: e4fa2...d9e

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er faktisk årsaken til at jeg ikke har begynt å bruke chatGPT. Er «redd» for at jeg blir hekta (for det er jo et genialt verktøy), og det vil jeg ikke når det krever så enormt med ressurser…

Eller, jeg har brukt det én gang: ba om hjelp til å skrive en jobbsøknad da jeg kom over en stillingsannonse med frist samme dag. Brukte forslaget som et utgangspunkt , og sparte mye tid på det. 

Anonymkode: 9030f...821

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har spurt chatgpt om noen ting jeg vet selv, og jammen kan den servere nangefull informasjonen som fakta. Når jeg sier "ja men man må jo også gjøre a og b for å få det til?" Svarer den "det har du rett i ja". Jeg stoler ikke helt på det der og bruker det ikke

Anonymkode: 4ca55...41f

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

ChatGPT er jo bare en av mange så det brukes nok adskillig mer energi en tilsvarende 18500 norske husstander, og dette er bare i sin spede begynnelse. Microsoft og andre ønsker å opprette kjernekraftverk for å drive denne utviklingen. Også Facebook vil drive AI utvikling ved bruk av atomkraft.

Men det er ikke bare kunstig intelligens som vil bruke enormt med energi. Det finnes over 2000 kryptovalutaer og bare Bitcoin alene bruker mer energi enn hele Danmark tilsammen. Bitcoin krever minst 1200 ganger mer strøm per transaksjon enn det vanlige banker bruker.

Bare Googles datasenter i Skien vil bruke energi tilsvarende 5 prosent av hele Norges strømforbruk, og det kommer til å bli mange slike datasentre i Norge og resten av verden.

Datasentre som er under planlegging i Norge vil bruke dobbelt så mye strøm som alle norske hjem.

Endret av Catch22
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har spurt chatgpt om noen ting jeg vet selv, og jammen kan den servere nangefull informasjonen som fakta. Når jeg sier "ja men man må jo også gjøre a og b for å få det til?" Svarer den "det har du rett i ja". Jeg stoler ikke helt på det der og bruker det ikke

Det er derfor den er best til å bruke til ting du egentlig kan selv, men ikke har tid til å gjøre. Det lureste jeg brukte den til er en case jeg måtte løse før et jobbintervju. Matet inn casen, ga den litt informasjon om hvem den skulle være og hvordan jeg ville ha oppgaven løst. Joda, den brukte noen begreper som var helt feil, men siden det var mitt eget fagfelt var dette feil jeg kunne rette opp i. Resten var mer eller mindre perfekt. Jobben fikk jeg også. 

De som bruker chatGPT som en søkemotor har ikke forstått verktøyet. 

Anonymkode: bd9af...64e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er derfor den er best til å bruke til ting du egentlig kan selv, men ikke har tid til å gjøre. Det lureste jeg brukte den til er en case jeg måtte løse før et jobbintervju. Matet inn casen, ga den litt informasjon om hvem den skulle være og hvordan jeg ville ha oppgaven løst. Joda, den brukte noen begreper som var helt feil, men siden det var mitt eget fagfelt var dette feil jeg kunne rette opp i. Resten var mer eller mindre perfekt. Jobben fikk jeg også. 

De som bruker chatGPT som en søkemotor har ikke forstått verktøyet. 

Anonymkode: bd9af...64e

Gratulerer med jobben! Ja jeg er enig i at det er en bra måte å bruke den på, hvis en vet mer og kan ha oversikt, ikke blindt stole på hva den sier.

Skrevet

Googler du nå så brukes Gemini til å hjelpe deg. Så kunstig intelligens, eller lagre language model, bruker du uansett.

Jeg tror ikke løsningen er å bruke den ene eller andre. Jeg tror løsningen er å ikke bruke det til moro og underholdning.

I stede for å google svar på idiotiske spørsmål eller for å slippe finne svaret selv så må man legge arbeidet i det selv. Da vil forbruket gå ned.

AnonymBruker
Skrevet
Catch22 skrev (1 time siden):

ChatGPT er jo bare en av mange så det brukes nok adskillig mer energi en tilsvarende 18500 norske husstander, og dette er bare i sin spede begynnelse. Microsoft og andre ønsker å opprette kjernekraftverk for å drive denne utviklingen. Også Facebook vil drive AI utvikling ved bruk av atomkraft.

Men det er ikke bare kunstig intelligens som vil bruke enormt med energi. Det finnes over 2000 kryptovalutaer og bare Bitcoin alene bruker mer energi enn hele Danmark tilsammen. Bitcoin krever minst 1200 ganger mer strøm per transaksjon enn det vanlige banker bruker.

Bare Googles datasenter i Skien vil bruke energi tilsvarende 5 prosent av hele Norges strømforbruk, og det kommer til å bli mange slike datasentre i Norge og resten av verden.

Datasentre som er under planlegging i Norge vil bruke dobbelt så mye strøm som alle norske hjem.

Egentlig er jo verden (les: menneskeheten) helt syk… Vi er bare dyr med en avansert hjerne, men vi fjerner oss så langt fra naturen at vi blir syke av det og ødelegger planeten vår i samme slengen 💔

Anonymkode: 9030f...821

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...